Energieleveranciers

Hoeveel kinderen heb je? Als het antwoord meer is dan 0 ga je al veel mogen doen om een kleinere voetafdruk te hebben dan ik. Maar daar gaat het niet eens om. Uw statement was "I don't care" op een reactie die ging over een potentieel vervuilende energieleverancier: het enige dat telt is dat je uw geld krijgt. Dat is op zich al erg genoeg maar jij bent dan ook nog iemand bent die dat geld niet eens nodig heeft. Dat vond ik nogal cru.

Maar dat kan op allerlei manieren. Ecopower claimt 100% groen te zijn, het is toch niet aan cege om dat te onderzoeken. Daar zijn instanties genoeg voor, er wordt subsidies gegeven, dan ga ik en wss cege er wel van uit dat de overheid dat helemaal doorlicht. Daar hoeven wij onze tijd toch niet verder aan te verprutsen.

Maar dat kan op allerlei manieren. Ecopower claimt 100% groen te zijn, het is toch niet aan cege om dat te onderzoeken. Daar zijn instanties genoeg voor, er wordt subsidies gegeven, dan ga ik en wss cege er wel van uit dat de overheid dat helemaal doorlicht. Daar hoeven wij onze tijd toch niet verder aan te verprutsen.
Ecopower is ook groen qua stroomproductie. Iemand noemde ze een scam omdat ze ook pellets verdelen (die ze niet gebruiken voor hun elektriciteitsproductie).

Heb niet echt veel op te merken op Ecopower behalve het volgende: hun hele concept kan ook enkel maar bestaan in een wereld waar er ook nog traditionele energiebedrijven zijn. Als het niet waait en er weinig solar is koopt Ecopower ook gewoon op de markt, en dan kopen ze elektriciteit afkomstig uit kern- en gascentrales.
Dat is trouwens een opmerking die voor alles renewable geldt: je kan niet zonder nuclear/fossils als back-up. En tenzij we een of andere compleet gestoorde ontdekking op gebied van batterijtechnologie gaan meemaken de komende jaren, zal dat ook zo blijven.

Mij maakt het niet uit waar je je energie vandaan haalt.
Ben toch al niet goed bezig met 3 kinderen blijkbaar :D. Heb wel zonnepanelen en een EV om te compenseren, alleen is dat maar gevoelsmatig. Die dingen zullen nog wel wat vervuilen bij recyclage :).

Hoeveel kinderen heb je? Als het antwoord meer is dan 0 ga je al veel mogen doen om een kleinere voetafdruk te hebben dan ik. Maar daar gaat het niet eens om. Uw statement was "I don't care" op een reactie die ging over een potentieel vervuilende energieleverancier: het enige dat telt is dat je uw geld krijgt. Dat is op zich al erg genoeg maar jij bent dan ook nog iemand bent die dat geld niet eens nodig heeft. Dat vond ik nogal cru.

Moet je dan ook niet vragen hoeveel (groot)ouders er nog leven? Als ze vroeg gestorven zijn, mag je dit dan niet compenseren door zelf een grotere voetafdruk te hebben?

Heb niet echt veel op te merken op Ecopower behalve het volgende: hun hele concept kan ook enkel maar bestaan in een wereld waar er ook nog traditionele energiebedrijven zijn. Als het niet waait en er weinig solar is koopt Ecopower ook gewoon op de markt, en dan kopen ze elektriciteit afkomstig uit kern- en gascentrales.
Dat is trouwens een opmerking die voor alles renewable geldt: je kan niet zonder nuclear/fossils als back-up. En tenzij we een of andere compleet gestoorde ontdekking op gebied van batterijtechnologie gaan meemaken de komende jaren, zal dat ook zo blijven.
Hoe gaat dat dan in z'n werk als je zo'n groene stroom contract hebt?
Compenseren zij dan de afgenomen elektriciteit uit gas en kerncentrales aan andere leveranciers zodat ze netto op jaarbasis 100% groen zijn? Of hoe werkt dat dan precies?

