Energieleveranciers

Je kan pas klant worden als je een aandeel hebten daarnaast moeten ze terug klanten toelaten. Voogens de Website van ecopower start dit op ten vroegste eind dit jaar.

Hun laatste prijszettingen vd laatste 4 maanden staan online en het is toch stevig interessant.
Is het dan als je relatief veel injectie hebt interessant om bij Ecopower te gaan?

Is het dan als je relatief veel injectie hebt interessant om bij Ecopower te gaan?
Ik vermoed als de (injectie)prijzen laag staan, ja, maar als de prijzen hoger gaan, niet.
Ik vermoed ook dat Ecopower hun tarieven nog eens gaan herzien in de niet zo nabije toekomst.

Ik heb superweinig injectie. Het is ook niet het meest zonnige jaar geweest maar ik ga richting 75% zelfconsumptie. Dit jaar al 4000kWh geproduceerd en bijna 1100 geinjecteerd.

Ik heb superweinig injectie. Het is ook niet het meest zonnige jaar geweest maar ik ga richting 75% zelfconsumptie. Dit jaar al 4000kWh geproduceerd en bijna 1100 geinjecteerd.

Dat zijn mooie cijfers! EV en/of warmtepomp en/of airco? :)
Hoe meer zelfconsumptie, hoe meer je zonnepanelen opgebracht hebben...

En hoe hoog is jouw zelfvoorzieningspercentage? Want een hoog zelf consumptie cijfer zorgt er wel voor dat ze snel terug verdiend zijn, maar als je het over 20-25 jaar bekijkt, is een hoog zelfvoorzieningspercentage interessanter.

Toen ik de afweging maakte tussen 20 of 30 panelen, waren de 20 panelen 1 jaar sneller terug verdiend, maar zodra de 30 panelen terug verdiend waren, gingen die wel meer winst maken dan de 20 panelen.

En hoe hoog is jouw zelfvoorzieningspercentage? Want een hoog zelf consumptie cijfer zorgt er wel voor dat ze snel terug verdiend zijn, maar als je het over 20-25 jaar bekijkt, is een hoog zelfvoorzieningspercentage interessanter.

Toen ik de afweging maakte tussen 20 of 30 panelen, waren de 20 panelen 1 jaar sneller terug verdiend, maar zodra de 30 panelen terug verdiend waren, gingen die wel meer winst maken dan de 20 panelen.

En wat is de formule daarvoor?

Ik heb op jaarbasis wel een energienood van 8-9000kWh

Dus zal ergens tegen de 3700 zelfverbruik, 1300 injectie en de rest van het net te nemen. (Momenteel zit ik aan bijna 4K van het net genomen)

Ik heb eergisteren panelen + batterij laten installeren en ben wat aan het bekijken hoe ik alles best optimaliseer.
Kunnen jullie volgende redenering eens nalezen en corrigeren wat ik over het hoofd zie? :)

Op vandaag: Engie Easy Variabel contract met eenvoudig tarief. 4000kWh per jaar verbruik, 50% tijdens daluren, digitale teller.

21 panelen gelegd en een batterij van 10kWh voorzien. Gisteren heb ik deze volledig kunnen laden en het bleek ook voldoende om ons gebruik 's avonds en 's nachts te dekken.

Ik heb ook een hybride wagen met een batterij van 13.8kWh, deze kan ik opladen via een buitenstopcontact en de verbruikte energie terugkrijgen via mijn werkgever. (tarieven creg) Op vandaag heb ik nog niet thuis geladen, maar ik heb een verbruiksmetertje besteld.

Ik ben van gedacht om te wisselen naar een tweevoudige teller zodat ik overdag iets meer krijg voor mijn injectie. Als ik dan 's nachts mijn wagen oplaad zou de terugbetaling van de werkgever ruimschoots de kosten moeten dekken.
In het weekend kan ik dan de wagen overdag laden. De overige injectie is dan (helaas) niet veel waard.

Mis ik iets of zijn dit "quick wins"?

Laatst bewerkt:
En wat is de formule daarvoor?

Ik heb op jaarbasis wel een energienood van 8-9000kWh

Dus zal ergens tegen de 3700 zelfverbruik, 1300 injectie en de rest van het net te nemen. (Momenteel zit ik aan bijna 4K van het net genomen)
1 - afgenomen energie / totaal verbruikte energie is de formule.
Dus in jouw geval als we uitgaan van 9000kWh energie verbruik per jaar: 1 - 5300/9000 = 41% zelf voorzienend. Dat wil dus zeggen dat je nog 59% van jouw totale energie van het net koopt. Door meer zonnepanelen te leggen, ga je waarschijnlijk meer zelf voorzienend zijn en minder energie moeten inkopen.

Ik heb eergisteren panelen + batterij laten installeren en ben wat aan het bekijken hoe ik alles best optimaliseer.
Kunnen jullie volgende redenering eens nalezen en corrigeren wat ik over het hoofd zie? :)

Op vandaag: Engie Easy Variabel contract met eenvoudig tarief. 4000kWh per jaar verbruik, 50% tijdens daluren, digitale teller.

