Energieleveranciers

Werkt V-Test bij jullie? Al 3 dagen zit ik te proberen, maar kreeg telkens dezelfde foutmelding (met telkens een andere code...). Al mailtje gestuurd intussen, maar nog geen antwoord. De koppeling met Fluvius al eens opnieuw gedaan, verschillende browsers, toestellen,...
Er liep iets mis. Het koppelen van jouw persoonlijk V-test®-profiel met Fluvius is niet gelukt. Probeer het later opnieuw.

Ken je je verbruik? Dan kan je dat invoeren. Zo kan je op dit moment toch een V-test® uitvoeren.

Blijf je problemen hebben? Contacteer dan de VREG. Geef de error code hieronder mee.
Error code: ANZJ2QQFGI

Luminus hangt hier wel de keel uit.
Situatie:
- Huis aangekocht op 28/06, immo neemt de meterstanden en gaat een contract aan bij Luminus
- 29/06, ik annleer dat contract en meldt dat ik mijn optifix wil houden, maar de meterstanden van de te kopen woning zijn nog niet gekend.
- 09/08, verkoop van mijn huis, meterstanden worden die dag doorgegeven
- Ik kijk vandaag en er is wat verandert in My luminus, maar niks positiefs. Mijn huis staat nu einde contract 27/06...

Vandaag is de verhuis dus nog steeds niet rond, vorige week hebben ze de meterstanden nog eens gevraagd. Heb de documenten en foto's dus nogmaals doorgegeven (online want optifix). Ondertussen krijg ik geen tussentijdse facturen meer wat op zich niet zo erg is aangezien er zeer weinig gebruik is.

Maar door dit, krijgt de vorige eigenaar van mijn huis ook geen eindfactuur.

In dit voorbeeld van de dynamische energie tarieven, ik vermoed dat de blok die negatief gaat in de namiddag wil zeggen dat we geld krijgen om bv onze batterij of auto te laden met netstroom, maar dat we dan betalen om onze eigen zonnestroom op het net terug te pompen?

pyXJbbjHUK4DMBov6t1nyWzh.png
Klopt. Maar vergeet wel niet dat je bij afname ook nog netkosten en accijnzen betaald. Dus netto zal je wel nog betalen, tenzij de afname prijs onder de -0.15 à -0.18euro duikt

Werkt V-Test bij jullie? Al 3 dagen zit ik te proberen, maar kreeg telkens dezelfde foutmelding (met telkens een andere code...). Al mailtje gestuurd intussen, maar nog geen antwoord. De koppeling met Fluvius al eens opnieuw gedaan, verschillende browsers, toestellen,...
Ik kan die koppeling niet doen omdat ik nog geen jaar aan Fluvius data heb. Ik zou voorlopig uw meterstanden dan gewoon manueel ingeven en zo de vtest doen.

Allemaal interessant. Maar wat is je alternatief?

Ecopower koopt als er tekort is, maar verkoopt als er overschot is. Daar maken ze toch geen geheim van? Wat doet een bedrijf zonder eigen windmolens? Die koopt alles. Is dat groener ?

Je hebt een overtuiging die anders is dan het business model, maar daarom is het toch geen scam? Ik heb nog nooit een mail van Ecopower gezien die zegt dat we 100% renewable zijn en dat we kunnen overleven in een wereld zonder fossils. Zelfs Tine bouwt gas centrales.

Ik vind dat Club Brugge de beste is, maar ze zijn niet elk jaar kampioen. Is voetbal daarom een scam ?

Je kunt de wereld niet veranderen in de veronderstelling dat je een wit blad krijgt. Je hebt een bestaande situatie, een politieke situatie, een corporate situatie, een subsidie framework dat voor iedereen hetzelfde is. Je kunt bedrijven niet kwalijk nemen dat ze in die constellatie opereren, ook al vind JIJ dat het beter zou zijn om alles nuclear te doen (dat gaat nooit gebeuren want je kunt geen pieken opvangen).

Eigenlijk geef je een antwoord op Somedude maar je quote wel mijn post. Nu leg je mij een hele hoop zaken in de mond die ik niet gezegd heb.

-Ik heb ecopower nooit een scam genoemd. Ik zeg alleen maar dat dat type bedrijven (100% groen/renewable) enkel kan opereren in een markt waar er energiebedrijven met traditionele assets zijn.

-Ik heb zeker nooit gezegd dat nucleair de oplossing is. Ik neem al enkele jaren actief deel in de energiedebatten hier op het forum en mijn mening is nog altijd ongewijzigd: bestaande kerncentrales hou je best zo lang mogelijk open. Maar er is geen business case voor nieuwe kerncentrales.
En had de kernuitstap grondig voorbereid geweest na de beslissing begin jaren 2000, dan was er nu ook geen probleem geweest. Maar generaties incompetente energieministers (tot op de dag van vandaag) hebben er voor gezorgd dat het een shitshow is.

