Energieleveranciers

In november overgestapt van eneco naar luminus voor gas, elektriciteit bij eneco gehouden. Ik contacteer eneco 2 weken geleden met de vraag:

"Energiepremie zal worden verrekend met voorschotfactuur van december. Aangezien ik enkel nog een lopend elektriciteitscontract heb zie ik daar geen probleem, maar voor de gaspremie kan dat natuurlijk niet worden afgetrokken van voorschotfactuur december, want die krijg ik niet meer".

Antwoord = geen probleem. Beide premies zullen verrekend worden op 1 factuur.

Vandaag factuur gekregen, uiteraard enkel elektriciteitspremie 😩

Vandaag even van mijn stoel gevallen toen ik inlogde op Mijn Luminus: injectietarief van de zonnepanelen is afgerekend (voor de allereerste keer) en daarmee bijna 1000 euro in ons voordeel. :D Komt goed van pas voor de gasrekeningen deze maanden en i.c.m. het basispakket energie (verlengd tot eind maart 2023?) zullen wij bijna niks meer betalen voor energie komende maanden...

Lang op moeten wachten? :) Mijn zonnepanelen werden in november door Fluvius goedgekeurd en zogezegd doorgegeven aan Luminus, maar laatste factuur (maandelijks) dateert van september :D
Installatie was half mei 2022. Aangifte toen onmiddellijk gedaan (zelfde dag van keuring) en dat was pas in orde bij Fluvius in oktober 2022... Mijn ouders zijn nog altijd aan het wachten op hun goedkeuring bij Fluvius (al langer dan 5 maanden).

Aanvraag maandelijkse afrekening hier begin november 2022 gedaan en dat was diezelfde maand nog in orde. Dus wel vrij snel gegaan bij Fluvius/Luminus (tegen mijn verwachtingen in).

Stomme vraag waarschijnlijk, maar als je een maandelijkse afrekening hebt voor elektriciteit, wordt het injectietarief dan ook mee per maand afgerekend?

Installatie was half mei 2022. Aangifte toen onmiddellijk gedaan (zelfde dag van keuring) en dat was pas in orde bij Fluvius in oktober 2022... Mijn ouders zijn nog altijd aan het wachten op hun goedkeuring bij Fluvius (al langer dan 5 maanden).

Aanvraag maandelijkse afrekening hier begin november 2022 gedaan en dat was diezelfde maand nog in orde. Dus wel vrij snel gegaan bij Fluvius/Luminus (tegen mijn verwachtingen in).

Was hier ook snel in orde. Alleen met foute meterstanden op keuringsdatum. Fluvius zegt a, luminus zegt b. Hoe dan ook, ik moet nu 2400kwh teveel betalen :/. Om de paar dagen hang ik aan de lijn. Dat ze het eens fixen verdorie...

Was hier ook snel in orde. Alleen met foute meterstanden op keuringsdatum. Fluvius zegt a, luminus zegt b. Hoe dan ook, ik moet nu 2400kwh teveel betalen :/. Om de paar dagen hang ik aan de lijn. Dat ze het eens fixen verdorie...
Amai, is niet niks. Hoop voor u dat het snel in orde komt. Eén van de hatelijkste dingen in 't leven, voor zo een zever aan de telefoon liggen hangen.

Ik zie dat steeds meer mensen hier voor een maandelijkse afrekening kiezen. Ik heb al enkele keren voorbij zien komen dat je bij bepaalde (of alle?) leveranciers dan wel een hogere kost voor meteropname betaalt. Bij Engie is dit voor gas bvb 88,89 euro vs 12,22 euro. Toch een groot verschil. Is het dan wel de moeite om die switch te maken naar maandelijkse afrekeningen?

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit niet geldt bij een digitale meter en dus eerder van toepassing was op grotere bedrijven waarbij manueel de stand moet opgenomen worden of zoiets?

Is die maandelijkse afrekeningen dan zoveel beter dan verspreid over een jaar te betalen?
Of dat "beter" is, hangt van je eigen denkwijze/voorkeuren af.

Ik heb het laten activeren onder het mom van "dat zijn we er van af" i.p.v. mogelijks (dikke) jaarafrekening te krijgen. Een redelijk voorschot voor elektriciteit en gas konden wij ook niet meer kiezen door prijsstijgingen (ondanks vast tarief voor allebei).

Binnenkort hier ook elektrische wagen en dan reken ik alles ook liever per maand af met mijn vennootschap voor elektriciteit.

Is die maandelijkse afrekeningen dan zoveel beter dan verspreid over een jaar te betalen?
Hangt er vanaf.
Normaal gezien wordt je jaarverbruik uitgesmeerd over het jaar aan de hand van een verbruiksprofiel opgesteld door Fluvius. In de zomer minder gas, in de winter meer, ...
Dit komt niet per se overeen met je verbruik. Met een vast tarief maakt dat niet uit, maar nu zo goed als iedereen een variabel tarief heeft, dat elke maand anders is (of kan zijn), kan het nadelig zijn als je verbruik in die dure of goedkope maand niet klopt met hetgeen Fluvius berekent voor die maand. Of voordelig natuurlijk.

Hangt er vanaf.
Normaal gezien wordt je jaarverbruik uitgesmeerd over het jaar aan de hand van een verbruiksprofiel opgesteld door Fluvius. In de zomer minder gas, in de winter meer, ...
Dit komt niet per se overeen met je verbruik. Met een vast tarief maakt dat niet uit, maar nu zo goed als iedereen een variabel tarief heeft, dat elke maand anders is (of kan zijn), kan het nadelig zijn als je verbruik in die dure of goedkope maand niet klopt met hetgeen Fluvius berekent voor die maand. Of voordelig natuurlijk.
Bij de maandelijkse afrekening moet je idd kunnen leven met het "seizoenseffect" in de afrekeningen. Variabel tarief kan dit effect nog groter maken.

Afrekening ontvangen van onze nieuwbouw die nog in afwerkingsfase zit.

Op 1 maand tijd heb ik dankzij de bouwdroger en het droogprogramma van de vloerverwarming voor meer dan 800 euro gas en elektriciteit verbruikt.

Hopelijk komen ze binnenkort niet met een helikopter met warmtecamera over het huis vliegen, op zoek naar een wietplantage. :unsure:

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit niet geldt bij een digitale meter en dus eerder van toepassing was op grotere bedrijven waarbij manueel de stand moet opgenomen worden of zoiets?
Je kan enkel met een digitale meter voor maandelijkse afrekeningen kiezen, dus het geldt sowieso voor een digitale meter.

Stomme vraag waarschijnlijk, maar als je een maandelijkse afrekening hebt voor elektriciteit, wordt het injectietarief dan ook mee per maand afgerekend?
Geen idee, aangezien dat een jaarlijks gemiddelde is zie ik niet direct in hoe ze dit per maand kunnen doen. Ofwel elke maand op basis van de piek van dat maand en dan op jaarlijkse basis corrigeren ofzo?

Ik zie dat steeds meer mensen hier voor een maandelijkse afrekening kiezen. Ik heb al enkele keren voorbij zien komen dat je bij bepaalde (of alle?) leveranciers dan wel een hogere kost voor meteropname betaalt. Bij Engie is dit voor gas bvb 88,89 euro vs 12,22 euro. Toch een groot verschil. Is het dan wel de moeite om die switch te maken naar maandelijkse afrekeningen?
Oei daar heb ik niet op gelet :/ zou wel jammer zijn als dat echt zo is.
edit: bij Luminus zie ik daar nergens iets van terug, mijn contract is niet veranderd.

Voor gas blijf ik jaarlijks betalen, ik heb liefst stabiel elke maand mijn kosten ipv in de zomer bijna niets en in de winter dan hele zware rekeningen.
Maar voor elektriciteit heb ik nu wel gekozen voor maandelijks, omdat er nu een EV bij gekomen is. De werkgever betaalt dit maandelijks terug en ik ben er dan liefst ook maandelijks meteen van af. Ipv dat ik na een jaar een gigantische rekening/terugbetaling kan krijgen.
Het elektriciteitsverbruik is met een EV ook gigantisch gestegen en de inschattingen voor de voorschotten kunnen daardoor echt enorm er naast zitten (ik rij niet evenveel km elke maand/jaar).

Laatst bewerkt:
Waar kan ik de prijzen bekijken van de meteropname? Op het contract vind ik niets terug.
Dat verschil zou mij verbazen tbh (elek)

Terug
Bovenaan