Een nieuwe keuken

Naar mijn ervaring zijn de meeste wel vrij flexibel in betalingsvoorwaarden. Onze keuken komt van ixina en standaard is het 30% voorschot na tekenen offerte, we vonden dat wat veel en is zonder discussie veranderd naar 10%. Voor onze trap moesten we ook de laatste 30% betalen een week voor plaatsing, dit zagen we niet zitten en is uiteindelijk gewijzigd naar de laatste 10% betalen na plaatsing. Ik betaal nooit volledig voor dat alles is geplaatst, dan zoek ik wel een andere.
 
Wij hebben inmiddels ook al wat prijzen opgevraagd voor een nieuwe keuken.
Zelfstandige keukenwinkels liggen voor onze opstelling rond de 40k à 45k (korting al ingerekend).
En dan vaak nog zonder bv "keukenkastschuiven", wat ook nog een serieuze meerkost zou zijn.
Ixina/Kvik/etc zitten tussen de 25k en de 30k. Niet volledig zoals we het willen, maar met hun mogelijkheden zo dicht mogelijk.

Ik had er toch graag max 25k à 30k aan gegeven eigenlijk.

Schrijnwerker schrikt me dan weer wat af aangezien je hier echt moet weten (tot in de details) wat je wil, die niet altijd meedenken, je ook geen zekerheid hebt op goed werk,... voordeel is wel dat je bv je toestellen goedkoper kan aankopen door zelf wat op te zoeken.
Maar het schrikt me ook wat af dat meubels van schrijnwerker komen, toestellen van allerlei (internet)shops, keukentablet van een nog andere winkel,... Ik voel mij gewoon veel aangenamer bij 1 winkel die meteen alles doet.

Ik volg deze thread nog wel even mee dus :)
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben inmiddels ook al wat prijzen opgevraagd voor een nieuwe keuken.
Zelfstandige keukenwinkels liggen voor onze opstelling rond de 40k à 45k (korting al ingerekend).
En dan vaak nog zonder bv "keukenkastschuiven", wat ook nog een serieuze meerkost zou zijn.
Ixina/Kvik/etc zitten tussen de 25k en de 30k. Niet volledig zoals we het willen, maar met hun mogelijkheden zo dicht mogelijk.

Ik had er toch graag max 25k à 30k aan gegeven eigenlijk.

Schrijnwerker schrikt me dan weer wat af aangezien je hier echt moet weten (tot in de details) wat je wil, die niet altijd meedenken, je ook geen zekerheid hebt op goed werk,... voordeel is wel dat je bv je toestellen goedkoper kan aankopen door zelf wat op te zoeken.
Maar het schrikt me ook wat af dat meubels van schrijnwerker komen, toestellen van allerlei (internet)shops, keukentablet van een nog andere winkel,... Ik voel mij gewoon veel aangenamer bij 1 winkel die meteen alles doet.

Ik volg deze thread nog wel even mee dus :)
Bij een keukenbouwer kun je ook zelf voor toestellen zorgen trouwens.
 
Technische tekenprogramma's of ook die alles correct visualiseren?

Als je 100 schrijnwerks hebt die elke maand 200 keukens maken en ze krijgen er ineens elke maand 3000 als vraag dan ga je effectief lang mogen wachten hoor. Als ze dan nog voor iedereen moeten tekenen dan leveren ze zelfs niets meer af :p
Dus nee iedereen bij een schijnwerker gaat gewoon niet.
Ik ken er die dat hebben gedaan voor al hun andere kasten maar die zijn wel eerst naar een binnenhuisarchitect geweest die alles qua materiaalkeuze op papier heeft gezet (+ gevisualiseerd).

Ik kan nu niet gaan spreken voor schrijnwerkers en welke visualisatie die allemaal hebben.
Bij ons was het simpel; spring is binnen op de werkplaats en kom is kijken. Geen gestijlde showroom met perfect afgewerkte modellen. Gewoon onverwacht binnenvallen en kijken wat er momenteel in de steigers staat. Dat gaf mij een veel eerlijkere indruk als bij keukenbouwers met gladde verkopers.

Onze schrijnwerker heeft meteen alles mogen doen. Van keuken over badkamer tot inbouwkasten.
 