Ik denk ook dat het energieprobleem opgelost kan worden met d kerncentrales langer open houden, enkele gas/bio brandstof voor de pieken vooral dit:

Actief promoten en ondersteunen in de toekomst van bi-directioneel (ont)laden.

"laat uitschijnen".. Laat elk bedrijf niet iets uitschijnen? En ze zijn daar transparant over hoor:
https://www.ecopower.be/groene-stroom/onze-aanpak => 100% groene stroom voor en door burgers

Velen gaan er dan van uit dat alle stroom die ze leveren dus 100% groene stroom is maar dat klopt dus niet he. Want anders zitten ze regelmatig zonder stroom. Hun uitleg over de stroom die ze aankopen is ook tenenkrullend

Stel dat het Alpro is en je koopt soyamelk. Blijkt het eigenlijk koeienmelk te zijn want die dag hadden ze geen soyabonen ... en dan ben je toch wel allergisch aan koeienmelk zeker ...

@parabellum wat doe je dan met de studie van energyville die wel pleiten voor kernenergie omdat de kosten anders hoger gaan liggen?

Laatst bewerkt:
Stel dat het Alpro is en je koopt soyamelk. Blijkt het eigenlijk koeienmelk te zijn want die dag hadden ze geen soyabonen ... en dan ben je toch wel allergisch aan koeienmelk zeker ...
Nogal een kromme vergelijking hé, als je stroom koopt bij Ecopower is het niet dat ze een speciaal groen kabelke trekken naar uw huis waar de groene Ecopowerstroom uit komt hé.
Je zit hier ook in dit topic te bashen dat ze een scam zijn omdat ze een pelletfabriek hebben die compleet los staat van hun stroomproductie. OK, je bent niet aan ecopower en vindt pellets geen "groene warmte" zoals zij het verkopen. Uw goed recht maar we weten het nu wel en dat hele pelletverhaal staat zoals gezegd los van hun stroomproductie.

Het verhaal dat groene stroom het verbruik niet 100% kan dekken geldt trouwens voor alle leveranciers die groene stroomcontracten verkopen, niet enkel Ecopower. Het verschil is wel dat je bij Ecopower niet de Franse staat of één of andere bende aandeelhouders zit te sponsoren. En dat hun prijzen best ok zijn.

https://www.ecopower.be/groene-stroom/onze-aanpak => 100% groene stroom voor en door burgers

Velen gaan er dan van uit dat alle stroom die ze leveren dus 100% groene stroom is maar dat klopt dus niet he. Want anders zitten ze regelmatig zonder stroom. Hun uitleg over de stroom die ze aankopen is ook tenenkrullend

@parabellum wat doe je dan met de studie van energyville die wel pleiten voor kernenergie omdat de kosten anders hoger gaan liggen?

Oh my wat een vergelijking.. Dan stopt de discussie hier hoor.

Weet je trouwens dat bijna elke leverancier een contract heeft met 100% groene elektriciteit?

Engie Easy: "100% groene elektriciteit, in lijn met jouw duurzame keuzes"
Luminus Comfy: "100% groene Belgische elektriciteit"
TotalEnergies Pixel: "Groene elektriciteit"
Eneco Zon en Wind Flex: "levering van groene stroom uit zon en wind aan particulieren"

Sorry om je dromen te doorprikken..

En waarom maakt Energyville ook modellen waar er geen kernenergie in de mix zit? Omdat je hier spreekt over kernenergie van de vierde generatie. En we nu in Europa nog maar net de reactoren van de derde generatie online zien komen, met jarenlange vertragingen.

Flashback naar 15 jaar geleden. Myrrha (de testreactor van de vierde generatie) wordt aangekondigd voor 2013, om dan uiteindelijk tot commerciële reactoren van de vierde generatie te komen rond 2030.
Realiteit: in 2023 plannen ze de omheining voor Myrrha te bouwen (geen idee of die er nu al staat of niet).

Enerzijds zit je dus met de vraag: wanneer. Wanneer gaat die vierde generatie klaar zijn om effectief aan de grid gekoppeld te worden. 2040? 2045? 2050? Niemand die het weet.

Anderzijds zit je met de vraag: wie. Wie gaat die centrales laten bouwen? Er is heel weinig animo bij de privé om zich nog op nucleaire avonturen te storten. De oorzaak is deels politiek (want er is wel enig niveau van wispelturigheid te vinden bij de politiekers) en deels economisch (de kostprijs van een nieuwe centrale is dermate hoog dat een privébedrijf dat risico gewoon niet meer wil of kan nemen. Zonder staatsgaranties wordt er geen enkele nucleaire centrale meer gebouwd).

