Energieleveranciers

Ik zou binnen de 40 dagen een correctie van m'n meterstand gaan krijgen.
Komende maand schakel ik over naar Ecopower. Eens benieuwd welke meterstand ze bij Luminus dan gaan nemen om de afrekening te voltooien? :D :oink:
Mijn baas heeft zo vorig jaar een frats voor gehad met luminus. Hij kocht een aanpalend pand dat al jaren leeg stond en dat wij enkel als stockage gebruiken. Quasi nul verbruik.

Hierbij de afrekening van 2022 volgens de meterstanden opgenomen op datum X (er is nooit iemand geweest). Was voor gas en elektriciteit in totaal iets van een 9000 euro.

Dat heeft echt maanden aangesleept, aanmaningen tot betalen etc. Terwijl ze zelf het verbruik uit hun duim gezogen hadden, crazy.

Gaat er iets speciaal gebeuren met de gasprijs in 2025 waar ik niets van weet?
Geen idee waar je wel of niet van op de hoogte bent. Maar neem nu Dit artikel.

Toegegeven, ze zijn zwaar aan sleutelen om dit op te lossen. Maar het is geen geheim dat belgie in de winter van 24/25 het mogelijk moeilijker zal hebben. Dat vertaalt zich in hogere forecast prijzen op de groothandelplatformen voor die periode.

Dit soort open brieven zal er ook niet aan helpen, belachelijk dat je de vraag/aanbod zou gaan manipuleren. Dit puur omdat de warmtepomp-sector niet deftig van de grond geraakt.

Vorige week verstuurden we een open brief vanuit #BELESCO
- Naar een andere verhouding tussen gas- en elektriciteitstarieven. -

BELGIË staat voor een cruciale uitdaging: een disbalans tussen #aardgas- en #elektriciteitsprijzen. Terwijl aardgas tarieven laag zijn, betalen Belgen aanzienlijk meer voor elektriciteit. Deze ongelijkheid remt duurzame investeringen af.

Distributiekosten op stroom variëren tot ongewoon hoog, vooral per intercommunale, wat niet in lijn is met de dichte bevolking van België. Dit beïnvloedt investeringsbeslissingen, vooral voor groene warmte-opwekking zoals warmtepompen.

Het verschil in kosten tussen elektriciteit en aardgas heeft impact op de economische haalbaarheid van fossielvrij verwarmen. Verschuiving van lasten van stroom naar gas kan de transitie naar duurzame energie versnellen.

Een geleidelijke verschuiving van lasten bevordert duurzame verwarming, vermindert de behoefte aan subsidies en heeft positieve gevolgen bij renovaties van zowel nieuwe als bestaande gebouwen.

Dit beleid is niet alleen cruciaal voor duurzaamheidsdoelen, maar vermindert ook de afhankelijkheid van risicovolle, fossiele energie-import. Nederland en andere landen hebben dit al ingevoerd met succes.

Herstel van het "de (CO2-)vervuiler betaalt"-principe kan de basis vormen voor een consistent en langdurig beleid. Als België haar ambitieuze CO2-doelen wil halen, is deze verschuiving een haalbare eerste stap.

volledige brief in bijlage

Namens BELESCO vzw, de Belgische vereniging van de energiedienstensector.

www.belesco.be

#DuurzameEnergie
#Energiebeleid
#België
#CO2Reductie
🌍

Dit soort open brieven zal er ook niet aan helpen, belachelijk dat je de vraag/aanbod zou gaan manipuleren. Dit puur omdat de warmtepomp-sector niet deftig van de grond geraakt.
Nu ja elektriciteit is al duur in België. Maar ze gaan allereerst ook nog grote investeringen doen aan het net en die kosten gaan ze ook nog eens doorrekenen aan Jan met de pet.

Een warmtepomp is momenteel ook totaal niet rendabel in slecht geisoleerde woningen waardoor het zelfs duurder is in verbruik dan enig andere verwarmingsmethode. Je kan dan zeveren tegen de mensen wat je wil: Dat het MOET en goed is voor het milieu. Jan met de pet steekt dan toch gewoon zijne dikke middelvinger op? Want ja een warmtepomp plaatsen is nog relatief duur. En daar na 20+ jaar winst op maken tov andere warmtebronnen? Dat is ook dan niet het geval. In tegendeel.

Ja je kan tienduizenden eurokes investeren om uw woning energiezuining te maken. Dan nog investeren in een warmtepomp en ... Maar wie kan dat betalen? BG mensen wél (die hebben al energiezuinige woningen), maar de gemiddelde Jan met de pet? Mmm ...

En dan wenen dat Jan met de pet geen warmptepomp wil plaatsen maar verder stookt op gas, met een elektrisch vuurtje of een pelletkacheltje en dergelijke omdat het allemaal veel goedkoper is.

Ga dan denk ik switchen van optifix juni naar deze van december, mocht het morgen nog lager blijken kan ik nog altijd beroep doen op die 14 dagen herroepingsrecht denk ik?

Ga dan denk ik switchen van optifix juni naar deze van december, mocht het morgen nog lager blijken kan ik nog altijd beroep doen op die 14 dagen herroepingsrecht denk ik?
Klopt. Al was er niet echt een reden om niet vroeger al te switchen. De 17 euro betaal je per maand, en heb je toch altijd aan uw broek.

Nee, niet als je binnen hetzelfde contract blijft. Ik wou zo eens terug gaan omdat de injectie formule slechter geworden was en ze wouden het niet doen… heb gewoon een domme korting als compensatie gekregen

Injectie trekt wel op geen zak, maar we gaan dan maar onze laadpaal in stellen om die beschikbare stroom in de auto te pompen aan terugbetaald Creg tarief :biglaugh:

Ik zie wel dat de netkosten en taksen en heffingen voor beide wel hoger zijn. Maakt dat uit of zit dat al mee berekend in de energieprijzen?

Terug
Bovenaan