Energieleveranciers

als je ze niet binnen laat of doorstuurt moeten ze een meterstand schatten. En na paar jaar schattingen zullen ze een hele hoge schatting doen, waardoor je ook een hele hoge afrekening ontvangt en je veel zult moeten betalen. Dan zal je wel rap reageren om de meterstanden te laten aanpassen :)
 
Hebben ze eigenlijk altijd toegang tot je digitale meter?
Want als ik bij luminus in de app kijk, zie ik dat ze niet weten hoeveel mijn huidige stand is.
Ik dacht met de digitale meter dat je die standen niet meer zou moeten doorgeven.
 
Hebben ze eigenlijk altijd toegang tot je digitale meter?
Want als ik bij luminus in de app kijk, zie ik dat ze niet weten hoeveel mijn huidige stand is.
Ik dacht met de digitale meter dat je die standen niet meer zou moeten doorgeven.
Hangt er vanaf wie je bedoelt met "ze". Fluvius krijgt de info van de digitale meter. Die info wordt vaak doorgestuurd, want ik kan op de site van Fluvius mijn verbruik van gisteren al bekijken. Maar ik weet niet hoe vaak de meterstanden naar je leverancier gestuurd worden.
 
Hangt er vanaf wie je bedoelt met "ze". Fluvius krijgt de info van de digitale meter. Die info wordt vaak doorgestuurd, want ik kan op de site van Fluvius mijn verbruik van gisteren al bekijken. Maar ik weet niet hoe vaak de meterstanden naar je leverancier gestuurd worden.
De elektriciteitsleverancier.
Op mijn fluvius zie ik mijn verbruik.
Maar op mijn luminus app zie ik helemaal niets, dus ook niet van afgelopen maanden.
Ik had nu verwacht dat ze daar toch op regelmatige basis (toch zeker per maand) van op de hoogte zouden gehouden worden, zodat de voorschotten automatisch zouden kunnen herbekeken worden.
 
Is een kwestie van privacy ook. Die toepassingen zullen in de toekomst wel volgen.

Luminus zal de meterstanden nog steeds 1 keer per jaar krijgen.
 
mijn huidig contract bij VEL :

elek: 4.46
gas : 1.5

binnen 2 maand zit mijn jaar er op, en ga ik volgens het overstappen naar:

elek: 6.47
gas : 2.42


dus 50 % duurder !!!

via aanbieders en vreg es vergeleken....
goedkoopste is luminus, en komt op 1200 euro per jaar geschat.
(terwijl ik nu slechts 55 euro per maand, oftewel +- 650 euro per jaar zit bij VEL )

pfff, het ziet er naar uit dat ik zowiezo naar een duurder tarief moet? :(
 
(terwijl ik nu slechts 55 euro per maand, oftewel +- 650 euro per jaar zit bij VEL )

Je kan pas echt vergelijken eens je een eindafrekening van een volledig jaar hebt gekregen. Indien je voorschot te laag ligt kan je op het einde nog wel een pakje bij moeten betalen.
 
Je kan pas echt vergelijken eens je een eindafrekening van een volledig jaar hebt gekregen. Indien je voorschot te laag ligt kan je op het einde nog wel een pakje bij moeten betalen.
ja das wel waar, maar kom, ik verwacht zelfs nog een pak onder die 55 euro per maand uit te komen zelfs (want die 55 is berekend toen ik mijn zonnepanelen nog niet had).

dus wil nu toch al es uitkijken....

nu , het kan natuurlijk zijn dat de prijzen gestegen zijn, maar die cijfers die VEL me nu voor schotelt, is dit ok?

elek: 6.47
gas : 2.42

is dat gemiddeld? zoja doe ik de moeite niet om over te schakelen.
al blijft het wel pijnlijk dat die prijzen 50 % duurder zijn dan mijn initieel contract vorig jaar gestart..
 
elek: 6.47
gas : 2.42

is dat gemiddeld? zoja doe ik de moeite niet om over te schakelen.

Geen idee wat gemiddeld is... Ik ga nu naar Luminus en dan ga ik voor gas naar 1.76 en elek 7.81 piek en 5.40 dal, bij gas dan nog eens 1500kwh gratis en bij elektriciteit 10 euro per maand korting en 1500kwh gratis.

Dus dit alles samen is nog wel substantieel goedkoper dan jouw blote tarieven.
 
Geen idee wat gemiddeld is... Ik ga nu naar Luminus en dan ga ik voor gas naar 1.76 en elek 7.81 piek en 5.40 dal, bij gas dan nog eens 1500kwh gratis en bij elektriciteit 10 euro per maand korting en 1500kwh gratis.

Dus dit alles samen is nog wel substantieel goedkoper dan jouw blote tarieven.
ja het is ook luminus die ze voorstelden... (nu)

toch maar es overwegen dan
 
Geen idee wat gemiddeld is... Ik ga nu naar Luminus en dan ga ik voor gas naar 1.76 en elek 7.81 piek en 5.40 dal, bij gas dan nog eens 1500kwh gratis en bij elektriciteit 10 euro per maand korting en 1500kwh gratis.

