Energieleveranciers

Ik heb de optie 100% groene energie bij engie. Ik heb dit in het begin erbij genomen omdat ik schrik had dat ik misschien geen gebruik zou kunnen maken van mijn eigen zonnepanelen, maar achteraf bleek dat die optie niet nodig is. Zou ik die optie nu behouden of ben ik beter af zonder die optie?

Ik heb de optie 100% groene energie bij engie. Ik heb dit in het begin erbij genomen omdat ik schrik had dat ik misschien geen gebruik zou kunnen maken van mijn eigen zonnepanelen, maar achteraf bleek dat die optie niet nodig is. Zou ik die optie nu behouden of ben ik beter af zonder die optie?
Da’s een “feel good“ taks die grotendeels in de zakken van Engie terechtkomt.
dat heeft letterlijk nul invloed op jou op een andere manier dan dat: het gevoel dat je daarmee iets kan bereiken.

Wil je echt groene energie? Verbruik dan minder.

Da’s een “feel good“ taks die grotendeels in de zakken van Engie terechtkomt.
dat heeft letterlijk nul invloed op jou op een andere manier dan dat: het gevoel dat je daarmee iets kan bereiken.

Wil je echt groene energie? Verbruik dan minder.
Dus ik kan beter die optie laten uitzetten? Ik heb engie er al over gemaild, maar dan moet ik nieuw contract tekenen met de huidige energie prijzen, ik weet dus niet of dat nog wel zo slim is. Ik heb direct pack, dus misschien maakt het niets uit?

Dus ik kan beter die optie laten uitzetten? Ik heb engie er al over gemaild, maar dan moet ik nieuw contract tekenen met de huidige energie prijzen, ik weet dus niet of dat nog wel zo slim is. Ik heb direct pack, dus misschien maakt het niets uit?
Van wanneer dat jouw Direct contract? Want de laatste maanden zijn zowel de afname als injectie formule slechter geworden. Die optie groenestroom kost geloof ik 1.5euro ofzo. Dat gaat je minder kosten dan nu opnieuw intekenen op het contract als het al even loopt, dan kun je beter uw contract uit doen en daarna opnieuw intekenen zonder die optie.

Van wanneer dat jouw Direct contract? Want de laatste maanden zijn zowel de afname als injectie formule slechter geworden. Die optie groenestroom kost geloof ik 1.5euro ofzo. Dat gaat je minder kosten dan nu opnieuw intekenen op het contract als het al even loopt, dan kun je beter uw contract uit doen en daarna opnieuw intekenen zonder die optie.
Ik ben totaal niet thuis in variabele contracten, ben ook maar verplicht moeten overschakelen begin vorig jaar. Maar zo'n contracten, althans de tarieven, worden toch om de zoveel tijd (voor iedereen?) automatisch aangepast? In het geval van Engie Direct is dat bv maandelijks.
Is er dan een prijsverschil voor bijvoorbeeld oktober 2023 wanneer je ingetekend hebt in maart of pas intekent nu in september?

Ik ben totaal niet thuis in variabele contracten, ben ook maar verplicht moeten overschakelen begin vorig jaar. Maar zo'n contracten, althans de tarieven, worden toch om de zoveel tijd (voor iedereen?) automatisch aangepast? In het geval van Engie Direct is dat bv maandelijks.
Is er dan een prijsverschil voor bijvoorbeeld oktober 2023 wanneer je ingetekend hebt in maart of pas intekent nu in september?
De formule kan anders zijn, dus ja, prijsverschil is mogelijk.

Ja, dat kan.

Dat hangt ervanaf welke formule dat ze gebruiken. Eens je het contract getekend hebben, kunnen ze de formule niet veranderen. En veranderen enkel de variabele parameters van de formule. Op basis van die wijzigingen kan je dan ook uw exact tarief berekenen. Soms veranderen die parameters pas op het einde van de maand, maar geldt die dan voor het verbruik van de gepasseerde maand. vb 0.01 * parameter - 2.05 cent

Als je verandert van contract, dan kan het zijn dat ze hun formule veranderd hebben. vb 0.0095 parameter +1.01 cent

En hetzelfde principe geldt ook voor het afnametarief.

Ik zit sinds de bouw van de woning op de werfkas met Engie Direct.
Nu wonen we er eindelijk totaal geen idee met verbruik de komende tijd, we zitten met zonnepanelen en warmtepomp => iemand een idee wat beste tarief zou zijn of puur op de vregtest afgaan?

