Energieleveranciers

Is er al iemand die met maandelijkse afrekening bij Luminus de afrekening heeft gekregen? Door heel die subsidie van de overheid zijn mijn facturen mega onduidelijk geworden en ben ik er nog niet aan uit of we december (eerste maand die afgerekend zou worden) nu gefactureerd kregen of niet.
Ja ik krijg maandelijkse afrekening. Komt altijd op het einde van de volgende maand. Dus van december eind januari. Dat staat toch gewoon op uw gedetailleerde factuur welke periode er aangerekend is. Die subsidie van de overheid heb ik zelf nog niet gehad.

Ik verhuis op 27februari naar mijn appartement in het Brusselse Gewest. Veel energieleveranciers bieden geen nieuwe contracten meer aan in het Brussels Gewest, behalve Engie en TotalEnergies. Bolt lijkt ook nog steeds een optie.

Via mijnenergie.be komt Engie het goedkoopst uit de bus voor een elektriciteitscontract, en zou ik Easy Variabel kunnen nemen voor €951 per jaar (€79,25/maand) of Direct Variabel kunnen nemen voor €909 per jaar (€75,75/maand). Easy zou geen prijsstijgingen tijdens het trimester mogen kennen, terwijl Direct dan weer wel. Deze simulaties zijn toegepast op een verbruik van 888 kWh (piek) en 1002 kWh (dal).

Nu kan ik dat contract nu al afsluiten voor startdatum 27februari. Ik ben een leek en ken er eigenlijk bitter weinig van. Lijkt dit jullie een goed idee om dat 'nu al' vast te leggen of wacht ik beter de markt nog een beetje af? Neem ik beter Easy of Direct? Simulaties voor TotalEnergies en Bolt komen al snel uit op meer dan €100 per maand.

Mij heeft engie van vast naar easy variabel gezet.
Easy variabel heeft voor en nadelen ,als de prijs de hoogte in gaat blijf je hetzelfde betalen.
Als de prijs bvb 1 v d 3 maanden hoog is maar de laatste 2 maanden ineens serieus gezakt dan betaal je 2 maanden "teveel" tegenover de direct die maandelijks is

Eind deze maand komen ze digitale meters installeren. Met mijn analoge meter heb ik alleen dagtarief.
Kan ik bij de digitale meter kiezen of ik dag/nacht of alleen dag neem?

Weet eerlijk gezegd ook niet goed wat kiezen. Neig precies nog steeds naar dag aangezien mijn piekuren qua verbruik toch eerder tussen 17u en 20u liggen door de week. Ik zie me precies niet na 21u nog was opzetten aangezien ik vrij vroeg ga slapen.

Eind deze maand komen ze digitale meters installeren. Met mijn analoge meter heb ik alleen dagtarief.
Kan ik bij de digitale meter kiezen of ik dag/nacht of alleen dag neem?

Weet eerlijk gezegd ook niet goed wat kiezen. Neig precies nog steeds naar dag aangezien mijn piekuren qua verbruik toch eerder tussen 17u en 20u liggen door de week. Ik zie me precies niet na 21u nog was opzetten aangezien ik vrij vroeg ga slapen.

Ik ben dus helemaal in de war, want ik dacht ook dat dit ging verdwijnen. Maar vandaag staat dan weer dit in een artikel van't Nieuwsblad:

Het dag- en nachttarief verdwijnt alleen voor de nettarieven, waar het capaciteitstarief deel van uitmaakt. Het gros van de rekening (79 procent) wordt bepaald door je werkelijke energiekosten. Daarvoor is de leverancier aan zet. “En die werkt vaak met een dag- en nachtstructuur”, zegt energie-expert Koen Vanthournout, onderzoeker bij VITO/EnergyVille. Hij geeft Engie als voorbeeld. “Zij hebben een ruim nucleair portfolio. De energie die de reactoren ’s nachts opwekt moeten ze ook kwijt kunnen. Engie is dus gebaat bij een dag- en nachttarief.”

Door bovenstaande paar posts te lezen vroeg ik mij eigenlijk af als het niet beter is om over te schakelen van 2-voudig tarief naar enkelvoudig. Zeker als de zonnepanelen binnen een maand komen. Ons dag en nacht verbruik liggen nu ongeveer gelijk.

Door bovenstaande paar posts te lezen vroeg ik mij eigenlijk af als het niet beter is om over te schakelen van 2-voudig tarief naar enkelvoudig. Zeker als de zonnepanelen binnen een maand komen. Ons dag en nacht verbruik liggen nu ongeveer gelijk.
Je kan altijd zelf de berekening naargelang je verbruik maken en zo bekijken wat voordeliger is natuurlijk.

Enkelvoudig tarief met zonnepanelen was toch voornamelijk interessant ten tijde van de terugdraaiende analoge meter? Overdag in de week weg werken en de meter laten terugdraaien om 's avonds en in het weekend te gebruiken.

Zal met digitale teller vooral afhangen van wanneer uw meeste verbruik is en welke piek/dal (injectie)tarieven daar tegenover staan. Zoals aangehaald schelen enkel nog de tarieven van elektriciteit zelf, distributie is gelijk getrokken voor piek/dal.

Je kan altijd zelf de berekening naargelang je verbruik maken en zo bekijken wat voordeliger is natuurlijk.
Maar ik heb nog geen zonnepanelen nu, die komen pas binnen een maand, dus die kan ik niet meetellen. Maar de injectie is natuurlijk ook nacht tijdens het weekend. Dus geen idee, wat beter zou uitkomen. Vandaar de vraag. Wat doen de meeste hier?

Nachttarief is minder interessant dan vroeger. Hoe meer stroom je kan verbruiken 's nachts en in het weekend hoe beter.

