Warmtepompen

Wat is uw minimum en maximum aanvoer temperatuur per circuit? En wat is de stroomlijn per circuit?

Wellicht staat er daar iets niet goed en moet je wat bijstellen.

Overal vloerverwarming of zijn er ook radiatoren?
Ik zal het straks nakijken.
Kelder: radiatoren
Gelijkvloers: vloerverwarming
Verdiep: vloerverwarming

Tot voor kort was het probleem dat de warmtepomp steeds bleef verwarmen. Maar ook echt verwarmen. Er werd dus geen rekening gehouden met de gevraagde binnentemperatuur. Ons huis is super geïsoleerd en toch stond de verwarming altijd aan. Bv gevraagde temp 20 graden > het was er altijd 22 à 23 graden, temperatuur zakte nooit lager dan 21,5. Dit werd donderdag door de loodgieter aangepast: "kamerbijschakeling: uitgebreid". We zagen dat de warmtepomp voor het circuit dat zijn gevraagde temperatuur gehaald had uitviel en dus niet bleef verwarmen. Nice.

Maar nu zitten we dus sinds donderdagavond met het eerder genoemde probleem dat het overblijvende circuit (overblijvende verdiep) of het enige te verwarmen circuit maar wordt "verwarmd" met water van 23 graden.
Het maakt ook niet uit welk verdiep er als enige overblijft (ik heb wel alleen getest met gelijkvloers en verdieping, de verdiepingen met vloerverwarming dus) om te verwarmen, het gaat altijd naar 23 graden. Zelfs al was het net ervoor (bij het verwarmen van 2 verdiepingen) nog water met aanvoertemperatuur van 34 graden, zodra er maar 1 overblijft zakt de aanvoertemperatuur naar 23 graden.

Mijnfluvius lag dit weekend plat, dus heb het deze ochtend pas kunnen inkijken en waar tot en met donderdag mijn blokjes van het verbuik nog relatief gelijk waren gedurende de hele dag, is het nu echt een gebergte met hoge toppen en diepe dalen. Ook op momenten dat we niet thuis waren (en dus niets aan het verbruiken waren, uitgezonderd misschien wat sluipverbruik).
Dus hoewel er voorheen continu werd verwarmd (en het ook echt overal warm was binnen), lag mijn verbruik toch lager dan nu (en het op 1 verdiep zelfs bijna koud is) aangezien mijn warmtepomp nu continu draait, maar grotendeels dus met water van 23 graden... draait dus eindeloos, want die haalt nooit de gevraagde temperatuur.
 
Ik zal het straks nakijken.
Kelder: radiatoren
Gelijkvloers: vloerverwarming
Verdiep: vloerverwarming

Tot voor kort was het probleem dat de warmtepomp steeds bleef verwarmen. Maar ook echt verwarmen. Er werd dus geen rekening gehouden met de gevraagde binnentemperatuur. Ons huis is super geïsoleerd en toch stond de verwarming altijd aan. Bv gevraagde temp 20 graden > het was er altijd 22 à 23 graden, temperatuur zakte nooit lager dan 21,5. Dit werd donderdag door de loodgieter aangepast: "kamerbijschakeling: uitgebreid". We zagen dat de warmtepomp voor het circuit dat zijn gevraagde temperatuur gehaald had uitviel en dus niet bleef verwarmen. Nice.

Maar nu zitten we dus sinds donderdagavond met het eerder genoemde probleem dat het overblijvende circuit (overblijvende verdiep) of het enige te verwarmen circuit maar wordt "verwarmd" met water van 23 graden.
Het maakt ook niet uit welk verdiep er als enige overblijft (ik heb wel alleen getest met gelijkvloers en verdieping, de verdiepingen met vloerverwarming dus) om te verwarmen, het gaat altijd naar 23 graden. Zelfs al was het net ervoor (bij het verwarmen van 2 verdiepingen) nog water met aanvoertemperatuur van 34 graden, zodra er maar 1 overblijft zakt de aanvoertemperatuur naar 23 graden.

