Energieleveranciers

Das jammer natuurlijk, want het is een top laadpaal met veel mogelijkheden. Alleen heb je wel de connectiviteit nodig om daar ten volle gebruik van te maken. Die laadpaal kan schakelen tussen 1 en 3 fases en kan in de laatste firmware solarladen op 1 fase.
En maar elektrische wagens aansmeren omdat het groen is, terwijl ze je laten laden aan 11kW en waarvan de meerderheid van het net komt 😅

En natuurlijk is 0.30 à 0.35euro/kWh injectievergoeding voor thuisladen ook mooi meegenomen, alleen loop je daar een deel van mis als je enkel aan 11kW kan laden.

Ik weet het, maar als ik 4kWh erin moet pompen en er komt maar 1,5-2kWh van het net heb ik er niets aan. Dan kan ik evengoed voor injectie kiezen en heb ik geen hoger capaciteitstarief.

Er zijn volgens mij wel mogelijkheden met Homewizard. Door die in de P1 poort te prikken, de ethernetkabel een RJ-45 stekker monteren en deze aansluiten op de ethernetpoort en de modem. En dan de interface in de Alfen paal van 'Serial' naar 'Homewizard' wijzigen en IP opgeven.

Ik weet het, maar als ik 4kWh erin moet pompen en er komt maar 1,5-2kWh van het net heb ik er niets aan. Dan kan ik evengoed voor injectie kiezen en heb ik geen hoger capaciteitstarief.

Er zijn volgens mij wel mogelijkheden met Homewizard. Door die in de P1 poort te prikken, de ethernetkabel een RJ-45 stekker monteren en deze aansluiten op de ethernetpoort en de modem. En dan de interface in de Alfen paal van 'Serial' naar 'Homewizard' wijzigen en IP opgeven.
Ah, wist niet dat die compatibel zijn. Dan kan je inderdaad uw ethernet kabel gebruiken voor connectiviteit.
Wat ook kan is op beiden kanten van de ethernet kabel 2 stekkers steken. Met 2 kabel paren (4 draadjes) kan je 100mbit over de kabel trekken, wat genoeg is voor connectiviteit en firmware updates.
De 4 andere draadjes zijn genoeg voor load balacing via de P1 poort. Het schema is op Tweakers te vinden, maar 't is misschien veel gepruts als je er voor 29euro met HomeWizard vanaf bent.

Ik heb die HomeWizard P1 dongle aan mijn P1 poort hangen en gekoppeld met Home Assistant. Sinds maart hangt die er aan en dat is zeer stabiel.

Ik heb mijn EV nog maar een dikke 2 maand, maar bijna uitsluitend solar geladen tijdens thuiswerk en dat levert toch een 100euro winst per maand op. Ik verwacht dat mijn thuislaadvergoeding ongeveer mijn jaarfactuur voor energie zal dekken op die manier als de prijzen een beetje stabiel blijven deze winter.

Ik kan idd gaan vergelijken met de nieuwe, maar dan kijk ik bij Luminus, en weet ik nog niet of er bv bij andere leveranciers iets beter te krijgen is.
Vandaar dat ik het hier even vraag, ipv de laatste 30 pagina's terug te lezen om te zien of ik iets vind :D

Huidig tarief
Luminus Optifix
Vaste vergoeding (€/jaar) - 17,09
Tweevoudige meter dag (c€/kWh) - 32,5897
Tweevoudige meter nacht (c€/kWh) - 26,9174

Gas
Energieprijs (c€/kWh) - 8,8

Ik heb zowel verbruik als injectie voor dag en nacht staan, maar ik dacht dat bij een digitale dit niet meer relevant was?
Ah ik dacht dat je enkel doelde op binnen Luminus. Volgens mij zitten die qua vast wel nog altijd bij de betere (de beste?). Je kan ook eens checken met V-Test.

Jouw prijzen zijn alvast redelijk hoog voor elektriciteit. Nieuwste Optifix (Basicfix tegenwoordig als benaming) is 26,44 dag en 16,94 nacht.
Dag/Nacht is nog steeds van belang voor je verbruik zelf, maar niet meer voor de netkosten. Die gaan nu via capaciteitstarief.