Ik zit sinds de bouw van de woning op de werfkas met Engie Direct.
Nu wonen we er eindelijk totaal geen idee met verbruik de komende tijd, we zitten met zonnepanelen en warmtepomp => iemand een idee wat beste tarief zou zijn of puur op de vregtest afgaan?

Ik zou zeggen, inderdaad de VREG test doen, een paar simulaties met uiteenlopende aannames van je verbruik - in de meeste gevallen is het interessantste contract toch dat met de goedkoopste variabele kosten (daarmee bedoel ik de elektriciteitsprijs per kWh) en veranderen die aannames niet snel welk contract het goedkoopst uitkomt.

En dan nog de afweging of je de zekerheid van een vast contract verkiest of hoopt op een zachte winter zodat een variabel goedkoper uitkomt.

Ik zou zeggen, inderdaad de VREG test doen, een paar simulaties met uiteenlopende aannames van je verbruik - in de meeste gevallen is het interessantste contract toch dat met de goedkoopste variabele kosten (daarmee bedoel ik de elektriciteitsprijs per kWh) en veranderen die aannames niet snel welk contract het goedkoopst uitkomt.

En dan nog de afweging of je de zekerheid van een vast contract verkiest of hoopt op een zachte winter zodat een variabel goedkoper uitkomt.
en een idee wat zo een warmtepomp verbruikt voor een gezin van 4? :)

Mijn warmtepomp was uitgerekend op 2100kwh / jaar. Wel sanitair warm water voor gezin van 4 en op basis van niet geoptimaliseerd verbruiksmoment. Dus wanneer de warmtepomp warmte te kort komt, start die op. Terwijl ik die nu enkel overdag laat draaien, dus tussen bepaalde uren.
Mijn effectief verbruik zat aan 1600kwh tijdens een warme winter. 1800 kwh bij een gemiddelde winter, zonder dat ik mijn temperatuur lager heb ingesteld.

Maar dat kunnen wij voor u niet voorspellen. In principe zou je echter uw warmteverliesberekening kunnen nemen * die factor 0.8/0.9 en delen door uw verwachte efficiëntie (3.5 - 4 mogelijks 5 bij een W/W versie)

Mogelijks dat je 360kwh er bij telt voor uw warm water (1 kwh elektrisch verbruik per dag om uw warm water op punt te houden of bij te verwarmen indien je het verbruikt hebt). Maar dan kan het gerust een overraming zijn.

Mijn warmtepomp was uitgerekend op 2100kwh / jaar. Wel sanitair warm water voor gezin van 4 en op basis van niet geoptimaliseerd verbruiksmoment. Dus wanneer de warmtepomp warmte te kort komt, start die op. Terwijl ik die nu enkel overdag laat draaien, dus tussen bepaalde uren.
Mijn effectief verbruik zat aan 1600kwh tijdens een warme winter. 1800 kwh bij een gemiddelde winter, zonder dat ik mijn temperatuur lager heb ingesteld.

Maar dat kunnen wij voor u niet voorspellen. In principe zou je echter uw warmteverliesberekening kunnen nemen * die factor 0.8/0.9 en delen door uw verwachte efficiëntie (3.5 - 4 mogelijks 5 bij een W/W versie)

Mogelijks dat je 360kwh er bij telt voor uw warm water (1 kwh elektrisch verbruik per dag om uw warm water op punt te houden of bij te verwarmen indien je het verbruikt hebt). Maar dan kan het gerust een overraming zijn.
Eventueel ook nog verbruik door koeling erbij nemen, al dan niet met een PV-installatie erbij.

Eventueel ook nog verbruik door koeling erbij nemen, al dan niet met een PV-installatie erbij.
Ik zou er vanuit gaan dat dat verbruik in de marge ligt of gedekt wordt door PV-installaties. Vermelde cijfers waren zoals gerapporteerd door metingen beheersysteem warmtepomp. Of gewoon daar rekening mee te houden eens het jaar voorbij is en je realistische cijfers hebt ipv een estimatie.

Het is zo al moeilijk genoeg om er een raming op te kleven, zonder dan ook nog alle afhankelijkheden erbij te nemen.

Zelf heb ik geen idee: ik zit nog met een gasketel en een EPC 'B' open bebouwing; een nieuwbouw of recente renovatie zal het met een stuk minder energie kunnen doen :)

Is er ook geen verplicht energielabel voor fabrikanten van warmtepompen waarop een ingeschat jaarverbruik staat voor 3 klimaatzones, waarbij wij in de gemiddelde zone zitten?

