Hmmm, ik heb 2 opties voor week. Ik herinner me wel dat ik die kwartierwaarden ergens moet aanzetten. Kan dat alleen niet meer zien omdat ik dat al gedaan heb. Zo kan je zien wanneer je overdag toch afneemt op zonnige momenten. Doordat je bijvoorbeeld teveel toestellen aanzet.
Inderdaad. Als je alles tegelijk aanzet, ga je waarschijnlijk meer verbruiken op dat moment dan dat je produceert en de rest van de dag zit je dan te injecteren.
Eigenlijk moet je niet aan de opbrengst van de omvormer kijken, maar naar jouw overschot kijken (injectie) om te zien als er nog een vaatwas of droogkast kan draaien naar de wasmachine bijvoorbeeld. Dit apparaatje kan ik je daarvoor aanraden:
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-p1-meter/ Kost niet veel en heeft een gebruikersvriendelijke app.
Voor 1euro per maand kan je zelfs uw Solaredge omvormer koppelen met de app en dan krijg je ook meer inzicht in zelf verbruik enzo.
Ik heb eens juli, augustus en september bekijken. Ruw geschat heb je in juli en augustus maar 300kWh van jouw opgewerkte energie verbruikt en in september maar 200kWh. DUs je verbruikt wel zonne energie, maar bijna 2/3 neemt je nog van het net af vanaf augustus. In juli was dat wel beter, dus de EV zit daar wel voor een groot stuk tussen.
Jouw zelf voorziendingsgraad is best laag (+- 33%) terwijl dat bij mij 77% is voor die maanden. Ik vrees dat je teveel tegelijkertijd opzet waardoor je meer vraagt als er geproduceerd wordt. Met die kwartier waardes ga je daar inzicht in krijgen, maar ook met die P1 meter. Het voordeel van de P1 meter is dat je het realtime kunt volgen. Via Fluvius moet je altijd een dag wachten om te zien wat er de vorige dag gebeurd is.
Als je uw auto overdag laadt, doe je dat dan vollebak of zet je dat een beetje volgens de opbrengst van de PV? Heeft uw Wallbox een solar charging modus? Want dit ook wel handig om zoveel mogelijk zonneenergie te verbruiken.