Warmtepompen

Wij zijn voor een warmtepomp en zonnepanelen gegaan, maar ons huis is nog niet bewoond. We zitten momenteel in de afwerkingsfase.
Sinds begin deze maand heb ik Home Assistant (9 maart) draaien in ons huis en ben ik van alles aan het monitoren. Warmtepomp, PV, P1 poort.

Omdat we er nog niet wonen en ons niet te pletter willen zweten tijdens de werken, staat onze thermostaat overdag op 18°C (11-16h) en daarbuiten op 17°C.
Door er overdag 1°C verhoging in te steken, kan ik de temperatuur overdag wat bufferen zodat er 's nachts minder gestookt moet worden. Natuurlijk afhankelijk van hoe koud het is.

Sinds 9 maart zit ik aan een zelfvoorzieningspercentage van 54.7%. We hebben sindsdien 94,8kWh verbruikt waarvan 51,9kWh rechtstreeks uit de zonnepanelen. De netafname is maar 42.9kWh voor die periode.
Exacte cijfers heb ik nog niet, maar ik gok dat zo'n 80% van dat verbruik de warmtepomp is. De overige 20% is standby verbruik van de modem, frigo, schuurmachine, verlichting.
Ik moet mijn aparte kWh meter nog aansluiten op de warmtepomp om daar iets betere cijfers in te krijgen.

Onze boilerlading gebeurd om 12h 's middags en dat is nagenoeg gratis. Gemiddeld gezien verwarmen we onze boiler met 90% zonne energie in de maand maart en het was een slechte maand wat betreft zonne uren.

Helaas heb ik geen statistieken van de wintermaanden. Alleen voor februari kan ik aan de hand van Mijn Fluvius en de omvormer data zeggen dat we een zelfvoorzieningspercentage hadden van 36,5% en toen draaide uitsluitend de warmtepomp. Sanitair warm water werd er toen nog niet gemaakt, dus toen was het uitsluitend voor verwarming.
Half januari zijn de panelen pas gelegd, dus ik kan niet verder terug gaan.

De maanden december en januari zullen wel het slechtst zijn, maar in het tussen seizoen zal je toch wel wat stroom van de PV installatie naar de warmtepomp vloeien als de boiler enkel overdag gaat laden en 1°C temperatuursverhoging doet overdag. Dat laatste is misschien minder interessant in december/januari, maar wel interessant in het tussen seizoen.

Of je dan echt uw meerprijs van 5-10k er uit haalt, weet ik niet. Ik van wel natuurlijk. Worst case zijn we break even met een gas installatie, maar dan ben ik wel "groen" bezig en heb ik een mooie PV installatie die zijn overschotten in een elektrische wagen kan duwen.

EDIT: Net even gepasseerd. Voor de huidige maand zit ik aan een COP van 5.97 en 2.9 voor SSW.

Merci voor de (zeer uitgebreide) input! Als ik in mijn berekeningen aanneem dat de wintermaanden +- 25-35% door de zonnepannelen worden opgewekt kan ik al een hele stap verder. tegen dat we aan de installatie gaan beginnen, zal het sowieso begin '24 zijn, dus ik zal misschien nog een PB sturen om te zien hoe de cijfers er dan uitzien :)

- Vergeet de kost voor het binnenbrengen van de gas niet. Soms kan dat ook nog duur zijn... Vroegen ze bij mij 1500€ voor.
- Eventueel kun je ook nakijken welke -peil je haalt met uw gasinstallatie. Indien je de 100% terugbetaling onroerende voorheffing niet haalt, en met de warmtepomp wel is dat iets dat het verschil verder dichtrijdt.

Het probleem is en blijft dat je niet weet hoe de prijs van elektriciteit en gas in de toekomst gaat evolueren. Dat is koffiedik kijken maar dat bepaalt enorm veel om niet te zeggen alles. Ik heb gegokt dat het gaat overhellen naar elektriciteit die tgv efficiëntiefactor interessanter gaat zijn. Maar dat is een gok en kan volledig fout zijn.

