Energieleveranciers

Zijn er ergens leveranciers waar dit wel duidelijk is en ik de juiste kosten per maand in het oog kan houden ?

Want in Augustus/September en Oktober betaal ik dus 0,14€ per KwH in totaal (gebaseerd op Augustus) en in November/december en januari 0,21€ per KwH terwijl als ik dan die TTF bekijk de grafiek in Augustus veel hoger staat dan voor November. Dat kan toch niet zijn dat ze de formule zo hard in hun voordeel kunnen wijzigen zodat ze per KwH 0,07€ per KwH meer cashen terwijl de TTF veel lager is ?

CJFiRZU.png
Bij engie heb je bv deze data om zelf te rekenen:

Een maandelijkse afrekening kan ook een oplossing zijn. Al wacht ik al 2 maanden op een maandelijkse afrekening + voor gas betaal je dan in 1 maand heel veel.

Bij engie heb je bv deze data om zelf te rekenen:
Ik dacht dat iedere leverancier die wel ergens publiceerde. Engie, Eneco, Luminus, en nog een paar anderen kon ik het wel snel terugvinden.
Een maandelijkse afrekening kan ook een oplossing zijn. Al wacht ik al 2 maanden op een maandelijkse afrekening + voor gas betaal je dan in 1 maand heel veel.
Da's waar ik voor ga. Ik neem het theoretische verlies (of de winst) tov het verbruiksprofiel er wel bij als ik gewoon duidelijk kan zien hoe het nu zat vorige maand.
Vergemakkelijkt ook de facturatie van bedrijfswagenstroom eens die laadpaal met backoffice hier staat.

Mijn optifix van 2 jaar geleden loopt af 28feb. Dus moet 1 maart starten met de nieuwe. Nu al optifix januari vastklikken en kan ik dan indien februari lager is, optifix februari vastklikken voor 1 maart te starten?

Of wacht ik nu gewoon en kies pas optifix februari zodra beschikbaar?

Mijn optifix van 2 jaar geleden loopt af 28feb. Dus moet 1 maart starten met de nieuwe. Nu al optifix januari vastklikken en kan ik dan indien februari lager is, optifix februari vastklikken voor 1 maart te starten?

Of wacht ik nu gewoon en kies pas optifix februari zodra beschikbaar?
Je hebt 14 dagen de tijd om af te zien van jouw aankoop. Dus je zou kunnen wachten tot eind januari, bestellen en dan opzeggen als februari goedkoper is.

Maar ik verwacht eerlijk gezegd dat het goedkoper wordt als ik de dag prijzen bekijk.

Ik had naar aanleiding van @HUSKE zijn opmerking eens een contactformulier ingevuld bij Luminus om te vragen of zij een financiële geste zouden kunnen doen naar klanten met Optifix

Zonet telefoon gekregen dat ze me een korting van 80€ willen geven, eenmalig :rofl:
Heb hem gezegd dat ik maandag wel eens zal zien wat de nieuwe vaste contracten zouden geven en ik nadien mijn beslissing neem

k heb ze vorige week ook eens gecontacteerd met de vraag en vandaag volgend antwoord gekregen;

Beste,

De kortingen die je vrienden en collega's ontvingen is persoonlijk en voor iedereen een ander bedrag. Jij kan € 75 per leverpunt krijgen.

Ik maak dit voor je in orde, je ontvangt hiervan nog een bevestiging.

dare to ask 🙃

Mid december geswitched naar Luminus, na exact 1 jaar bij energie.be. Premie gehad voor november en vandaag ook voor december van energie.be. Maar wel nog geen afrekening, ben benieuwd, ik vermoed toch iets terug te krijgen.
Met welke reden?

Ik heb net het omgekeerde gedaan.

Met welke reden?

Ik heb net het omgekeerde gedaan.

Die beslissing was genomen in de zomer (met startdatum 4 maanden in de toekomst, dus mid december. Op die manier wou ik toen een beetje op 2 paarden gokken gezien je vroeger begint te stoken dan mid december). Voor meer details verwijs ik je graag naar de vele pagina's posts in die zomerperiode :LOL: Basically was de conclusie toen, neem optifix augustus nog als safety voor de (toen) zotte prijzen. In hindsight idd niet nodig.

