Energieleveranciers

De energieleveranciers hebben 8 weken de tijd om een afrekening te maken. Dat heeft niks te maken met een analoge of digitale meter.
Bij Luminus zeggen ze het omgekeerde , dat het tot 8 weken kan duren alvorens ze de informatie krijgen van de netbeheerder die volgens Luminus niet meer moet doen dan de meterstand doorgeven maar daar ellendig lang over doet....

Bij Engie kreeg ik mijn factuur op de beloofde dag en mijn meterstanden waren 5 dagen eerder bij Fluvius opgevraagd. Dat was dus erg vlot.
En toen ik bij Luminus vertrokken ben, kreeg ik na 3 weken mijn eind afrekening, dus dat was ook wel ok.

Het zal binnenkort terug kouder worden. Iemand een goed adres voor pellets? Je kan die letterlijk overal kopen, maar wat is een goede prijs voor een pallet? Ik heb hier eentje voor €550, doen?

Bij Engie kreeg ik mijn factuur op de beloofde dag en mijn meterstanden waren 5 dagen eerder bij Fluvius opgevraagd. Dat was dus erg vlot.
En toen ik bij Luminus vertrokken ben, kreeg ik na 3 weken mijn eind afrekening, dus dat was ook wel ok.

Ik heb mijn huis gekocht op 28/06, huis verkocht op 08/08. Vandaag is mijn eindafrekening nog steeds niet in orde. Alles bij Luminus...
Het begint wel stilaan mijn keel uit te hangen. Online alles regelen is OK voor mij, maar met 2-3 weken tussen de antwoorden duurt het wel lang.

Ik heb mijn huis gekocht op 28/06, huis verkocht op 08/08. Vandaag is mijn eindafrekening nog steeds niet in orde. Alles bij Luminus...
Het begint wel stilaan mijn keel uit te hangen. Online alles regelen is OK voor mij, maar met 2-3 weken tussen de antwoorden duurt het wel lang.
Ja, das klote natuurlijk... Ik ben wel niet verhuisd en we hebben een digitale meter. Enkel van leverancier veranderd en dat ging zeer vlot.

Iemand ervaring met Frank Energie of Bolt? Die komen er voor mij als beste uit op dit moment.
Ik ben een beetje het noorden kwijt moet ik zeggen ... tov 2 a 3 jaar geleden was energie vergelijken een pak eenvoudiger.

Bedoel je dat het toen eenvoudiger was omdat er minder aanbieders waren?

Frank Energie is blijkbaar nieuw op de Belgische markt, in Nederland bestaan die al langer maar ook maar een beperkt aantal klanten, 60.000 wat minder dan 1% marktaandeel is...
Persoonlijk zou ik voor een beperkt verschil in prijs (puur hypothetisch zou Frank Energie bij mij €60 per jaar goedkoper zijn dan het goedkoopste Luminus contract voor gas, voor € 5 per maand neem ik liever geen risico) de voorkeur geven aan een grotere aanbieder met eigen productie, geen kleine speler die zelf al zijn energie moet inkopen - zie bv. al het gedoe dat er was rond Mega of een aantal kleinere spelers die failliet gingen tijdens de recente gascrisis.

Bolt heeft precies goede klantentevredenheid volgens VREG maar is ook een kleine speler die nog altijd verlieslatend is. Dus wat mij betreft dezelfde redenering, voor een beperkt prijsverschil het risico niet waard.

Bedoel je dat het toen eenvoudiger was omdat er minder aanbieders waren?

Frank Energie is blijkbaar nieuw op de Belgische markt, in Nederland bestaan die al langer maar ook maar een beperkt aantal klanten, 60.000 wat minder dan 1% marktaandeel is...
Persoonlijk zou ik voor een beperkt verschil in prijs (puur hypothetisch zou Frank Energie bij mij €60 per jaar goedkoper zijn dan het goedkoopste Luminus contract voor gas, voor € 5 per maand neem ik liever geen risico) de voorkeur geven aan een grotere aanbieder met eigen productie, geen kleine speler die zelf al zijn energie moet inkopen - zie bv. al het gedoe dat er was rond Mega of een aantal kleinere spelers die failliet gingen tijdens de recente gascrisis.

Bolt heeft precies goede klantentevredenheid volgens VREG maar is ook een kleine speler die nog altijd verlieslatend is. Dus wat mij betreft dezelfde redenering, voor een beperkt prijsverschil het risico niet waard.

Bolt is (net als Energie.be) een dochterbedrijf van Luminus, dus dat risico valt imo best mee (als het er al is).

Hoewel ik deels je punt kan volgen, is het natuurlijk zo dat als iedereen zo begint te redeneren er geen enkele kleine speler meer overblijft en je alleen nog bij een handvol grote spelers terecht kan (zoals nu al de situatie is in Brussel, hoewel dit een andere reden heeft).

Maar als buitenstaander is het inderdaad moeilijk om de cowboys van de goede leveranciers te onderscheiden. En sommige goede leveranciers kunnen door omstandigheden ook overkop gaan. Watz had een goed businessplan en stevige basis maar had nagelaten voldoende kredietlijnen te voorzien.

Als je wilt dat het sneller gaat kan je altijd proberen van ze te contacteren via de chatfunctie op hun site, zo doe ik het ook ;)

Bolt is (net als Energie.be) een dochterbedrijf van Luminus, dus dat risico valt imo best mee (als het er al is).

Interessant, wist ik niet! Dat beperkt inderdaad het risico van een leverancier te kiezen die al ettelijke jaren verlieslatend is of zelf geen eigen energieproductie heeft.

Hoewel ik deels je punt kan volgen, is het natuurlijk zo dat als iedereen zo begint te redeneren er geen enkele kleine speler meer overblijft en je alleen nog bij een handvol grote spelers terecht kan (zoals nu al de situatie is in Brussel, hoewel dit een andere reden heeft).

Maar als buitenstaander is het inderdaad moeilijk om de cowboys van de goede leveranciers te onderscheiden. En sommige goede leveranciers kunnen door omstandigheden ook overkop gaan. Watz had een goed businessplan en stevige basis maar had nagelaten voldoende kredietlijnen te voorzien.

Die bedenking maakte ik me ook :)
In een stabielere energie-economie (lees: een paar jaar geleden en hopelijk binnen 1-2 jaar opnieuw) zou ik daar ook niet van wakker liggen maar dankzij Napoleon-wannebe-Putin en in zekere zin ook de Duitse overheid die zo naiëf was om daar zo sterk van afhankelijk te zijn, zou ik voorlopig bij een grotere speler gaan. De betere/deftige kleine spelers overleven hopelijk die korte periode, ook al er veel klanten risico-avers zijn zoals mij.

Nu ja, het is al goed dat er verschillende spelers zijn en niet meer het vroegere monopolie van Electrabel - je merkt dat die open marktwerking wel zorgt voor competitieve prijzen bij Engie en Luminus.

Degene die bij Luminus gewisseld zijn van contract, hoelang duurt het eens je dat aangepast ziet? Want is nu al een paar dagen maar nog steeds op het oude tarief blijkbaar

Ik zit ook nog op de optifix van april voor electriciteit. Gas is ondertussen de deur uit. Waar kan ik ergens zien op hoeveel de injectie nu staat? Want die van de prijslijst van toen klopt niet meer zeker?

Wat is het algemene advies. Terug de overschakeling doen als je op die van april zit?

Terug
Bovenaan