Ik kan idd gaan vergelijken met de nieuwe, maar dan kijk ik bij Luminus, en weet ik nog niet of er bv bij andere leveranciers iets beter te krijgen is.
Vandaar dat ik het hier even vraag, ipv de laatste 30 pagina's terug te lezen om te zien of ik iets vind :D

Huidig tarief
Luminus Optifix

Gas

Ik heb zowel verbruik als injectie voor dag en nacht staan, maar ik dacht dat bij een digitale dit niet meer relevant was?

Huidig tarief
Luminus Optifix

Gas

Als ge terug opnieuw vast wilt en voor 2 jaar moet je overschakelen naar Basicfix oktober 23.

Dan ga je naar 8,1 voor gas.

Elektriciteit is dan dag 26,44 / nacht 16,94

Geen rekening houdend met injectie.

Als ik dan uw tarieven in mijne excel zet met mijn verbruik komt dat op een besparing van €350 op jaarbasis.

Als ge terug opnieuw vast wilt en voor 2 jaar moet je overschakelen naar Basicfix oktober 23.

Dan ga je naar 8,1 voor gas.

Elektriciteit is dan dag 26,44 / nacht 16,94

Geen rekening houdend met injectie.

Als ik dan uw tarieven in mijne excel zet met mijn verbruik komt dat op een besparing van €350 op jaarbasis.
Injectie zal wel een pak lager zijn want ik herinner me dat het sinds maart 2022 alleen maar gezakt is, naar minder dan de helft soms

Injectie zal wel een pak lager zijn want ik herinner me dat het sinds maart 2022 alleen maar gezakt is, naar minder dan de helft soms
Variabele waarde voor injectie zijn de volgende.

Optifix 2022/03: 0,1007
Optifix 2023/03: 0,0660
BasicFix 2023/10: 0,0644

Formule is dan: ((Variable Waarde*BELPEX)-1,05)/100

Dit zijn voor mij (raming) de prijzen voor elektriciteit op jaarbasis met (geschat) 3500kWh injectie en 2500kWh afname, inclusief alle taksen:

1696343097622.png

Laatst bewerkt:

Huidig tarief
Luminus Optifix

Gas

Zelfde case hier, deze maand toch ook nog eens herbekijken en terug safe zetten voor 2 jaar. Mefci voor de heads up in dit geval voor mij!

Dit zijn voor mij (raming) de prijzen voor elektriciteit op jaarbasis met (geschat) 3500kWh injectie en 2500kWh afname, inclusief alle taksen:

Bekijk bijlage 23472
das ongeveer mijn scenario ook denk ik.
Te veel werk of via die ambetante grafiek van luminus te gaan berekeken, maar tussen 2/0/23 en 14/8/22 kom ik op injectie van ongeveer 3200 en afname 2800

Bekijk bijlage 23472
Oktober + 17 euro is wel enorm kort bij prijszetting juni hé.

Kafka op zijn best.

Sinds vorig jaar een digitale meter.

VROEGER (pre digitale meter) rond begin september bericht van Luminus of ik de meterstanden wou doorgeven voor de afrekening,
Doorgegeven en een week later rekening in de bus.

NU (met digitale meter) eind september nog steeds geen afrekening?
Luminus gebeld: waar blijft afrekening? Ahja de netbeheerder heeft op 30/9 uw meterstanden opgenomen.
Ikke: ? Ik zie er niets van in my Luminus , kan dat? Ja meneer dat kan effe duren.
Ikke: verklaar effe, blijkt dat het doorgeven van de meterstand en de bijhorende afrekening tot 8 weken kan duren!!!

Toch wel echt vooruitgang die digitale meter.

Zit je daar zo vol spanning op te wachten? Die komt wanneer die komt, je kan zelf al uitrekenen/inschatten of je moet betalen of terugkrijgt, die data heb je, door de digitale meter, in bvb Mijn Fluvius.

Ik heb maandelijkse afrekeningen (bij Luminus), na de aanvraag die misschien wat verloren geraakt was tussen contract en leverancierswissels, krijg ik halverwege de volgende maand steevast de afrekening van vorige maand. Gedaan met bank spelen voor de leverancier.

Dus ja, toch echt wel vooruitgang die digitale meter :).

Zit je daar zo vol spanning op te wachten? Die komt wanneer die komt, je kan zelf al uitrekenen/inschatten of je moet betalen of terugkrijgt, die data heb je, door de digitale meter, in bvb Mijn Fluvius.