Maar kans is enorm groot dat dit pas binnen 20j of zo effectief gaat spelen. Belangrijkste is echter wel dat je er nu al voor zorgt dat uw afgiftemedium een warmtepomp KAN aansluiten alsook dat de voorzieningen mogelijk zijn zonder te veel breekwerk om een warmtepomp te zetten in plaats van een gasketel. Bij de bouw is dat dan een meerkost van 500 - 1000€. 15 jaar later, kost u dat stukken van mensen...


Twee terechte punten. de startverklaring van het EPB komt eerstdaags aan, dus het kan zijn dat we 'verplicht' worden om een warmtepomp te steken. Wat we sowieso al gingen doen:
  • VVW & lage temperatuur radiatoren installeren
  • het chauffagekot 'Warmtepompklaar' maken (volgens bevriende loodgieter is de meerkost heel beperkt)
  • Wachtbuis naar de tuin trekken waar de verbinding tussen binnen & buitenunit kan voorbereid worden

Zodat we binnen 15j, moest het nodig zijn, een Warmtepomp kunnen steken zonder breekwerk
 
Maar kans is enorm groot dat dit pas binnen 20j of zo effectief gaat spelen. Belangrijkste is echter wel dat je er nu al voor zorgt dat uw afgiftemedium een warmtepomp KAN aansluiten alsook dat de voorzieningen mogelijk zijn zonder te veel breekwerk om een warmtepomp te zetten in plaats van een gasketel. Bij de bouw is dat dan een meerkost van 500 - 1000€. 15 jaar later, kost u dat stukken van mensen...

De woning die we gekocht hebben is vandaag op gas, maar aangezien alles op zeer lage temp is zal dat wel met een warmtepompt kunnen. Echter staat de gasketel in de technische ruimte boven. Ik vermoed dat we dan door het dak naar buiten moeten en een unit op het dak kunnen laten plaatsen. Dat zullen we tegen dan eens moeten bekijken. Voorlopig is gas niet duurder dan een warmtepomp.
 
De woning die we gekocht hebben is vandaag op gas, maar aangezien alles op zeer lage temp is zal dat wel met een warmtepompt kunnen. Echter staat de gasketel in de technische ruimte boven. Ik vermoed dat we dan door het dak naar buiten moeten en een unit op het dak kunnen laten plaatsen. Dat zullen we tegen dan eens moeten bekijken. Voorlopig is gas niet duurder dan een warmtepomp.
Correct. Allez normaliter zou dat toch moeten lukken. Ik heb verstaan dat indien je een warmtepomp zet, dat men soms de legafstand voor de vloerverwarming toch wel korter bij elkaar legt, zelfs in vergelijking met vloerverwarming op gas. Maar meerkost is hier normaliter wel beperkt van. Kost geen stukken van mensen.

Alles valt te veranderen. Maar als je 6k spendeert aan een gasketel, dan ga je wachten normaliter tot het moment dat die gasketel de pijp aan maarten geeft voor je die vervangt. Je gaat niet met een glimlach binnen 5j al een warmtepomp steken.

Of de prijs van gas, tov. elektriciteit, moet zodanig zwaar veranderd zijn. Wat ik betwijfel.

Opletten, warmtepomp op dak zetten zou ik persoonlijk niet echt adviseren. Ik heb mijn aircounits op dit moment op het dak staan, en dat zorgt toch voor een onaangename brom. Maar tgv het beperkte karakter dat ik dat gebruik (14 - 30 dagen in het jaar) maar vooral de beperkte capaciteit valt dat nog mee. Al zal je dat ook nog wel iets kunnen beperken met specifieke maatregelen. Persoonlijk, als je de mogelijkheid hebt, zou ik die toch buiten ergens zetten niet geconnecteerd aan uw bouw.
Maar dan moet je zoals matador al wel meldde ook een wachtbuis naar buiten hebben en een weg naar buiten, of dat later gemakkelijk kunnen inrichten. Het is gewoon een volledig gedoe indien je geen kelder of schacht hebt die je kan gebruiken om die bekabeling te laten passeren. Niet onoverkomelijk, maar zoals al gezegd kostelijk of minder esthetisch (in opbouw, met een gootje kan alles natuurlijk).
Normaal gezien kan de leiding tussen binnen en buitenunit toch wel 10m aan. Al zullen er ook zijn die langer kunnen (15-20m heb ik ook al zien passeren). Meer weet ik niet... HVAC is niet echt mijn ding.

