Elektrische wagens

Voor de KIA eigenaren onder ons, al geldt dit ook voor de niet elektrische modellen, dus misschien niet echt puur en alleen voor deze thread.

mijn 7j garantie gaat dus 10j garantie worden :p. Dat maakt wel voor een gigantisch gat met de Hyundai...

Opgelet : De verlengde garantie geldt pas vanaf 1 januari 2025. Daarom is het niet mogelijk om met terugwerkende kracht tot 10 jaar garantie te claimen.

EDIT : wel nog te checken of dit ook voor België geldt.
EDIT 2 : ach, enkel van toepassing op dit moment in Nederland. Niet in België :(.
 
Laatst bewerkt:
Spijtig dat Ionity niet zoveel laadpunten heeft in België, want die prijzen zijn dan toch wel erg laag vergeleken met Fastned.
 
Omdat je van laadpalen 100% weet dat deze in de auto’s gaan. Van thuisenergie weten ze dat niet.
Wees er maar gerust op dat ze heel hard zoeken naar manieren om het deel dat in de auto gaat aan 21% belast moet worden.

Aangezien thuisenergie niet perse van het net moet komen is dat wel moeilijk, en niets belet je om een dieselgenerator te plaatsen.

Als je rekent:
- 1l mazout bevat gemiddeld 10,4kWh energie en kost 86,7c/l
- Een generator levert 40% nuttige energie
- 4,16 kWh energie kost dus 86,7c of 20,85c/kWh

Neem de energieprijs van vandaag en hef er 21% BTW over zit je vandaag aan 32,4c/kWh (In mijn geval, 4000kWh afname en 4,5kW piek). Als je genoeg rijdt zit er dus genoeg marge voor een dieselgenerator + mazoutton + onderhoud daaraan. Je bent dan niet gebonden aan een capaciteitstarief en hier is niets illegaals aan. Het zou natuurlijk wel compleet het nut van een EV weghalen, want je rijdt eigenlijk gewoon op rooie diesel.

Denk niet dat het allemaal makkelijk is, met energie die uit het net, zonnepanelen en/of een (dynamische) thuisbatterij kan komen. Energie overal aan 6% BTW en een kilometerheffing lijkt me een logischere en eenvoudigere keuze.
 
Het is mij een raadsel waarom iemand nog voor volkswagen zou kiezen.
Enkel die split headlights, weg met die trend.

Vernieuwde Skoda Enyaq
tvo6r40mbx9jlt_1200.jpg
 
Het is mij een raadsel waarom iemand nog voor volkswagen zou kiezen.
Enkel die split headlights, weg met die trend.

Vernieuwde Skoda Enyaq
tvo6r40mbx9jlt_1200.jpg
Inderdaad. Deze ziet er moderner en hoogwaardiger (zowel interieur als exterieur) uit, biedt meer binnenruimte én is goedkoper dan de ID4.

Ik heb het al gezegd: VW in haar huidige vorm heeft geen bestaansrecht meer (en dat komt niet alleen omdat er in-house betere alternatieven beschikbaar zijn).
 
Inderdaad. Deze ziet er moderner en hoogwaardiger (zowel interieur als exterieur) uit, biedt meer binnenruimte én is goedkoper dan de ID4.

Ik heb het al gezegd: VW in haar huidige vorm heeft geen bestaansrecht meer (en dat komt niet alleen omdat er in-house betere alternatieven beschikbaar zijn).
Ziet er een heel goede wagen uit. Exterieur is maar meh maar kan er mee door.
Beklede pockets in de deuren zelfs, heb je zelfs niet meer in de i5 of een A6😅.
 
Mazda 6e

Mooi dat het geen SUV is, maar wel een stap terug van het prachtige KODO design van de vorige 6.
Vooral de voorkant met die getekende grille is brrrrr... Waarom doet men dat eigenlijk?
Het interieur is wel erg knap gedaan. En achterwielaangedreven :cool:
 
Evaluatie na 3 weken EV9 ownership:

Negatief:
1. Vorige zondag klapte de linker spiegel niet meer in. Is garantie van KIA uiteraard. Blijkbaar wel echt dure spiegels.
2. Vandaag 12V ineens volledig plat. Had er nochtans al mee gereden. VAB was er snel maar wat een miserie als je ergens staat zonder reservesleutel en dat gebeurt. Volledig gezien dan. Is softwarematig en zou al opgelost moeten zijn maar blijkbaar dus niet.

Omslachtig:
1. Ik voel me soms een piloot met alle preflight checks. Vingerafdrukherkenning doen om profiel te laden. Knopje rechts op stuur om snelheidsherkenning af te zetten, knopje links om vermoeidheidserkenning af te zetten. 3 keer op drive mode om eco op te zetten, pedal links aan het stuur voor ipad max. 1 keer op stuurverwarming, 1 keer op knopje zetelverwarming en 3 keer op knopje massage alvorens te vertrekken.

Positief:

Werkelijk al de rest. Wat een waanzinnige auto!
 
Evaluatie na 3 weken EV9 ownership:

Negatief:
1. Vorige zondag klapte de linker spiegel niet meer in. Is garantie van KIA uiteraard. Blijkbaar wel echt dure spiegels.
2. Vandaag 12V ineens volledig plat. Had er nochtans al mee gereden. VAB was er snel maar wat een miserie als je ergens staat zonder reservesleutel en dat gebeurt. Volledig gezien dan. Is softwarematig en zou al opgelost moeten zijn maar blijkbaar dus niet.

Omslachtig:
1. Ik voel me soms een piloot met alle preflight checks. Vingerafdrukherkenning doen om profiel te laden. Knopje rechts op stuur om snelheidsherkenning af te zetten, knopje links om vermoeidheidserkenning af te zetten. 3 keer op drive mode om eco op te zetten, pedal links aan het stuur voor ipad max. 1 keer op stuurverwarming, 1 keer op knopje zetelverwarming en 3 keer op knopje massage alvorens te vertrekken.

Positief:

Werkelijk al de rest. Wat een waanzinnige auto!
Wat bedoel je zonder reservesleutel ?

Je hebt toch uw sleutel altijd bij ? Waarom heb je dan een reservesleutel nodig ?
 
Wat bedoel je zonder reservesleutel ?

Je hebt toch uw sleutel altijd bij ? Waarom heb je dan een reservesleutel nodig ?
Er is een noodsleutel. Die hangt apart aan de sleutels, maar ik heb de sleutels nooit bij aangezien je ook een sleutel op je gsm hebt. Dus als je ergens ten velde staat en je hebt dat sleuteltje niet bij, ben je gezien.
 
Komende zondag R5 gaan testrijden .
Vrouw en ik zijn er wel door aangetrokken

Hoe ik hem wil komt hij wel snel op 35k en wil maar max 10k opleggen op een eventuele verkoop v d E wat een moeilijke gaat zijn maar we zien wel.

Qua ruimte achterbank lijkt het even groot,koffer is iets dieper

Vrouw heeft er enkel eens ingezeten in de toonzaal.

Vraag me ondertussen af hoe de zitruimte is met de middentunnel vs de open ruimte v d E

Wat ik zou inleveren :
Voorruitverwarming
Stuurverwarming
Spiegel-cameras die ik top vind
One pedal tot stilstand ( r5 zou niet volledig zijn)
Zeldzame verschijning
310 nm vs 245 nm koppel
Kwaliteit?? Onbekend voor mij 😅
Rear wheel drive (nadeel buiten winter?? )

pros R5
Uiteraard range
sportstand + zwaarder stuur ( E enkel gasrespons)
100 kW vs 50(E)

Zal het zondag zien ,benieuwd want de E heeft best wel een goed onderstel maar de R5 Zou dit ook hebben.
 
Terug
Bovenaan