Energieleveranciers

Wij zaten voor een gezin van 3 de laatste 12 maanden met een verwarmingsverbruik van 2660kWh. Dit was wel een stuk lager dan het jaar ervoor (3700 zoiets).
Voor sanitair warm water (boiler van 230l) zaten we afgelopen jaar op 716kWh. Hoe iedereen hier op maar 1kWh per dag komt, heb ik geen idee van. Alleen al die salmonella-run iedere week geeft 5-9kWh verbruik.
Daikin altherma 6kW warmtepomp trouwens.
Uiteraard wel allemaal zonder de zonnepanelen, die compenseren wel redelijk wat verbruik.
Huis is gebouwd in 2019 trouwens. Open bebouwing van +-600m³ verwarmd volume.
Salmonella zit in kip, legionella in de boiler ;-) Maar de anti-legionella run heb ik wel uitstaan. Zolang je de boiler regelmatig leegtrekt, is het risico minimaal. Wel even manueel laten lopen als je terug komt van vakantie.
Mijn boiler staat op 50°C en wij verbruiken maar gemiddeld 120l stadswater per dag, dus ons warm water is nog minder dan dat. Een douche beurt is 25-40l bij ons. De spaardouchekop zit aan 4-5l/min verbruik. In de zomer is de COP ook iets hoger dus dat resulteert in ongeveer 1kWh per dag voor de boiler. Met een legionella run zou ons verbruik wellicht verdubbelen voor SSW.

De simulatie die ik gedaan heb, was voor onze woning van 232m2 (840m3). Maar we moeten onze eerste winter nog meemaken, dus het is maar een schatting. En verbruik is uiteraard wat de warmtepomp verbruikt. Afname is na de compensatie van de zonnepanelen.
Aanvoer temperatuur speelt trouwens een grote rol. In een goed geisoleerde woning kan je mogelijks wel met COP 4.5 à 5 verwarmen als je met een lage aanvoer kunt werken. En vanaf de minste zonnestraal warmt zo'n woning al op waardoor de warmtepomp afslaat indien de thermostaat mag ingrijpen. Wat natuurlijk ook nadelig in de zomer is ivm oververhitting.
Onze warmtepomp staat op koelen vanaf het buiten warmer dan 22°C is. Dat was wel nodig deze zomer om het aangenaam te houden. Dat was gemiddeld zo'n 100-120kWh per maand aan koelen. Wat je eigenlijk ook wel moet meetellen, maar in de zomer koelen we uitsluitend op zonnestroom, wat bijna gratis is.

Salmonella zit in kip, legionella in de boiler ;-) Maar de anti-legionella run heb ik wel uitstaan.
Wauw, dat was een serieuze brainfart 😅
Mijn boiler staat op 50°C en wij verbruiken maar gemiddeld 120l stadswater per dag, dus ons warm water is nog minder dan dat. Een douche beurt is 25-40l bij ons. De spaardouchekop zit aan 4-5l/min verbruik. In de zomer is de COP ook iets hoger dus dat resulteert in ongeveer 1kWh per dag voor de boiler. Met een legionella run zou ons verbruik wellicht verdubbelen voor SSW.
Boiler staat hier op 48, 1x per dag bij verwarmen. Dat kan ik wel nog lager zetten qua temperatuur om stilstandsverliezen te beperken. Of afwisselend 48/43 verwarmen om de dag. Wij verbruiken trouwens gemiddeld 70l kraanwater per dag.
De simulatie die ik gedaan heb, was voor onze woning van 232m2 (840m3). Maar we moeten onze eerste winter nog meemaken, dus het is maar een schatting. En verbruik is uiteraard wat de warmtepomp verbruikt. Afname is na de compensatie van de zonnepanelen.
Aanvoer temperatuur speelt trouwens een grote rol.
Aanvoertemperatuur staat hier ondertussen goed ingesteld. Ik heb afgelopen winter serieus zitten testen om zo min mogelijk defrosts te krijgen en zo lang mogelijke, laag-vermogen runs.
Let op dat je je aanvoertemperatuur niet té laag instelt, anders kan het zijn dat je retourtemperatuur te weinig verschillend is van je aanvoertemperatuur en je warmtepomp gaat pendelen.
De defrosts zijn echt enorm nadelig voor de COP en dus het verbruik.

Wauw, dat was een serieuze brainfart 😅

Boiler staat hier op 48, 1x per dag bij verwarmen. Dat kan ik wel nog lager zetten qua temperatuur om stilstandsverliezen te beperken. Of afwisselend 48/43 verwarmen om de dag. Wij verbruiken trouwens gemiddeld 70l kraanwater per dag.

Aanvoertemperatuur staat hier ondertussen goed ingesteld. Ik heb afgelopen winter serieus zitten testen om zo min mogelijk defrosts te krijgen en zo lang mogelijke, laag-vermogen runs.
Let op dat je je aanvoertemperatuur niet té laag instelt, anders kan het zijn dat je retourtemperatuur te weinig verschillend is van je aanvoertemperatuur en je warmtepomp gaat pendelen.
De defrosts zijn echt enorm nadelig voor de COP en dus het verbruik.
Dat is echt niet veel waterverbruik. Ik denk inderdaad dat die anti legionella run een groot deel van uw verbruik is. 6kWh x 52 weken telt al op...
Ik heb hem afstaan, maar ik zou zeggen lees u eerst in want het afzetten is op eigen risico.