Deze cijfers lijken me voor een recente woning wel een eerste ruwe inschatting, afhankelijk van het type warmtepomp:
https://www.buderus.com/be/nl/advie...ompen/hoeveel-stroom-verbruikt-uw-warmtepomp/

En voor de zekerheid laat je de VREG test gewoon eens lopen met:
1) "ik ken mijn verbruik niet" waarbij je kan aangeven dat je een warmtepomp hebt en hoeveel zonnepanelen
2) "ik ken mijn verbruik wel" met een grove inschatting van je verbruik en opwekking van je zonnepanelen
3) hetzelfde als 2) maar bv. met een 50% hoger verbruik, dan zie je direct of er hele andere contracten ineens interessant worden, of het weinig afhangt van je exact verbruik

Neem uw verbruik van uw stookolieketel / gasketel in kwh (indicatief : 1 m³ aardgas = 1 liter stookolie = 10 kWh).

Doe dat maal 0.9.
Deel dat door 3.6 (of de te verwachten factor van uw warmtepomp).

Dat gaat uw elektrisch verbruik ruwweg zijn.

Om die reden zegt men ook dat voordat je een warmtepomp overweegt, eerst moet inzetten op isolatie en dus uw energieverliezen minimaliseren. Want als je 2000l mazout verbruikt -> 20.000kwh -> 5000 kwh elektriciteitsverbruik. Daar ga je niet happy van worden. Ook al wordt er dan 10-15% nog afgedaan door de opbrengs van zonnepanelen of zo tijdens de tussenseizoenen en dus uw eigenverbruik. Wat je voor stookolie of gas niet kan hebben.

Mijn simulatie kwam op 2600kWh voor 3 personen met comfort SSW. Al merk in deze ik deze zomer gemiddeld 0.9 a 1.0kWh verbruikt heb per dag voor SSW. We moeten de eerste winter nog meemaken, dus geen idee als dat ook zal kloppen. Voor het SSW zitten we er wel onder gezien we niet iedere dag een bad vullen en het verbruik van onze douche is maar 4-5l/min.

Ja, bij een variabel contract is de prijs volgens de index parameter waarmee ze rekenen. Maar bij Engie Direct ligt de formule vast voor 1 jaar. De huidige formule is zowel voor injectie als afname slechter als in het contract van januari dat ik heb.

Ik heb ook al gezien dat bij sommige variabele contracten de reken formule helemaal niet vast is en dan dan die ook van maand tot maand verspringen. Goed de kleine lettertjes lezen dus, want dat lijkt me nogal sketchy om daarop in te tekenen.

Wij zaten voor een gezin van 3 de laatste 12 maanden met een verwarmingsverbruik van 2660kWh. Dit was wel een stuk lager dan het jaar ervoor (3700 zoiets).
Voor sanitair warm water (boiler van 230l) zaten we afgelopen jaar op 716kWh. Hoe iedereen hier op maar 1kWh per dag komt, heb ik geen idee van. Alleen al die salmonella-run (edit: legionella dus 😅)iedere week geeft 5-9kWh verbruik.
Daikin altherma 6kW warmtepomp trouwens.
Uiteraard wel allemaal zonder de zonnepanelen, die compenseren wel redelijk wat verbruik.
Huis is gebouwd in 2019 trouwens. Open bebouwing van +-600m³ verwarmd volume.

Laatst bewerkt:
Wij zaten voor een gezin van 3 de laatste 12 maanden met een verwarmingsverbruik van 2660kWh. Dit was wel een stuk lager dan het jaar ervoor (3700 zoiets).
Voor sanitair warm water (boiler van 230l) zaten we afgelopen jaar op 716kWh. Hoe iedereen hier op maar 1kWh per dag komt, heb ik geen idee van. Alleen al die salmonella-run iedere week geeft 5-9kWh verbruik.
Daikin altherma 6kW warmtepomp trouwens.
Uiteraard wel allemaal zonder de zonnepanelen, die compenseren wel redelijk wat verbruik.
Huis is gebouwd in 2019 trouwens. Open bebouwing van +-600m³ verwarmd volume.
Geen legionalla-run, wat er al paar honderd vanaf haalt + allicht ook wat anders ingesteld qua temperatuur en hysterese? Hier staat hij bv. maar op 45 graden en warmt op met max 50 denk ik eens hij zakt onder de 40 (wat neerkomt op 1x per dag).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan