Salmonella zit in kip, legionella in de boiler ;-) Maar de anti-legionella run heb ik wel uitstaan. Zolang je de boiler regelmatig leegtrekt, is het risico minimaal. Wel even manueel laten lopen als je terug komt van vakantie.Wij zaten voor een gezin van 3 de laatste 12 maanden met een verwarmingsverbruik van 2660kWh. Dit was wel een stuk lager dan het jaar ervoor (3700 zoiets).
Voor sanitair warm water (boiler van 230l) zaten we afgelopen jaar op 716kWh. Hoe iedereen hier op maar 1kWh per dag komt, heb ik geen idee van. Alleen al die salmonella-run iedere week geeft 5-9kWh verbruik.
Daikin altherma 6kW warmtepomp trouwens.
Uiteraard wel allemaal zonder de zonnepanelen, die compenseren wel redelijk wat verbruik.
Huis is gebouwd in 2019 trouwens. Open bebouwing van +-600m³ verwarmd volume.
Mijn boiler staat op 50°C en wij verbruiken maar gemiddeld 120l stadswater per dag, dus ons warm water is nog minder dan dat. Een douche beurt is 25-40l bij ons. De spaardouchekop zit aan 4-5l/min verbruik. In de zomer is de COP ook iets hoger dus dat resulteert in ongeveer 1kWh per dag voor de boiler. Met een legionella run zou ons verbruik wellicht verdubbelen voor SSW.
De simulatie die ik gedaan heb, was voor onze woning van 232m2 (840m3). Maar we moeten onze eerste winter nog meemaken, dus het is maar een schatting. En verbruik is uiteraard wat de warmtepomp verbruikt. Afname is na de compensatie van de zonnepanelen.
Aanvoer temperatuur speelt trouwens een grote rol. In een goed geisoleerde woning kan je mogelijks wel met COP 4.5 à 5 verwarmen als je met een lage aanvoer kunt werken. En vanaf de minste zonnestraal warmt zo'n woning al op waardoor de warmtepomp afslaat indien de thermostaat mag ingrijpen. Wat natuurlijk ook nadelig in de zomer is ivm oververhitting.
Onze warmtepomp staat op koelen vanaf het buiten warmer dan 22°C is. Dat was wel nodig deze zomer om het aangenaam te houden. Dat was gemiddeld zo'n 100-120kWh per maand aan koelen. Wat je eigenlijk ook wel moet meetellen, maar in de zomer koelen we uitsluitend op zonnestroom, wat bijna gratis is.