Werk Eigen zaak opstarten in bijberoep

d-vert

New member
Hoi,


Ik wil een eigen zaak opstarten in bijberoep, sector IT (webdesign, netwerken, softwareontwikkeling, ... ).
Beetje achtergrond: net gescheiden, werkzaam in het onderwijs, best wel veel tijd op overschot en de wens om zelf iets op te bouwen dat op termijn kan/mag groeien.


Ik heb natuurlijk al een en ander opgezocht, maar ik twijfel toch nog over een paar zaken:
BV of eenmanszaak? Aansprakelijkheid lijkt me wel mee te kunnen vallen, maar voor hetzelfde geld haal ik een grote opdracht binnen en dan is het risico op aansprakelijkheid wel een pak groter. Ook verwacht ik niet onmiddellijk een groot inkomen (dus personenbelasting is wel ok voorlopig), in eerste instantie is het recupereren van de gemaakte kosten wel voldoende (wagen, telefoon en internet kan ook privé gebruikt worden). Maar ook: stel dat het wel heel vlot loopt, heb ik dan wel de tijd om van eenmanszaak naar BV te gaan?

Begeleiding of niet? Zo ja, bij wie?
Loont het de moeite om Xerius, Acerta of dergelijke in te schakelen? Voor wat dan wel en wat niet? En bij wie zit ik het beste?

Maar het belangrijkste: Wat zie ik vermoedelijk over het hoofd? Ik kom niet uit een ondernemersnest, ik heb geen hulplijn die me kan begeleiden. De kans lijkt me dan ook groot dat ik iets over het hoofd zie.


Merci voor de inbreng alvast!
 
Ik heb zelf een eenmanszaak in bijberoep opgestart via Xerius. Gewoon BTW nummer en ondernemingsnummer en meer was het niet eigenlijk. Gezien ik klein begin kan ik nu nog mijn boekhouding makkelijk zelf doen. Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel werk je hebt of zal hebben.

Op de website van Xerius (of andere ondernemingsloketten) vind je wel veel info ook.
 
Een ondernemersloket heb je nodig om je te registreren en kan info geven, maar da's voornamelijk voor administratief of juridisch advies, niet per se gericht op het maken van een financieel plan etc. Voor zo'n dingen kan je eens kijken bij Starterslabo, die zijn gericht op het ondersteunen van mensen die iets willen opstarten.
 
Veel succes met je nieuwe avontuur!

Ik zou gewoon eenvoudig starten met een BTW-nummer en klaar. Je kan later nog altijd een BV starten indien je een grote opdracht of zo binnenhaalt.

Ik ben zelf een jaar of vier geleden ook zelfstandige geworden in dezelfde sector en heb toen onmiddellijk een vennootschap gestart maar het was ook meteen mijn hoofdbezigheid. Indien je het deeltijds gaat doen dan zou ik geen BV starten. Je kan je éénmanszaak altijd nog omvormen naar een BV indien nodig.
 
Gewoon eenmanszaak is voldoende om te starten. BV zou je nu alleen maar meer kosten geven en het minder winstgevend maken. Stel dat je na aantal jaar goed draait kan je nog altijd naar BV overstappen.

Idd gewoon bij Xerius oid je aanvraag doen voor btw-nr en de rest gaat vanzelf.
Ik zou me wel altijd laten begeleiden door een boekhouder, kost wel iets, maar een goede boekhouder betaald zichzelf altijd terug.
 
Wordt dit eigenlijk nog aanvaard:

Je doet je opstart in bijberoep, een hele hoop materiaal, bestelwagen , maar helaas verlies. Die verliezen trek je af van je belastbaar inkomen, waardoor je bv terugtrekt...
 
Het zal uiteraard in het oog springen. En je kan niet jarenlang een hobby op die manier financieren. Als het effectief zo is en geen misbruik, dan kan dat ja.
 
Ik ben de denksom aan het maken om mijn stiel in bijberoep te starten, ik ben aan het rekenen wat ik allemaal te kort heb:

Ik denk o.a. aan lichte vracht met rekken ,( we hebben een privé wagen, staat wel op vrouw haar naam, maar maakt niet uit zeker)

Een hoop gereedschap, waarvan sommige dingen nogal duur zijn zoals een diamantboor om door de gevel te boren en een nokladder, eventueel perstang op accu (ipv die met draad die ik nu heb). Een testo rookgasanalyser

Die zaken kan je toch allemaal aankopen, aftrekken, maar oeps als beginnende heb je nog niet veel cliënteel en maak je zelf verlies. Dan trek je heel die hoop toch af van je belastbare inkomsten uit je hoofsberoep? De fiscus gaat gereedschap toch niet als een hobby zien? Meestal gaat dat om van die mensen die kookworkshops geven en daarbij thuis een dure keuken laten installeren...
 
Als je de jaren nadien wel (meer) winst maakt, betaal je wel belastingen dus dat komt uiteindelijk wel op hetzelfde neer. Of je het nu afschrijft in jaar 0, 1, 2 of in jaar 1, 2, 3. Je bespaart dan in het begin belastingen, maar in je laatste jaar heb je er "meer".
Gereedschap kan wel een hobby zijn: als je het enkel gebruikt om je eigen huis te renoveren bv. Als het de bedoeling is om een duurzame zaak op te bouwen dan kan dit.
 
