Energieleveranciers

De nieuwe tarieven van Luminus ook es door de vreg v test gehaald met mijn jaarverbruik en verbruikspiek. Komt in mijn geval een 12 cent bij per kWh aan heffingen.

De ICE Dutch TTF is de laatste dagen weer goed aan het doorschieten. 48,805 momenteel.
Ja ik had in mei mazout moeten bestellen voor mijn moeder maar ik heb daar toen niet aan gedacht.
Zondag heb ik dan toch maar besteld omdat het op het laagste stond sinds begin augustus. (net onder 1€ per liter)
Geen idee of dit een goed idee was maar ik had verwacht dat de prijzen deze week ferm zouden stijgen en straks wordt het kouder.

Volgend jaar ga ik het toch beter in het oog houden voor ons moeder. :tongue:

Sinds gisteren heb ik een digitale meter voor elek. + gas, maar moet ik nu zelf iets doen naar Luminus toe of gaat dat allemaal automatisch?
Dat is precies niet zo duidelijk.

Ik heb eens op Mijn Fluvius ingelogd maar daar zie ik nergens een meter staan.

Sinds gisteren heb ik een digitale meter voor elek. + gas, maar moet ik nu zelf iets doen naar Luminus toe of gaat dat allemaal automatisch?
Dat is precies niet zo duidelijk.
Normaal komt dat allemaal automatisch in orde zonder dat jij iets hoeft te doen.
Kan wel zijn dat je lang op je afrekening moet wachten.
Ik heb eens op Mijn Fluvius ingelogd maar daar zie ik nergens een meter staan.
Hier kan je normaal "verbruik aanvragen" en dan je EAN code(s) ingeven.
Ergens is er een check op je ID kaart (misschien bij het aanmaken van je account op Mijn Fluvius) en krijg je eventueel een mail van die aanvraag om goed te keuren.

Zie ik het nu zo verkeerd op die fiche van lunminus basicflex. Een tweevoudige teller is altijd duurder dan de enkelvoudige teller?

Ik heb momenteel een tweevoudige 'digitale' teller. Is het de moeite om dat dan naar enkelvoudig over te zetten?

Voor diegene die zowat in dezelfde situatie zitten.

Voor fluvius: met een digitale teller kan je je meterkast omzetten van tweevoudige naar enkelvoudige teller in hun online portaal. Administratieve kostprijs 9.37€.

In dit geval, heb ik Luminus gecontacteerd (maar is wrs overal hetzelfde): zodra ze doorkrijgen van de netbeheerder dat de teller veranderd wordt, zal een dag later, het tarief aangepast.

Al jaren ENGIE klant, alles loopt variabel nu. Gelukkig een moderne nieuwbouw met lage kosten dus het is nooit extreem duur geweest aan de energie, maar nu toch eens aan het vergelijken op de bekende websites. Het aanbod is inderdaad enorm.

De grote vraag die ik mij stel, al die kleine nieuwe namen op de markt, die dan toch net iets goedkoper zijn, is dat niet vragen om miserie? Op dat vlak betaal ik liever 100 EUR meer per jaar dat alles goed geregeld is, duidelijke app, klantendienst en facturatie.. Of valt dat wel mee bij die kleine spelers?

Afrekening binnengekregen van Luminus. Nog 1400 euro opleggen.

Wel straffe mannen, hun nieuwe schatting wat ik volgend jaar als afrekening ga krijgen, gebaseerd op mijn huidig verbruik is 4200 euro per jaar, met als gevolg dat ik bijna 350 euro voorschot mag gaan dokken. En dit terwijl hun systeem eigenlijk moet weten dat ik een Basicfix heb voor 2 jaar en dus maar maximum 2400 kan betalen met dezelfde cijfers.

Toch maar es een mailke sturen.

Afrekening binnengekregen van Luminus. Nog 1400 euro opleggen.

Wel straffe mannen, hun nieuwe schatting wat ik volgend jaar als afrekening ga krijgen, gebaseerd op mijn huidig verbruik is 4200 euro per jaar, met als gevolg dat ik bijna 350 euro voorschot mag gaan dokken. En dit terwijl hun systeem eigenlijk moet weten dat ik een Basicfix heb voor 2 jaar en dus maar maximum 2400 kan betalen met dezelfde cijfers.

Toch maar es een mailke sturen.

Betaalde je nu dan € 83 per maand? Als je zegt max 2400 -1400 bij op te leggen is 1000 dat je vooraf betaald zou hebben. Gedeeld door 12 maanden = 83

Normaal komt dat allemaal automatisch in orde zonder dat jij iets hoeft te doen.
Kan wel zijn dat je lang op je afrekening moet wachten.

Hier kan je normaal "verbruik aanvragen" en dan je EAN code(s) ingeven.
Ergens is er een check op je ID kaart (misschien bij het aanmaken van je account op Mijn Fluvius) en krijg je eventueel een mail van die aanvraag om goed te keuren.

