Energieleveranciers

Momenteel gas optifix aan 7.6 cent en electriciteit engie direct. Is dit nog ok qua prijzen of toch denken aan overschakelen?
Heb hier 7.2 kWp zonnepanelen en een EV die ik 50 procent van de keren thuis oplaad en terug krijg aan het CREG boordtabeltarief.

Momenteel gas optifix aan 7.6 cent en electriciteit engie direct. Is dit nog ok qua prijzen of toch denken aan overschakelen?
Heb hier 7.2 kWp zonnepanelen en een EV die ik 50 procent van de keren thuis oplaad en terug krijg aan het CREG boordtabeltarief.
Ik zit al een heel jaar aan gasprijzen van 4,5-5 cent energieprijs per kWh (in ons geval dan 9,5 cent per kWh all-in). Dit was in oktober voor 421 kWh.
De prijzen zijn niet echt aan 't stijgen, dus je kan een klein derde eraf schaven door variabel te gaan met het juiste contract.

Ik zit al een heel jaar aan gasprijzen van 4,5-5 cent energieprijs per kWh (in ons geval dan 9,5 cent per kWh all-in). Dit was in oktober voor 421 kWh.
De prijzen zijn niet echt aan 't stijgen, dus je kan een klein derde eraf schaven door variabel te gaan met het juiste contract.

Zowel de V-test als mijnenergie lijken er vanuit te gaan dat de variabele prijzen nog serieus zullen stijgen (als ik hun verwacht jaartarief vergelijk met het huidige), wat me zou verbazen nu we begin december zijn en de prijzen inderdaad nog stabiel blijven. Ik vraag me af welke aannames of input ze gebruiken voor hun prijsvoorspellingen.

Zowel de V-test als mijnenergie lijken er vanuit te gaan dat de variabele prijzen nog serieus zullen stijgen (als ik hun verwacht jaartarief vergelijk met het huidige), wat me zou verbazen nu we begin december zijn en de prijzen inderdaad nog stabiel blijven. Ik vraag me af welke aannames of input ze gebruiken voor hun prijsvoorspellingen.

Bij ons zijn we het punt al bijna bereikt dat het theoretisch mogelijk is dat we slechter af zijn met een variabel contract.

We zitten al aan ~1/4 van het jaarverbruik met okt/nov/stukje december. Komende 2 weken wordt het 10 graden, dan zakt het verbruik bij ons naar misschien 1-2 m3/dag van nu 6-10m3.

Dan zijn we eind december en zijn we halverwege.

Tenzij de prijzen in Q1 plots x3 x4 gaan, kan dat variabel ding nooit meer slechter zijn dan de vaste contracten die ze nu aanbieden.

De laatste tarieffiches lijken te berekenen dat de gasprijs constant blijft, bvb luminus basicflex november toont bijna dezelfde prijs voor vorige maand als voor de jaarvoorspelling:
Qw8193s.png

Dat laatste zinnetje duidt op de methode die uitgebreid beschreven staat in de nota gelinkt onderaan deze pagina:

Bij ons zijn we het punt al bijna bereikt dat het theoretisch mogelijk is dat we slechter af zijn met een variabel contract.

We zitten al aan ~1/4 van het jaarverbruik met okt/nov/stukje december. Komende 2 weken wordt het 10 graden, dan zakt het verbruik bij ons naar misschien 1-2 m3/dag van nu 6-10m3.

Dan zijn we eind december en zijn we halverwege.

Tenzij de prijzen in Q1 plots x3 x4 gaan, kan dat variabel ding nooit meer slechter zijn dan de vaste contracten die ze nu aanbieden.

De vaste contracten nu zijn inderdaad hoog van prijs, zou ik aan de huidige tarieven ook niet overwegen...

De laatste tarieffiches lijken te berekenen dat de gasprijs constant blijft, bvb luminus basicflex november toont bijna dezelfde prijs voor vorige maand als voor de jaarvoorspelling:
...
Dat laatste zinnetje duidt op de methode die uitgebreid beschreven staat in de nota gelinkt onderaan deze pagina:

Bedankt, interessant!

Mijnenergie gaat precies nog uit van een lagere actuele prijs (voor comfyflex: 5.15c€/kWh als laatst gekende waarde, basicflex vermelden ze niet eens; de dagprijs door Luminus vermeld voor comfyflex ligt al op 5.54) maar wel dezelfde prijs op jaarbasis als VREG (6.51 c€/kWh), vandaar dat ik dacht dat ze ergens uit gaan van een verrassend grote stijging.

Vandaag overgeschakeld van Optifix juni naar Basicfix december voor elektriciteit. Ik vind het fantastisch hoe iedereen kan voorspellen dat de prijzen de komende maanden niet (veel) kunnen stijgen. Nochtans heeft bijna niemand dat voorzien vorig jaar toen we met torenhoge prijzen zaten. Stel dat een of andere wereldleider morgen ergens provoceert of binnen valt (na Oekraïne en Gaza verschiet ik nergens meer van) kan de prijs zomaar x5 gaan. Ik betaal gas en elektriciteit in totaal met plezier €17/maand extra voor nu opnieuw 2 jaar gemoedsrust zonder risico’s…

Wij betalen jaarlijks 336 euro voor stroom van de VME. Dit terwijl er amper 120 kWh wordt verbruikt. Is dit een normale prijs.? Heb hier al iets zien passeren over VME maar het begin gemist. Is er een mogelijkheid dat ik een aparte gedetailleerde factuur Kan krijgen of loopt dit steeds via de persoon op wiens naam het contract staat? Geen syndicus voor het gebouw.