Als je de jaren nadien wel (meer) winst maakt, betaal je wel belastingen dus dat komt uiteindelijk wel op hetzelfde neer. Of je het nu afschrijft in jaar 0, 1, 2 of in jaar 1, 2, 3. Je bespaart dan in het begin belastingen, maar in je laatste jaar heb je er "meer".
Gereedschap kan wel een hobby zijn: als je het enkel gebruikt om je eigen huis te renoveren bv. Als het de bedoeling is om een duurzame zaak op te bouwen dan kan dit.
Ja, ik heb mijn post verwijderd omdat ik ook niet zeker ben dat dat klopt voor een eenmanszaak. Maar ging niet over minder belastingen op zich, maar dat de fiscus het argwanend zou bekijken. Als je de afschrijven gaat spreiden is de kans groter dan je niet puur verlies boekt op je bijberoep in je eerste jaar.
 
Ik heb nog een vraag die hier bij aansluit. Langs een kant kan je BTW recupereren inbrengen op aankopen en langs andere kant kan je aankopen ook als onkosten indienen. Kan dat dan beiden? Ik zal wss starten als een kleine onderneming met vrijstelling van BTW dus dan speelt dat wss geen rekening omdat ik ook niets kan terugtrekken dan, maar reken je gewoon als je onkosten integraal af van je inkomsten voor je belastingen berekend worden?
 
Ik snap de vraag niet. Als je met BTW-vrijstelling begint, reken je geen BTW aan aan jouw klanten. Voor investeringen die je doet, kan je BTW niet recupereren. Als je iets koopt van 121 euro inc BTW, trek je 121 euro af als onkosten.
In jouw situatie moet je dus niet aan BTW denken, alle prijzen zijn all-in
 
Ik snap de vraag niet. Als je met BTW-vrijstelling begint, reken je geen BTW aan aan jouw klanten. Voor investeringen die je doet, kan je BTW niet recupereren. Als je iets koopt van 121 euro inc BTW, trek je 121 euro af als onkosten.
In jouw situatie moet je dus niet aan BTW denken, alle prijzen zijn all-in
Ok thx maakte het moeilijker dan het was. Maar sociale lasten worden berekend op basis van je belastbaar inkomen, en dat is dan je omzet - je onkosten. Wat belet je dan om onkosten te doen (van dingen die je na je bijberoep perfect in privésfeer zou kunnen gebruiken) om daardoor dan ook minder lasten en belasting te betalen?
 
De kosten moeten realistisch zijn, je kan geen 2 iPhones en 3 laptops aftrekken. Kosten zijn ook niet allemaal in 1 jaar, maar sommige dingen moet je afschrijven en hebben dus nog waarde als je je zaak stopzet.
 
Bedankt voor de antwoorden, is grotendeels bevestiging van wat ik al dacht maar altijd goed om wat extra meningen in acht te kunnen nemen!

Onwards we shall go :)

Extra vraag 1: hoe zit het met het gebruik van privé-aankopen in de zaak?
Zo heb ik bvb al een VPS draaiende, maakt het uit dat ook zakelijk gebruikt wordt?
Idem voor bvb computers, auto en dergelijke meer...

Ik wil gerust wat kosten op de zaak maken, maar ik zou die dan ook graag betalen met wat er binnenkomt.

Extra vraag 2:
Hoe vermijd ik inkomsten? Kan ik bij een eenmanszaak bvb het kapitaal verhogen ipv mezelf uit te betalen?
Ik heb een vast inkomen, ik spaar mijn zakelijke inkomsten liever op voor later gebruik/investering.
 
Vraag 1: zie hier https://www.sbb.be/nl/magazine/aftrekbare-kosten-als-zelfstandige-welke-uitgaven-breng-je.

Vraag 2: Ik begrijp je vraag niet. Waarom zou je inkomsten willen vermijden? Je start toch net een zaak op om inkomsten te genereren? Die centen komen binnen op een andere/professionele rekening en je kan die daar geparkeerd laten staan.

Als eenmanszaak/natuurlijke persoon heb je ook geen kapitaal (of enig ander, afgescheiden vermogen); dat is enkel het geval bij vennootschappen.
 
Ik zou focussen op goed werk afleveren en klanten tevreden maken, ipv op voorhand zo te analyseren waar je een procentje extra kan foefelen of niet.
Als je inkomsten wil vermijden kan ik je altijd een factuur sturen, 100% aftrekbaar!
 
Vraag 1: zie hier https://www.sbb.be/nl/magazine/aftrekbare-kosten-als-zelfstandige-welke-uitgaven-breng-je.

Vraag 2: Ik begrijp je vraag niet. Waarom zou je inkomsten willen vermijden? Je start toch net een zaak op om inkomsten te genereren? Die centen komen binnen op een andere/professionele rekening en je kan die daar geparkeerd laten staan.

Als eenmanszaak/natuurlijke persoon heb je ook geen kapitaal (of enig ander, afgescheiden vermogen); dat is enkel het geval bij vennootschappen.

Ik zou focussen op goed werk afleveren en klanten tevreden maken, ipv op voorhand zo te analyseren waar je een procentje extra kan foefelen of niet.
Als je inkomsten wil vermijden kan ik je altijd een factuur sturen, 100% aftrekbaar!
Het gaat niet om foefelen, wel om kapitaal/reserves op te bouwen.
Gewoon parkeren dus en aanvaarden dat het belast zal worden of binnen het jaar investeren in nuttige zaken (dus geen BMW 5, maar wel een virtual private server en ander informaticagerief) :)


Ook al ben ik Belg, ik heb totaal niet de wens om te foefelen, veel te veel werk en valkuilen!
Maar asap evolueren naar een gezonde, levenskrachtige zaak is wel mijn hoofddoel.
En na 5 jaar alles verkopen en gaan rentenieren, idealiter :cool:
 
Terug
Bovenaan