Warmtepompen

Ons verbruik van de warmtepomp die koude week in december, was 3x zo hoog als de afgelopen 2 weken. Maar zoiets duurt ook maar een week. Gemiddeld temperatuur is eerder 5-7°C op de hele winter.
 
Volgende week geven ze weer wat kouder, ben benieuwd hoe dat zich gaat afficheren in de grafieken.
Ik weet niet of het bij u mogelijk is, maar ongetwijfeld wel. Ik zou ook eens kijken naar uw COP op het toestel.
Kijk eens hoeveel energie uw warmtepomp verbruikt (vind je normaal ook wel terug op de pomp) heeft en hoeveel deze aan energie heeft afgegeven. Vind ik een leuker weetje. :)

Dan weet je ineens of het rendabeler is dan gas. Uiteindelijk is uw energievraag hetzelfde bij gas als bij een warmptpomp

Zoals MorGo7h zegt, deze dagen draai je mooie resultaten met een energiezuinige woning.
 
Laatst bewerkt:
Zoals MorGo7h zegt, deze dagen draai je mooie resultaten met een energiezuinige woning
Tenzij je met een pendelende warmtepomp zit...


Maar bon, ga me er niet meer druk in maken.
Het is wat het is.

Hoe ziet zo'n grafiek er trouwens uit bij iemand waarbij de warmtepomp niet pendelt?
 
Met deze temperaturen ga je automatisch wel wat pendel gedrag hebben.
Ik heb nog geen netwerk in onze woning, dus kan helaas geen details zien. Kan enkel de kwartier data op Fluvius zien. Denk dat ik volgende maand misschien wel iets kan posten.
Ik ga een aparte meter aan de warmtepomp hangen en ook een meter aan de P1 poort. Dan kan ik de runs zien van de warmtepomp zonder invloed van het huishoudelijk verbruik en weet ik ook hoeveel we verbruiken voor verwarming en het huishouden.
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Tenzij je met een pendelende warmtepomp zit...


Maar bon, ga me er niet meer druk in maken.
Het is wat het is.

Hoe ziet zo'n grafiek er trouwens uit bij iemand waarbij de warmtepomp niet pendelt?
Dat is wel stevig.

Momenteel ook nog geen netwerk dus enkel fluvius.

Bij mij is het dit (nergens anders een vebruik want enkel de warmtepomp draaide die dag. Wij wonen er nog niet). Max verbruik op een kwartier was 0,186kwh.
Tijdens 22:00 tot 07:00 draait die om stille modus. Dan is het 0,090kwh per kwartier.


Knipsel.jpg


Dit is de dag nadien maar dan met een SSW om het vat eens op te warmen naar 50°C gestart om 14:00. Overdag was er dan wel wat elektrisch verbruik door werken. Daar was het hoogste verbruik 1,156kwh op een kwartier
Knipsel2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben beetje zelfde als Bimmer.
Door de warme temperaturen valt die nu soms gewoon enkele uren uit (als de zon schijnt vooral)
Dan draait enkel de waterpomp.
 
Tenzij je met een pendelende warmtepomp zit...


Maar bon, ga me er niet meer druk in maken.
Het is wat het is.

Hoe ziet zo'n grafiek er trouwens uit bij iemand waarbij de warmtepomp niet pendelt?
We hebben al contact gehad.
Dit is mijn grafiek, en WP springt 's nachts aan om naar 22graden te houden & de rest blijft die uit.

Die van gisteren en vandaag. Waarbij hoogste piek moment van SWW is.

En we hebben zelfde warmtepomp als ik me goed herriner.
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Ik gooi eens een knuppel in het hoenderhok. jaarafrekening elektriciteit: 358 euro. Jaarafrekening gas: 850 euro. Geen zonnepanelen in bezit. Waarom zou ik in de toekomst ooit een warmtepomp nemen? Of nog beter: investering in zonnepanelen haal ik er nog niet uit in 20 jaar.
 