PS: houdt wel rekening met het feit dat een warmtepomp bij mijn weten geen doorstromerfunctionaliteit kan bieden. Dus je moet in uw technisch lokaal wel een groter toestel dan een gasketel kwijt kunnen (dus waarbij een beperkt boilervat inzit) ofwel een apart boilervat. Als je dan ook nog een buffervat hebt... dan is uw technische ruimte enorm snel gevuld... bij mij is ongeveer 2.5m op 1m zo goed als volledig gevuld inclusief leidingwerk met het materiaal voor die warmtepomp. Al zijn er opties waarbij die functionaliteit in 1 toestel zitten waardoor je toch 1,2m op 1m mag rekenen. Dus bekijk de organisatie van die ruimte dan ook al daarmee rekening houdende. Dat uw technische ruimte die je ervoor in gedachten hebt, er ook effectief de plaats voor heeft om het daarmee te vervangen. In oude woningen is dat minder een probleem. In de nieuwere woningen waarbij men technische ruimtes enorm geoptimaliseerd heeft waarbij er ook andere zaken, zoals vb de tellerkast, de waterverzachter want hard water, ... dan wordt het snel krap.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben bezig met een nieuwbouw te zetten via SOD en heb net de specificaties van de warmtepomp doorgekregen.
De woning is 145m2 groot, EPC gegarandeerd onder 30 en zal gebruik maken van de warmtepomp voor zowel verwarming (vloerverwarming beneden, convectoren boven) alsook sanitair warm water.

De warmtepomp is een Bulex GeniaAir HA 7-5 met een verwarmingsvermogen van 5,8 kW bij A7/W35 (buitentemperatuur 7 graden/warm water 35 graden). De COP daarbij is 4,70.

Ik heb daar twee vragen bij:
  • Iemand ervaring met Bulex-warmtepompen? Zijn die een beetje degelijk?
  • Is het voorziene vermogen voldoende voor een woning van 145m2? Lijkt me niet erg veel maar de woning wordt natuurlijk geïsoleerd naar de huidige normen.
 
Blij met mijn geothermische warmtepomp ondertussen.
Laagste TCO over een periode van 20j en een lange levensduur t.o.v. lucht-water warmtepompen.
Efficiëntie wordt ook behaalt, het enige waar ik geen rekening mee had gehouden was de opstart kost qua energie, maar deze is eenmalig.
 
PS: houdt wel rekening met het feit dat een warmtepomp bij mijn weten geen doorstromerfunctionaliteit kan bieden. Dus je moet in uw technisch lokaal wel een groter toestel dan een gasketel kwijt kunnen (dus waarbij een beperkt boilervat inzit) ofwel een apart boilervat. Als je dan ook nog een buffervat hebt... dan is uw technische ruimte enorm snel gevuld... bij mij is ongeveer 2.5m op 1m zo goed als volledig gevuld inclusief leidingwerk met het materiaal voor die warmtepomp. Al zijn er opties waarbij die functionaliteit in 1 toestel zitten waardoor je toch 1,2m op 1m mag rekenen. Dus bekijk de organisatie van die ruimte dan ook al daarmee rekening houdende. Dat uw technische ruimte die je ervoor in gedachten hebt, er ook effectief de plaats voor heeft om het daarmee te vervangen. In oude woningen is dat minder een probleem. In de nieuwere woningen waarbij men technische ruimtes enorm geoptimaliseerd heeft waarbij er ook andere zaken, zoals vb de tellerkast, de waterverzachter want hard water, ... dan wordt het snel krap.

