Energieleveranciers

Luminus hangt hier wel de keel uit.
Situatie:
- Huis aangekocht op 28/06, immo neemt de meterstanden en gaat een contract aan bij Luminus
- 29/06, ik annleer dat contract en meldt dat ik mijn optifix wil houden, maar de meterstanden van de te kopen woning zijn nog niet gekend.
- 09/08, verkoop van mijn huis, meterstanden worden die dag doorgegeven
- Ik kijk vandaag en er is wat verandert in My luminus, maar niks positiefs. Mijn huis staat nu einde contract 27/06...

Vandaag is de verhuis dus nog steeds niet rond, vorige week hebben ze de meterstanden nog eens gevraagd. Heb de documenten en foto's dus nogmaals doorgegeven (online want optifix). Ondertussen krijg ik geen tussentijdse facturen meer wat op zich niet zo erg is aangezien er zeer weinig gebruik is.

Maar door dit, krijgt de vorige eigenaar van mijn huis ook geen eindfactuur.

Van het weekend wel de slotfactuur in op myLuminus, uiteraard wel met verkeerde meterstanden, die zijn thans 3! keer doorgegeven. Vandaag via een betwisting dus een 4de keer. Ipv 100 euro betalen schat ik er 150 terug te moeten krijgen...

ik heb de vreg test gedaan en de basisfix van luminus was het goedkoopste

Dan kan je alleen kijken of dat voorschot een beetje in lijn ligt met de verwachting van VREG.

Geen idee hoe Luminus zijn voorschotten bepaalt, maar het zou niet de eerste keer zijn dat ze een volledig onlogisch voorstel doen... Ik heb ze nog het voorschot weten verhogen 2 maanden voor het einde van het contract en dat waren zomermaanden, om dan die verhoging en de rest 2 maanden later te moeten terug betalen. Of voorschotten van vaste contracten ineens met 40% verhogen.

Het is ook onlogisch.

Volgende vreg was het samen 198€ voorschot
En volgens lumunis is het 226€ voorschot per maand
Voor het zelfde contract

Dat kan toch perfect ?

Luminus kan gewoon de prijszetting voorzien op basis van de huidige prijs. Terwijl de VREG gebruik maakt van de verwachte kostprijs rekening houdende met de verwachtingen voor een jaar. En dan is zo'n verschil toch echt niets om u vragen bij te stellen ? Of zonder de verwachte korting van 10% of zo die pas na 1 jaar verrekend wordt.

Sowieso zegt een voorschot niets. Uw eindfactuur zegt alles. En de prijzen zijn gewoon van gemiddeld 8 cent voor elektriciteit in 2020 naar 25 cent gegaan (vast tarief). Dat is gewoon al * 3.
Gas is gegaan van wat 2 cent /kwh naar 8 cent/kwh ?

Daarnaast heb je dan ook nog de mogelijkheid om het voorschot zelf in te stellen op hetgeen jij wilt. En is het begrijpbaar dat de firma die het geld effectief eerst mag leggen om pas tegen het einde van het jaar dat restant te krijgen, en dus uw factuur (en die van mensen die niet betalen) te prefinancieren. Dat ze dan toch liefst zo klein mogelijke eindfactuur krijgen.

Hoe kun je eigenlijk weten of je een goed of slecht tarief hebt?

Momenteel zit ik bij Eneco en heb ik deze tarieven voor
Electriciteit: https://cdn.eneco.be/downloads/nl/general/tk/BB_032_022308_NL_ENECO_POWER_FIX.pdf
Aaardgas: https://cdn.eneco.be/downloads/nl/general/tk/BB_032_022308_NL_ENECO_GAS_FIX.pdf
Hoe kan ik weten of ik de lottonummers heb ?

Niet... je kan enkel een vergelijking maken op basis van aannames. Indien die aannames verkeerd zijn, dan is uw conclusie verkeerd.

Daarom een keuze maken, en op de blaren van die keuze zitten. Ofwel herbekijken en dan als dat een verkeerde keuze bleek te zijn, daarop blijven zitten.

Momenteel zit ik bij Eneco en heb ik deze tarieven voor
Electriciteit: https://cdn.eneco.be/downloads/nl/general/tk/BB_032_022308_NL_ENECO_POWER_FIX.pdf
Aaardgas: https://cdn.eneco.be/downloads/nl/general/tk/BB_032_022308_NL_ENECO_GAS_FIX.pdf

Niet... je kan enkel een vergelijking maken op basis van aannames. Indien die aannames verkeerd zijn, dan is uw conclusie verkeerd.

Daarom een keuze maken, en op de blaren van die keuze zitten. Ofwel herbekijken en dan als dat een verkeerde keuze bleek te zijn, daarop blijven zitten.