Mijnfluvius lag dit weekend plat, dus heb het deze ochtend pas kunnen inkijken en waar tot en met donderdag mijn blokjes van het verbuik nog relatief gelijk waren gedurende de hele dag, is het nu echt een gebergte met hoge toppen en diepe dalen. Ook op momenten dat we niet thuis waren (en dus niets aan het verbruiken waren, uitgezonderd misschien wat sluipverbruik).
Dus hoewel er voorheen continu werd verwarmd (en het ook echt overal warm was binnen), lag mijn verbruik toch lager dan nu (en het op 1 verdiep zelfs bijna koud is) aangezien mijn warmtepomp nu continu draait, maar grotendeels dus met water van 23 graden... draait dus eindeloos, want die haalt nooit de gevraagde temperatuur.
Kamerbijschakeling: uitgebreid zorgt er inderdaad voor dat de warmtepomp afslaat eens de thermostaat temperatuur bereikt is. Zonder de functie uitgebreid, ga je weerafhankelijk stoken zonder dat er een controle is van de binnen temperatuur. Wat kan leiden tot te warme of te koud temperaturen als de stooklijn niet goed is afsteld.

Bij deze temperaturen is 23°C aanvoer inderdaad wat laag. Op hoeveel staan de thermostaten ingesteld? Want onder de 20°C verschuift de stooklijn naar onder waardoor de aanvoer ook lager wordt.
Je kan in het installateur menu van de VRC720 de minimale aanvoer, maximale aanvoer en stooklijn instellen. Meestal is 25-26°C goed voor minimale temperatuur. Lager zorgt voor pendelen in het tussen seizoen.
Maximale aanvoer ergens tussen 32-40°C afhankelijk van hoe goed de woning geisoleerd is en hoeveel afgifte je hebt.
Stooklijn 0.2 a 0.3. Opnieuw afhankelijk van de isolatie en afgifte.

Zijn de radiatoren in de kelder ventilo convectoren of echt klassieke radiatoren? Want gewone radiatoren met warmtepomp krijgen moeilijk een ruimte opgewarmd.
 
Kamerbijschakeling: uitgebreid zorgt er inderdaad voor dat de warmtepomp afslaat eens de thermostaat temperatuur bereikt is. Zonder de functie uitgebreid, ga je weerafhankelijk stoken zonder dat er een controle is van de binnen temperatuur. Wat kan leiden tot te warme of te koud temperaturen als de stooklijn niet goed is afsteld.

Bij deze temperaturen is 23°C aanvoer inderdaad wat laag. Op hoeveel staan de thermostaten ingesteld? Want onder de 20°C verschuift de stooklijn naar onder waardoor de aanvoer ook lager wordt.
Je kan in het installateur menu van de VRC720 de minimale aanvoer, maximale aanvoer en stooklijn instellen. Meestal is 25-26°C goed voor minimale temperatuur. Lager zorgt voor pendelen in het tussen seizoen.
Maximale aanvoer ergens tussen 32-40°C afhankelijk van hoe goed de woning geisoleerd is en hoeveel afgifte je hebt.
Stooklijn 0.2 a 0.3. Opnieuw afhankelijk van de isolatie en afgifte.

Zijn de radiatoren in de kelder ventilo convectoren of echt klassieke radiatoren? Want gewone radiatoren met warmtepomp krijgen moeilijk een ruimte opgewarmd.
Bedankt voor de info.
En de bevestiging dat "kamerbijschakeling: uitgebreid" ook wel echt is wat ik nodig had.

