Energieleveranciers

Ik ben eigenlijk wel best een kalf :laugh:

Luminus stelde voor om een bepaald bedrag als voorschot te nemen. Ik vond dat teveel want met mijn huidig verbruik en vast tarief kwam ik 1600 euro onder hun voorgestelde eindafrekening en ging ik eigenlijk massa's teveel betalen. Natuurlijk kon ik dat niet zelf instellen en zodus maar een klachtenformulierke ingevuld.

Ben uiteindelijk opgebeld geweest waarbij dat madammeke vroeg of ik zeker was en dat ik het op 200 euro wou ipv 350 per maand.
Ik zeg ja, ik ben geen bank voor jullie hé, zet dat maar op 200

2 dagen later

haja, binnenkort komt er hier eigenlijk een EV bij die gaat thuisladen. Misschien moet ik mijn bedrag toch weer verhogen? :laugh:
Ik heb omwille van een EV voor maandelijkse afrekening gekozen bij elektriciteit.
Want het EV verbruik is sowieso heel onvoorspelbaar (in mijn geval dan toch) en we spreken direct over serieuze bedragen dan.
Dus ik spaar die rekening dan liever niet een heel jaar op om dan eventueel gigantisch veel te mogen bijbetalen of terug te krijgen.
En in geval van jaar afrekening krijg je ook nog eens te maken met een verdeelsleutel, doordat je met een EV direct met grote bedragen bezig bent kan die verdeelsleutel ook wel eens heel raar doen met je kosten als je geen vast tarief hebt.

Ik heb omwille van een EV voor maandelijkse afrekening gekozen bij elektriciteit.
Want het EV verbruik is sowieso heel onvoorspelbaar (in mijn geval dan toch) en we spreken direct over serieuze bedragen dan.
Dus ik spaar die rekening dan liever niet een heel jaar op om dan eventueel gigantisch veel te mogen bijbetalen of terug te krijgen.
En in geval van jaar afrekening krijg je ook nog eens te maken met een verdeelsleutel, doordat je met een EV direct met grote bedragen bezig bent kan die verdeelsleutel ook wel eens heel raar doen met je kosten als je geen vast tarief hebt.
Snap ik en ik doe net het omgekeerde. Ik heb veel PV liggen waardoor in de zomer mijn afname heel laag is. De EV rijdt bijna 100% op zonnestroom.
In de winter is mijne afname groot voor de warmtepomp + EV. Ik heb een variabel contract en dankzij de verdeelsleutel wordt een groot deel van mij winter elektricteit naar de zomer geschoven en meestal is het tarief dan gunstiger. Maar als er zich dan eens uitzondering voordoet en het is de winter goedkoper als in de zomer, dan doe ik me wel nadeel. Maar dat risico wil ik wel lopen.

Laatst bewerkt:
Mijn verhuisperikelen bij Luminus raakt maar niet opgelost (al van 28/06) en terwijl ik de afrekening betwist had EN de afrekening niet via domiciliëring gaat hebben ze die toch van de rekening gehaald. Het is 'maar' 80 euro, maar ik moet als ik reken een 100 euro terugkrijgen...

Wat kan ik buiten Luminus mailen, chatten, betwisten nog doen? Want dit heeft mijn level van geduld eigenlijk al overschreden.

Vandaag online (met een andere naam) aan iemand van Luminus gevraagd en die zei dat je daar geen boete voor krijgt. Vind ik raar, omdat hetzelfde contract - maar dan zakelijk - bijna 100 euro duurder uitkwam.

Ik weet nu niet goed wat ik moet doen. :support: Het lijkt mij dat zowel ikzelf als de energiemaatschappij beiden in de fout zijn gegaan. (al blijft de eindverantwoordelijkheid bij mijzelf)

Daar bestaan inderdaad geen boetes voor. Op professionele contracten moet een BTW-nr van de klant vermeld staan zodat de klant ook deze kan inbrengen in zijn boekhouding.

VME's hebben dit niet en voor hun is dit dan ook niet belangrijk. Voor een leverancier evenmin buiten het feit dat de tarieven voor professionelen meestal iets hoger liggen. Maar op het verbruik dat een VME maakt is dit verwaarloosbaar en daar ligt een leverancier niet wakker van.

Leveranciers gaan dit dus nooit actief onderzoeken. Klanten die effectief een BTW-nr op hun factuur moeten hebben voor hun boekhouding zullen de leverancier zelf wel contacteren als het een professioneel contract moet zijn.

@makila : op wiens naam staat het contract van de algemene delen precies? Is dat uw naam of die van de VME?

Wat kan ik buiten Luminus mailen, chatten, betwisten nog doen? Want dit heeft mijn level van geduld eigenlijk al overschreden.