Hoe gaat dat dan in z'n werk als je zo'n groene stroom contract hebt?
Compenseren zij dan de afgenomen elektriciteit uit gas en kerncentrales aan andere leveranciers zodat ze netto op jaarbasis 100% groen zijn? Of hoe werkt dat dan precies?

100% groen is puur een boekhoudkundig gegeven.

In realiteit kan ecopower z'n productie nooit volledig afstemmen op de vraag van zijn eigen klanten. Sommige momenten (meestal in de winter) gaan ze dus gewoon grijze stroom op de markt aankopen. Andere momenten (meestal in de zomer) produceren ze meer groene stroom dan ze nodig hebben. Die overschot verkopen ze op de markt als grijze stroom, de certificaten houden ze om de grijze stroom die ze zelf aangekocht hebben op andere momenten, te 'vergroenen'.

Voor zo ver ik weet streeft ecopower er naar om zelf evenveel groen te produceren als hun klanten afnemen, maar dan op jaarbasis, niet kwartier per kwartier. In principe is het echter ook mogelijk om als producent al je elektriciteit te halen uit steenkool, en toch 100% groene stroom te leveren. Dan moeten ze gewoon veel certificaten/uitstootrechten kopen.
Sommigen noemen dit een zwendel maar zo zie ik het niet. Hoe meer mensen een 100% groen contract afsluiten, hoe meer zo'n certificaat waard is, en hoe meer incentive er is om te investeren in hernieuwbare energie.

Waar ik Ecopower niet in kan volgen, of z'n klanten, is als ze beginnen over hoe ze bewijzen dat 100% groen wel kan werken. Nee, 100% groen werkt enkel omdat jullie gebruik kunnen maken van de back-up capaciteit van traditionele producenten via het marktmechanisme. Zonder nuclear en gas, ook geen Ecopower, zo simpel is het.

In realiteit kan ecopower z'n productie nooit volledig afstemmen op de vraag van zijn eigen klanten. Sommige momenten (meestal in de winter) gaan ze dus gewoon grijze stroom op de markt aankopen. Andere momenten (meestal in de zomer) produceren ze meer groene stroom dan ze nodig hebben. Die overschot verkopen ze op de markt als grijze stroom, de certificaten houden ze om de grijze stroom die ze zelf aangekocht hebben op andere momenten, te 'vergroenen'.

Voor zo ver ik weet streeft ecopower er naar om zelf evenveel groen te produceren als hun klanten afnemen, maar dan op jaarbasis, niet kwartier per kwartier. In principe is het echter ook mogelijk om als producent al je elektriciteit te halen uit steenkool, en toch 100% groene stroom te leveren. Dan moeten ze gewoon veel certificaten/uitstootrechten kopen.
Sommigen noemen dit een zwendel maar zo zie ik het niet. Hoe meer mensen een 100% groen contract afsluiten, hoe meer zo'n certificaat waard is, en hoe meer incentive er is om te investeren in hernieuwbare energie.

Waar ik Ecopower niet in kan volgen, of z'n klanten, is als ze beginnen over hoe ze bewijzen dat 100% groen wel kan werken. Nee, 100% groen werkt enkel omdat jullie gebruik kunnen maken van de back-up capaciteit van traditionele producenten via het marktmechanisme. Zonder nuclear en gas, ook geen Ecopower, zo simpel is het.
Snap ik. Maar als ze op jaarbasis 1000MWh verkopen, hebben ze dan ook minimaal 1000MWh groene energie geproduceerd?
Stel dat ze dat ze om het jaar rond te komen 300MWh grijze stroom hebben gekocht om hun klanten van energie te voorzien in de winter, hebben ze dan ook 300MWh aan andere leveranciers verkocht in de zomer om dan netto die 1000MWh groene stroom te halen of kunnen ze door die certificaten maar 700MWh produceren, 300MWh inkopen en dan 100% groen zijn?