Ik zal straks de minimale en maximale aanvoertemperatuur + stooklijn per circuit nakijken.
Ik dacht geen bizarre dingen gezien te hebben, maar ik ben een leek... dus eigenlijk geen idee wat bizar zou zijn 😅

Verwarming in de kelder: 2 x Jaga Vertiga hybrid

Het is jammer dat er nog zoveel moet aangepast worden ondanks een nieuwe installatie.
Als ik dit niet zo opvolgde (mijn vriendin wordt ook gek als ik elke dag in Mijn Fluvius kijk. Ik mag dus ook geen P1 meter kopen om niet nòg extremer te worden) was ons verbruik waarschijnlijk een heel jaar door belachelijk veel te hoog, werd er continu onnodig gestookt, stond die warmtepomp altijd onnodig "te geven", etc.
Dat een kring iets warmer of kouder moet en je dit gaandeweg als je er woont nog moet bijregelen, dat snap ik.
Maar dat zou eigenlijk toch het enige mogen zijn dat nadien nog aangepast zou moeten worden...

Anyway, ik kijk het straks na.
Bedankt voor de raad.
 
Bedankt voor de info.
En de bevestiging dat "kamerbijschakeling: uitgebreid" ook wel echt is wat ik nodig had.

Ik zal straks de minimale en maximale aanvoertemperatuur + stooklijn per circuit nakijken.
Ik dacht geen bizarre dingen gezien te hebben, maar ik ben een leek... dus eigenlijk geen idee wat bizar zou zijn 😅

Verwarming in de kelder: 2 x Jaga Vertiga hybrid

Het is jammer dat er nog zoveel moet aangepast worden ondanks een nieuwe installatie.
Als ik dit niet zo opvolgde (mijn vriendin wordt ook gek als ik elke dag in Mijn Fluvius kijk. Ik mag dus ook geen P1 meter kopen om niet nòg extremer te worden) was ons verbruik waarschijnlijk een heel jaar door belachelijk veel te hoog, werd er continu onnodig gestookt, stond die warmtepomp altijd onnodig "te geven", etc.
Dat een kring iets warmer of kouder moet en je dit gaandeweg als je er woont nog moet bijregelen, dat snap ik.
Maar dat zou eigenlijk toch het enige mogen zijn dat nadien nog aangepast zou moeten worden...

Anyway, ik kijk het straks na.
Bedankt voor de raad.
Een warmtepomp correct inregelen is niet een universele instelling voor alle installaties. Een loodgieter houdt zich daar niet meebezig. Zelfs met deftige basis settings voor een warmtepomp zijn ze vaak niet vertrouwd.
Dus het best is om zelf wat kennis op te doen en dan correct af te regelen. Een P1 meter is wel aan te raden zodat je kan zien dat de wartepomp niet pendelt. Ook de tijd nemen om waterzijdig alles in te regelen werpt z'n vruchten af mocht dat niet het geval zijn. En ik betwijfel het eerlijk gezegd.

Ivm jouw Jaga's. Prima dat het hybrides want die hebben ventilatoren om lage aanvoer te werken, maar die ventilatoren springen standaard maar aan van 28°C. Dus met 23°C aanvoer gaat er niks gebeuren en zal er ook zeer weinig afgifte zijn.

Mijn raad is dan om 26°C als minimum aanvoer in te stellen en op uw Jaga's het setpoint voor de ventilatoren naar 26°C te brengen. Dan gaan uw Jaga's opstarten met de warmtepomp en krijg je goede afgifte i.p.v. pendel gedrag. In de handleiding kan je vinden hoe dat moet.
 
Een warmtepomp correct inregelen is voor zover ik begrijp niet een universele instelling voor alle installatie. Het hangt echt af van jouw huis.
Dus het best is om zelf wat kennis op te doen en dan correct af te regelen. Een P1 meter is wel aan te raden zodat je kan zien dat de wartempomp niet pendelt.

Ivm jouw Jaga's. Prima dat het hybrides want die hebben ventilatoren om lage aanvoer te werken, maar die ventilatoren springen standaard maar aan van 28°C. Dus met 23°C aanvoer gaat er niks gebeuren en zal er ook zeer weinig afgifte zijn.