Ik gooi eens een knuppel in het hoenderhok. jaarafrekening elektriciteit: 358 euro. Jaarafrekening gas: 850 euro. Geen zonnepanelen in bezit. Waarom zou ik in de toekomst ooit een warmtepomp nemen? Of nog beter: investering in zonnepanelen haal ik er nog niet uit in 20 jaar.
How dare you?
 
Ik gooi eens een knuppel in het hoenderhok. jaarafrekening elektriciteit: 358 euro. Jaarafrekening gas: 850 euro. Geen zonnepanelen in bezit. Waarom zou ik in de toekomst ooit een warmtepomp nemen? Of nog beter: investering in zonnepanelen haal ik er nog niet uit in 20 jaar.
Dat is een zuinig verbruik. In zo’n geval is er niet veel winst te boeken.
 
Bedankt voor de reacties. Daarom dat ik vorig jaar vol ongeloof de verhalen in de krant las over die hoge voorschotten. En wij zijn dan nog veel meer thuis dan een gewoon gezin omdat wij beiden niet voltijds werken. En wij koken, strijken en wassen ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Ik gooi eens een knuppel in het hoenderhok. jaarafrekening elektriciteit: 358 euro. Jaarafrekening gas: 850 euro. Geen zonnepanelen in bezit. Waarom zou ik in de toekomst ooit een warmtepomp nemen? Of nog beter: investering in zonnepanelen haal ik er nog niet uit in 20 jaar.
Ik betwijfel of je gewoon al met matige onjectietarieven je zonnepanelen er niet uit haalt op minder dan tien jaar.

Een lage 10 cent per kWh op een laag ingeschatte opbrengst van 4500kWh (installatie van dikke 5kWp) geeft u per jaar zomaar 450 euro.
Dat is zonder eigenverbruik verrekend.
1,5 euro de kWp (wat afhankelijk van wie je het wanneer vraagt veel of weinig is) kost dit zonder premie 7500 euro. Da’s bad case bad math 17 jaar terugverdientijd. Panelen gaan gemakkelijk 25 jaar mee, omvormer pakt 10-15 jaar. Dus je hebt iets meer terugverdientijd. Een kleinere installatie is waarschijnlijk een pak rendabeler in jouw situatie.

Reken hier nog het eigenverbruik en de premie van de overheid in en de situatie wordt alleen maar gunstiger. Verwacht je ook maar aan prijsstijgingen de komende jaren, goedkoper zal elektriciteit niet worden.
Als je jong (20-30-40) zijt en de overschot aan budget hebt zou ik toch niet twijfelen, zelfs in jouw geval van weinig verbruik.
 
Bedankt voor de reacties. Daarom dat ik vorig jaar vol ongeloof de verhalen in de krant las over die hoge voorschotten. En wij zijn dan nog veel meer thuis dan een gewoon gezin omdat wij beiden niet voltijds werken. En wij koken, strijken en wassen ook.
Een gemiddeld gezin dat verwarmt met gas, verbruikt een 3500kwh aan elektriciteit en een 13.000kwh aan gas.

Als ik dan het goedkoopst contract pak op mijnenergie geeft dit een factuur van €3.130 euro.
Of een maandelijks voorschot van €260

Hoeveel is uw verbruik van elektriciteit en gas? Met de huidige prijzen kom je met €358 niet zo ver. Dan zul je een verbruik hebben van 850kwh op jaarbasis. Waarschijnlijk heb je nog een vast contract afgesloten toen de prijzen laag waren.
 
Laatst bewerkt:
1200 kwh verbruik elektriciteit en bij ‘ecopower’ aangesloten. Gas weet ik niet van buiten maar ik dacht 6500 kwh. Heb zeker geen A of B-score als energiepeil in mijn woning. Maar ook zoals mijn oude buurvrouw zei: In de winter kon ik door de spleten van het dak de hemel zien toen het dikwijls -10 graden vroor. Anekdotisch voor hoe een slappelingen en verwend we zijn geworden. Zelfs in de koude perioden verwarm ik maar 4 of 5 keer de living en keuken per dag. Thermostaat heb ik niet. Dagen zoals vandaag maar drie keer 1/2 uurtje verwarming laten draaien.
 