Ik heb maandelijkse afrekeningen (bij Luminus), na de aanvraag die misschien wat verloren geraakt was tussen contract en leverancierswissels, krijg ik halverwege de volgende maand steevast de afrekening van vorige maand. Gedaan met bank spelen voor de leverancier.

Dus ja, toch echt wel vooruitgang die digitale meter :).

Maar afhankelijk van je afrekening speelt de energieleverancier toch bank voor jou. Als je afrekening in September/oktober ligt, betaal je een hele winter te weinig en dat haal je in de loop van de zomer pas in. Het mes snijdt aan 2 kanten.

Moest dit het standaard systeem worden, er zouden nogal wat mensen in de problemen komen schat ik. Niet iedereen denkt vooruit en op jaarbasis maar leven van loonbrief naar loonbrief.

Geef mij maar terug een analoge meter + prosumententarief. Het net was eigenlijk de goedkoopste en grootste batterij die je kon hebben.

Ik zit daar persoonlijk wel op te wachten, ik heb zo'n dingen graag in orde binnen een normale termijn. En ik weet op voorhand al ongeveer hoeveel ik moet betalen of terug krijgen.

Bij mijn laatste energiewissel deze zomer kwam de afrekening van gas al na 2 weken. Die van de elektriciteit, daar heb ik 2,5 maanden op moeten wachten. Nochtans komen beide gegevens van dezelfde meter. Het ging wel maar over 150 euro die ik moest terug krijgen, maar je moet zelf eens 2,5 maanden wachten om 150 euro te betalen aan de leverancier...

Geef mij maar terug een analoge meter + prosumententarief. Het net was eigenlijk de goedkoopste en grootste batterij die je kon hebben.
Die terugdraaiende teller was hoe dan ook niet houdbaar, dan gebruik je het net als een soort eeuwigdurende batterij en krijg je van die toestanden zoals mensen die hun huis in de winter verwarmen op elektrische vuurtjes omdat ze in de zomer veel productie hebben gehad. En maar gas- & kolencentrales laten draaien om dat meerverbruik op te vangen. Eindresultaat is dan dat wie zonnepanelen heeft (= wie geld genoeg heeft) gratis stroom heeft en wie er geen heeft (= wie geen geld genoeg heeft) ferm extra mag dokken per kWh om dit soort toestanden op te vangen. Capaciteitstarief is peanuts t.o.v. de werkelijke kost van zo'n systeem.

Die terugdraaiende teller was hoe dan ook niet houdbaar, dan gebruik je het net als een soort eeuwigdurende batterij en krijg je van die toestanden zoals mensen die hun huis in de winter verwarmen op elektrische vuurtjes omdat ze in de zomer veel productie hebben gehad. En maar gas- & kolencentrales laten draaien om dat meerverbruik op te vangen. Eindresultaat is dan dat wie zonnepanelen heeft (= wie geld genoeg heeft) gratis stroom heeft en wie er geen heeft (= wie geen geld genoeg heeft) ferm extra mag dokken per kWh om dit soort toestanden op te vangen. Capaciteitstarief is peanuts t.o.v. de werkelijke kost van zo'n systeem.

Klopt volledig.
Nu moeten we met de bedrijfswagen en slimme sturingen aan de slag om hetzelfde te bewerkstelligen. Zodat de werkgever de elektriciteit in de winter bekostigd.

Kafka op zijn best.

Sinds vorig jaar een digitale meter.

VROEGER (pre digitale meter) rond begin september bericht van Luminus of ik de meterstanden wou doorgeven voor de afrekening,
Doorgegeven en een week later rekening in de bus.

NU (met digitale meter) eind september nog steeds geen afrekening?
Luminus gebeld: waar blijft afrekening? Ahja de netbeheerder heeft op 30/9 uw meterstanden opgenomen.
Ikke: ? Ik zie er niets van in my Luminus , kan dat? Ja meneer dat kan effe duren.
Ikke: verklaar effe, blijkt dat het doorgeven van de meterstand en de bijhorende afrekening tot 8 weken kan duren!!!

De energieleveranciers hebben 8 weken de tijd om een afrekening te maken. Dat heeft niks te maken met een analoge of digitale meter.

Iemand ervaring met Frank Energie of Bolt? Die komen er voor mij als beste uit op dit moment.
Ik ben een beetje het noorden kwijt moet ik zeggen ... tov 2 a 3 jaar geleden was energie vergelijken een pak eenvoudiger.

Terug
Bovenaan