Mijn raad is dan om 26°C als minimum aanvoer in te stellen en op uw Jaga's het setpoint voor de ventilatoren naar 26°C te brengen. Dan gaan uw Jaga's opstarten met de warmtepomp en krijg je goede afgifte i.p.v. pendel gedrag. In de handleiding kan je vinden hoe dat moet.
Ik besef ook dat de instellingen per huis verschillen.
Maar als bv slechts een deel van de kringen open staat en het bijgevolg in bepaalde kamers ijskoud blijft... dat vind ik horen bij de basisinstallatie ;)
Ook de boostermodule van de handdoekwarmer (badkamer) was niet gelinkt met de afstandsbediening (booster sprong gedurende dag en nacht geregeld op. Welk programma ik ook instelde. Maar was dus omdat die altijd op hetzelfde programma bleef staan, begreep ik achteraf)
Ook al waren dat een kleine ingrepen, ik vermoed dat de doorsnee huismoeder dit al niet zou weten op te lossen.
Maar bon, daardoor heb ik inmiddels al veel bijgeleerd en hoop ik het ook steeds beter te begrijpen.

Ik kijk straks enkele instellingen na.
En laat het hier uiteraard weten.
 
1.5C nacht verlaging is teveel. 0.5C zou ik maximaal kiezen.
Als de warmtepomp die 1.5C moet compressoren draait die op een hoger vermogen dan om alles op temperatuur te houden en dan daalt de COP ook. Wanneer de warmtepomp moduleert naar zijn minimaal toerental, dan is de COP hoger.
Zou de compressoren op een zodanig hoger vermogen draaien?

Stel ik laat tot middernacht de verwarming opstaan op 21°C en het is buiten 4 graden. Ik stel nachtverlaging in tot 19,5°C zodat het niet te fel zou kunnen afkoelen. Wie weet koelt het wel niet zover af.
Om 08:00 laat ik deze terug opstarten en is het buiten 4 graden en loop van de dag stijgt de temperatuur buiten een beetje.

Volgens mij gaat uw retour niet zo hard zijn afgekoeld. Al ik bij mij vorige woning keek dan was de retour ook best snel terug op temperatuur. Eenmaal die terug begon te verwarmen.
Je spreekt hier mss tijdelijk over een delta verhoging an 2 - 3 graden het eerste halfuur tot 1 uur. Maar buiten wordt het dan warmer waardoor je daar weer iets extra rendement zou halen.

Maar Zoals Jasper zegt, als ik kijk naar de temperatuur verloop van de voorbije dagen, gaat het verschil miniem zijn.
 
Probleem op dagen zoals vandaag is dat het koudste punt van de dag er is als je al wakker bent.
Koudste punt van de dag is als de zon juist opkomt en al het vocht uit de lucht is aan het halen.
Dus dan zou je pas kunnen beginnen op te warmen op een efficiëntere manier rond 9h ofzo... Dan is je huis pas warmer tegen de middag.
Wat misschien nog zou kunnen lukken is warmen tot iets na middernacht en dan terug beginnen om 9h.
Maar volgens mij die marginal gains gaan ten kosten van je comfort.
Dat was ongeveer wat ik in gedachten had.

Maar als ik nu naar de temperaturen kijk lijkt het mij ook niet echt het waard. Ik denk ook dat het wel een marginaal verschil gaat zijn voor het comfort dat je inlevert.
 
Zou de compressoren op een zodanig hoger vermogen draaien?

Stel ik laat tot middernacht de verwarming opstaan op 21°C en het is buiten 4 graden. Ik stel nachtverlaging in tot 19,5°C zodat het niet te fel zou kunnen afkoelen. Wie weet koelt het wel niet zover af.
Om 08:00 laat ik deze terug opstarten en is het buiten 4 graden en loop van de dag stijgt de temperatuur buiten een beetje.

