Warmtepompen

Ik ben ook eens aan het kijken voor een warmtepomp en of het wel iets is voor mij.

Ik bezit een losbouw woning, de woning is grotendeels gerenoveerd enkel de isolatie is nog niet optimaal. Spouwmuur zou een soort van isolatie inzitten, volgens de vorige eigenaar, maar zeker geen PUR. Aangezien het een laagbouw betreft is het dak ook niet geïsoleerd, wel ligt er glaswol op de vloer op de zolder.

Verwarmen en douchen doen we met aardgas en juist daar zou ik willen vanaf stappen of toch verminderen. Maar wat heb ik dan juist nodig? Of is het totaal zinloos in mijn situatie?
 
Ik ben ook eens aan het kijken voor een warmtepomp en of het wel iets is voor mij.

Ik bezit een losbouw woning, de woning is grotendeels gerenoveerd enkel de isolatie is nog niet optimaal. Spouwmuur zou een soort van isolatie inzitten, volgens de vorige eigenaar, maar zeker geen PUR. Aangezien het een laagbouw betreft is het dak ook niet geïsoleerd, wel ligt er glaswol op de vloer op de zolder.

Verwarmen en douchen doen we met aardgas en juist daar zou ik willen vanaf stappen of toch verminderen. Maar wat heb ik dan juist nodig? Of is het totaal zinloos in mijn situatie?
Stap 1 is isoleren
Stap 2 is isoleren
stap 3 is isoleren
.
.
.
stap 100 is isoleren
Daarna heb je laagtemperatuurverwarming nodig.
Eens dat het goed geïsoleerd is, dan kan je kijken voor een warmtepomp. Zolang je dat echter niet gedaan hebt, stook je u anders evengoed arm.
Waarom, omdat je uw aantal kwh gas die je nu verbruikt moet delen door uw COP van uw warmtepomp en dat je dan nog altijd die hoeveelheid gaat spenderen aan elekriciteit.

Dus als je 15000kwh gas verbruikt, en uw warmtepomp haalt een COP van 4 (wat realistisch is), dan verbruik je nog altijd jaarlijks 3750kwh elektriciteit. En die 4 haal je quasi alleen met laagtemperatuurverwarming.

15000kwh gas == 15000 * 0.2€ == 3000€
3500kwh elektriciteit == 3500 * 0.8€ == 2800€

Ok het kan dan gezien worden als een potentiële besparing. Maar je gaat dan al quasi moeten zorgen voor een lucht/water warmtepomp en dat kost u toch al vlot 9-10k€ incl. BTW zonder de kosten voor vvw te voorzien. Al kun je wel een premie van 3000€ of zo scoren voor de warmtepomp. Maar aan 200€ per jaar duurt het 35 jaar voordat je het vervangen van die gasketel hebt goedgemaakt.

Kortom de warmtepomp is geen magische oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook eens aan het kijken voor een warmtepomp en of het wel iets is voor mij.

Ik bezit een losbouw woning, de woning is grotendeels gerenoveerd enkel de isolatie is nog niet optimaal. Spouwmuur zou een soort van isolatie inzitten, volgens de vorige eigenaar, maar zeker geen PUR. Aangezien het een laagbouw betreft is het dak ook niet geïsoleerd, wel ligt er glaswol op de vloer op de zolder.

Verwarmen en douchen doen we met aardgas en juist daar zou ik willen vanaf stappen of toch verminderen. Maar wat heb ik dan juist nodig? Of is het totaal zinloos in mijn situatie?
Eerste stap is altijd isoleren.

Anders ga je extra moeten investeren in een krachtigere (=duurdere) warmtepomp om je huis voldoende warm te kunnen houden terwijl achteraf deze over gedimensioneerd is.
 
Stap 1 is isoleren
Stap 2 is isoleren
stap 3 is isoleren
.
.
.
stap 100 is isoleren
Daarna heb je laagtemperatuurverwarming nodig.
Eens dat het goed geïsoleerd is, dan kan je kijken voor een warmtepomp. Zolang je dat echter niet gedaan hebt, stook je u anders evengoed arm.
Waarom, omdat je uw aantal kwh gas die je nu verbruikt moet delen door uw COP van uw warmtepomp en dat je dan nog altijd die hoeveelheid gaat spenderen aan elekriciteit.

Dus als je 15000kwh gas verbruikt, en uw warmtepomp haalt een COP van 4 (wat realistisch is), dan verbruik je nog altijd jaarlijks 3750kwh elektriciteit. En die 4 haal je quasi alleen met laagtemperatuurverwarming.

