Warmtepompen

Ik probeer hier te begrijpen waarom die pomp maar niet stopt bij temperaturen net onder of boven het vriespunt.

Dit is bv vorige zaterdag, temperaturen tussen 5 en 10. Pomp heeft precies amper moeten werken. Temperatuur binnen is zelfde als anders, huis is goed geisoleerd, alles op vloerverwarming.

vEknZaf.jpeg


En dit was gisteren (en eergisteren identiek). Die pomp pendelt precies heeeeel veel als het richting 0 gaat? Maar zoveel extra warmteverlies kan die 5 graden minder buiten toch niet geven?

Gelukkig wat zon gehad die het op de middag wat gecompenseerd had, toch 52kWh verstookt die dag, en dat voor amper -1

r4pbSuw.jpeg
 
Gelukkig wat zon gehad die het op de middag wat gecompenseerd had, toch 52kWh verstookt die dag, en dat voor amper -1
Is dat niet elke keer een dooicyclus?
Hier begint dat vanaf +/- 5graden.
Dan stopt de compressor en warmt hij het koelmiddel op met het warme water. Maar dan gaat dat koelmiddel naar bijna vriezen.
 
Vandaar ook mijn eerdere berichten in dit topic 😉
Maar ik probeer het gewoon los te laten.

Uw pomp op stille modus zetten? Dan beperkt ze het vermogen zo ver ik correct ben en maakt ze iets langere runs dan vol vermogen ter beschikking hebben.

Mijn warmtepomp pendelt ook, wel in stuk mindere mate als de uwe maar met ze op stille modus te zetten trekt ze minder kortstondig vol vermogen.
 
Die van mij pendelt ook als het buiten 7-10°C is. Minimum aanvoer temperatuur wat hoger zetten kan helpen. Dan kan de pomp meer vermogen kwijt in de vloer en dus langere runs. Ergens rond de 26-28°C meestal. Maar 1 start per uur is wel normaal hoor met zo'n temperaturen.

Als het iets boven het vriestpunt is, beginnen de defrosts wat er ook kan uitzien als pendelen.
 
Uw pomp op stille modus zetten? Dan beperkt ze het vermogen zo ver ik correct ben en maakt ze iets langere runs dan vol vermogen ter beschikking hebben.

Mijn warmtepomp pendelt ook, wel in stuk mindere mate als de uwe maar met ze op stille modus te zetten trekt ze minder kortstondig vol vermogen.
hoe doe ik dat?
 
Heb ik hier ook, 300 euro x 8 jaar garantie... Is eigenlijk er los over maar wat kan een mens doen buiten betalen! Als mijn garantie voorbij is laat ik er maar om de 2 jaar naar kijken, die mannen doen niet veel buiten eens kuisen. Nog nooit gas zien bijvullen ofzo🤔
 
Ik heb een Vaillant is daar een onderhoudscontract niet verplicht voor de garantie. Die van Vaillant zei me koop u aircocleaner en kuis uw radiator daarmee 1x per jaar en haal de bladeren er uit. Dat is wat zij zelf doen tijdens zo'n onderhoud.
En om de 5 jaar eens een technieker laten komen voor een grondige controle.
 
Heb ik hier ook, 300 euro x 8 jaar garantie... Is eigenlijk er los over maar wat kan een mens doen buiten betalen! Als mijn garantie voorbij is laat ik er maar om de 2 jaar naar kijken, die mannen doen niet veel buiten eens kuisen. Nog nooit gas zien bijvullen ofzo🤔
Das maar best ook, als ze elk jaar gas zouden moeten bijsteken... Dan heb je ergens een lek.
 
Ja toch gek dat ze elk jaar op onderhoud zouden moeten komen, terwijl één van de (verkoops)voordelen van een warmtepomp is dat ze onderhoudsarm zijn. Een gasketel moet je maar om de 2 jaar een 100 euro aan onderhoud betalen.
 
Heb ik hier ook, 300 euro x 8 jaar garantie... Is eigenlijk er los over maar wat kan een mens doen buiten betalen! Als mijn garantie voorbij is laat ik er maar om de 2 jaar naar kijken, die mannen doen niet veel buiten eens kuisen. Nog nooit gas zien bijvullen ofzo🤔
300 euro per jaar? Wtf?
 
Wij gaan binnenkort bouwen, en zitten dus met de keuze tussen warmtepomp of gas. ik ben nog aan het wachten op het startverslag van de epb-verslaggever, maar tenzij het nodig is om mijn E-peil te halen, zie ik eigenlijk niet goed in waarom een warmtepomp (prijstechnisch) beter is dan een gasketel.

- Warmtepomp is 5000-1000€ duurder dan een gasketel
- Warmtepomp heeft wel een COP van +-4, maar electriciteit is ook ruwweg 4x duurder dan gas
- Verbruik warmtepomp vooral in de winter, wanneer zonnepannelen het minst opleveren.

+ de toekomst
+ het huis kan ook gekoeld worden in de zomer
+ minder onderhoud


ik zie dus vooral de minpunten momenteel, maar ik wordt graag van mijn ongelijk bewezen. als er mensen zijn met praktijkervaring: hoeveel % van het verbruik van de WP wordt door zonnepannelen aangeleverd?
 