Ondertussen geswitched naar Luminus Optifix Januari en ik zou zeker nog eens switchen indien alles blijft dalen. Eigenlijk vergelijk je nu een beslissing van augustus 2022 (mijn keuze) met januari 2023 (jouw keuze), niet een beslissing van mid december 2022 met januari 2023.

Voor de Optifixers van januari > juli vorig jaar; opletten als je overgaat naar het Optifix van 23, de injectieformule is danig aangepast dat je een pak minder krijgt voor je injectie. Dus zeker niet blindelings omgaan nu.

Wordt er bij afrekeningen bij een digitale meter rekening gehouden met die tabellen van theoretisch verbruik, of actueel verbruik?
Ik hoop toch het laatste?

Jaarafrekening: tabellen
Maand: actueel
Dus zelfs bij een switch van tarief binnen één bepaalde leverancier wordt de eindafrekening gemaakt op basis van een theoretische verbruikssplit?

Wel heel straf.. dan heb je een digitale meter waar je alles tot op het kwartier kan zien..

Dus zelfs bij een switch van tarief binnen één bepaalde leverancier wordt de eindafrekening gemaakt op basis van een theoretische verbruikssplit?

Wel heel straf.. dan heb je een digitale meter waar je alles tot op het kwartier kan zien..
Ja dat is straf, maar je kan dus maandelijkse afrekening kiezen/enablen om dat euvel te verhelpen.

Het zal wel niet in alle gevallen positief uitdraaien voor je totale factuur, en dat is dan ineens waarschijnlijk ook de reden dat ze dat niet ineens eenzijdig veranderen. De digitale meter heeft al genoeg negatieve reclame gehad.

Voor de Optifixers van januari > juli vorig jaar; opletten als je overgaat naar het Optifix van 23, de injectieformule is danig aangepast dat je een pak minder krijgt voor je injectie. Dus zeker niet blindelings omgaan nu.
Naar wat iedereen me verteld heeft is de injectie variabel, deze wordt maandelijks aangepast. Met je contract van juli/augustus zou je vandaag dus ook minder injectie hebben.

Naar wat iedereen me verteld heeft is de injectie variabel, deze wordt maandelijks aangepast. Met je contract van juli/augustus zou je vandaag dus ook minder injectie hebben.
De formule voor injectie is aangepast waardoor je een pak minder krijgt nu. (zie enkele pagina's terug)

Hoe plausibel is het dat de steunmaatregel van 6% op aardgas nog >1 jaar zal aanhouden?
Vorig jaar in maart, voor de grote steigingen, een vast contract afgesloten bij Luminus voor aardgas (+/- 0.12/kW + al extra kosten)
Nu komt de huidige prijs aardig in de buurt van het vaste contract. Als het dus zou blijven dalen, ben ik beter af met een variabel contract.
Maar ik heb nog een contract met 21% BTW, terwijl de huidige prijzen aan 6% BTW is.
Nog iemand in een gelijkaardige situatie die overweegt toch een variabel af te sluiten?

voor de recente zonnepaneel leggers:

is het nu tot begin 24 of eind 24 dat je de digitale meter nog mag weigeren?

Hoe plausibel is het dat de steunmaatregel van 6% op aardgas nog >1 jaar zal aanhouden?
Vorig jaar in maart, voor de grote steigingen, een vast contract afgesloten bij Luminus voor aardgas (+/- 0.12/kW + al extra kosten)
Nu komt de huidige prijs aardig in de buurt van het vaste contract. Als het dus zou blijven dalen, ben ik beter af met een variabel contract.
Maar ik heb nog een contract met 21% BTW, terwijl de huidige prijzen aan 6% BTW is.
Nog iemand in een gelijkaardige situatie die overweegt toch een variabel af te sluiten?
Als ge al een vast contract had van voor de btw daling werd uw contract normaal gezien ook aangepast. Was toch bij mij zo bij Luminus.

Btw is contract onafhankelijk. Op uw slotfactuur (de vorige of de huidige), zal je dan ook zien dat vanaf een bepaalde datum, ze 6% Btw aanrekenen op uw contract ipv 21%.

Of dat zou toch moeten, anders is de berekening fout.

Terug
Bovenaan