(y)
Gevonden en aangevraagd. Na het weekend eens kijken of er effectief iets binnenkomt in die grafieken :)
En eens dat de panelen en de batterij er zijn in November dan schakel ik over naar maandelijkse facturatie.

Laatst bewerkt:
(y)
Gevonden en aangevraagd. Na het weekend eens kijken of er effectief iets binnenkomt in die grafieken :)
En eens dat de panelen en de batterij er zijn in November dan schakel ik over naar maandelijkse facturatie.
Vergeet zeker niet kwartierwaarden aan te vragen voor je stroom in mijn fluvius, die komen pas binnen vanaf dat je ze aanvraagt.

Weet ook dat de overschakeling naar maandelijkse facturatie even kan duren. Bij mij was het een 2-4 maand afhankelijk van of je de in between leverancierswissel meetelt als verzachtende omstandigheid.

Heb net eens de gemiddelde gas- en elektriciteitsprijzen bekeken op mijn afrekeningen van mijn variabel energiecontract...

elektriciteit 8/12/21-16/5/22: 22,08 c/kwh
elektriciteit 16/5/22-1/6/23: 22,27 c/kwh
gas: 8/12/21-16/5/22: 10,58 c/kwh
gas 16/5/22-1/6/23: 8,30 c/kwh

Lijken mij op het eerste zicht OK tarieven? Enige wat ik vremed vind is dat de gemiddelde prijs van elektriciteit over deze hele periode quasi hetzelfde is...

Betaalde je nu dan € 83 per maand? Als je zegt max 2400 -1400 bij op te leggen is 1000 dat je vooraf betaald zou hebben. Gedeeld door 12 maanden = 83

Nee, iets meer, groot stuk zat ik nog optifix sep 2022, dan een stuk op optifx januari, dan optifix maart en finaal de rest op optifix april.

Die 2400 is de berekening voor het komende jaar, met behoud van dezelfde cijfers.

Zoals velen zit ik op de Optifix van februari/maart 2022 van Luminus. Nog tot eind april 2024. Net afrekening gekregen en moeten €78 opleggen voor oktober 2022 - oktober 2023. Perfect te verklaren door gewijzigde gezinssamenstelling. Is het de moeite om nu al uit te kijken voor een nieuw contract of best nog een paar maanden wachten. Indien nu rondkijken. Hoe ver in de toekomst kan je dit laten ingaan. Voorkeur voor vast. Ik betaal liever iets meer als me dat gemoedsrust oplevert.

Heb net eens de gemiddelde gas- en elektriciteitsprijzen bekeken op mijn afrekeningen van mijn variabel energiecontract...

elektriciteit 8/12/21-16/5/22: 22,08 c/kwh
elektriciteit 16/5/22-1/6/23: 22,27 c/kwh
gas: 8/12/21-16/5/22: 10,58 c/kwh
gas 16/5/22-1/6/23: 8,30 c/kwh

Lijken mij op het eerste zicht OK tarieven? Enige wat ik vremed vind is dat de gemiddelde prijs van elektriciteit over deze hele periode quasi hetzelfde is...

Lijkt mij zeker OK. Dat is lager dan de beste vaste contracten op dit moment.
Wij hebben zelf ComfyFix van Juni 2023 en betalen dag 26,11 c/kWh en nach 20,52 c/kWh

Ik begin toch sterk te twijfelen persoonlijk aan een vast contract, als je ziet dat de variabele contracten momenteel aan de helft van deze prijzen staan... Idem voor gas. Ik vraag mij af of vast nog de moeite is, I know voor de gerustheid dat er geen fluctuaties zijn. Maar wat als ik nu overschakel naar variabel en gewoon maandelijks de prijzen in het oog hou... Of zie ik het te simplistisch?

Zoals velen zit ik op de Optifix van februari/maart 2022 van Luminus. Nog tot eind april 2024. Net afrekening gekregen en moeten €78 opleggen voor oktober 2022 - oktober 2023. Perfect te verklaren door gewijzigde gezinssamenstelling. Is het de moeite om nu al uit te kijken voor een nieuw contract of best nog een paar maanden wachten. Indien nu rondkijken. Hoe ver in de toekomst kan je dit laten ingaan. Voorkeur voor vast. Ik betaal liever iets meer als me dat gemoedsrust oplevert.
Dit zijn de basisprijzen (zonder taksen/heffingen).
De prijzen per jaar zijn voor mijn eigen situatie (simulatie 2500kWh afname, 3500kWh injectie). In deze formule (injectie) is de BELPEX 130.

1697104916906.png

Met andere woorden, voor zowel elektriciteit als gas kan je beter overschakelen naar de huidige (oktober) BasicFix, tenzij je ENORM veel injectie hebt.

Terug
Bovenaan