Inderdaad, een te lage aanvoer kan pendelen veroorzaken. Dat zal ik deze winter nog wat moeten uitzoeken gezien we dan onze eerste winter meemaken.
Afgelopen winter heeft de warmtepomp wel gedraaid, maar op een wenstemperatuur van 15°C en 19°C vanaf februari, dus dat was nog te vroeg om al te gaan afregelen. Ik zag wel onze afname redelijk verminderen nadat onze zonnepanelen op 6 januari geplaatst waren. Vooral vanaf februari.

Heb in jun Luminus Optifix afgesloten, is deze maand gestart. Ervoor had ik Engie Direct en kon ik verbruik mooi opvolgen in die Engie Smart app. Zie ik dat goed dat Luminus geen gratis opvolgtool heeft, en dat de engie manier om dit op volgen is om de verbruiken af te lezen en manueel in te vullen in hun app?

Voor electriciteit nog steeds Engie Direct, sinds deze maand een EV. Ben aan het twijfelen om over te stappen op dat Engie Drive vast tarief. Wel hoge jaarlijkse kosten (100 EUR). Of zijn er betere alternatieven? Of best nog even bij Direct blijven?
Hier ook een Ev sinds deze week.
Vraag me ook af of dit geen goede keuze zou zijn om
Engie drive te nemen(heb nu easy variabel)
+ snachts verbruikt de zeeaquarium ook hetzelfde als overdag,en 1 dezer snacht meer als de verwarming weer aan moet

Van wanneer dat jouw Direct contract? Want de laatste maanden zijn zowel de afname als injectie formule slechter geworden. Die optie groenestroom kost geloof ik 1.5euro ofzo. Dat gaat je minder kosten dan nu opnieuw intekenen op het contract als het al even loopt, dan kun je beter uw contract uit doen en daarna opnieuw intekenen zonder die optie.
van eind februari 2023 is die.

Eerste afrekening gekregen sinds we zonnepanelen hebben (Luminus Comfy Shine). Ik zie daar echter niets bij vermeld staan ivm vergoeding voor wat we geïnjecteerd hebben, is dat iets wat apart verrekend wordt?

Eerste afrekening gekregen sinds we zonnepanelen hebben (Luminus Comfy Shine). Ik zie daar echter niets bij vermeld staan ivm vergoeding voor wat we geïnjecteerd hebben, is dat iets wat apart verrekend wordt?
Luminus krijgt pas iets van Fluvius over jullie injectie zodra je zonnepanelen door hun registratie zijn geraakt. Daarna wordt alles verrekend door de betreffende leverancier(s), vanaf dat er injectie was.
Bij Luminus staat de injectie bij mij op dezelfde factuur als de afname, maar dit is natuurlijk lang nadat de aanmelding bij Fluvius gepasseerd is.

Luminus krijgt pas iets van Fluvius over jullie injectie zodra je zonnepanelen door hun registratie zijn geraakt. Daarna wordt alles verrekend door de betreffende leverancier(s), vanaf dat er injectie was.
Bij Luminus staat de injectie bij mij op dezelfde factuur als de afname, maar dit is natuurlijk lang nadat de aanmelding bij Fluvius gepasseerd is.
Die registratie is al effe in orde, premie ook reeds ontvangen enzo.. maandag maar eens bellen voor meer info dan.

Je kunt ecopower kopen. Maar ze betalen crappy dividenden de laatste jaren. Je kunt beter een oogje in het zeil houden op de website van Beauvent. Daar kun je frequent kopen en altijd 1 aandeel kopen (? niet zeker of dat nu nog zo is).

Beauvent heeft betere dividenden en je kunt ook Ecopower klant worden (bij Beauvent niet).

Tip van het huis. Hier 2x ecopower en Beauvent aandeelhouder en Ecopower klant !
Cege, net gezien dat beauvent terug aandelen beschikbaar heeft. Merci voor de tip alvast

Net nog eens de meterstanden na lang nagekeken.
298 dagen sinds de vorige meteropname: 837kWh dag en 1040kWh nacht. Komt overeen met 6kWh verbruik per dag. (45% is dagafname 55% nacht)

En dan liggen er nog steeds geen zonnepanelen op het dak.

Gas valt me wel wat tegen: 7500kWh vergeleken met 6500kWh vorig jaar. Gek genoeg zit augustus bv nu op 145kWh vergeleken met 102 vorig jaar, nie meteen duidelijk van waar dat verschil komt.
Vorig jaar pas op 14 november de verwarming moeten opzetten, benieuwd hoe ver we dit jaar geraken 😊

Net nog eens de meterstanden na lang nagekeken.
298 dagen sinds de vorige meteropname: 837kWh dag en 1040kWh nacht. Komt overeen met 6kWh verbruik per dag. (45% is dagafname 55% nacht)
Dat is toch relatief weinig? De algemene delen hier verbruiken al 3kWh per dag. En dat is dan grotendeels verlichting + de lift die af en toe eens gebruikt wordt (dat laatste is wel een energievreter ok dat is wel waar).