Bij mij scheelt het ongeveer 5 cent per kwh in stroomkost. Op jaarbasis doe ik me momenteel 61 euro voordeel aan nachttarief. En da's met een verbruik van 3500 op dag en 5500 op nacht.

Ik ga na dit eerste jaar met een digitale meter mijn analyse maken voor mezelf en de kans zit er wel in dat ik voor 2024 op een enkelvoudig tarief overschakel moest ik meer verbruik hebben overdag dan geschat.
Voordeel zou groter zijn moest je zo een thuisbatterij hebben die je dan in de minder zonnige periodes van het jaar 's nachts kan volladen en overdag opgebruiken, maar daar moet je natuurlijk ook die investeringskost tegenover zetten.

Voordeel zou groter zijn moest je zo een thuisbatterij hebben die je dan in de minder zonnige periodes van het jaar 's nachts kan volladen en overdag opgebruiken, maar daar moet je natuurlijk ook die investeringskost tegenover zetten.
Ok dat je een thuisbatterij probeert af te zetten tegenover injectie/afname van elektriciteit (verschil is historisch iets van een 30 eurocent tussen afname of injectie). En ook dat je jezelf afvraagt of een dynamisch contract dan eventueel uit te buiten valt.
Maar om dag/nacht tarief te gaan uitbuiten (een verschil van zoals je stelt 5 centen) om je thuisbatterij te gaan terugverdienen? Dat lijkt me toch wel heel straf, niet?

Ok dat je een thuisbatterij probeert af te zetten tegenover injectie/afname van elektriciteit (verschil is historisch iets van een 30 eurocent tussen afname of injectie). En ook dat je jezelf afvraagt of een dynamisch contract dan eventueel uit te buiten valt.
Maar om dag/nacht tarief te gaan uitbuiten (een verschil van zoals je stelt 5 centen) om je thuisbatterij te gaan terugverdienen? Dat lijkt me toch wel heel straf, niet?

een batterij zet je niet alleen voor dat hé. Ik benoem het maar als een extra voordeel op de terugverdientijd, ipv ze in de winter leeg te laten omdat de zon toch niet schijnt zou je ze bv voor 60-70% kunnen volladen 's nachts (in de hoop dat de zon de dag nadien toch wat schijnt)

een batterij zet je niet alleen voor dat hé. Ik benoem het maar als een extra voordeel op de terugverdientijd, ipv ze in de winter leeg te laten omdat de zon toch niet schijnt zou je ze bv voor 60-70% kunnen volladen 's nachts (in de hoop dat de zon de dag nadien toch wat schijnt)
Ik vrees alleen dat je met de round-trip verliezen van om en bij de 5-15% je winst al verdampt is.
Om maar de zwijgen over de extra slijtage die je hierdoor induceert voor minimale winst.

Ik vrees alleen dat je met de round-trip verliezen van om en bij de 5-15% je winst al verdampt is.
Om maar de zwijgen over de extra slijtage die je hierdoor induceert voor minimale winst.

Nochtans zet Opteco volledig in op zo een systeem met hun Sonnen oplossing. (is wel gebaseerd op een systeem met dynamische prijzen waarbij ze 's nachts volladen met bijna gratis stroom (als die beschikbaar is))

Nochtans zet Opteco volledig in op zo een systeem met hun Sonnen oplossing. (is wel gebaseerd op een systeem met dynamische prijzen waarbij ze 's nachts volladen met bijna gratis stroom (als die beschikbaar is))
Da's dus wat ik zei:
En ook dat je jezelf afvraagt of een dynamisch contract dan eventueel uit te buiten valt.
en echt wel een wereld van verschil met gewoon nacht/dagtarief...
Maar zelfs in dat geval vraag ik me af of de opportunity en risk cost van zo'n thuisbatterij op dynamische nachttarieven te verantwoorden valt.
Je neemt in principe gewoon het mega-uitgespreide risico (materiaal, onderhoud, uitval, prijszetting...) van een energieleverancier op jezelf, zonder toegang tot het schaalvoordeel van hun prijzenmarkt en opwekking.

Da's dus wat ik zei:

en echt wel een wereld van verschil met gewoon nacht/dagtarief...
Maar zelfs in dat geval vraag ik me af of de opportunity en risk cost van zo'n thuisbatterij op dynamische nachttarieven te verantwoorden valt.
Je neemt in principe gewoon het mega-uitgespreide risico (materiaal, onderhoud, uitval, prijszetting...) van een energieleverancier op jezelf, zonder toegang tot het schaalvoordeel van hun prijzenmarkt en opwekking.

Ik probeer een batterij niet te verantwoorden hoor. Ik somde gewoon op waar je mss een klein voordeel kon doen met toch dag/nacht tarief te nemen moest er toch al een batterij staan.

Ik heb enkelvoudigtarief genomen in combinatie met zonnepanelen. Met de gedachtengang gewoon alles overdag op te zetten en zo alle zonnewinsten mee te pakken. Anders zit je altijd met het dilemma of het beter is om 's nachts de wasmachine te draaien of niet als het niet zo'n goed weer is.

Langs de andere kant, als het dag verbruik heel laag wordt en nacht blijft relatief hoog, dan is dag/nachttarief misschien toch beter. Achja, we zien wel na een jaar.

Maar in de simulaties die ik gedaan heb met de Vtest, was het verschil op jaarbasis 10 à 40euro afhankelijk van hoe ver dag/nacht uit elkaar lag. Met een digitale meter kan je altijd terug switchen naar dag/nacht tarief. Dat doen ze van op afstand en kost 12euro geloof ik. Dus ik herevalueer na een jaar.

Terug
Bovenaan