Bij een keukenbouwer kun je ook zelf voor toestellen zorgen trouwens.
Bij 1 van de zelfstandige keukenbouwers werd er duidelijk aangegeven dat dit niet kon.
Oude toestellen (uit bv de vorige keuken) wilden ze eventueel nog terugplaatsen. Maar die vroegen zelfs bewijs dat het niet nieuw (of 2de hands) gekocht was. Anders zouden ze het gewoonweg niet plaatsen.
De prijzen van de toestellen kon ik opzoeken op de website van het merk zelf. Alsof die winkel geen korting krijgt :sneaky:
Btw, met die winkel ga ik sowieso niet verder. Al was ik wel onder de indruk van de keuken (en de ideeën/suggesties voor de rest van dat verdiep). Prijs was wel navenant...

Maar bedankt voor je bericht. Met die mogelijkheid zal ik dan wel rekening houden en informeren bij andere keukenbouwers.
 
Wij zijn ook eerst naar enkele grotere ketens geweest voor onze nieuwe keuken en naar een lokale keukenwinkel. Veel maatwerk was daar niet mogelijk, ook die kleine keukenwinkel bestelt hun keukens gewoon in een fabriek en Italië en slaat er dan wat latjes rond om het te laten passen. Uiteindelijk toch langs enkele zelfstandige schrijnwerkers geweest en gaan nu met een van hen samenwerken. Onze keuken (incl toestellen) zal ons nu een 20k kosten, terwijl we voor quasi hetzelfde ontwerp bij die ketens aan 25-30k of meer gingen liggen.

Hij maakt wel geen fancy 3D-visualisaties, maar eens je bij een paar ketens langs geweest bent waar ze wel visualisaties maken heb je toch al een goed idee wat je wil allicht. Die mens zei ons ook onmiddellijk dat we best gewoon onze toestellen gaan zoeken in een electro-winkel, dat hij als kleine zelfstandige toch nooit aan diezelfde prijzen toestellen kan leveren. We hebben hem ook een aantal referenties gevraagd en zijn die gaan bekijken en met die oud-klanten gepraat. Als je zo'n zelfstandige niet volledig vertrouwt zou ik dat toch zeker doen.
 
Ik heb zelf wat speciaalzaken afgelopen om vervolgens te eindigen bij een schrijnwerker.

Mijn ervaring met de schrijnwerker(s) zijn gelijkaardig als die van Avilowca.

Zaken bezocht: kvik, ixina (2 filialen), eggo, DSM, 2 verschillende meer lokale keukenzaken, Ikea

Zaken die mij opvielen:
-lokale keukenzaken hebben toch wel meer know how bij de 'verkopers'
-lokale keukenzaken hebben soms ook een interne schrijnwerkerij en kunnen al wat speciale te zaken leveren.
-somlige grotere zaken bestellen hun materiaal bij 'de fabriek' en hebben soms gelijkaardige leveranciers. T is niet altijd 1 fabriek en niet elk fabrieksproduct is kwalitatief hetzelfde
-niet alle filialen (vb Ixina) komen kwalitatief hetzelfde over. De kasten komen uit dezelfde fabriek en de plaatsers zijn subcontract maar de 'service' of 'ervaring en kennis' is niet perce gelijk.
-de schrijnwerker is meer op doorverwijzing en reputatie en daar moet je kijken naar realisaties of huidige projecten. Er is geen showroom
-onze schrijnwerker heeft op basis van onze plannen een plan gemaakt met pen en papier en dat was voor ons voldoende om in dezelfde richting te kijken en dat het concept over gebracht is. Sommige schrijnwerkers hebben best wel de ervaring en mogelijkheden om te asisteren vanaf 'nul'. Maar je moet inderdaad iets meer nadenken als in de keukenzaak.

Waarom bij ons de keuze:
-voornamelijk vrijheid en transparantie. Ik wil zelf toestellen uitkiezen volgens mijn noden en wensen en liefst aan een goede en transparante prijzenpolitiek. Hip hip hoera internet. We hebben voor dezelfde prijs van de keukenzaken nu kwalitatievere toestellen volgens wens.
-veel verschil in werkbladen en prijzen. Bezoek maar is een Steenkapper. Is toch net wat meer als een kleurtje kiezen. In ons geval door een paar steenkappers te bezoeken zelfs een aardig betere prijs.
-ik had een paar kleine speciale eisen die een gewone keukenzaak niet echt wou faciliteren en bij de schrijnwerker was dat maar te vragen bij plaatsing.
-kennis ter zaken van de verkoper die ook het werk maakt of mee coördineert. Dat was zeker niet waar voor alle 'verkopers'
-degelijke leverancier van de houten platen. Merk en leverancier worden gewoon gegeven en is transparant. Weet je direct ook welke kwaliteit.. zelfde voor beslag. Die mannen hebben voor elk jaar een dikke cataloog of eventueel staaltjes of overschotten die je wel is mag meenemen.