Volgens mij gaat uw retour niet zo hard zijn afgekoeld. Al ik bij mij vorige woning keek dan was de retour ook best snel terug op temperatuur. Eenmaal die terug begon te verwarmen.
Je spreekt hier mss tijdelijk over een delta verhoging an 2 - 3 graden het eerste halfuur tot 1 uur. Maar buiten wordt het dan warmer waardoor je daar weer iets extra rendement zou halen.

Maar Zoals Jasper zegt, als ik kijk naar de temperatuur verloop van de voorbije dagen, gaat het verschil miniem zijn.
Hangt misschien ook af van de warmtepomp die je hebt. Maar onze Vaillant draait op z'n minimum als de temperatuur constant blijft. Als ik de temperatuur verlaag en daarna terug opdrijft, dan draait de compressor harder.
Bij Vaillant werken ze met een energie integraal en hoe meer negatief die is, hoe harder pomp werkt. Als je dan plots van 19.5°C naar 21°C, zakt die energie integraal een heel stuk en wil hij een inhaalbeweging maken.

En momenteel is de koudste temperatuur van de dag ergens tussen 6-8h 's ochtends, dus als hij met z'n spring begint is dat net op het minst efficiënte moment van de dag. En je hebt meer kan op defrosts in de ochtend.

Kun je bv 's nachts geen fluisterbedrijf instellen? Dan moduleert hij op de minimale stand en wordt het huis zo effcient mogelijk op temperatuur gehouden. Evt. met een kleine daling als hij het niet kan houden bij extreme kou.

Hier zie je de modulatie van onze compressor. Scheelt bijna een volledig COP punt bij min en max bedrijf.
Nu weet ik wel niet als hetzelfde geld voor andere merken, maar ik vermoed van wel.
Test het eens zou ik zeggen en schrijf dagelijks je verbruik van de warmtepomp op.
Grafiek:
 
Hangt misschien ook af van de warmtepomp die je hebt. Maar onze Vaillant draait op z'n minimum als de temperatuur constant blijft. Als ik de temperatuur verlaag en daarna terug opdrijft, dan draait de compressor harder.
Bij Vaillant werken ze met een energie integraal en hoe meer negatief die is, hoe harder pomp werkt. Als je dan plots van 19.5°C naar 21°C, zakt die energie integraal een heel stuk en wil hij een inhaalbeweging maken.

En momenteel is de koudste temperatuur van de dag ergens tussen 6-8h 's ochtends, dus als hij met z'n spring begint is dat net op het minst efficiënte moment van de dag. En je hebt meer kan op defrosts in de ochtend.

Kun je bv 's nachts geen fluisterbedrijf instellen? Dan moduleert hij op de minimale stand en wordt het huis zo effcient mogelijk op temperatuur gehouden. Evt. met een kleine daling als hij het niet kan houden bij extreme kou.

Hier zie je de modulatie van onze compressor. Scheelt bijna een volledig COP punt bij min en max bedrijf.
Nu weet ik wel niet als hetzelfde geld voor andere merken, maar ik vermoed van wel.
Test het eens zou ik zeggen en schrijf dagelijks je verbruik van de warmtepomp op.
Grafiek:
Warmtepomp komen ze volgende week installeren, dus dan kan ik eens in de menu's snollen.
Ik ga er wel vanuit dat er een soort van "fluisterbedrijf" op gaat zitten.
 
Warmtepomp komen ze volgende week installeren, dus dan kan ik eens in de menu's snollen.
Ik ga er wel vanuit dat er een soort van "fluisterbedrijf" op gaat zitten.
Ik verwacht dat de meeste merken dat hebben. Dan draait hij het gefoceerd op het laagste toerental om zo weinig mogelijk lawaai te maken tijdens de nacht. Bijkomend profiteer je dan ook van een hogere COP.

Ook in het tussen seizoen zou je er voor te kunnen kiezen om altijd op fluistermodus te werken. Dan heb je nooit het maximale vermogen nodig en draai je op de efficienste stand.
 
Wat is uw minimum en maximum aanvoer temperatuur per circuit? En wat is de stroomlijn per circuit?

Wellicht staat er daar iets niet goed en moet je wat bijstellen.

Overal vloerverwarming of zijn er ook radiatoren?
Circuit 1 - kelder
Min. Gew. Aanvoertemp: 15gr
Max. Gew. Aanvoertemp: 55gr
Stooklijn: 0,60

Circuit 2 - gelijkvloers
Min. Gew. Aanvoertemp: 15gr
Max. Gew. Aanvoertemp: 45gr
Stooklijn: 0,60

Circuit 3 - verdieping
Min. Gew. Aanvoertemp: 15gr
Max. Gew. Aanvoertemp: 45gr
Stooklijn: 0,60

Vandaag overdag (vriendin en baby thuis) had ik alles weer even ingesteld zoals voor de loodgieter kwam. "Kamerbijschakeling: actief" omdat dat dus minder verbruikt. Gelijkvloers is belachelijk warm. Gevraagde temperatuur 20 gr en 't is hier 24 🥵

Gisteren, geen idee wat de instelling toen was, waren die stooklijnen volledig anders. 0,22 en 0,70 enzo. Heb ik niet apart aangepast. Maar nu dus overal 0,60

Nog iets nodig? 😬

Ow ja, P1 meter is besteld 😉
 
Laatst bewerkt:
Circuit 1 - kelder
Min. Gew. Aanvoertemp: 15gr
Max. Gew. Aanvoertemp: 55gr
Stooklijn: 0,60

Circuit 2 - gelijkvloers
Min. Gew. Aanvoertemp: 15gr
Max. Gew. Aanvoertemp: 45gr
Stooklijn: 0,60

Circuit 3 - verdieping
Min. Gew. Aanvoertemp: 15gr
Max. Gew. Aanvoertemp: 45gr
Stooklijn: 0,60

Vandaag overdag (vriendin en baby thuis) had ik alles weer even ingesteld zoals voor de loodgieter kwam. "Kamerbijschakeling: actief" omdat dat dus minder verbruikt. Gelijkvloers is belachelijk warm. Gevraagde temperatuur 20 gr en 't is hier 24 🥵

Gisteren, geen idee wat de instelling toen was, waren die stooklijnen volledig anders. 0,22 en 0,70 enzo. Heb ik niet apart aangepast. Maar nu dus overal 0,60

Nog iets nodig? 😬

Ow ja, P1 meter is besteld 😉
Met zo'n stooklijn, maximale aanvoer en kamerbijschakeling actief is het niet moeilijk dat het zo warm wordt :tongue:
Je bent nu weersafhankelijk aan het stoken zonder dat er rekening gehouden wordt met de thermostaat en je stooklijn staat veel te hoog.

Zet eens stooklijn 0.25 voor alles. Minimum temperatuur 26°C en maximum 35°C voor uw verdiep en gelijkvloers. Dat is toch allemaal vloerverwarming he?
En zet voor de kelder minimum 28°C, max 35°C en stooklijn 0.3.

Kamerbijschakeling mag je daarmee terug op uitgebreid zetten. Dat zou een goeie start moeten zijn. Kijk maar eens hoe dat gaat. Als het vlot warm blijft, laat je de stooklijnen 0.05 zakken. En wordt het niet warm genoeg, dan gooi de stooklijnen 0.05 omhoog.
Maar geef het wel genoeg tijd. Vloerverwarming reageert traag en zeker met lage stooklijnen. Maar dat geeft wel de beste COP. Nachtverlaging zou ik ook niet toepassen.

Minimale aanvoer temperatuur mag je niet te laag zetten. Dat zorgt voor pendel gedrag in het tussen seizoen en kan er voor zorgen dat je het niet warm genoeg krijgt wanneer het buiten koud is.

En je stooklijn/aanvoer goed is afgesteld, zal je ook lange runs maken met de thermostaat op uitgebreid en zal hij voor periodes afslaan, wat je niet hebt als je WAR afhankelijk stookt. Dus je verbruik zou dan moeten lager zijn. En het comfort hoger.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Circuit 1 - kelder
Min. Gew. Aanvoertemp: 15gr
Max. Gew. Aanvoertemp: 55gr
Stooklijn: 0,60

Circuit 2 - gelijkvloers
Min. Gew. Aanvoertemp: 15gr
Max. Gew. Aanvoertemp: 45gr
Stooklijn: 0,60

Circuit 3 - verdieping
Min. Gew. Aanvoertemp: 15gr
Max. Gew. Aanvoertemp: 45gr
Stooklijn: 0,60

Vandaag overdag (vriendin en baby thuis) had ik alles weer even ingesteld zoals voor de loodgieter kwam. "Kamerbijschakeling: actief" omdat dat dus minder verbruikt. Gelijkvloers is belachelijk warm. Gevraagde temperatuur 20 gr en 't is hier 24 🥵

Gisteren, geen idee wat de instelling toen was, waren die stooklijnen volledig anders. 0,22 en 0,70 enzo. Heb ik niet apart aangepast. Maar nu dus overal 0,60

Nog iets nodig? 😬

Ow ja, P1 meter is besteld 😉

0,6 is te veel voor die stooklijnen voor vvw in jouw ben woning. 0,6 stelde ik ooit in in een boomervilla van 1991 met 90's vloerverwarming.

Pas eens je stooklijnen aan met de waarden van hierboven...
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Met zo'n stooklijn, maximale aanvoer en kamerbijschakeling actief is het niet moeilijk dat het zo warm wordt :tongue:
Je bent nu weersafhankelijk aan het stoken zonder dat er rekening gehouden wordt met de thermostaat en je stooklijn staat veel te hoog.

Zet eens stooklijn 0.25 voor alles. Minimum temperatuur 26°C en maximum 35°C voor uw verdiep en gelijkvloers. Dat is toch allemaal vloerverwarming he?
En zet voor de kelder minimum 28°C, max 35°C en stooklijn 0.3.

Kamerbijschakeling mag je daarmee terug op uitgebreid zetten. Dat zou een goeie start moeten zijn. Kijk maar eens hoe dat gaat. Als het vlot warm blijft, laat je de stooklijnen 0.05 zakken.

Minimale aanvoer temperatuur mag je niet te laag zetten. Dat zorgt voor pendel gedrag in het tussen seizoen en kan er voor zorgen dat je het niet warm genoeg krijgt wanneer het buiten koud is.

En je stooklijn/aanvoer goed is afgesteld, zal je ook lange runs maken met de thermostaat op uitgebreid en zal hij voor periodes afslaan, wat je niet hebt als je WAR afhankelijk stookt. Dus je verbruik zou dan moeten lager zijn. En het comfort hoger.
Die cijfers waren met kamerbijschakeling: uitgebreid 😉
Hoedanook, veel te warm.
Ik probeer niet meer te switchen zodat het duidelijk blijft. "Kamerbijschakeling: uitgebreid" blijft nu staan.

Gelijkvloers en verdieping = vloerverwarming. Enkel in de grote badkamer is er ook een handdoekwarmer.

Ik pas de stooklijnen aan.
Ik pas de min en max aanvoertemperatuur aan.
Zodra ik kan (vaststellingen doe), breng ik verslag uit 😊
 
Die cijfers waren met kamerbijschakeling: uitgebreid 😉
Hoedanook, veel te warm.
Ik probeer niet meer te switchen zodat het duidelijk blijft. "Kamerbijschakeling: uitgebreid" blijft nu staan.

Gelijkvloers en verdieping = vloerverwarming. Enkel in de grote badkamer is er ook een handdoekwarmer.

Ik pas de stooklijnen aan.
Ik pas de min en max aanvoertemperatuur aan.
Zodra ik kan (vaststellingen doe), breng ik verslag uit 😊
Je gaat het ook even tijd moeten geven en kijken wat het doet bij lagere temperaturen komende dagen vanaf donderdag...
 