Wij gaan binnenkort bouwen, en zitten dus met de keuze tussen warmtepomp of gas. ik ben nog aan het wachten op het startverslag van de epb-verslaggever, maar tenzij het nodig is om mijn E-peil te halen, zie ik eigenlijk niet goed in waarom een warmtepomp (prijstechnisch) beter is dan een gasketel.

- Warmtepomp is 5000-1000€ duurder dan een gasketel
- Warmtepomp heeft wel een COP van +-4, maar electriciteit is ook ruwweg 4x duurder dan gas
- Verbruik warmtepomp vooral in de winter, wanneer zonnepannelen het minst opleveren.

+ de toekomst
+ het huis kan ook gekoeld worden in de zomer
+ minder onderhoud


ik zie dus vooral de minpunten momenteel, maar ik wordt graag van mijn ongelijk bewezen. als er mensen zijn met praktijkervaring: hoeveel % van het verbruik van de WP wordt door zonnepannelen aangeleverd?
Wij zijn voor een warmtepomp en zonnepanelen gegaan, maar ons huis is nog niet bewoond. We zitten momenteel in de afwerkingsfase.
Sinds begin deze maand heb ik Home Assistant (9 maart) draaien in ons huis en ben ik van alles aan het monitoren. Warmtepomp, PV, P1 poort.

Omdat we er nog niet wonen en ons niet te pletter willen zweten tijdens de werken, staat onze thermostaat overdag op 18°C (11-16h) en daarbuiten op 17°C.
Door er overdag 1°C verhoging in te steken, kan ik de temperatuur overdag wat bufferen zodat er 's nachts minder gestookt moet worden. Natuurlijk afhankelijk van hoe koud het is.

Sinds 9 maart zit ik aan een zelfvoorzieningspercentage van 54.7%. We hebben sindsdien 94,8kWh verbruikt waarvan 51,9kWh rechtstreeks uit de zonnepanelen. De netafname is maar 42.9kWh voor die periode.
Exacte cijfers heb ik nog niet, maar ik gok dat zo'n 80% van dat verbruik de warmtepomp is. De overige 20% is standby verbruik van de modem, frigo, schuurmachine, verlichting.
Ik moet mijn aparte kWh meter nog aansluiten op de warmtepomp om daar iets betere cijfers in te krijgen.

Onze boilerlading gebeurd om 12h 's middags en dat is nagenoeg gratis. Gemiddeld gezien verwarmen we onze boiler met 90% zonne energie in de maand maart en het was een slechte maand wat betreft zonne uren.

Helaas heb ik geen statistieken van de wintermaanden. Alleen voor februari kan ik aan de hand van Mijn Fluvius en de omvormer data zeggen dat we een zelfvoorzieningspercentage hadden van 36,5% en toen draaide uitsluitend de warmtepomp. Sanitair warm water werd er toen nog niet gemaakt, dus toen was het uitsluitend voor verwarming.
Half januari zijn de panelen pas gelegd, dus ik kan niet verder terug gaan.

De maanden december en januari zullen wel het slechtst zijn, maar in het tussen seizoen zal je toch wel wat stroom van de PV installatie naar de warmtepomp vloeien als de boiler enkel overdag gaat laden en 1°C temperatuursverhoging doet overdag. Dat laatste is misschien minder interessant in december/januari, maar wel interessant in het tussen seizoen.

Of je dan echt uw meerprijs van 5-10k er uit haalt, weet ik niet. Ik van wel natuurlijk. Worst case zijn we break even met een gas installatie, maar dan ben ik wel "groen" bezig en heb ik een mooie PV installatie die zijn overschotten in een elektrische wagen kan duwen.

EDIT: Net even gepasseerd. Voor de huidige maand zit ik aan een COP van 5.97 en 2.9 voor SSW.
 
Laatst bewerkt:
- Vergeet de kost voor het binnenbrengen van de gas niet. Soms kan dat ook nog duur zijn... Vroegen ze bij mij 1500€ voor.
- Eventueel kun je ook nakijken welke -peil je haalt met uw gasinstallatie. Indien je de 100% terugbetaling onroerende voorheffing niet haalt, en met de warmtepomp wel is dat iets dat het verschil verder dichtrijdt.

Het probleem is en blijft dat je niet weet hoe de prijs van elektriciteit en gas in de toekomst gaat evolueren. Dat is koffiedik kijken maar dat bepaalt enorm veel om niet te zeggen alles. Ik heb gegokt dat het gaat overhellen naar elektriciteit die tgv efficiëntiefactor interessanter gaat zijn. Maar dat is een gok en kan volledig fout zijn.

Maar kans is enorm groot dat dit pas binnen 20j of zo effectief gaat spelen. Belangrijkste is echter wel dat je er nu al voor zorgt dat uw afgiftemedium een warmtepomp KAN aansluiten alsook dat de voorzieningen mogelijk zijn zonder te veel breekwerk om een warmtepomp te zetten in plaats van een gasketel. Bij de bouw is dat dan een meerkost van 500 - 1000€. 15 jaar later, kost u dat stukken van mensen...
 
Terug
Bovenaan