Energieleveranciers

enkel voor elektriciteit toch dacht ik.
gasLuminus BasicFlexLuminus Basicfix/Optifix
1/mei€ 0,0803
1/jun€ 0,0760
1/jul€ 0,0436€ 0,0781
1/aug€ 0,0420€ 0,0816
1/sep€ 0,0460€ 0,0814
1/okt€ 0,0441€ 0,0810
Ik vermoed het, want ik heb bovenstaande prijzen in mijn Excel staan voor gas.

Laatst bewerkt:
Ik zat op Optifix april 2023, en het is ook weer 91 voordeel op jaarbasis.
Maar we schuiven de einddatum van de kans op een vast contract weer op naar zekerheid tot sept 2025. Injectie heb ik toch amper... daar kijk ik zelfs niet meer naar of het daar voordeliger is of ni. Basicfix, here I come.
Idem hier.
Zat ook nog op april (september precies gemist als die goedkoper was dan oktober)

Morgen ook maar eens in orde maken.

Ik zit ook nog op dat van april.
Ik ga toch intekenen op het contract van oktober voor elektriciteit, gas is nog goedkoper op dat van april.

Idem hier.
Zat ook nog op april (september precies gemist als die goedkoper was dan oktober)

Morgen ook maar eens in orde maken.

Wat me nu wel opvalt met de cijfers van vorig jaar. Een vast dagtarief is precies nog voordeliger ipv dag/nacht. 170 euro voordeel ipv 90.

1/mei€ 0,00803
1/jun€ 0,00760
1/jul€ 0,00436€ 0,00781
1/aug€ 0,00420€ 0,00816
1/sep€ 0,00460€ 0,00814
1/okt€ 0,00441€ 0,00810
Je hebt een 0 teveel na de komma. Het is bv 0,081€/kWh

Wat me nu wel opvalt met de cijfers van vorig jaar. Een vast dagtarief is precies nog voordeliger ipv dag/nacht. 170 euro voordeel ipv 90.
Hangt er vanaf waar jouw meeste verbruik zit en hoe het verdeeld is dag/nacht. Bij een tweevoudig tarief is het dagtarief uiteraard iets duurder dan een enkelvoudig dagtarief maar het nachttarief is wel goedkoper.

Hangt er vanaf waar jouw meeste verbruik zit en hoe het verdeeld is dag/nacht. Bij een tweevoudig tarief is het dagtarief uiteraard iets duurder dan een enkelvoudig dagtarief maar het nachttarief is wel goedkoper.

Vroeger was er meer nachttarief. Nu is het vooral de dagteller die doortelt.

Hangt er vanaf hoe uw verhouding dag/nacht zit. Hier is het 45%-55% dus denk niet dat het goedkoper gaat uitkomen

Kan iemand dit eens uitleggen? Ons eigen verbruik is sinds dat we zonnepanelen hebben ( half april) nauwelijks gedaald, behalve een beetje in mei en in juli. Nochtans letten we er altijd op dat we de grote elektriciteitsverbruikers ( wasmachine, droogkast, vaatwasser, opladen van bepaalde dingen) pas laten draaien wanneer het volgens de Solaredge-app interessant is ( vanaf 2,5 KW). Het verbaast mij dan ook dat we zoveel geïnjecteerd hebben op het net.
Sinds augustus ook een full EV (met wall box) die we zo veel mogelijk opladen als het 5 KW is...

Kan iemand dit eens uitleggen? Ons eigen verbruik is sinds dat we zonnepanelen hebben ( half april) nauwelijks gedaald, behalve een beetje in mei en in juli. Nochtans letten we er altijd op dat we de grote elektriciteitsverbruikers ( wasmachine, droogkast, vaatwasser, opladen van bepaalde dingen) pas laten draaien wanneer het volgens de Solaredge-app interessant is ( vanaf 2,5 KW). Het verbaast mij dan ook dat we zoveel geïnjecteerd hebben op het net.
Sinds augustus ook een full EV (met wall box) die we zo veel mogelijk opladen als het 5 KW is...
En heb je ook stastieken van de omvormer per maand?