Alvast een eerste vaststelling:
Kelder (circuit 1) en gelijkvloers (circuit 2) zijn voldoende warm. Pomp staat voor die circuits uit.

Verdieping (circuit 3) zou wel verwarmd moeten worden (vreemd dat hier de gevraagde temperatuur niet gehaald werd) en is dus voorlopig weer die aanvoer van 23 graden (enige circuit, dus 23 graden :wallbash:) waarbij er dus niets zal verwarmd worden, maar de warmtepomp wel een hele nacht zal draaien. Tot er een ander circuit bijkomt en er wel echt verwarmd wordt.

Dit zijn de gegevens voor circuit 3/verdiep


Gewenste temperatuur is overigens 21 graden.

Ik geef het inderdaad even tijd.
Donderdag zou ik ook mijn P1 meter ontvangen 😊
 
Laatst bewerkt:
Alvast een eerste vaststelling:
Kelder (circuit 1) en gelijkvloers (circuit 2) zijn voldoende warm. Pomp staat voor die circuits uit.

Verdieping (circuit 3) zou wel verwarmd moeten worden (vreemd dat hier de gevraagde temperatuur niet gehaald werd) en is dus voorlopig weer die aanvoer van 23 graden (enige circuit, dus 23 graden :wallbash:) waarbij er dus niets zal verwarmd worden, maar de warmtepomp wel een hele nacht zal draaien. Tot er een ander circuit bijkomt en er wel echt verwarmd wordt.

Dit zijn de gegevens voor circuit 3/verdiep


Gewenste temperatuur is overigens 21 graden.

Ik geef het inderdaad even tijd.
Donderdag zou ik ook mijn P1 meter ontvangen 😊
Das wel heel bizar. En als uw verdieping en gelijkvloers op temperatuur zijn, gebeurd hetzelfde als enkel de kelder nog warmte vraagt?
 
Das wel heel bizar. En als uw verdieping en gelijkvloers op temperatuur zijn, gebeurd hetzelfde als enkel de kelder nog warmte vraagt?
Ik test het vanavond.

Circuit 3 heeft waarschijnlijk een hele nacht water van 23 graden rondgepompt 😒
Deze ochtend waren circuit 2 en circuit 3 aan't opwarmen. Aanvoertemperatuur was 27 graden.
Voor circuit 1 stond de pomp uit. Was voldoende warm. Gevraagde temperatuur is ook niet zo hoog aangezien leefkelder. 19 graden ofzo.
Handdoekwarmer in badkamer (is makkelijke referentie om snel iets vast te stellen) warmde op, maar niet zo warm als vorige week (toen was aanvoertemperatuur 34 graden, als ik me niet vergis)
Ik vermoed dat zodra circuit 2 op temperatuur was de pomp uitgaat, enkel circuit 3 overblijft en dus weer 23 graden... maar aangezien ik op het werk zit, weet ik dat dus niet.
 
Das wel heel bizar. En als uw verdieping en gelijkvloers op temperatuur zijn, gebeurd hetzelfde als enkel de kelder nog warmte vraagt?
Gelijkvloers en verdiep uit gezet.
Enkel kelder laten warmen: aanvoertemperatuur 37 graden.
Kelder opnieuw uit en verdiep laten warmen: aanvoertemperatuur 23 graden.
Ik snap er werkelijk niks meer van!

Gisteren alweer een record verbroken met het verbruik 😩

Denk dat ik gewoon alles ga uitzetten en alles 2 uurkes per dag ga laten warmen. Geen idee of het warm gaat zijn, maar dan is tenminste het verbruik niet zo belachelijk hoog.

Volgende week dinsdag zou de loodgieter komen. Maar ja, de effecten van die instellingen zijn ook pas veel later merkbaar... Ik kan die toch ook niet elke 2 weken opnieuw laten komen.
 
Terug
Bovenaan