Energieleveranciers

Wie nu overschakelt, heeft pas midden januari+- het variabele tarief. Wat maar 2 wintermaanden meer is qua verbruik.
Dat heeft bij mij meegespeeld in de beslissing terug naar variabele te gaan voor gas.
Hier ook net geswitcht naar BasicFlex voor Gas, gaat op 4 januari in.
Voor elektriciteit twijfel ik nog.

Ik heb gegokt en bij engie easy variabel gebleven.
En zeker omdat ze een mail stuurden paar weken geleden dat het mss een goed idee was om terug naar vast over te gaan.

Ten eerste jullie hebben me verplicht op variabel gezet in september 2022 en ten 2e als ze het zelf voorstellen zijt ge gekloot net zoals de regering iets voorstelt🤣

We zullen het zien,met de gas doen ze wat ze willen volgende week komt er een palletkachel bij

Heb dit ook gevraagd aan de installateur wat ze er in de toekomst mee gaan doen.

Europa beschouwd pellets(biomassa)als hernieuwbare energie trouwens.
Weetje

Engie heeft 2 biomassacentrales in belgie en produceert 78% van haar groene stroom uit deze energiebron.

Heb dit ook gevraagd aan de installateur wat ze er in de toekomst mee gaan doen.

Europa beschouwd pellets(biomassa)als hernieuwbare energie trouwens.
Weetje

Engie heeft 2 biomassacentrales in belgie en produceert 78% van haar groene stroom uit deze energiebron.
Maar die biomascentrale's werken wel heel wat efficiënter en gecontroleerder dan uw pelletkachel

FYI, Ecopower staat momenteel mee in de vtest. Ze vallen, voor mijn geval althans, aan de goedkopere kant. Niet de prijsbrekers (volgens de vtest dan) maar er eigenlijk niet ver vanaf.

Stelt me toch wat gerust dat mijn back-of-the-excel-sheet vergelijking toch de bal niet helemaal missloeg.

FYI, Ecopower staat momenteel mee in de vtest. Ze vallen, voor mijn geval althans, aan de goedkopere kant. Niet de prijsbrekers (volgens de vtest dan) maar er eigenlijk niet ver vanaf.

Stelt me toch wat gerust dat mijn back-of-the-excel-sheet vergelijking toch de bal niet helemaal missloeg.
Hier is die Octa+ groepsaankoop net ietsje goedkoper en Bolt Go, maar voor die laatste moet je een volledig jaar upfront betalen. No thanks dus.
Daarna is de Ecopower de goedkoopste. Dit is wel na verrekening van het injectietarief.
En dan is er nog een goedkoop Frank Energie contract, maar dat heb ik eens bekeken en kan je niet nemen met een digitale meter volgens mij.

Ook hier die Frank energie als de goedkoopste maar met hun zeer flexibele tarieven lijkt mij dat enkel zo als je op de juiste momenten verbruikt. Dan Mega, die wat mij betreft sowieso een no-go is en dan Ecopower. Nu, al een 15 jaar klant daar en nog geen plannen om te switchen, wel goed om te zien dat ze op de v-test nog altijd als één van de meer interessante opties naar voor komen.

Qua gas zit ik wel ferm te twijfelen. Momenteel optifix juni zoals zovelen en aan het twijfelen of ik terug naar dynamisch ga. Langs de andere kant, het prijsverschil is nu ook niet zo immens en met de explosieve situatie in het Midden-Oosten is er niet veel nodig om de prijzen weer omhoog te krijgen.

Dynamische contracten met uurprijzen had ik er uit gefilterd. Die zijn voor mij goedkoper als een gewoon variabel contract, maar de injectieprijs van Ecopower is beter als de dynamische injectieprijs. Dus dan ik voorlopig niet teveel risico pakken. Tenzij het echt gigantisch goedkoper zou uitkomen, maar dat check ik na de winter wel even.

Qua gas zit ik wel ferm te twijfelen. Momenteel optifix juni zoals zovelen en aan het twijfelen of ik terug naar dynamisch ga. Langs de andere kant, het prijsverschil is nu ook niet zo immens en met de explosieve situatie in het Midden-Oosten is er niet veel nodig om de prijzen weer omhoog te krijgen.

Scheelt BTW in 2,5 cent met optifix gas. Als ik nu nog switch gaat het over 5000kWh verbruik en dus 125 euro.
Als je nu een gas contract aangaat til je je wel over deze winter heen. Na maart zakt het verbruik gigantisch.

Ik heb sinds een week een digitale meter met dag/nacht (en sinds paar maand zonnepanelen).
Mijn jaarlijks stroomverbruik lag op ± 2000 kWh met een enkelvoudige meter zonder zonnepanelen.
Welke parameters vul ik dan allemaal in in de v-test/mijnenergie om een juiste weergave te krijgen qua contract?
Zonnepanelen 3,74 kWp.

Ik heb sinds een week een digitale meter met dag/nacht (en sinds paar maand zonnepanelen).
Mijn jaarlijks stroomverbruik lag op ± 2000 kWh met een enkelvoudige meter zonder zonnepanelen.
Welke parameters vul ik dan allemaal in in de v-test/mijnenergie om een juiste weergave te krijgen qua contract?
Zonnepanelen 3,74 kWp.
Ik weet niet hoe uw panelen liggen, maar pak 85% rendement om safe te zitten. Kan 100% zijn als ze ideaal liggen.
3740kWh * 0.85 = 3179kWh/jaar opbrengst.
Reken 25% zelf verbruik dus dan schiet er 2384kWh injectie over.
Uw dag afname zal met 5/7 van 795kWh (568kWh) verminderen en uw nacht afname met 2/7 van 795kWh (227kWh)
Uw totale afname zou dan +- 1205kWh moeten zijn als je 25% zelf verbruikt hebt.

No they don’t. Vrij zeker dat die twee centrales gesloten zijn en ook daarvoor gaan die nooit veel aan de productie hebben bijgedragen.
In Ruien verbrandden ze oa. biomassa als ik mij niet vergis maar die centrale is intussen platgesmeten, ben nog gaan kijken naar het omverknallen van de koeltorens. Indertijd was dat na de kerncentrales de centrale met het hoogste vermogen van het land. Die draaide weliswaar bijlange niet alleen op biomassa.

Ik weet niet hoe uw panelen liggen, maar pak 85% rendement om safe te zitten. Kan 100% zijn als ze ideaal liggen.
3740kWh * 0.85 = 3179kWh/jaar opbrengst.
Reken 25% zelf verbruik dus dan schiet er 2384kWh injectie over.
Uw dag afname zal met 5/7 van 795kWh (568kWh) verminderen en uw nacht afname met 2/7 van 795kWh (227kWh)
Uw totale afname zou dan +- 1205kWh moeten zijn als je 25% zelf verbruikt hebt.
Zuid-zuid-west liggen ze, best goed dan denk ik :p
Merci!

Ben nu toch ook aan het twijfelen om te veranderen naar BasicFlex in plaats van BasicFix (Optifix). Dit zou op basis van mijn huidig jaarverbruik een verschil kunnen opleveren van ~€400/y. Daarvoor moet het al serieus stijgen om dat te compenseren denk ik dan.

Vooral gas maakt een groot verschil (2/3de). Heb eens vlug berekend en de gasprijzen moeten al 20-25% stijgen, zodat mijn huidig vast tarief voordeliger uitkomt dan het huidig variabel.

Laatst bewerkt:
Vooral gas maakt een groot verschil (2/3de). Heb eens vlug berekend en de gasprijzen moeten al 20-25% stijgen, zodat mijn huidig vast tarief voordeliger uitkomt dan het huidig variabel.
Plus nog eens het verschil dat je hebt voor de tijd dat de variabele gasprijs lager stond dan je vaste tarief :).

Terug
Bovenaan