Vandaag overgeschakeld van Optifix juni naar Basicfix december voor elektriciteit. Ik vind het fantastisch hoe iedereen kan voorspellen dat de prijzen de komende maanden niet (veel) kunnen stijgen. Nochtans heeft bijna niemand dat voorzien vorig jaar toen we met torenhoge prijzen zaten. Stel dat een of andere wereldleider morgen ergens provoceert of binnen valt (na Oekraïne en Gaza verschiet ik nergens meer van) kan de prijs zomaar x5 gaan. Ik betaal gas en elektriciteit in totaal met plezier €17/maand extra voor nu opnieuw 2 jaar gemoedsrust zonder risico’s…

Als het verschil maar 17€ is, dan zijn verbruiken toch minimaal.
Voor mij zou het 20€ verschil per maand betekenen voor gas alleen, maar ook daarmee kan ik leven als verzekering. Elektriciteit heb ik ecopower vanaf 1/1/2024. Als de prijzen stijgen vang ik dat wel op door overtollige zonne-energie in de auto te pompen. Als het niet stijgt ook :).

Nochtans heeft bijna niemand dat voorzien vorig jaar toen we met torenhoge prijzen zaten.
Er waren toch een paar beyondgamers die de alarmbellen lieten afgaan en hard begonnen te roepen rond sept 2021. Ik twijfelde toen enorm (samen met véél andere beyondgamers). Want een "zekerheid' dat de prijzen extreem gingen stijgen was er natuurlijk niet. Maar er waren toen wel degelijk signalen.

Omdat ik weinig gas verbruikte heb ik voor gas toen geen vast contract genomen (achteraf bezien een zware fout)
Omdat ik véél elektriciteit verbruikte en het niet vertrouwde heb ik voor elektriciteit asap 3 jaar vast genomen. (achteraf bezien een absurd goeie gok)

Hoeveel winst ik er mee gemaakt hebt? Iets meer dan 2000€ winst, zonder te overdrijven. (met de lotto won ik max 300€ dus ik zeg altijd voor de grap dat dit mijne jackpot was :tongue:)

Maar al mijn vrienden en familie lachten dit nadien zelf gewoon weg of gaven mij een blik van onverschilligheid en ze zeiden dan: Makila zever of zaag eens niet. I dont give a fuck. Tot het te laat was :support: Bijna niemand had het in het begin echt door en zelfs nadat ik het uitlegde viel de cent bij véél mensen gewoon niet of noemden ze mij gewoon een 'fantast'.

Wij betalen jaarlijks 336 euro voor stroom van de VME. Dit terwijl er amper 120 kWh wordt verbruikt. Is dit een normale prijs.? Heb hier al iets zien passeren over VME maar het begin gemist. Is er een mogelijkheid dat ik een aparte gedetailleerde factuur Kan krijgen of loopt dit steeds via de persoon op wiens naam het contract staat? Geen syndicus voor het gebouw.
Een syndicus is wettelijk gewoon verplicht al zal niemand u in praktijk hiervoor beboeten of straffen.
IS EEN SYNDICUS VERPLICHT?

Het contract staat op naam van de persoon die het is aan gegaan (normaal de syndicus). Je hebt als mede eigenaar het recht dit op te vragen.

Ecopower nog steeds niet in de v-test opgenomen. *zucht*

Ik wil nog tip geven, als je engie pakt gas/electriciteit krijg je een combinatiekorting. Maar dat was er al een tijd. Wel is teruglevering een zwak, maar je bent wel al zeker dat er 30 euro korting is op je bundel.

Ecopower is enkel voordelig met een digitale meter&zonnepanelen, right?
Dan ga ik dat binnenkort eens bekijken, want de digitale meter is nog niet geïnstalleerd.

Ecopower is enkel voordelig met een digitale meter&zonnepanelen, right?
Dan ga ik dat binnenkort eens bekijken, want de digitale meter is nog niet geïnstalleerd.
Ik heb een analoge meter met zonnepanelen, als ik mijn eigen verbruik schat, komt ecopower ondanks de extra toeslag voor terugdraaiende teller nog +-100 euro goedkoper uit nu dan als ik voor een digitale zou gaan.
Is natuurlijk een schatting want heb nu geen injectievergoeding en moet gokken dat ik 30 tot 40% zelf zou verbruiken.

Voila, la´ge tijd optifix gehad maar nu overgeschakeld naar Ecopower en BasicFlex gas van Luminus. Prijsverschil voor gas (optifix 7,6c€ VS variabel rond de 5,5c€) vond ik te hoog geworden.

Ik heb een analoge meter met zonnepanelen, als ik mijn eigen verbruik schat, komt ecopower ondanks de extra toeslag voor terugdraaiende teller nog +-100 euro goedkoper uit nu dan als ik voor een digitale zou gaan.

Ja dat kan, maar de vergelijking is niet "Ecopower met analoge vs Ecopower met digitale" - wat gezegd wordt is dat in vergelijking "Ecopower met digitale/ZP vs andere energieleveranciers met digitale/ZP", Ecopower gunstiger is :)

Ik heb trouwens maandag mail gekregen van Ecopower, bevestigd als klant vanaf 1/1/24.

Terug
Bovenaan