Tnx voor het inzicht. Dat met die brom is idd wel relevant, nu, ik verwarm momenteel s'nachts ook niet, dus mogellijks valt dat wel mee. Anders moeten we naar beneden, dat kan aan de achtergevel perfect, maar de woning is natuurlijk niet klein en 10-15m gaat te kort zijn.

De tellerunits staan bij ons in de hal beneden (daar moet nog een kast rond gemaakt worden, wordt geintegreerd in de vestiaire). De technische ruimte boven is 9m2 (3x3m) groot, vandaag staat daar de een Vasco DX5 ventilatie-unit en de gascondensatieketel. Daar is ruimte zat, sommige noemen zulke ruimtes tegenwoordig een slaapkamer...
 
Ik ben bezig met een nieuwbouw te zetten via SOD en heb net de specificaties van de warmtepomp doorgekregen.
De woning is 145m2 groot, EPC gegarandeerd onder 30 en zal gebruik maken van de warmtepomp voor zowel verwarming (vloerverwarming beneden, convectoren boven) alsook sanitair warm water.

De warmtepomp is een Bulex GeniaAir HA 7-5 met een verwarmingsvermogen van 5,8 kW bij A7/W35 (buitentemperatuur 7 graden/warm water 35 graden). De COP daarbij is 4,70.

Ik heb daar twee vragen bij:
  • Iemand ervaring met Bulex-warmtepompen? Zijn die een beetje degelijk?
  • Is het voorziene vermogen voldoende voor een woning van 145m2? Lijkt me niet erg veel maar de woning wordt natuurlijk geïsoleerd naar de huidige normen.
De Bulex warmtepompen zijn onderdeel van Vaillant.
En GeniaAir 7-5 is een 7kW warmtepomp. Hij levert 6.7kW bij -7°C. Die 5.8kW bij 7°C is niet op vol vermogen.

Ik heb een Vaillant 75/5 split, wat volgens mij zo goed als hetzelfde is als de Bulex die jou voorgesteld is. In ieder geval zijn de tech specs hetzelfde.
Wij hebben een woning van 230m2 met een S-peil van 28 en we hebben niks te kort. Je kan beter naar het S-peil kijken voor isolatie dan het Epeil, want het Epeil is beinvloed door technieken. Zonnepanelen verlagen jouw Epeil, maar niet jouw warmtevraag bijvoorbeeld.
Normaal zal je ook wel rond de 28 zitten met de huidige normen. En wat zegt de warmteverlies berekening?

Ik denk eerlijk gezegd dat de 7-5 te zwaar zal zijn voor jullie woning en teveel gaat pendelen. En modelletje lager kan verder terug moduleren en lijkt me beter. Tenzij jouw woning toch een hoge warmtevraag heeft.

Blij met mijn geothermische warmtepomp ondertussen.
Laagste TCO over een periode van 20j en een lange levensduur t.o.v. lucht-water warmtepompen.
Efficiëntie wordt ook behaalt, het enige waar ik geen rekening mee had gehouden was de opstart kost qua energie, maar deze is eenmalig.
Wat bedoel je met opstart kost kwa energie?
En waarom zou de levensduur hoger zijn? Ik dacht dat een water/water warmtepomp niet moduleert waardoor je meer start/stops krijgt. In principe zou die daardoor zelfs sneller slijten als een lucht/water. Al moet ik zeggen dat ik me verder niet verdiep heb in water/water, dus ik leer graag bij.
 
Tnx voor het inzicht. Dat met die brom is idd wel relevant, nu, ik verwarm momenteel s'nachts ook niet, dus mogellijks valt dat wel mee. Anders moeten we naar beneden, dat kan aan de achtergevel perfect, maar de woning is natuurlijk niet klein en 10-15m gaat te kort zijn.

De tellerunits staan bij ons in de hal beneden (daar moet nog een kast rond gemaakt worden, wordt geintegreerd in de vestiaire). De technische ruimte boven is 9m2 (3x3m) groot, vandaag staat daar de een Vasco DX5 ventilatie-unit en de gascondensatieketel. Daar is ruimte zat, sommige noemen zulke ruimtes tegenwoordig een slaapkamer...
Is brom en trillingen van de ventilator naar het dak. Zoals gezegd, daar zijn wel zaken die je kan ondernemen om dat te beperken. Maar volledig weghalen niet. Daarom ook dat ik die bij mij buiten heb gezet op een apart sokkeltje zonder connectie naar mijn woning, dat er ook geen contacttrillingen kunnen doorgegeven worden.

En waarom zou de levensduur hoger zijn? Ik dacht dat een water/water warmtepomp niet moduleert waardoor je meer start/stops krijgt. In principe zou die daardoor zelfs sneller slijten als een lucht/water. Al moet ik zeggen dat ik me verder niet verdiep heb in water/water, dus ik leer graag bij.
Levensduur is hoger tgv geen roterende elementen.

Water/water gaat normaliter zonder al te veel problemen 20 - 25 jaar mee. Een L/W 15 jaar, waarbij er tussen de 7-10 jaar al wel eens iets met de rollementen van die ventilator kan schelen. Rest is gelijkaardig aan de W/W versie

De boring is echter al direct 10k erbij. Voor die prijs kan ik een nieuwe toestel zetten. Dus mogelijks dat op lange termijn dat duurder is. Maar je hebt wel een nieuwer toestel, je betaalt geen 10k voor de boring extra die ook een beperkte levenstermijn heeft (5 - 75jaar afhankelijk van het type en de ondergrond).
 
De Bulex warmtepompen zijn onderdeel van Vaillant.
En GeniaAir 7-5 is een 7kW warmtepomp. Hij levert 6.7kW bij -7°C. Die 5.8kW bij 7°C is niet op vol vermogen.

Ik heb een Vaillant 75/5 split, wat volgens mij zo goed als hetzelfde is als de Bulex die jou voorgesteld is. In ieder geval zijn de tech specs hetzelfde.
Wij hebben een woning van 230m2 met een S-peil van 28 en we hebben niks te kort. Je kan beter naar het S-peil kijken voor isolatie dan het Epeil, want het Epeil is beinvloed door technieken. Zonnepanelen verlagen jouw Epeil, maar niet jouw warmtevraag bijvoorbeeld.
Normaal zal je ook wel rond de 28 zitten met de huidige normen. En wat zegt de warmteverlies berekening?

Ik denk eerlijk gezegd dat de 7-5 te zwaar zal zijn voor jullie woning en teveel gaat pendelen. En modelletje lager kan verder terug moduleren en lijkt me beter. Tenzij jouw woning toch een hoge warmtevraag heeft.
Merci voor de info!

Ik heb geen info over het S-peil aangezien de woning nog gebouwd wordt maar dat zal inderdaad gelijkaardig zijn.

Ik heb niet echt een keuze in het model dat geïnstalleerd zal worden; dat ligt vast en werd beslist door de promotor. Maar wou toch even zeker zijn dat de pomp voldoende is.

Verbruikt de pomp meer als hij gaat pendelen dan wanneer hij constant draait?
 
Tnx voor het inzicht. Dat met die brom is idd wel relevant, nu, ik verwarm momenteel s'nachts ook niet, dus mogellijks valt dat wel mee. Anders moeten we naar beneden, dat kan aan de achtergevel perfect, maar de woning is natuurlijk niet klein en 10-15m gaat te kort zijn.

De tellerunits staan bij ons in de hal beneden (daar moet nog een kast rond gemaakt worden, wordt geintegreerd in de vestiaire). De technische ruimte boven is 9m2 (3x3m) groot, vandaag staat daar de een Vasco DX5 ventilatie-unit en de gascondensatieketel. Daar is ruimte zat, sommige noemen zulke ruimtes tegenwoordig een slaapkamer...
Met een warmtepomp hou je best de temperatuur 24/7 constant of doe je aan maximaal 1°C nacht verlaging. Een warmtepomp houdt eigenlijk vooral warm en kan niet zo snel opwarmen als een gasketel doet.
Als je toch aan nachtverlaging doet, moet de warmtepomp de dag nadien volgas zijn verlies van de afgelopen nacht proberen goed maken. Dit duurt lang en het rendement (COP) is lager op vol vermogen dan op half vermogen. Dat scheelt ongeveer 1 COP punt.