Je zou de Ombudsdienst nog kunnen contacteren. Zij pakken alles over en dan moet jij zelf geen contact meer opnemen. Het enige wat je moet hebben is dan geduld, want momenteel zijn er in de sector antwoordtermijnen van ongeveer 6 maanden.

Mijn verhuisperikelen bij Luminus raakt maar niet opgelost (al van 28/06) en terwijl ik de afrekening betwist had EN de afrekening niet via domiciliëring gaat hebben ze die toch van de rekening gehaald. Het is 'maar' 80 euro, maar ik moet als ik reken een 100 euro terugkrijgen...

@makila : op wiens naam staat het contract van de algemene delen precies? Is dat uw naam of die van de VME?
Op adres van de VME maar wel met mijn naam erop geplakt. Dus volgens mij weet die mens die de contracten moet regelen voor nieuwe en bestaande klanten het zelf ook niet altijd even goed. Of zoals je zegt: They do not give a rats ass.

Laatst bewerkt:
Op adres van de VME maar wel met mijn naam erop geplakt. Dus volgens mij weet die mens die de contracten moet regelen voor nieuwe en bestaande klanten het zelf ook niet altijd even goed. Of zoals je zegt: They do not give a rats ass.

Die mens doet niets mis. Als jij een contract vraagt voor een bepaald adres, dan maakt die dat te goeder trouw op.
Die persoon kan ook niet weten dat het om algemene delen gaat of dergelijke, dat moet nergens aangegeven worden. Het kan dus even goed gaan om een tweede verblijf.

De reden waarom ik het vraag is dat als er ooit problemen zijn, jij wel aansprakelijk zal zijn omdat het contract op uw naam staat.
Als je dit wil kan je een nieuw professioneel contract afsluiten bij een leverancier op naam van de VME. Een leverancier zal nooit retroactief de tarieven kunnen aanpassen. Enkel vanaf je nieuwe contractdatum zullen de nieuwe tarieven van toepassing zijn.
Maar je kan alles ook zo laten.

Die mens doet niets mis. Als jij een contract vraagt voor een bepaald adres, dan maakt die dat te goeder trouw op.
Niet mee eens (en jij ook niet vermoed ik als je onderstaande details leest) :)

Ik heb het formulier (via email) dat ik 2 jaar geleden heb doorgestuurd even terug opgezocht en daar heb ik dus ingevuld / ge-emaild
Naam: Naam VME
Adres : Het adres van de VME
Gewenst contract: xx PRO

En wat heeft die mens aangemaakt?
Naam: Mijn naam
Adres: Het adres van de VME
Contract: xx
:confused:

Helaas blijft het mijn verantwoordelijkheid want ik ben geacht dit nadien te controleren en als het fout opgesteld is dit te laten corrigeren. Maar ik heb daarna dit nooit meer bekeken. :confused:

Als het via domiciliering is gegaan en je staat recht in uw schoenen, even inloggen bij de bank en het geld dat van uw rekening is gegaan al direct terugvragen. Daar moet je zelf geen reden voor opgeven bij de bank. Gewoon terugvragen.

Nee ik zou niet naar de media stappen. Wie wil dat nu? Eerst dialoog bij Luminus zelf. Altijd blijven doorbellen… in laatste instantie bij Luminus dreigen dat je klacht gaat neerleggen bij fod economie of testaankoop ( als je daar bent aangesloten). Werkt als een fluitje.

Als het via domiciliering is gegaan en je staat recht in uw schoenen, even inloggen bij de bank en het geld dat van uw rekening is gegaan al direct terugvragen. Daar moet je zelf geen reden voor opgeven bij de bank. Gewoon terugvragen.

Nee ik zou niet naar de media stappen. Wie wil dat nu? Eerst dialoog bij Luminus zelf. Altijd blijven doorbellen… in laatste instantie bij Luminus dreigen dat je klacht gaat neerleggen bij fod economie of testaankoop ( als je daar bent aangesloten). Werkt als een fluitje.

Voor 80 euro ga ik nu niet naar de media (al is het in werkelijkheid 200 euro, want moet geld terug).
SNap alleen niet waarom het zo moeilijk is. Ze blijven een geschatte meterstand van Fluvius gebruiken, een meterstand die zegt dat we 345kWh elektriciteit verbruikt hebben ipv 1000+kWh op het net gezet. En aangezien er een analoge meter stond, is die meterstand op niets gestoeld.
Had overigens netjes een overnameformulier doorgegeven, getekend door beide partijen.

De kopers zitten ook bij Luminus, en daar hebben ze wel de juiste meterstanden gebruikt. Snap niet goed hoe een meterstand op dezelfde EAN code op dezelfde dag 1350 kWh uit elkaar kan liggen.

*Ze hebben net voor de 5de keer beloofd dat ze het gaan rechtzetten. Ben benieuwd :D.