1200 kwh verbruik elektriciteit en bij ‘ecopower’ aangesloten. Gas weet ik niet van buiten maar ik dacht 6500 kwh. Heb zeker geen A of B-score als energiepeil in mijn woning. Maar ook zoals mijn oude buurvrouw zei: In de winter kon ik door de spleten van het dak de hemel zien toen het dikwijls -10 graden vroor. Anekdotisch voor hoe een slappelingen en verwend we zijn geworden. Zelfs in de koude perioden verwarm ik maar 4 of 5 keer de living en keuken per dag. Thermostaat heb ik niet. Dagen zoals vandaag maar drie keer 1/2 uurtje verwarming laten draaien.
En in de oertijd hé! Dan sliepen ze nog in grotten met vellen van mammoeten! Wij zwakkelingen kunnen nergens meer tegen!

Uiteraard is het minimum aan comfortniveau omhoog gegaan met de jaren. Dat is niet meer als logisch en maar goed ook. Een gemiddeld gezin verbruikt een veelvoud van datgene dat jij verbruikt en dat zonder heel gek te doen qua temperaturen. Het is niet omdat jouw situatie zich niet leent naar technieken die op een zuinigere manier een leefcomfort kunnen aanbieden dat die sowieso slecht zijn hé..
 
Tenzij je met een pendelende warmtepomp zit...


Maar bon, ga me er niet meer druk in maken.
Het is wat het is.

Hoe ziet zo'n grafiek er trouwens uit bij iemand waarbij de warmtepomp niet pendelt?
Compressor kan tot 7-8 keer per uur opstarten.
Ik tel van 2 uur tot 7uur 12 pieken. Gemiddeld 2 start stops per uur.... Ik zie dat niet problematisch in maar het kan inderdaad wel beter.
Theoretische levensduur compressor is 120.000 start stops. Als het nu vol winter blijft heel het jaar door zit ge aan 6.8 jaar. Realistisch zal dit 15 jaar zijn eer de compressor het begeeft.

Wat zijn uw eindelementen?
 
Laatst bewerkt:
En in de oertijd hé! Dan sliepen ze nog in grotten met vellen van mammoeten! Wij zwakkelingen kunnen nergens meer tegen!

Uiteraard is het minimum aan comfortniveau omhoog gegaan met de jaren. Dat is niet meer als logisch en maar goed ook. Een gemiddeld gezin verbruikt een veelvoud van datgene dat jij verbruikt en dat zonder heel gek te doen qua temperaturen. Het is niet omdat jouw situatie zich niet leent naar technieken die op een zuinigere manier een leefcomfort kunnen aanbieden dat die sowieso slecht zijn hé..
Mijn ma heeft daar ook altijd een goed antwoord op als ze weer zo een paleo dieet of een andere oertijd fad ziet...

In de oertijd werden ze maar max 30 jaar ook.... :unsure:
 
Wat kan ik dat terugvinden?
Radiatoren, vloerverwarming, convectoren?
In theorie hoe meer watermassa je hebt hoe minder pendelen. Een hydraulisch schema ga je niet hebben wss.
Zit er een evenwichtsfles tussen?

Er is een mogelijkheid dat uw pendelgedrag te wijten is aan een retourtemperatuur die te snel oploopt. Maar nogmaals echt dramatisch zijn uw start stops niet. Wel niet aan de goeie kant maar binnen specs
 
Laatst bewerkt:
Radiatoren, vloerverwarming, convectoren?
Leefkelder 2 ventiloconvectoren (80m2)
Gelijkvloers vloerverwarming (80m2)
Verdiep vloerverwarming (80m2)

Zo'n evenwichtsfles zegt me niets.
Al zou het kunnen.
Ik ken daar allemaal niks van hè :shy:
Maar precies nergens gezien.
 
Terug
Bovenaan