In het tussen seizoen is het geen probleem om nachtverlaging toe te passen. De nachten zijn zacht dus minder afkoeling, overdag is het zacht dus hoge COP en je doet aan zelf verbruik van de PV energie.

Maar tijdens koude dagen zoals in december bv, gaat de warmtepomp mogelijks moeite hebben om het verlies van de nacht overdag op te halen.

Er bestaan wel trillingsveren voor op een plat dak en dat werkt redelijk goed, maar 100% stil is het waarschijnlijk nooit. Om geen contact geluid te hebben, mag er geen connectie zijn met huis.
Merci voor de info!

Ik heb geen info over het S-peil aangezien de woning nog gebouwd wordt maar dat zal inderdaad gelijkaardig zijn.

Ik heb niet echt een keuze in het model dat geïnstalleerd zal worden; dat ligt vast en werd beslist door de promotor. Maar wou toch even zeker zijn dat de pomp voldoende is.

Verbruikt de pomp meer als hij gaat pendelen dan wanneer hij constant draait?
Normaal zou je het S-peil toch in de voorstudie van het EPB moeten zien? Bij ons was dat alleszins vermeld. Ik zou daar toch eens achter vragen.
Een warmtepomp verbruikt mogelijk een klein beetje meer als hij pendelt, maar zoveel meer is het niet. Maar de compressor verslijt wel iets sneller door het pendelen. De levensduur is ongeveer 120000 starts voor een compressor, maar je moet echt wel heel veel start/stops halen om de 15 jaar levensduur niet te halen.

Een warmtepomp draait meestal efficiënter op 50% dan op 100%. Het scheelt ongeveer 1 COP punt op de Bulex en Vaillant warmtepomp, dus dat is wel de moeite. Dus in die optiek ben je zuiniger met een oversizede warmtepomp.
Maar telkens wanneer de warmtepomp opstart, wil hij zo snel mogelijk de juiste aanvoer temperatuur bereiken voordat hij gaat terug moduleren. Dus de start van iedere run is iets minder efficiënt. Dus hoe vaker hij aan/uit gaat, hoe vaker hij op vol vermogen gaat draaien.
Maar pendelen ga je altijd wel hebben en zeker bij nieuwbouw. Een nieuwbouw heeft enkel het volledige vermogen nodig als het echt koud en donker is. Zodra het wat zachter is van temperatuur, krijg je pendel gedrag. Langs de andere kant zal je warmtepomp wel minder uren draaien per stookseizoen in een nieuwbouw, dus het aantal start/stops per jaar zal dan wel niet zoveel verschillen.

Hier zie je mijn warmtepomp pendelen bij 8°C buitentemperatuur. Ongeveer 1 start/stop per uur wat nog altijd acceptabel is, maar je ziet wel telkens die piek bij de opstart omdat hij zo snel mogelijk zijn gewenste aanvoer temperatuur wil halen.
vabErVh.png
 
Nu we het over s-peil hebben… is 24 goed? Denk dat 28 nu moet, maar hoe verhoudt zich dat met 24? Is dat veel beter, of slechts een beetje?
 
Nu we het over s-peil hebben… is 24 goed? Denk dat 28 nu moet, maar hoe verhoudt zich dat met 24? Is dat veel beter, of slechts een beetje?
S-peil heeft betrekking tot de schil en de benodigde energie om de woning te verwarmen, maar ook te koelen.
Meer isolatie resulteert in een lager S-peil, screens geven een lager S-peil, oriëntatie van de woning heeft ook belang. Zo verliezen wij 1 punt omdat ons woning oost-west georienteerd en niet noord zuid. Want het zuiden geeft meer warmte in de winter door de ramen en kan je in de zomer afdekken met screens. Ramen op het noorden leveren weinig warmte, maar in de zomer resultaat dat in lage overhitting. Oost-west trekt vooral zon binnen in de zomer, maar weinig in de winter, dus niet ideaal voor het S-peil.
Compactheid leid ook tot een lager S-peil. Het buitenoppervlak moet zo laag mogelijk zijn tegenover het volume. Een vierkant huis met plat dak komt daar het dicht bij. Heb je een zadeldak of veel hoekjes en kantjes in de gevels, dan is dit ook minder efficiënt. Ook glas oppervlak speelt een rol.