Laatst bewerkt:
Niet mee eens (en jij ook niet vermoed ik als je onderstaande details leest) :)

Ik heb het formulier (via email) dat ik 2 jaar geleden heb doorgestuurd even terug opgezocht en daar heb ik dus ingevuld / ge-emaild
Naam: Naam VME
Adres : Het adres van de VME
Gewenst contract: xx PRO

En wat heeft die mens aangemaakt?
Naam: Mijn naam
Adres: Het adres van de VME
Contract: xx
:confused:

Helaas blijft het mijn verantwoordelijkheid want ik ben geacht dit nadien te controleren en als het fout opgesteld is dit te laten corrigeren. Maar ik heb daarna dit nooit meer bekeken. :confused:

Dat is inderdaad een ander verhaal. Je zou kunnen stellen dat jij het zou moeten nazien, maar dat lijkt me zeer vergezocht. Een leverancier mag niet zomaar dingen doen en dan verwachten dat klanten maar moeten reageren als het niet juist is.

Ecopower gaat nu dus ook de terugleververgoeding zwaar cutten.. Van 11 naar 7,5 cent. Nog steeds bij de hoogste van de markt wel.
Ik zie het nog gebeuren dat de mensen zonder zonnepanelen goedkoper gaan uitkomen op het einde van de rit.
- geen investering gedaan.
- op termijn spot goedkope elektriciteit aan te kopen tijdens de zomer door een teveel aan productie.
- in de winter zoals iedereen van het net afnemen dus geen nadeel.
- geen zever met omvormers die uitvallen of kapot gaan.

Ik zie nog steeds niet in hoe wij gans deze elektrificatie van alles gaan kunnen bolwerken trouwens. Mij lijkt het zelfs onmogelijk te worden zonder extra kerncentrales te openen voor de winter maanden.

Ecopower gaat nu dus ook de terugleververgoeding zwaar cutten.. Van 11 naar 7,5 cent. Nog steeds bij de hoogste van de markt wel.
Ik zie het nog gebeuren dat de mensen zonder zonnepanelen goedkoper gaan uitkomen op het einde van de rit.
- op termijn spot goedkope elektriciteit aan te kopen tijdens de zomer door een teveel aan productie.

Ik zie nog steeds niet in hoe wij gans deze elektrificatie van alles gaan kunnen bolwerken trouwens. Mij lijkt het zelfs onmogelijk te worden zonder extra kerncentrales te openen voor de winter maanden.

Het zou mij niet verwonderen indien de overheid de teruglevering van electriciteit ooit nog gaat belasten.

Ik heb het eens voor mijzelf berekend. Zonnepanelen gingen mij max. 30 € / maand winst opleveren. Vind het de moeite niet voor mijn verbruik (kleine 2000 kWh per jaar). Met een thuisbatterij kan ik mits voldoende zon mijn volledig verbruik afdekken maar die verdien ik niet eens terug over zijn levensduur. Het wordt pas interessant wanneer ik hier een EV op de oprit heb staan of begin te verwarmen met een warmtepomp. Maar met een niet-BG-conform inkomen zal dat allemaal niet voor de korte termijn zijn.

Qua elektrificatie: Er is gewoon geen beleid en geen visie. Zonder kerncentrales gaan we er inderdaad niet geraken, we zouden beter in Europa enkele "standaardmodellen" ontwerpen en overal beginnen bouwen.

Gisteren eens door de simulator gedraaid. Zal hier nog 7-8% rendement zijn ipv 11% dit jaar.

Nog altijd een pak meer dan de SUPERSTAATSBON.

Het is ook een verzekering tegen supply problemen.

Ecopower heeft hun deel voor de vaste kost ook wel verlaagd zie ik.
Ik vermoed dat het nadeel daardoor redelijk beperkt blijft.

Wie nog een terug draaiende teller heeft, mag wel serieus extra dokken. 45euro/jaar per kW omvormer vermogen excl. BTW.

Dat is dus wat me totaal niet duidelijk is, of het er bij komt of de vervanger ervan is.

Aangezien de prijs voor het prosumententarief eerder rond de 35 - 100 viel. (afhankelijk van wanneer je het bekijkt)
En tegenwoordig tussen de 35 en de 50 valt.

Moet het extra zijn, enerzijds omdat het anders een reductie is en anderzijds omdat het prosumententarief gevraagd wordt door fluvius en dit door Luminus of in de toekomst andere leveranciers waar er hier ook over gesproken wordt.

Naast het feit dat de titel daarnaast ook nog raar is omdat er daar expliciet extra staat.
Al kom je dan gewoon terecht bij +/- hetzelfde bedrag als dat men in 2020 als prosumententarief vroeg. Dus meh.

Terug
Bovenaan