15000kwh gas == 15000 * 0.2€ == 3000€
3500kwh elektriciteit == 3500 * 0.8€ == 2800€

Ok het kan dan gezien worden als een potentiële besparing. Maar je gaat dan al quasi moeten zorgen voor een lucht/water warmtepomp en dat kost u toch al vlot 9-10k€ incl. BTW zonder de kosten voor vvw te voorzien. Al kun je wel een premie van 3000€ of zo scoren voor de warmtepomp. Maar aan 200€ per jaar duurt het 35 jaar voordat je het vervangen van die gasketel hebt goedgemaakt.

Kortom de warmtepomp is geen magische oplossing.

Eerste stap is altijd isoleren.

Anders ga je extra moeten investeren in een krachtigere (=duurdere) warmtepomp om je huis voldoende warm te kunnen houden terwijl achteraf deze over gedimensioneerd is.

Ok heren, bedankt voor de info. Ik zet het idee van de warmtepomp voor enkele jaren uit het hoofd. Prio wordt dan de afwerking van de zolder (nieuw dak) en isoleren.
 
Ik ben ook eens aan het kijken voor een warmtepomp en of het wel iets is voor mij.

Ik bezit een losbouw woning, de woning is grotendeels gerenoveerd enkel de isolatie is nog niet optimaal. Spouwmuur zou een soort van isolatie inzitten, volgens de vorige eigenaar, maar zeker geen PUR. Aangezien het een laagbouw betreft is het dak ook niet geïsoleerd, wel ligt er glaswol op de vloer op de zolder.

Verwarmen en douchen doen we met aardgas en juist daar zou ik willen vanaf stappen of toch verminderen. Maar wat heb ik dan juist nodig? Of is het totaal zinloos in mijn situatie?

Hoe verwarm je nu?
 
Gelijkvloers en verdiep uit gezet.
Enkel kelder laten warmen: aanvoertemperatuur 37 graden.
Kelder opnieuw uit en verdiep laten warmen: aanvoertemperatuur 23 graden.
Ik snap er werkelijk niks meer van!

Gisteren alweer een record verbroken met het verbruik 😩

Denk dat ik gewoon alles ga uitzetten en alles 2 uurkes per dag ga laten warmen. Geen idee of het warm gaat zijn, maar dan is tenminste het verbruik niet zo belachelijk hoog.

Volgende week dinsdag zou de loodgieter komen. Maar ja, de effecten van die instellingen zijn ook pas veel later merkbaar... Ik kan die toch ook niet elke 2 weken opnieuw laten komen.
Dus als ik het goed voor heb, is het enkel uw verdiep dat 23C krijgt als die alleen warmte vraagt?
 
Ok heren, bedankt voor de info. Ik zet het idee van de warmtepomp voor enkele jaren uit het hoofd. Prio wordt dan de afwerking van de zolder (nieuw dak) en isoleren.
ik zit met het zelfde nu. ik ga zwar isoleren en vernieuwen. spouw al onlangs ingespoten met isomobolen. komt later vloerverwarming. maar ik ga de kant nog wat uit de boom kijken met de warmtepomp
 
Dus als ik het goed voor heb, is het enkel uw verdiep dat 23C krijgt als die alleen warmte vraagt?
Nee, gelijkvloers en verdiep.
Maar dus enkel als ze als enige circuit warmte vragen.
Als ze beide warmte vragen, is het in orde (aanvoertemperatuur 37 graden ofzo)

Benieuwd wat het verbruik van vandaag weer zal zijn. Al heb ik alles al enkele uren uitgezet. Tot grote frustratie van de vriendin "da's hier koud!"

Morgen dag verlof.
Kan ik het overdag ook wat opvolgen.
En vanaf donderdag (levering P1 meter) ook het verbruik.
 
Hier toch het verbruik toegenomen met de koude dagen.
Zit op 22kwh op 24 uur. Twee toestellen: eentje van 3kwh en eentje van 6kwh, ook niet top geïsoleerd hier.
Moet ook ze op 26 zetten om op tafelhoogte 22 graden te hebben nu :)
 
Gisterenavond de warmtepomp terug opgestart in onze woning in opbouw nadat ze 3 weken heeft afgelegen. Twas ondertussen 10° in huis en het was de ene defrost naar de andere. Elektrisch element moest bijspringen voor defrosts omdat er wellicht nog niet genoeg warmte in de vloer zat. Er zullen wel kWh's doorgevlogen zijn.
 