21 panelen gelegd en een batterij van 10kWh voorzien. Gisteren heb ik deze volledig kunnen laden en het bleek ook voldoende om ons gebruik 's avonds en 's nachts te dekken.

Ik heb ook een hybride wagen met een batterij van 13.8kWh, deze kan ik opladen via een buitenstopcontact en de verbruikte energie terugkrijgen via mijn werkgever. (tarieven creg) Op vandaag heb ik nog niet thuis geladen, maar ik heb een verbruiksmetertje besteld.

Ik ben van gedacht om te wisselen naar een tweevoudige teller zodat ik overdag iets meer krijg voor mijn injectie. Als ik dan 's nachts mijn wagen oplaad zou de terugbetaling van de werkgever ruimschoots de kosten moeten dekken.
In het weekend kan ik dan de wagen overdag laden. De overige injectie is dan (helaas) niet veel waard.

Ik weet niet als je daar zoveel voordeel mee zal doen, maar het proberen waard gezien omschakelen naar dag/nacht maar 12.5euro kost als ik het goed heb.

1 - afgenomen energie / totaal verbruikte energie is de formule.
omdat totaal verbruikte energie meestal nergens af te lezen staat geeft die shortcut uitgeschreven:
(geproduceerde energie - injectie) / (geproduceerde energie - injectie + afgenomen energie)

Als je een batterij hebt zou dit denk ik moeten blijven gelden, aangezien die gewoon productie buffert.

Vraagje. Vorig jaar in september was de injectie prijs rond de 0,20 cent (of meer?), september van dit jaar is de injectie prijs gezakt rond de 0,05 cent als ik het goed heb. Wilt dit dan zeggen dat iedereen die een contract van vorig jaar in september heeft getekend dat zij nu allemaal met de nieuwe injectie prijs zit? Het was immers een contract van 1 jaar, toch? Vast contract is iets anders natuurlijk, maar daar gaat het niet over. Ik heb het specifiek over variabel contract.

Vraagje. Vorig jaar in september was de injectie prijs rond de 0,20 cent (of meer?), september van dit jaar is de injectie prijs gezakt rond de 0,05 cent als ik het goed heb. Wilt dit dan zeggen dat iedereen die een contract van vorig jaar in september heeft getekend dat zij nu allemaal met de nieuwe injectie prijs zit? Het was immers een contract van 1 jaar, toch? Vast contract is iets anders natuurlijk, maar daar gaat het niet over. Ik heb het specifiek over variabel contract.
injectie is in basis variabel.

De prijs wordt bepaald volgens de parameters van uw contract en de voorziene formule. Principe is hetzelfde voor een vast als het variabele contract

Misschien 2 opmerkingen:
- Als je 's nachts je wagen oplaadt tijdens gemiddelde tot zonnige maanden, komt het erop neer dat je overdag energie naar je thuisbatterij stuurt en dan 's nachts daaruit aftapt. Dan moet je al zien dat je maar een deel van je autobatterij laadt én je belast je thuisbatterij 2 keer (in plaats van overdag rechtstreeks je auto op te laden); de kost van je batterij extra te gebruiken (batterijslijtage door een extra laad/ontlaadcyclus) weegt denk ik meer door dan het kleine verschil in overdag meer voor je injectie krijgen?
- Tijdens de donkere maanden is de kans denk ik groot dat je per dag/maand meer verbruikt dan wat je uit je zonnepanelen haalt (in de 4 donkerste maanden zou ik schatten dat je 220 kWh per maand opwekt en eerder tegen de 400 kWh verbruikt), in die maanden is het dus enkel financieel interessant om thuis te laden als je werkgever minstens even veel terugbetaalt als jij zelf voor je stroom betaalt, incl. capaciteitstarief.
Het comfort van thuis te kunnen laden, is natuurlijk een hele andere factor :)

Ik pas vandaag in de powerpost van Ecopower over Dynamische burgerstroom. T’is sinds september een iets minder aantrekkelijke formule, maar het interesseert me serieus wel. Is er iemand die het al heeft? Is er een manier om historische tarieven te raadplegen?

Ik pas vandaag in de powerpost van Ecopower over Dynamische burgerstroom. T’is sinds september een iets minder aantrekkelijke formule, maar het interesseert me serieus wel. Is er iemand die het al heeft? Is er een manier om historische tarieven te raadplegen?
Ja, hier kun je de Nordpool tarieven downloaden. Daarover de formule van Ecopower gieten en je weet de historische prijzen.
Volgens mij is de formule van Engie dynamic een stuk interessanter.

Is dit een beetje een normaal gasverbruik in de wetenschap dat we met een zeer oude ketel zitten (1994) en dat we sinds (ik denk) maart onze verwarming niet meer hebben aangezet en dus enkel gas verbruiken voor warm water.

Je hebt in April en Mei wel nog verwarmd zo te zien. Je gasverbruik voor warm water ligt op 50m3/maand.

In mijn vorige woning met 200l boiler op gas hadden we een soortgelijk verbruik.
Nu met doorstromer zitten we aan 1/10de voor warm water.

Terug
Bovenaan