Zelden thuis?

Dat is toch relatief weinig? De algemene delen hier verbruiken al 3kWh per dag. En dat is dan grotendeels verlichting + de lift die af en toe eens gebruikt wordt (dat laatste is wel een energievreter ok dat is wel waar).

Zelden thuis?
Nee integendeel, grotendeels thuiswerk.
Wel geen lift 😅 airco draait dan nog regelmatig en de droogkast ook voor handdoeken, ondergoed etc dus dunno

Doen niks abnormaal denk ik, allesinds niks wat een impact heeft op ons leven. Geen kinderen trouwens

Gas valt me wel wat tegen: 7500kWh vergeleken met 6500kWh vorig jaar. Gek genoeg zit augustus bv nu op 145kWh vergeleken met 102 vorig jaar, nie meteen duidelijk van waar dat verschil komt.
Vorig jaar pas op 14 november de verwarming moeten opzetten, benieuwd hoe ver we dit jaar geraken 😊
Goh. Je spreekt dus over iets minder dan 4 m3? Over de hele maand. Had je vorig jaar verlof over die periode? Het kan ook gewoon zijn dat ieland in het huisgezin wat langer gedouchet heeft ( te zien aan het waterverbruik). Het is zelfs zo weinig dat andere gerechten koken misschien zelfs de oorzaak kunnen zijn. Succes met het uitzoeken. Als je een digitale meter hebt kan je per dag uitzoeken waar het verschil zit.

Goh. Je spreekt dus over iets minder dan 4 m3? Over de hele maand. Had je vorig jaar verlof over die periode? Het kan ook gewoon zijn dat ieland in het huisgezin wat langer gedouchet heeft ( te zien aan het waterverbruik). Het is zelfs zo weinig dat andere gerechten koken misschien zelfs de oorzaak kunnen zijn. Succes met het uitzoeken. Als je een digitale meter hebt kan je per dag uitzoeken waar het verschil zit.
Yep klopt. Viel gewoon op, juli en augustus zitten dit jaar ook iets hoger dan vorig jaar.
Terwijl we dit jaar langer op verlof zijn geweest dan vorig jaar.

Gelukkig zijn het niet meer de prijzen van vorig jaar of ik ging er echt wel naar op zoek 😄

14m3 is wel 2,5 keer zoveel als hier op een zomermaand. En dit jaar moest er toch veel gedoucht worden. Wij hebben op 3 maanden , waarvan 2,5 maand hier gewoond 12m3 gas verbruikt.

Ben net als Silence benieuwd wanneer de verwarming aan moet. Het begint wel af te koelen, s’morgens was het vandaag 23,5 graden beneden en 24 graden boven (de bureau beneden en de slaapkamers zijn wel gevoelig warmer). S’avonds is het dan 0,5 graden warmer en de bureau, onze slaapkamer en de badkamer zijn een stuk warmer, die liggen op het zuiden.
Begin vorige week was het 24,5-25 graden volgens mij.

Cege, net gezien dat beauvent terug aandelen beschikbaar heeft. Merci voor de tip alvast
Hoe werkt dat juist? Ik koop bv 1 aandeel Beauvent aan 250€/stuk. Dividend us te verwaarlozen, maar zou dan meteen klant kunnen worden van EcoPower (op hun website zie ik wel een klantenstop staan?)? Vervolgens kan ik rekenen op een betere injectievergoeding? EcoPower werkt met var data contracten?

Hoe werkt dat juist? Ik koop bv 1 aandeel Beauvent aan 250€/stuk. Dividend us te verwaarlozen, maar zou dan meteen klant kunnen worden van EcoPower (op hun website zie ik wel een klantenstop staan?)? Vervolgens kan ik rekenen op een betere injectievergoeding? EcoPower werkt met var data contracten?
Ecopower neemt tot volgend voorjaar al zeker geen nieuwe klanten aan, ook niet diegene met een aandeel.

Voor wie wel al klant is bij Ecopower en energieID gebruikt: Je kan u lid maken van de Ecopower groep en zo premium activeren, dat geeft wat extra mogelijkheden. Stappenplan staat hier. Met premium krijg je bvb. ook inzicht in uw capaciteitstarief. (wel de koppeling met Fluvius specifiek voor kwartierwaarden nog eens activeren als je al een actieve koppeling had)

Hier zit er >10 jaar historische data in energieID (tellerstanden die ik in Excel bijjhield ooit eens geïmporteerd daar). Met de digitale tellers gaat het nu automatisch.

Je kan pas klant worden als je een aandeel hebten daarnaast moeten ze terug klanten toelaten. Voogens de Website van ecopower start dit op ten vroegste eind dit jaar.

Hun laatste prijszettingen vd laatste 4 maanden staan online en het is toch stevig interessant.

Uitleg van Luminus: teveel achterstand bij Fluvius, zij wachten nog op de juiste cijfers en gaan dit apart verrekenen.

Terug
Bovenaan