Dit eigenlijk. Het stof is nu stilaan gaan liggen, gewoon jaarlijks een vergelijking maken, beste keuze maken op basis van wat je op dat ogenblik weet/ziet/denkt, en rustig laten lopen.

Dit eigenlijk. Het stof is nu stilaan gaan liggen, gewoon jaarlijks een vergelijking maken, beste keuze maken op basis van wat je op dat ogenblik weet/ziet/denkt, en rustig laten lopen.

Heb nu vast contract wat redelijk duur is. Maar als het in de winter meevalt kan ik nog aanpassen. Verbruik is hier eigenlijk ook betrekkelijk laag, het is niet dat het dit jaar weer duizenden euro's gaat schelen zoals vorige winter.

Dus op basis van die cijfers kan ik niet vergelijken met iemand anders? Ik dacht dat het juist wel simpel was om de vaste tarieven (op een website) te vergelijken

Met de V-Test van de VREG kan je het huidig aanbod van elke leverancier met elkaar vergelijken.
Met de Creg-scan kan je jouw huidig contract vergelijken met het huidig aanbod van leveranciers. Soms is het voordeliger om je bestaand contract te behouden, bv als je in 04/2022 nog een vast contract hebt afgesloten

Zeker niet alleen jaarlijks vergelijken, maar meerdere keren per jaar liefst! Diegene die in augustus/september 2022 hebben vergeleken en toen voor het vaste tarief van Luminus hebben gekozen zitten nu allemaal in armoede als ze enkel nu opnieuw zouden vergeleken hebben.

Zeker niet alleen jaarlijks vergelijken, maar meerdere keren per jaar liefst! Diegene die in augustus/september 2022 hebben vergeleken en toen voor het vaste tarief van Luminus hebben gekozen zitten nu allemaal in armoede als ze enkel nu opnieuw zouden vergeleken hebben.

Is nu net waarom ik zeg dat het stof wat gaan liggen is ondertussen, de enorm hoge prijzen zijn toch al verleden tijd.
Ik ga daarom dus weer richting wat ik voorheen deed.

Is nu net waarom ik zeg dat het stof wat gaan liggen is ondertussen, de enorm hoge prijzen zijn toch al verleden tijd.
Ik ga daarom dus weer richting wat ik voorheen deed.

De jaarkost voor aardgas voor een gemiddeld verbruik van 23.260 kWh bedroeg sinds 2015 tot 05/2021 gemiddeld € 1100 (grof geschat).
Vandaag is de gemiddelde prijs voor dit verbruik € 2156 euro. Het is maar hoe je het beziet als je zegt dat de enorm hoge prijzen verleden tijd zijn.
Perceptie is alles.

Voor de geinteresseerden:
Luminus Basic energie tarieven augustus waren:
gas: 4,729 cent per kWh
elektriciteit afname: 11,375 cent per kWh
elektriciteit injectie: 5,02 cent per kWh

Vanaf nu september ging het andere BasicFlex in, maar zoveel anders was daar niet aan als ik het mij goed herinner (enkel gebruikt die Belpex RLP ipv Belpex voor indexatie dacht ik, maar ben nu niet zeker)

Ik zit nog met Optifix sinds april 2023 - moet ik kijken om weer te switchen?

Electriciteit:

31,09c dag
20,73c nacht

Gas:

9,40c

Ik heb het sindsdien niet meer echt gevolgd. Ik gok wel op prijsstijgingen deze herfst/winter, dus ik neem aan dan gewoon te blijven? Of zijn de vaste contracten sindsdien nog gezakt?

Voor elektriciteit heb je het laatste half jaar dubbel zoveel betaald als een variabel tarief dat gemiddeld rond 15 en 10 cent stond.
Gas was het laatste half jaar gemiddeld 5 cent.

In de herfst en winter stijgen de prijzen altijd, maar zo extreem als vorig jaar zou het niet worden volgens experten.
Zelf verwacht ik dat je nog altijd slechter af bent om voor een vast elektriciteitscontract te kiezen. Gas is veel gevoeliger voor verstoringen in de markt en heeft voor vast tarief aan 7,4 cent gestaan.

Ik zit nog met Optifix sinds april 2023 - moet ik kijken om weer te switchen?

Electriciteit:

31,09c dag
20,73c nacht

Gas:

9,40c

Ik heb het sindsdien niet meer echt gevolgd. Ik gok wel op prijsstijgingen deze herfst/winter, dus ik neem aan dan gewoon te blijven? Of zijn de vaste contracten sindsdien nog gezakt?

Kijk hier eens naar de vaste tarieven, mijn zus in augustus hierop ingeschreven voor vast tarief gas.

Terug
Bovenaan