28 moet inderdaad de dag van vandaag. 24 is iets beter ja, maar het zal geen wereld van verschil zijn tov 24. Ik kan je in elk geval zeggen dat je verbruik laag zal zijn met zo'n goede isolatie.
 
S-peil heeft betrekking tot de schil en de benodigde energie om de woning te verwarmen, maar ook te koelen.
Meer isolatie resulteert in een lager S-peil, screens geven een lager S-peil, oriëntatie van de woning heeft ook belang. Zo verliezen wij 1 punt omdat ons woning oost-west georienteerd en niet noord zuid. Want het zuiden geeft meer warmte in de winter door de ramen en kan je in de zomer afdekken met screens. Ramen op het noorden leveren weinig warmte, maar in de zomer resultaat dat in lage overhitting. Oost-west trekt vooral zon binnen in de zomer, maar weinig in de winter, dus niet ideaal voor het S-peil.
Compactheid leid ook tot een lager S-peil. Het buitenoppervlak moet zo laag mogelijk zijn tegenover het volume. Een vierkant huis met plat dak komt daar het dicht bij. Heb je een zadeldak of veel hoekjes en kantjes in de gevels, dan is dit ook minder efficiënt. Ook glas oppervlak speelt een rol.

28 moet inderdaad de dag van vandaag. 24 is iets beter ja, maar het zal geen wereld van verschil zijn tov 24. Ik kan je in elk geval zeggen dat je verbruik laag zal zijn met zo'n goede isolatie.

Ah, handig om te weten. We hebben zo een blokje gekocht, enfin... blok.
De woning is wel noord-zuid gericht, maar het zuiden is de voorkant en heeft dus beperkt glas aangezien de hal en bureau daar is. Meeste glas zit op oosten en noorden waarvan een gedeelte onder de oversteek. EPC maakt melding van zeer weinig kans op oververhitting.
Nadeel is natuurlijk dat er dan ook weinig warmte binnenkomt in de winter, maar dat stoken we wel bij... Glas is wel tripple beglazing.
 
gedoe... ebox bericht van de overheid dat mijn dossier niet kon afgewerkt worden voor de premie aanvraag....

attest dat ontbrak.
Mijn installateur die zo een rescert nr heeft zegt dat hij me alle documenten bezorgd heeft (maar zijn allemaal technische attesten van de pomp zelf)

reden in ebox: Attest plaatsing warmtepomp. Reden: attest van de aannemer ontbreekt

Welk document moet ik hem exact vragen? Is dat een attest van officiële plaatser of zo?
 
gedoe... ebox bericht van de overheid dat mijn dossier niet kon afgewerkt worden voor de premie aanvraag....

attest dat ontbrak.
Mijn installateur die zo een rescert nr heeft zegt dat hij me alle documenten bezorgd heeft (maar zijn allemaal technische attesten van de pomp zelf)

reden in ebox: Attest plaatsing warmtepomp. Reden: attest van de aannemer ontbreekt

Welk document moet ik hem exact vragen? Is dat een attest van officiële plaatser of zo?
 
De boring is echter al direct 10k erbij. Voor die prijs kan ik een nieuwe toestel zetten. Dus mogelijks dat op lange termijn dat duurder is. Maar je hebt wel een nieuwer toestel, je betaalt geen 10k voor de boring extra die ook een beperkte levenstermijn heeft (5 - 75jaar afhankelijk van het type en de ondergrond).

In mijn naïviteit dacht ik dat een boring voor de eeuwigheid was. Waarom zou je na een x aantal jaar een nieuwe boring moeten doen, waar is dat afhankelijk van?

