Energieleveranciers

Ik begin voor elektriciteit toch ook te twijfelen. Alhoewel ik met laden van de wagen met uitsluitend zonnestroom op jaarbasis wel ga uitkomen wss. Ik ga rond de 2000kWh afname en 3000kWh injectie uitkomen, als ik die 3000kWh voor de helft in de wagen kan steken draai ik zo goed als break even...

Gas hou ik deze winter sowieso fixed.
Al kost me dat potentieel 350 euro extra, ik geloof niet dat putje winter het prijsverschil ook nog X2 is.

Dit zijn de basisprijzen (zonder taksen/heffingen).
De prijzen per jaar zijn voor mijn eigen situatie (simulatie 2500kWh afname, 3500kWh injectie). In deze formule (injectie) is de BELPEX 130.

Bekijk bijlage 23749

Met andere woorden, voor zowel elektriciteit als gas kan je beter overschakelen naar de huidige (oktober) BasicFix, tenzij je ENORM veel injectie hebt.
Ik zit met Engie Direct januari 2023 rond de 11-13cent sinds mei, dus dat is toch een stukje goedkoper als Optifix/Basicfix. Enkel als je prijszekerheid belangrijk vind, dan zou ik dat aanraden.

Vergeet zeker niet kwartierwaarden aan te vragen voor je stroom in mijn fluvius, die komen pas binnen vanaf dat je ze aanvraagt.

Weet ook dat de overschakeling naar maandelijkse facturatie even kan duren. Bij mij was het een 2-4 maand afhankelijk van of je de in between leverancierswissel meetelt als verzachtende omstandigheid.
Ja had ik al gedaan voor die kwartierwaarden. Zag net dat het al verwerkt is op weekbasis:
1697113285328.png

Handig om te weten van die maandfacturatie, maar maakt niet zoveel uit voor mij. Mag vanaf november, mag vanaf het voorjaar... .

Ja had ik al gedaan voor die kwartierwaarden. Zag net dat het al verwerkt is op weekbasis:

Handig om te weten van die maandfacturatie, maar maakt niet zoveel uit voor mij. Mag vanaf november, mag vanaf het voorjaar... .
Als je die maandfacturatie in het voorjaar vraagt, dan krijg je toch gewoon een afrekening van je de wintermaanden en dat is nu toch ook de duurdere maanden

Zoals velen zit ik op de Optifix van februari/maart 2022 van Luminus. Nog tot eind april 2024. Net afrekening gekregen en moeten €78 opleggen voor oktober 2022 - oktober 2023. Perfect te verklaren door gewijzigde gezinssamenstelling. Is het de moeite om nu al uit te kijken voor een nieuw contract of best nog een paar maanden wachten. Indien nu rondkijken. Hoe ver in de toekomst kan je dit laten ingaan. Voorkeur voor vast. Ik betaal liever iets meer als me dat gemoedsrust oplevert.
Hetzelfde verhaal hier, BasicFix.

Die TTF voor Gas bv staat vandaag al 30% hoger dan september, dus dat verschil van de helft is al een pak minder (en de winter moet nog komen).

Merci voor de heads-up hier weer, had het enkele maanden niet bekeken.

Ik krijg 74,05€ terug (gas) :clap:

Verbruik jan 2021 - dec 2022 = 10145 Kwh (845 Kwh / maand gemiddeld)
Verbruik jan 2022 - aug 2022 = 5822 Kwh (??? Niet correct te berekenen)
Verbruik sept 2022 - aug 2023 = 6904 Kwh (575 Kwh / maand gemiddeld)

Ik ben niet zo fanatiek geweest zoals sommige anderen die de verwarming op 18 graden plaatsten en dan een dikk trui aandeden - maar ik heb toch veel minder verbruik voor gas. :tongue:

Voor elektriciteit moet ik de afrekening nog krijgen. Ook daar is het verbruik veel minder maar minder uitgesproken dan gas.
Het is vooral op gas dat ik bespaard heb.

Laatst bewerkt:

Iemand die kan zeggen wat er dan gebeurd is bij die mensen? Of is het weer een "ik had het voorschot behouden van toen ik in een 60m2 niewbouwappartement woonde en nu blijkt dat onze vrijstaande F-woning uit 1940 zonder isolatie veel meer energie verbruikt!"-verhaal?

Laatst bewerkt:

Iemand die kan zeggen wat er dan gebeurd is bij die mensen? Of is het weer een "ik had het voorschot behouden van toen ik in een 60m2 niewbouwappartement woonde en nu blijkt dat onze vrijstaande F-woning uit 1940 zonder isolatie veel meer energie verbruikt!"-verhaal?
Artikel via PM gestuurd

Voor de andere geïnteresseerden: omgeschakeld na het aflopen van het vaste tarief naar een belachelijk hoog vast tarief, zelf ook een hoog verbruik hebben en de voorschotten werden niet automatische aangepast waardoor geen alarmbelletjes afgingen.
Wel verstaanbaar voor veel mensen dat ze dat niet actief opvolgen als ze al jaren bij dezelfde leverancier zitten...
De enige commerciële geste die Luminus wil doen is flexibel zijn naar afbetalingsplan toe.

Sinds februari overgeschakeld van Mega naar Engie, contract is Easy Variabel. In juni werden zonnepanelen gelegd. En hebben nu de afrekening gekregen van een 'jaar':
- elektriciteit: krijgen we €440 terug
- gas: moeten we €750 bijbetalen

We verwarmden ons nog enkel met gasverwarming. Onze voorschot hielden we bewust iets aan de lagere kant, om wat de kat uit de boom kijken, dus we kunnen deze ietwat opkrikken.
Deze winter zijn we echter wel van plan om meer elektrisch op te warmen.
Onze meters zijn nog steeds analoog, begin november gaan ze komen kijken voor de switch naar digitale meters.