Kijk ook eens op Fluvius wat jouw kwartierverbuiken zijn. Wanneer heb je meest afname?

1/jul€ 0,0436€ 0,0781
1/aug€ 0,0420€ 0,0816
1/sep€ 0,0460€ 0,0814
1/okt€ 0,0441€ 0,0810

Idem, na @tomsk (edit: Tomski dus) zijn post nog eens nagekeken voor mijn contract (april):
PrijzenGas (c/kWh)Elektriciteit dag (c/kWh)Elektriciteit nacht (c/KwH)
Optifix april7.6527.4518.61
Basicfix oktober8.1026.4416.94

Ga dus voor elektriciteit overschakelen, gas ga ik nog even laten staan.

Laatst bewerkt:
En heb je ook stastieken van de omvormer per maand?

Kijk ook eens op Fluvius wat jouw kwartierverbuiken zijn. Wanneer heb je meest afname?
Thanks! Waar vind ik die statistieken van de omvormer? En die kwartierverbruiken op Fluvius?

We verbruiken wel effectief door de zonnepanelen opgewekte elektriciteit ( want de geïnjecteerde kwh liggen altijd lager dan de opgewekte volgens de Solaredge app), maar overall vind ik het toch wat teleurstellend...

Thanks! Waar vind ik die statistieken van de omvormer? En die kwartierverbruiken op Fluvius?

We verbruiken wel effectief door de zonnepanelen opgewekte elektriciteit ( want de geïnjecteerde kwh liggen altijd lager dan de opgewekte volgens de Solaredge app), maar overall vind ik het toch wat teleurstellend...
Bij verbruik op mijn Fluvius kies je voor week met het klokje er naast. Dat is uw kwartier verbruik per week. Kijk eens als je daar vreemde dingen ziet.

Het grafiekje van omvormer zou in de solaredge app moeten vinden.

Is dat ook niet afhankelijk van uw verbruikersprofiel?
Meeste verbruik in "veel vermogen op korte tijd" haalt niet zoveel voordeel uit die panelen, "klein tot matig vermogen over lange tijd" wel.

M.a.w. als het grootste deel van uw verbruik in opwarmen (wasmachine, vaatwas, koken, ...) zit zal het voordeel van zonnepanelen beperkt zijn, zit het voor een groot deel ook in continuverbruik (EV laden, warmtepomp, sluimerverbruik, ...) dan gaat uw afname van het net veel meer zakken met zonnepanelen.

Is dat ook niet afhankelijk van uw verbruikersprofiel?
Meeste verbruik in "veel vermogen op korte tijd" haalt niet zoveel voordeel uit die panelen, "klein tot matig vermogen over lange tijd" wel.

M.a.w. als het grootste deel van uw verbruik in opwarmen (wasmachine, vaatwas, koken, ...) zit zal het voordeel van zonnepanelen beperkt zijn, zit het voor een groot deel ook in continuverbruik (EV laden, warmtepomp, sluimerverbruik, ...) dan gaat uw afname van het net veel meer zakken met zonnepanelen.
We hebben nu ook een EV, geen warmtepomp.
Bedoel je dan dat het eigenlijk geen zin heeft om het wasmachin, vaatwas, koken te doen als de zonnepanelen veel aan het opwekken zijn? Of dat we meer serieel moeten verbruiken (bvb. niet koken en wasmachine tegelijkertijd, of niet koken, wassen terwijl EV aan het opladen is)?

Bij verbruik op mijn Fluvius kies je voor week met het klokje er naast. Dat is uw kwartier verbruik per week. Kijk eens als je daar vreemde dingen ziet.

Het grafiekje van omvormer zou in de solaredge app moeten vinden.
En de grafiek van de omvormer vind ik precies ook niet direct? Of bedoel je gewoon een dagoverzicht van je productie?

Begrijp ik het goed dat basicfix gewoon die nieuwe naam is van optifix, en dat er voor de rest (uitgez. de maandelijkse tarieven natuurlijk) niks verandert is.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan