Elektrische centrale verwarming

Squidward

Redacteur
Heeft iemand hier ervaring met elektrische centrale verwarming? Ik zie dat zoiets bestaat, wij hebben zonnepanelen (wachten op nieuwe omvormer) die dat deels zouden kunnen opvangen. De gasleiding loopt vlak voor het huis dus voor ons (zie anders mijn ergernis voor oorzaak vraag) huis zijn of gas of elektriciteit de enige opties (warmtepomp no point). Qua onmiddellijke kost (om geen hele winter zonder verwarming te zitten) is elektrisch een stuk minder zwaar maar hoe zit het met de kost daarna, ik vind weinig ervaringsinfo.
 
Reken zelf even uit. Stel dat je fictief 12000 kwh nodig hebt aan warmte om je huis te verwarmen.

Stel dat je elektrisch gaat verwarmen met een rendement van quasi 100% (gemakkelijkshalve nemen we 100) dan heb je op jaarbasis 12000kwh elektriciteit nodig om je huis te verwarmen. Dat kost je dan aan huidige prijzen zo'n 6000 euro. Daarbovenop nog de energie voor warm water en gewone elektrische consumptie, dus pak nog eens 6000kwh, dus 18000 kwh elektriciteit of 9000 euro.

Hoeveel kan je daar zelf van produceren met je panelen?

Ik zie trouwens niet in waarom een warmtepomp no point zo mogen zijn. Puur elektrisch verwarmen zou no point mogen zijn.
 
Ongeveer alles wat de @Chauffagist zegt.
Plus dat als de vraag naar warmte het grootst is, uw zonnepanelen amper elektriciteit opwekken.
Ik zou toch eens kijken voor een hybride warmtepomp.
 
Zie nu pas je initieel probleem, laat die mazoutketel eens reinigen en die rookgasafvoer nazien en nadien terug knallen met die ketel. Je gaat veel goedkoper afzijn dan met die elektrische verwarming.
 
Heeft iemand hier ervaring met elektrische centrale verwarming? Ik zie dat zoiets bestaat, wij hebben zonnepanelen (wachten op nieuwe omvormer) die dat deels zouden kunnen opvangen. De gasleiding loopt vlak voor het huis dus voor ons (zie anders mijn ergernis voor oorzaak vraag) huis zijn of gas of elektriciteit de enige opties (warmtepomp no point). Qua onmiddellijke kost (om geen hele winter zonder verwarming te zitten) is elektrisch een stuk minder zwaar maar hoe zit het met de kost daarna, ik vind weinig ervaringsinfo.

1) hetgeen chauffagist zei
2) hoeveel kwh heb je "over" met uw terugdraaiende teller? Indien je effectief het geld niet kan vrijmaken voor een kost van 250 - 300€ voor die reiniging en herstelling van die rookgasafvoer. Dan kan je met zo'n elektrisch vuurtje 1 kleine ruimte onder besparingsmodus wat opwarmen. Maar niet als je maar 1000kwh hebt teruggedraaid (en uw jaarlijkse elektriciteitsopmeting niet nu ongeveer is). Kortom als uit de nood oplossing kan je dat eventjes doen, of om zolang je uw terugdraaiende teller hebt en je dat overschot hebt wat te besparen op de mazoutkosten. Als je echter een digitale meter hebt, dan kan je beter dat geld van de injectie incasseren.
3) Je had eigenlijk mazout moeten indoen tijdens de zomerperiode, dan heb je meestal wat goedkopere prijzen. Ook al begrijp ik dat dit niet noodzakelijk makkelijk is.

Sowieso is op elektriciteit verwarmen enkel een oplossing indien je het met een warmtepomp kan doen. Heb je de middelen niet (of plan je die middelen op een andere wijze in, tgv verbouwingen etc), dan is de beste werkwijze in mijn opinie om die mazoutketel pas op het eindpunt te vervangen, het geld te spenderen aan mazout en isolatie, terwijl pas als die isolatie op een optimaal punt staat, en je dan geld over hebt dat geld te spenderen aan een aanpassing van de verwarmingswerkwijze. Die ketel vervangen heeft een impact, maar de impact van deftige isolatie, en zones verwarmen beperken is het grootste.

PS: geen hybride warmtepompen. Dat is in mijn opinie weggegooid geld.
 
Kan uw verwarming op mazout niet hersteld worden?
Dat weten we nog niet. We zijn alles aan het lezen dat we kunnen vinden, ik weet dat dat eigenlijk wat verloren moeite is voor we weten wat effectief het probleem is maar anders zit Mr S toch maar muizenissen te maken. Kan pas morgenochtend bellen. Ik vermoed eerlijk gezegd van wel maar het kan nooit kwaad om bij te benen met wat er allemaal mogelijk is.

1) hetgeen chauffagist zei
2) hoeveel kwh heb je "over" met uw terugdraaiende teller? Indien je effectief het geld niet kan vrijmaken voor een kost van 250 - 300€ voor die reiniging en herstelling van die rookgasafvoer. Dan kan je met zo'n elektrisch vuurtje 1 kleine ruimte onder besparingsmodus wat opwarmen. Maar niet als je maar 1000kwh hebt teruggedraaid (en uw jaarlijkse elektriciteitsopmeting niet nu ongeveer is). Kortom als uit de nood oplossing kan je dat eventjes doen, of om zolang je uw terugdraaiende teller hebt en je dat overschot hebt wat te besparen op de mazoutkosten. Als je echter een digitale meter hebt, dan kan je beter dat geld van de injectie incasseren.
3) Je had eigenlijk mazout moeten indoen tijdens de zomerperiode, dan heb je meestal wat goedkopere prijzen. Ook al begrijp ik dat dit niet noodzakelijk makkelijk is.

Sowieso is op elektriciteit verwarmen enkel een oplossing indien je het met een warmtepomp kan doen. Heb je de middelen niet (of plan je die middelen op een andere wijze in, tgv verbouwingen etc), dan is de beste werkwijze in mijn opinie om die mazoutketel pas op het eindpunt te vervangen, het geld te spenderen aan mazout en isolatie, terwijl pas als die isolatie op een optimaal punt staat, en je dan geld over hebt dat geld te spenderen aan een aanpassing van de verwarmingswerkwijze. Die ketel vervangen heeft een impact, maar de impact van deftige isolatie, en zones verwarmen beperken is het grootste.

PS: geen hybride warmtepompen. Dat is in mijn opinie weggegooid geld.
De omvormer van de zonnepanelen is kapot, hij is al maanden besteld maar we krijgen steeds ‘er is een tekort’ als reden dat het uitgesteld is. De zonnepanelen zijn voor ons dus nog geen opbrengst op dit moment.
 
Ik heb zonnepanelen en vorig jaar bewust gekozen om toch een gasketel te vervangen door een gasketel (premies vergeleken etc).
Vraag in de eerste plaats is: hoe goed is jullie huis geïsoleerd?
Indien dat nauwelijks het geval is op dit moment en de financiële ruimte ontbreekt om én te isoleren én de verwarming duurzaam aan te pakken, kan een pallet kachel misschien zelfs de goedkoopste oplossing op kortere termijn zijn...

Maar hopelijk krijgen ze straks de mazout ketel terug in gang en kan je eens bekijken wat wel de beste oplossing in verhouding met je budget zijn!
 

@Squidward dit al gezien? Ik heb hier enkele maanden geleden beroep op gedaan, krijg je heel goed advies op maat van jullie huis. Alez, als je een goeie over de vloer krijgt in elk geval. Maar gratis dus niets verloren om eens aan te vragen.
 
Elektrische ketel is een dikke no go. 1kWh gas ongeveer 3x goedkoper als 1kWh elektriciteit.
Elektrische verwarmen is enkel interessant met een warmtepomp die een rendement van 400-500% haalt.

Ik zou dus ofwel de mazoutketel laten herstellen ofwel stoken op een hoge rendements gasketel.
Indien je toch elektrisch wil stoken, dan kun je altijd kijken naar lucht/lucht warmtepompen (airco's). Die zijn altijd wel te plaatsen
 
3) Je had eigenlijk mazout moeten indoen tijdens de zomerperiode, dan heb je meestal wat goedkopere prijzen. Ook al begrijp ik dat dit niet noodzakelijk makkelijk is.
In een normaal jaar klopt dat wel, dan is de mazout (brandstof in het algemeen) in de zomer goedkoper. Maar nu staat de mazout momenteel ongeveer even goedkoop als de laagste prijs dat die gestaan heeft afgelopen zomer.
 
Ik vind het een beetje crazy om vandaag de dag je af te vragen of een niet-warmtepomp elektrische centrale verwarming een goed idee is :unsure:

Dat is toch al meer dan 10 jaar dat klassieke elektrische verwarming in het verdomhoekje is geplaatst, en bv. zwaar wordt gepenaliseerd bij het opstellen van EPC-rapporten?
 
Reken zelf even uit. Stel dat je fictief 12000 kwh nodig hebt aan warmte om je huis te verwarmen.

Stel dat je elektrisch gaat verwarmen met een rendement van quasi 100% (gemakkelijkshalve nemen we 100) dan heb je op jaarbasis 12000kwh elektriciteit nodig om je huis te verwarmen. Dat kost je dan aan huidige prijzen zo'n 6000 euro. Daarbovenop nog de energie voor warm water en gewone elektrische consumptie, dus pak nog eens 6000kwh, dus 18000 kwh elektriciteit of 9000 euro.

Hoeveel kan je daar zelf van produceren met je panelen?

Ik zie trouwens niet in waarom een warmtepomp no point zo mogen zijn. Puur elektrisch verwarmen zou no point mogen zijn.
Elektrisch verwarmen is naar mijn mening nochtans de toekomst. Wel niet met gewone vuurtjes, maar met warmtepomp. Die bestaan ook voor centrale verwarming. Ipv uw 12 MWh heb je dan nog 3MWh nodig bv, als je een COP van 4 haalt.

Ik wil er geen discussie van maken van pagina's, maar naar mijn mening zou er 100% op elektriciteit moeten ingezet worden voor verwarming als we willen naar goedkopere energie en naar minder CO2 uitstoot.
 
Elektrisch verwarmen is naar mijn mening nochtans de toekomst. Wel niet met gewone vuurtjes, maar met warmtepomp. Die bestaan ook voor centrale verwarming. Ipv uw 12 MWh heb je dan nog 3MWh nodig bv, als je een COP van 4 haalt.

Ik wil er geen discussie van maken van pagina's, maar naar mijn mening zou er 100% op elektriciteit moeten ingezet worden voor verwarming als we willen naar goedkopere energie en naar minder CO2 uitstoot.
Volgens mij is dat ook zijn punt toch? Dat elektrisch verwarmen mét warmtepomp logisch is, maar zonder niet.
 
Terug
Bovenaan