Algemeen lagen de prijzen van de grotere zaken tussen 17-19k met (eerste) kortingen. (Daar al een eerste allergie)
Ikea met toestellen Ikea aan 10k.
Ikea met betere toestellen aan 13k (beide wel zonder granieten blad)
Lokale keukenzaken 16-18k maar leken m.i. wel kwalitatief beter of het aanbod 'vollediger'. Laten we ook stellen dat het verkoopsproces eerlijker en transparanter overkwam.

Schrijnwerker (op maat met specials en alles naar wens en naar m.i. mooiere afwerking (dikkere rug van 1cm melamine, infrezing kwalitatieve greeplozen handvaten, schuine afkanting greeplozen deuren, degelijke multiplex sokkel, degelijk beslag,...) Was 6-7k kasten met plaatsing inclusief. 5,5k toestellen via internet, 3k in verstek granieten werkblad van 3cm dikte.= 14-15k.(wel met duurdere recirculate afzuiging) En dit alles transparant en zonder problemen geplaatst.

Persoonlijk heb ik daar wat tijd in gestoken omdat ik allergisch ben geworden van keukenverkopers :).

Maar stel dat je voor een schrijnwerker gaat met dezelfde werkwijze waren dit de nodige stappen:
1) teken grondplan keuken
2) plaats standaardmaat kasten volgens wens. (60*60, 60*90, ...) Vul op naar wens en teken wat je daar wilt hebben. (Oven , lades,...)
3) stap naar de schrijnwerker en leg het concept uit
4) na tips schrijnwerker eventueel wat aanpassingen
5) zoek uw gewenste toestellen op of neem de promo's whatever you prefer. Vraag prijs.
6) geef nieuw concept en toestellen door aan de schrijnwerker
7) schrijnwerker maakt prijs en geeft aan of alles goed is. (eventueel hier te bekijken naar beslag en andere prul (lades, vuilbakje...) - ga ook een paar keer naar het atelier om werken te bekijken of op vertrouwen van referenties.
8) akkoord met schrijnwerker en inplanning
9) toestellen bestellen en laten leveren bij de schrijnwerker of thuis en afhaling. Die plaatsen die toestellen graag in het atelier voor de plaatsing om zeker te zijn dat alles past.
10) ga kijken voor een stenen of alternatief werkblad en na goedkeuring opmering vastleggen. Dit kan van zodra het eiland of plaats waar het blad op komt geplaatst is. Dit komt de schrijnwerker eerst plaatsen.
11) plaatsing schrijnwerker incl toestellen
12) (optioneel) de leidingen van het water en elektriciteit in het eiland aansluiten. Heb ik zelf gedaan
13) plaatsing werkblad door Steenkapper. Zij zullen de onderbouw pompbak, kraan en vlakbouw kookplaat ook fixen

14) relax en pintje uit de nieuwe frigo :).

Edit: ter verduidelijking vond ik dit de beste opzet voor ons. Sommige alternatieven waren best ok maar paste minder bij 'ons (mij)' :)

En zaken uit een fabriek zijn natuurlijk niet per definitie slecht. Wel wordt daar meer naar kosten gekeken en zijn de producten daarom vaak iets goedkoper. Waarom de schrijnwerker dat aan een concurrerende prijs kan doen is de hamvraag. Voor wat of wie betaal je bij.
 
Laatst bewerkt:
Wat een prijzen. Onze keuken kost 13k en is in een U vorm met 5 toestellen en mooi keukenblad. Echt top.
Idem hier, zelfs afgewerkt met granieten blad.
Keuken van 30k, das om een restaurant in uit te baten ofzo dan?

In mijn vriendenkring ook mensen die 30k uitgeven aan een keuken om dan zelf bijna nooit te koken en dat gewoon pakken voor de show.
 
Veel hangt al van uw toestellen af. Mijn zus haar keuken is net geen 7k duurder en ongeveer even groot als de onze

-onderbouw dubbele spoelbak
- warmhoudlade
- wijnkoelkast
- composieten werkblad
- bora kookplaat met ingebouwde afzuiging

heeft die dan teveel betaald om ook een wand + eiland te hebben ?
 