Beiden zijn een mogelijkheid, maar ik denk wel dat Ecopower er naar streeft om in dat geval effectief 1000 MWh te produceren. Echter kan het zijn dat ze door onvoorziene omstandigheden (jaren met weinig zon, jaren met weinig wind,...) zowel stroom als certificaten moeten bijkopen.

Nergens zeg ik dat het milieu mij geen hol interesseert.

Ecopower krijgt subsidies en heeft certificaten. Ik ga er van uit dat dat allemaal OK is. Net zoals ik ook bij Beauvent zit.

Als een ander dan afkomt dat het "een scam" is, jaaaa. Ecopower is de grootste vervuiler die er is, dat weten we nu ook weer ? Ik kan ook bij een random distributeur of producent zitten, he ? Ik kan ook mijn centen allemaal in andere steken, maar dat doe ik dus niet. Geld verdienen met een groen dingetje is geen schande...

Voor je de grote teut op zet, hoeveel van jouw energie komt van windmolens, zonnepanelen, zonnecollector ? Ik 100%. Wat is je EPC ? Hier 50. Hoeveel keer vlieg je per jaar ? Ik 0.2 of zo. Hoeveel van je voedsel ben je zelfvoorzienend met een eco moestuin. Ik tussen april en oktober bijna 100% voor alles wat niet-vlees is.

Heck, ik krijg zelfs subsidies omdat ik mijn tuin vol gezet heb met inheemse boom- en haagsoorten.

Snaveltje toe doen.

Ecopower is ook groen qua stroomproductie. Iemand noemde ze een scam omdat ze ook pellets verdelen (die ze niet gebruiken voor hun elektriciteitsproductie).

Voor mij is dat een scam.
Anders moeten al hun klanten als er effectief geen HE is (en geen biomassa) eens zonder stroom gezet worden.

Ze kopen voor 30% he

En nee ik ben niet voor opwekking via fossiele maar wel voor kernenergie (in de mix)

Voor mij is dat een scam.
Anders moeten al hun klanten als er effectief geen HE is (en geen biomassa) eens zonder stroom gezet worden.

Ze kopen voor 30% he

En nee ik ben niet voor opwekking via fossiele maar wel voor kernenergie (in de mix)

Parabellum zegt hier letterlijk dit over:
Hoe meer mensen een 100% groen contract afsluiten, hoe meer zo'n certificaat waard is, en hoe meer incentive er is om te investeren in hernieuwbare energie.

Gemakkelijk om zoiets zomaar een scam te noemen.. En waarom zouden die klanten zonder stroom gezet moeten worden? Omdat ze ervoor zorgen dat er meer geïnvesteerd wordt in hernieuwbare energie? Als iedereen tevreden zou zijn met grijze energie, zouden er dan investeringen gebeuren denk je? En zou de mix - waar jij voor bent - er dan komen?

Makkelijk om zoiets zomaar een scam te noemen.. En waarom zouden die klanten zonder stroom gezet moeten worden? Omdat ze ervoor zorgen dat er meer geïnvesteerd wordt in hernieuwbare energie? Als iedereen tevreden zou zijn met grijze energie, zouden er dan investeringen gebeuren denk je? En zou de mix - waar jij voor bent - er dan komen?
Omdat Ecopower laat uitschijnen dat ze 100% groene stroom leveren maar dat klopt dus niet want anders zouden de klanten regelmatig zonder stroom zitten

2050 studie van energyville is ook duidelijk: met kernenergie in de mix is financieel gezien de beste keuze (vanaf bepaald moment moet je of waanzinnig veel overcapaciteit voorzien of heel veel dure opslag)
100% HE kan hier niet wegens te weinig plaats

Ondertussen wordt onze stroomproductie vervuilender en vervuilender 😂

Als ik zie wat ik tegenwoordig maar injecteer... Het zal wel kunnen meevallen.
Ik zou zo een dynamisch tarief ook alleen maar overwegen als er hier nog een thuisbatterij bijkomt hoor, dat de hoofdmoot van de injectie lokaal bewaard wordt.
Heb nog eens augustus 2023 gesimuleerd. Engie Direct januari 2023 vs Engie dynamic september 2023.
Ben voor afname 3 euro goedkoper en voor injectie zou ik 4euro meer krijgen. Verwaarloosbaar dus voor deze maand

Omdat Ecopower laat uitschijnen dat ze 100% groene stroom leveren maar dat klopt dus niet want anders zouden de klanten regelmatig zonder stroom zitten

"laat uitschijnen".. Laat elk bedrijf niet iets uitschijnen? En ze zijn daar transparant over hoor:

Is er ook elektriciteit als het niet waait?