Nogal een kromme vergelijking hé, als je stroom koopt bij Ecopower is het niet dat ze een speciaal groen kabelke trekken naar uw huis waar de groene Ecopowerstroom uit komt hé.
Je zit hier ook in dit topic te bashen dat ze een scam zijn omdat ze een pelletfabriek hebben die compleet los staat van hun stroomproductie. OK, je bent niet aan ecopower en vindt pellets geen "groene warmte" zoals zij het verkopen. Uw goed recht maar we weten het nu wel en dat hele pelletverhaal staat zoals gezegd los van hun stroomproductie.

Het verhaal dat groene stroom het verbruik niet 100% kan dekken geldt trouwens voor alle leveranciers die groene stroomcontracten verkopen, niet enkel Ecopower. Het verschil is wel dat je bij Ecopower niet de Franse staat of één of andere bende aandeelhouders zit te sponsoren. En dat hun prijzen best ok zijn.

Oh my wat een vergelijking.. Dan stopt de discussie hier hoor.

Weet je trouwens dat bijna elke leverancier een contract heeft met 100% groene elektriciteit?

Engie Easy: "100% groene elektriciteit, in lijn met jouw duurzame keuzes"
Luminus Comfy: "100% groene Belgische elektriciteit"
TotalEnergies Pixel: "Groene elektriciteit"
Eneco Zon en Wind Flex: "levering van groene stroom uit zon en wind aan particulieren"

Sorry om je dromen te doorprikken..
Klopt alle 100% groene stroomcontracten zijn een scam wat mij betreft, zonder noodzakelijke backups zouden al die klanten anders regelmatig zonder stroom zitten

Maar meeste mensen weten dit niet en gaan er dus van uit dat 'als die dat kunnen dan kan dat toch voor iedereen'. Gevolg is dat we dus vervuilender worden qua stroomproductie en laat dat nu net problematisch zijn volgens diezelfde partijen die daar voor pleiten (allemaal anti kernenergie) :rofl:

En waarom maakt Energyville ook modellen waar er geen kernenergie in de mix zit? Omdat je hier spreekt over kernenergie van de vierde generatie. En we nu in Europa nog maar net de reactoren van de derde generatie online zien komen, met jarenlange vertragingen.

Flashback naar 15 jaar geleden. Myrrha (de testreactor van de vierde generatie) wordt aangekondigd voor 2013, om dan uiteindelijk tot commerciële reactoren van de vierde generatie te komen rond 2030.
Realiteit: in 2023 plannen ze de omheining voor Myrrha te bouwen (geen idee of die er nu al staat of niet).

Enerzijds zit je dus met de vraag: wanneer. Wanneer gaat die vierde generatie klaar zijn om effectief aan de grid gekoppeld te worden. 2040? 2045? 2050? Niemand die het weet.

Anderzijds zit je met de vraag: wie. Wie gaat die centrales laten bouwen? Er is heel weinig animo bij de privé om zich nog op nucleaire avonturen te storten. De oorzaak is deels politiek (want er is wel enig niveau van wispelturigheid te vinden bij de politiekers) en deels economisch (de kostprijs van een nieuwe centrale is dermate hoog dat een privébedrijf dat risico gewoon niet meer wil of kan nemen. Zonder staatsgaranties wordt er geen enkele nucleaire centrale meer gebouwd).
Verlengen van Doel 3 en Tihange 2 ging perfect
En voor SMR's zijn er toch wel private bedrijven?

Laatst bewerkt:
Ik check net de voorschotten van luminus. Onze 2 jaar oude contract is afgelopen en verschoot mij een dikke bult.

Elec. van 65€ naar 118€
Gas van 55€ na 114€

Totaal een goei 2548.2€ op jaarbasis

Klopt alle 100% groene stroomcontracten zijn een scam wat mij betreft, zonder noodzakelijke backups zouden al die klanten anders regelmatig zonder stroom zitten

OK dan. Maar een hele sector een scam noemen, is dat niet een beetje weird ?

Het is toch geen 100% gebalanceerd contract ? Je kunt net hetzelfde zeggen over kernenergie of niet-groene energie. Er is altijd iets anders nodig om te balanceren...