Hier ook een 12,5k voor een L-keuken met een kastenwand, gelakte deurtjes, composiet werkblad en de hogere reeks AEG toestellen.
De lokale keukenboer kon voor het geen we bij Eggo kregen niet onder de 14k gaan (die zijn kasten kwamen ook uit Duitsland).
Bij een andere keten begonnen ze aan 21k en gingen ze zonder al te veel onderhandelen naar 14k (ze waren daar wel ZEER opdringerig en wouden ons praktisch direct doen tekenen).

Ik heb wel de indruk dat een eiland de prijs meteen omhoog doet schieten.

Komt er volgens mij op neer dat wie wat research doet en een beetje assertief onderhandeld veel meer uit zijn prijs kan halen of dat nu een keuken van een keten, lokale keukenboer of schrijnwerker is.
 
AEG zijn ook niet meteen premium toestellen dus dat drukt de prijs meteen.
Daarom niet slecht hè, onze vaatwasser is AEG en die werkt best ok. Was minder dan de helft van een Miele
 
Veel beter dan verwacht, ik was er vrij sceptisch over maar dat werkt zo goed tot bijna beter als een klassieke eiland dampkap.
Kameraden hebben een gelijkaardige van Siemens en die doet het ook super.
 
AEG is geen merkloze Ikea of Whirlpool he, Miele lag sowieso buiten ons budget :)
Nu ben ik een fervente hobbykok en kom toch toe met mijn AEG'kes.

Vrienden van ons hebben zo een BORA kookplaat, 3k en dat werkt bij hun voor geen meter en de kast eronder zit vol met die motor.
Was bovendien al vrij snel defect, dat is dan wel onder garantie vervangen.
Ze hebben wel een mooi strak eiland zonder iets van blok boven...
 
AEG is geen merkloze Ikea of Whirlpool he, Miele lag sowieso buiten ons budget :)
Nu ben ik een fervente hobbykok en kom toch toe met mijn AEG'kes.

Vrienden van ons hebben zo een BORA kookplaat, 3k en dat werkt bij hun voor geen meter en de kast eronder zit vol met die motor.
Was bovendien al vrij snel defect, dat is dan wel onder garantie vervangen.
Ze hebben wel een mooi strak eiland zonder iets van blok boven...
Ikea heeft apparaten van Elektrolux die van dezelfde fabrikant als AEG zijn. AEG is inderdaad niet de goedkoopste maar inderdaad ook zeker niet de duurste. Ik zou zelf ook nooit voor dure toestellen van Miele ofzo gaan.

Over die kookplaat zei een verkoper bij ons dat ze het wel tonen in de showroom maar eigenlijk nooit aanraden.
 
Is dat een oude Bora dan? Mijn zus heet de Basic en dat werkt op. Pakt ook amper plaats in de kast in want de motor zit onder de kast in de plint.

Uiteraard logisch dat ze u liever 2 aparte items verkopen:
Bora Basic kost u 2300 EUR
Even grote kookplaat + fatsoenlijk dampkap kost u rap 3000-4000 EUR.

AEG is geen merkloos, maar het is ook geen high-end. Daarom dat ik het ook aangeef. Miele is ook nog geen high-end hoor, dan zit ge bij bv V-Zug voor elektro en LaCanche of La Cornu voor fornuizen.
Ik merk wel dat bij mijn zus de AEG oven & microgolf van merkbaar mindere kwaliteit zijn als onze Siemens (scharnieren, geluidsisolatie, opwarmsnelheid). Daar was dan weer niet zo gigantisch veel prijsverschil tussen, maar ze mochten hun eigen toestellen niet aanleveren omdat ze bij de keukenbouwer al een heel correcte prijs op de toestellen kregen.
Ze wouden ook full black en daar was weinig keus in.
 
Dat is een keuken van een zes jaar oud denk ik, dus echt oud kun je dat niet noemen denk ik. Misschien ook te maken met de ruimte waar dat fornuis in staat (tocht mss?).

Ik bedoelde niet dat AEG high-end is, maar toch al iets beter materiaal (ik heb wel de duurdere toestellen binnen het AEG-gamma genomen).
Wij zijn daar toch heel content van. Mijn ouders hadden in hun keuken Siemens en dat is voor mij heel vergelijkbaar (prijzen waren ook ongeveer gelijk).
 
Terug
Bovenaan