Ik volg de cijfers niet zo goed op al jullie in deze topic, maar welke opties zou ik kunnen overwegen in mijn huidige situatie? Bij Easy Variabel blijven? Of overgaan naar Direct Variabel, Flow Variabel of is een vast contract een optie weer deze tijden en dus mss Easy Vast?

Voor de andere geïnteresseerden: omgeschakeld na het aflopen van het vaste tarief naar een belachelijk hoog vast tarief, zelf ook een hoog verbruik hebben en de voorschotten werden niet automatische aangepast waardoor geen alarmbelletjes afgingen.
Wel verstaanbaar voor veel mensen dat ze dat niet actief opvolgen als ze al jaren bij dezelfde leverancier zitten...
De enige commerciële geste die Luminus wil doen is flexibel zijn naar afbetalingsplan toe.
Sorry maar als je dit jaar echt nooit eens uw tarief gecontroleerd hebt ben je gewoon te dom om te helpen donderen. Het heeft maar 3 maanden aan een stuk in de actualiteit gekomen en dan nog weet men van niks?

Mensen die een vast contract hebben gepakt op de piek van de energie crisis en nooit hebben veranderd. Er waren genoeg mensen die hier ook aan het schreeuwen waren dat het een slimme zet was, volgens mij was jij er ook één van.

Mensen die een vast contract hebben gepakt op de piek van de energie crisis en nooit hebben veranderd. Er waren genoeg mensen die hier ook aan het schreeuwen waren dat het een slimme zet was, volgens mij was jij er ook één van.
Zonder glazen bol kon dat perfect een slimme zet zijn. Voorwaarde is natuurlijk wel dat als je uzelf wil veilig stellen bij prijsstijgingen, je ten eerste weet waarop je intekent, en je ten tweede ook eens herevalueert als de prijzen terug dalen.

Ik behoud variabel.
Heb geleerd dat wat de "regering" en "de media" aankondigd als "het is slim " bvb dat je naar vast overgaat .....
Dat je meestal gejost bent😁

Aangezien ik, net zoals zovelen hier, een vast contract ben aangegaan in de zomer èn nergens door verrast werd, heb ik wel degelijk een slimme zet gedaan. Net zoals de familie die ik toen heb overgeschakeld.

Wij hebben, letterlijk, een berekende gok genomen en bleven die in de gaten houden, overschakelen indien verstandig (als ik het goed voor heb, heb ik in januari mezelf en de familie terug naar een goedkoper vast tarief gezet) en opnieuw: geen enkele verrassing!

Laatst bewerkt:
Al jaren Luminus klant had er tot op heden niet van te klagen.

Effe opgezocht afrekening jaarlijks begin september.

Vorig jaar uitnodiging op 9/9 stand van de analoge meter, doorgeven (heb zonnepanelen) op 13/9, afrekening in de bus op 16/9, creditnota terugbetaald op 20/9.

Dit jaar (digitale meter sinds oktober 2022) afrekening begin september, gegevens van meter uitlezen afkomstig van Fluvius ( niet de schuld van Luminus) op 30/9 (Fluvius heeft 3 weken nodig om een meterstand door te geven)
Creditnota Luminus op 10/10 met de vermelding dat ze pas terugbetalen 31/10
Dat noem ik nu eens vooruitgang :biglaugh::biglaugh:

Kan daar eigenlijk ook niet van klagen bij Luminus, dat is precies altijd in orde. Premie's van de overheid, afrekeningen, wijzigingen contracten, bellen naar klantendienst indien nodig, dat is allemaal vlot gegaan.

Ik dacht gewitched te hebben naar Optifix voor gas ergens in mei 23, heb geen idee hoe de markt er vandaag uitziet. Zal dit weekend eens vergelijken.

Aangezien ik, net zoals zovelen hier, een vast contract ben aangegaan in de zomer èn nergens door verrast werd, heb ik wel degelijk een slimme zet gedaan. Net zoals de familie die ik toen heb overgeschakeld.
Zomer 2023 ? Dat zal dan nog blijken he want de variable contracten zijn nog steeds niet veel meer dan half zo duur als de vaste toen.
4,8294 € cent/kWh voor oktober 2023

Zomer 2023 ? Dat zal dan nog blijken he want de variable contracten zijn nog steeds niet veel meer dan half zo duur als de vaste toen.
4,8294 € cent/kWh voor oktober 2023
Als de afrekeningen kloppen met de voorspelde uitgaven (ik moet mijn afrekening van vorige winter niet meer krijgen hoor. 🤷‍♀️) dan ben ik tevreden met de uitkomst. Die van een variabel tarief interesseert me niet aangezien ik daar niet voor heb gekozen.

Daarnaast heeft zo goed als iedereen al lang geswitcht naar de lagere tarieven en zit niemand meer aan 24cent voor gas maar onder de 8cent.

Als de afrekeningen kloppen met de voorspelde uitgaven (ik moet mijn afrekening van vorige winter niet meer krijgen hoor. 🤷‍♀️) dan ben ik tevreden met de uitkomst. Die van een variabel tarief interesseert me niet aangezien ik daar niet voor heb gekozen.

Daarnaast heeft zo goed als iedereen al lang geswitcht naar de lagere tarieven en zit niemand meer aan 24cent voor gas maar onder de 8cent.
Onder de 8 cent is nog bijna dubbel zoveel als variabel 4,8. Maar bon, maakt niet uit als variabel je niet interesseert neen.

Terug
Bovenaan