Maar meeste mensen weten dit niet en gaan er dus van uit dat 'als die dat kunnen dan kan dat toch voor iedereen'. Gevolg is dat we dus vervuilender worden qua stroomproductie en laat dat nu net problematisch zijn volgens diezelfde partijen die daar voor pleiten (allemaal anti kernenergie) :rofl:

Opereren binnen een wettelijk kader en een economische realiteit is geen scam... Pretty please. Wat verwacht je nu? Dat alle operatoren stoppen met groene energie produceren omdat JIJ kernenergie verkiest boven alle rest ?

Je kunt vertrekken van een fantasy standpunt (Zoals jij doet) of je kunt vertrekken van de realiteit (wat de rest doet). Ecopower opereert binnen dat kader en produceert groene energie. Ja, hun pellets zijn debiel, but to be fair, I don't care. Engie of Luminus of weet ik veel wie verstookt kolen en gas en andere brol die 10x erger zijn.

Verlengen van Doel 3 en Tihange 2 ging perfect

Kan zijn. Maar daar heeft Ecopower toch niks mee te maken? Moeten die stoppen met opereren omdat jij Doel 3 wil laten draaien ?

En voor SMR's zijn er toch wel private bedrijven?

In fantasyland wel ja. Ik zie ze niet hoor, behalve op wat slides.

Ik ben ook voor kernenergie. En ik geloof ook niet dat full renewable ooit betaalbaar is. Maar we zitten nu eenmaal met een bepaalde realiteit. En daarin moet je opereren. Pragmatiek en zo.

OK dan. Maar een hele sector een scam noemen, is dat niet een beetje weird ?

Het is toch geen 100% gebalanceerd contract ? Je kunt net hetzelfde zeggen over kernenergie of niet-groene energie. Er is altijd iets anders nodig om te balanceren...

Opereren binnen een wettelijk kader en een economische realiteit is geen scam... Pretty please. Wat verwacht je nu? Dat alle operatoren stoppen met groene energie produceren omdat JIJ kernenergie verkiest boven alle rest ?

Je kunt vertrekken van een fantasy standpunt (Zoals jij doet) of je kunt vertrekken van de realiteit (wat de rest doet). Ecopower opereert binnen dat kader en produceert groene energie. Ja, hun pellets zijn debiel, but to be fair, I don't care. Engie of Luminus of weet ik veel wie verstookt kolen en gas en andere brol die 10x erger zijn.

Kan zijn. Maar daar heeft Ecopower toch niks mee te maken? Moeten die stoppen met opereren omdat jij Doel 3 wil laten draaien ?

In fantasyland wel ja. Ik zie ze niet hoor, behalve op wat slides.

Ik ben ook voor kernenergie. En ik geloof ook niet dat full renewable ooit betaalbaar is. Maar we zitten nu eenmaal met een bepaalde realiteit. En daarin moet je opereren. Pragmatiek en zo.
1) nee ik ben voor mix met nu meer bestaande kerncentrales open en in de toekomst toelaten om nieuwe technologie te gebruiken
2) 100% hernieuwbare is niet correct dus zou niet zo geafficheerd mogen worden
3) er zijn er al operationeel/in aanbouw maar geen idee of dat overheid is of privaat
4) Ecopower zit mee in de anti-kernergielobby (en leugens verspreiden over de centrales)

Laatst bewerkt:
Toch wel raar dat er iemand hier zijn keuzes moet verdedigen tegenover god weet wie die maar een oordeel durft te vellen die ze niet kennen. Ik persoonlijk couldn’t care less if you judge me, kzou keer mijn schouders ophalen en in mn eigen denken dat ik mij niet moet verantwoorden tegenover iemand.

Tis hier ver gekomen op dit forum, maja doesnt surprise me

Ik check net de voorschotten van luminus. Onze 2 jaar oude contract is afgelopen en verschoot mij een dikke bult.

Elec. van 65€ naar 118€
Gas van 55€ na 114€

Totaal een goei 2548.2€ op jaarbasis

Hoog tijd om op VREG eens te kijken of dat nieuwe contract wel het meest interessante is, en of die voorschotten een beetje realistisch zijn aan de hand van de prijzen die VREG verwacht voor komend jaar...

Heb in jun Luminus Optifix afgesloten, is deze maand gestart. Ervoor had ik Engie Direct en kon ik verbruik mooi opvolgen in die Engie Smart app. Zie ik dat goed dat Luminus geen gratis opvolgtool heeft, en dat de engie manier om dit op volgen is om de verbruiken af te lezen en manueel in te vullen in hun app?

Voor electriciteit nog steeds Engie Direct, sinds deze maand een EV. Ben aan het twijfelen om over te stappen op dat Engie Drive vast tarief. Wel hoge jaarlijkse kosten (100 EUR). Of zijn er betere alternatieven? Of best nog even bij Direct blijven?

Terug
Bovenaan