Ja, uiteraard. Voor elk kilowattuur dat geleverd wordt aan klanten, zetten wij ook een kilowattuur uit hernieuwbare energie op het net. Dat wordt nauwgezet bijgehouden. Via de evenwichtsverantwoordelijke levert Ecopower elke dag een energieboekhouding in bij Elia, de federale netbeheerder. Voor de klanten wordt er op basis van een theoretisch verbruiksprofiel een inschatting gemaakt van hun toekomstig verbruik. Ook van alle productie-installaties wordt er een vrij nauwkeurige prognose gemaakt. Tekorten worden bijgekocht op de elektriciteitsbeurs, overschotten worden daar verkocht. En elke maand leveren we bij de VREG, de regulator, 'garanties van oorsprong' in die bewijzen dat we groene elektriciteit leveren.

En als het niet waait en de zon niet schijnt? Onze windturbines en zonnepanelen kunnen ongeveer 70% van de tijd (op kwartierbasis) alle elektriciteit leveren van onze klanten. Zo'n 30% van de tijd gebruiken we andere elektriciteit die groen wordt via garanties van oorsprong. Daar tegenover staat dat we op andere momenten ervoor zorgen dat andere energiebronnen (zoals gas) kunnen beperkt worden dankzij de Ecopower-productie van groene stroom.
Even geleden geleden moesten we maar 15% van de tijd aankopen, maar door twee slechte windjaren, het noodgedwongen afbreken van drie windturbines en negen turbines waarvan Ecopower de stroom vroeger kocht en leverde maar nu niet meer, is dat evenwicht nu veranderd. We werken aan meer productie en meer flexibiliteit om het aandeel eigen energie te verhogen en zo zelfvoorzienend en onafhankelijk mogelijk te zijn.
Benieuwd naar de 'kleur' van de stroom die bij u thuis geleverd wordt? Neem uw EAN erbij en doe de Groencheck van de VREG.

In dit voorbeeld van de dynamische energie tarieven, ik vermoed dat de blok die negatief gaat in de namiddag wil zeggen dat we geld krijgen om bv onze batterij of auto te laden met netstroom, maar dat we dan betalen om onze eigen zonnestroom op het net terug te pompen?

pyXJbbjHUK4DMBov6t1nyWzh.png

Allemaal interessant. Maar wat is je alternatief?

Ecopower koopt als er tekort is, maar verkoopt als er overschot is. Daar maken ze toch geen geheim van? Wat doet een bedrijf zonder eigen windmolens? Die koopt alles. Is dat groener ?

Je hebt een overtuiging die anders is dan het business model, maar daarom is het toch geen scam? Ik heb nog nooit een mail van Ecopower gezien die zegt dat we 100% renewable zijn en dat we kunnen overleven in een wereld zonder fossils. Zelfs Tine bouwt gas centrales.

Ik vind dat Club Brugge de beste is, maar ze zijn niet elk jaar kampioen. Is voetbal daarom een scam ?

Je kunt de wereld niet veranderen in de veronderstelling dat je een wit blad krijgt. Je hebt een bestaande situatie, een politieke situatie, een corporate situatie, een subsidie framework dat voor iedereen hetzelfde is. Je kunt bedrijven niet kwalijk nemen dat ze in die constellatie opereren, ook al vind JIJ dat het beter zou zijn om alles nuclear te doen (dat gaat nooit gebeuren want je kunt geen pieken opvangen).

Terug
Bovenaan