Is er ergens een goede vergelijking beschikbaar die al dit soort zaken qua levensduur en kosten meeneemt en dus feitelijk een TCO laat zien tussen alle mogelijke warmtepompen?
 
In mijn naïviteit dacht ik dat een boring voor de eeuwigheid was. Waarom zou je na een x aantal jaar een nieuwe boring moeten doen, waar is dat afhankelijk van?

Is er ergens een goede vergelijking beschikbaar die al dit soort zaken qua levensduur en kosten meeneemt en dus feitelijk een TCO laat zien tussen alle mogelijke warmtepompen?

Gebruik maar even de zoekterm levensduur.

Als ik over geothermie spreek dan spreek ik over allemaal. En dus niet enkel degene met een verticale boorput. Je hebt er ook met een horizontaal captatienet. Dat is goedkoper (rond de helft van de kostprijs van een diepteboring), maar je hebt een veeeeeeel grotere oppervlakte nodig.
En de levensduur is daar een pak beperkter. Dit tgv het verziltingseffect rond dat captatienet. Waarom ik dan ook over 5j sprak. Al is die korte levenstermijn wel echt uitzonderlijk (15j is logischer, maar met pech kan dat wel een pak lager zijn).

Echter 30j, haal je er niet mee. Bij de verticale versies zou 50j en meer wel haalbaar moeten zijn (men stelt 75, maar kan ook 100j of meer zijn, maar te weinig praktijkvoorbeelden om zo'n levensduur te garanderen). Al hangt dat allemaal af van het verziltingseffect (niet zeker of het de juiste term is, maar ik doel op het feit dat de grond rond de buizen zodanig geaffecteerd wordt dat het een pak minder effectief wordt) en alsook zoals ook in de tekst hierboven staat, is de levesnduur afhankelijk van de nabijheid van andere gebruikte bronnen.
 

Komt het hier binnenkort ook zo ver?
België is op dat gebied wat minder progressief denk ik dan? Gezien er ook nog zoveel mensen verwarmen met stook olie......


Maar maakt me enigzinds wel wat bang.

Geen zin om zo'n lelijke warmtepomp aan mijn gevel te gaan bevestigen.
En bovendien is mijn gasverbruik best wel laag.

Voor mijn part heffen ze maar een extra taks op gasverbruik, maar volledig verbod zie ik niet echt zitten.
Bovendien zou een warmtepomp dan weer electriciteit gaan slorpen bij de vleet, en ook al heb ik wel zonnepanelen, ik heb slechts 3.000 kvA, dus erg veel overschot heb ik niet.
 
Geen zin om zo'n lelijke warmtepomp aan mijn gevel te gaan bevestigen.
En bovendien is mijn gasverbruik best wel laag.

Bovendien zou een warmtepomp dan weer electriciteit gaan slorpen bij de vleet, en ook al heb ik wel zonnepanelen, ik heb slechts 3.000 kvA, dus erg veel overschot heb ik niet.
Een warmtepomp hoef je niet aan uw gevel te hangen. Kan ook op een stuk plat dat of in de tuin.
Laag gasverbruik is ideaal om later om te schakelen naar warmtepomp.
En elektriciteit valt wel mee hoor. Ongeveer 1/4 a 1/6e elektriciteit van uw gasverbruik in kWh afhankelijk van het rendement van uw ketel. En uw warm water is gratis buiten de winter maanden is bijna gratis als je PV hebt. Vanaf februari is mijn warm water voor 90% door de zon voorzien. Voor april was dat zelfs zo goed als helemaal door de zon.
 
In bepaalde verkavelingen leggen ze al geen aardgas meer, en ik denk dat je in de toekomst ook geen aansluiting meer zal kunnen aanvragen. Ook een hardere afstraffing bij het vastleggen van het E-peil kan er voor zorgen dat er geen nieuwe gasketels meer bijkomen in nieuwbouwwoningen. Waarschijnlijk zal dit een uitdoofscenario worden zoals met de mazoutketels.
 
Terug
Bovenaan