Dus dit alles samen is nog wel substantieel goedkoper dan jouw blote tarieven.
luminus optimal gas?

Energie (c€/kWh) 3,12 Jaarschatting geleverde energie (c€/kWh)2 3,46 , zie ik staan op hun tarieflijst.

das zowat het dubbel bijna dan hetgeen je aangaf (1.76 )
kan wel wat verschillend zijn op postcode, maar zoveel?
 
luminus optimal gas?

Energie (c€/kWh) 3,12 Jaarschatting geleverde energie (c€/kWh)2 3,46 , zie ik staan op hun tarieflijst.

das zowat het dubbel bijna dan hetgeen je aangaf (1.76 )
kan wel wat verschillend zijn op postcode, maar zoveel?

Optimal Gas.
Standaardtarief is 2.89, min 1.13 eurocent korting per kWh.

Ook nog vergeten naast die 1500kWh gratis: een vaste korting van 48.4 euro erbovenop.
 
Optimal Gas.
Standaardtarief is 2.89, min 1.13 eurocent korting per kWh.

Ook nog vergeten naast die 1500kWh gratis: een vaste korting van 48.4 euro erbovenop.
en hoe kom je dan aan die korting per kwh,
en die vaste korting erbovenop nog eens?

ik zag dit alvast niet op aanbieders.be

wat ik wel zag, dat dit tarief geldig was van 1 tem 30 april....

stel dat je intekent, maar je contract laat je pas ingaan op 1 juni (wanneer mijn vorig contract bij VEL stopt), is dit dan allemaal nog wel geldig die kortingen enzo?
 
en hoe kom je dan aan die korting per kwh,
en die vaste korting erbovenop nog eens?

ik zag dit alvast niet op aanbieders.be

Ik zie nog steeds die promotie?

PbzAk4z.png


Basistarief is wel lichtjes omhoog (3.12 nu).

wat ik wel zag, dat dit tarief geldig was van 1 tem 30 april....

stel dat je intekent, maar je contract laat je pas ingaan op 1 juni (wanneer mijn vorig contract bij VEL stopt), is dit dan allemaal nog wel geldig die kortingen enzo?

Ja, op het moment van het tekenen van je contract leg je ook de tariefkaarten vast van dat ogenblik.
Voor gas zou dat voor mij nu dit zijn: https://abmedia.s3.amazonaws.com/tariffcards/2021/4/606c1e89af4f0.pdf

Dit blijft dan geldig voor je contractduur van 1 jaar.

Het kan zijn dat ze in mei weer een andere tariefkaart met andere promoties opmaken, maar die is dan niet op jou van toepassing.
 
ok thanks.

ik ga toch nog 3 maanden blijven bij VEL (dus zal dan 1 jaar en 3 maand zijn).

reden hiervoor:
-dan ga ik een exacte afrekening hebben, en beter kunnen vergelijken.
-bij hun "gas & groen variabel" is er 0 euro telkens vaste vergoeding, dus ik ben niet gekloot hiermee
-dan is het juist 3 maand zomer: amper elektriciteit verbruik want vooral zonnepanelen energie dan (terugdraai teller) , en helemaal geen gas verbruik (verwarming). dus zal amper verbruik zijn die 3 maand.

ik zie dan wel tegen september of oktober waar ik tegen dan in teken.
 
Ik verwachte een eindafrekening in maart, naar aanleiding van de afschaffing van de terugdraaiende teller, maar voorlopig heb ik nog niets ontvangen. Fluvius heeft mijn aanvraag blijkbaar nog steeds niet verwerkt (zonnepanelen gekeurd rond 1 dec 2020 en mid dec aangemeld). Stel dat mijn aanvraag nog steeds niet verwerkt is in de periode dat ik eigenlijk mijn eindafrekening krijg (juni), betaal ik dan gewoon geen prosumententarief voor de periode dec-maart? En krijg ik voor de periode na maart dan ook geen injectievergoeding? Google levert me niet direct iets op, maar ik vermoed dat ik niet de enige ben in die situatie..
 
Je hebt een digitale teller neem ik aan?
Als de aanvraag tegen dan nog niet verwerkt is, blijft inderdaad alles zoals het is: geen prosumententarief en geen injectievergoeding. De leverancier weet dan immers nog niet dat hij je dit moet aanrekenen.
Als alles uiteindelijk verwerkt is, kan de facturatie wel met terugwerkende kracht aangepast worden.
 
Je hebt een digitale teller neem ik aan?
Als de aanvraag tegen dan nog niet verwerkt is, blijft inderdaad alles zoals het is: geen prosumententarief en geen injectievergoeding. De leverancier weet dan immers nog niet dat hij je dit moet aanrekenen.
Als alles uiteindelijk verwerkt is, kan de facturatie wel met terugwerkende kracht aangepast worden.
Merci!

(idd een digitale teller trouwens, gaat om een nieuwbouwwoning)
 
Terug
Bovenaan