Hier toch het verbruik toegenomen met de koude dagen.
Zit op 22kwh op 24 uur. Twee toestellen: eentje van 3kwh en eentje van 6kwh, ook niet top geïsoleerd hier.
Moet ook ze op 26 zetten om op tafelhoogte 22 graden te hebben nu :)
Dat verbruik lijkt me nog ca va. Het is nu regelmatig rond het vriespunt buiten, dus dan daalt de efficiëntie van een L/L warmtepomp sowieso.
Hier maandag bvb 66 kWh gas verbruikt, dus met een COP 3 zou dat op 22 kWh uitkomen met een warmtepomp. Ik weet natuurlijk niet hoeveel m2 je verwarmt en hoeveel gevels je hebt etc, maar aangezien je zelf al aangeeft dat de isolatie nog niet op punt staat lijkt me dat geen abnormaal verbruik.
 
Gisterenavond de warmtepomp terug opgestart in onze woning in opbouw nadat ze 3 weken heeft afgelegen. Twas ondertussen 10° in huis en het was de ene defrost naar de andere. Elektrisch element moest bijspringen voor defrosts omdat er wellicht nog niet genoeg warmte in de vloer zat. Er zullen wel kWh's doorgevlogen zijn.
Daarmee dat wij de onze nu gewoon laten draaien op minimum... een 10 kwh per dag. (wel al volledig af ons huis, nog juist de keuken installeren) dat komen ze maandag doen.
 
Met de afschaffing van de terugdraaiende teller, zijn er amper nog scenario's waarbij een WP economisch verstandiger is dan klassiek gas.
Om even mezelf tegen te spreken of aan te vullen. Dit bericht dateert van mei 2021, toen was de gasprijs al lang stabiel rond de 6-7 cent/kWh. Elektriciteit kostte toen 25 cent/kWh: een factor >4.
Toen was zowel de variabele kost (verbruik) als de vaste kost (installatie) hoger bij WP dan gas, dus een zinloze investering die je er niet uithaalt.

Fast forward naar december 2022, gas kost 19 cent/kWh en elektriciteit 58 cent/kWh. De factor tussen is nu rond de 3, en nu verwarm je dus wel goedkoper met een WP dan met een gasketeltje.
Vandaag de dag is een WP dus wel economisch verstandinger dan klassiek gas.

Maar: we zijn allemaal slechter af dan toen, zowel de warmtepompeigenaars als de gasketelmannen betalen nu véél meer dan toen.
 
Daarmee dat wij de onze nu gewoon laten draaien op minimum... een 10 kwh per dag. (wel al volledig af ons huis, nog juist de keuken installeren) dat komen ze maandag doen.
De thermostaat staat maar op 15C, maar omdat hij zoveel moest optrekken, gaat hij direct naar vol vermogen om dan te bevriezen.
Gisteren nog eens gaan kijken en hij stond op minimum te draaien (400W). Zou evt. fluisterstand kunnen forceren zodat hij nooit optoert, maar ik denk dat met de huidige instellingen dat ook niet meer zal gebeuren eens hij op temperatuur is.

Cop stond gisteren vanmorgen op 3.6 voor december door de defrosts met element. Gisteren avond was dat al 4.9, dus hij heeft veel goed gemaakt tijdens de dag door rustiger te draaien.

Mijn Fluvius is nog niet geupdate met de gegevens van gisteren, dus kan het nog niet zien. Ik vermoed dat het verbruik wel iets hoger ligt bij ons aangezien hij nog alle kou uit het huis moeten krijgen en op zolder staat de Velux om te verluchten. Over +- 14 dagen zou de WTW geïnstalleerd worden.
 
Ah ja die staat hier ook rustig op minimum te draaien. Wel zotjes die rendementen als je niet te hoog gaat in temperatuur.
En hoe warm staat de thermostaat bij jullie?
Mijn Fluvius is ondertussen geupdate en ik zie 7,85kWh verbruik voor gisteren. Hij was nog tot 2h goed aant opstoken, dus verbruik zou nog ietsjes verder moeten dalen onder dezelfde omstandigheden. En zal wellicht weer wat stijgen als de balansventilatie wordt opgestart :p
 
Ah ja die staat hier ook rustig op minimum te draaien. Wel zotjes die rendementen als je niet te hoog gaat in temperatuur.
In mijn geval blaast die koudere lucht binnen dan dat die afvoert, dus eigenlijk is dat een airco (welliswaar maar met 1 à 2 graden) in putje winter..
 
Terug
Bovenaan