Warmtepompen

Neen. Dit ging vroeger enkel en dan nog beperkt door terugdraaiende teller. Zonder terugdraaiende teller en omdat de zonnepanelen in de winterperiode iets van een 10% van hun generatiecapaciteit opwekken en de opwekking dus uit fase is met het verbruik werkt dit niet.

Basisstap is de isolatie om die warmtevraag en noodzaak maximaal te beperken dat die 10% een deuk in het verbruik kan maken. Al is ook dan het voordeel van een w1rmtepomp tov gas beperkt.

Daarnaast is de cop van een l/l systeem slechter dan dat van een l/w systeem omdat je met lucht de massa niet zo goed opwarmt waardoor je dan ook niet de langdurende stralingswarmte van de massa hebt die de functie van het actieve verwarmingselement, de warmtepomp dus, kan overnemen.

Bedankt voor de feedback!
Als ik dit even recapituleer kijk ik dus beter voor een zonnepanelen installatie aangepast aan een lucht/watersysteem.
Dus een installatie die zich enkel focust op verwarmen en koelen en laat ik dus gasinstallatie voor het sanitair warmwater?

Zoniet, wat is een logische installatie om tegenwoordig te plaatsen met oog op de toekomst?
 
Ik schets er misschien eventjes wat context bij: wij verhuizen volgend jaar naar een huis van anno '96. Perfecte kloeke woning, maar wel wat gedateerd natuurlijk op vlak van glas en isolatie. Beide zijn wel aanwezig!
Heb je hier meer details over? Want isolatie is geen vakje om af te vinken, maar breed interpreteerbaar. Is zowel het glas als de isolatie nog van 1996? Dan mag je het begrip "isolatie" van dat tijdperk in de meeste gevallen al met een korrel zout nemen ten opzichte van wat er vandaag gangbaar is.

Uw focus zit verkeerd naar mijn mening. Je wil het verwarmingssysteem herbekijken, terwijl het prioritair advies bij dergelijke kwesties altijd hetzelfde is: isoleren, isoleren, isoleren. Dus kijk naar de schil van de woning, en pak die eerst aan.

Als er trouwens nog klassieke radiatoren hangen, in plaats van vloerverwarming, dan heeft het ook geen zin om zomaar het hart van je centrale verwarming te herbekijken.
 
Bedankt voor de feedback!
Als ik dit even recapituleer kijk ik dus beter voor een zonnepanelen installatie aangepast aan een lucht/watersysteem.
Dus een installatie die zich enkel focust op verwarmen en koelen en laat ik dus gasinstallatie voor het sanitair warmwater?

Zoniet, wat is een logische installatie om tegenwoordig te plaatsen met oog op de toekomst?
Isolatie.
Isolatie
Isolatie
.
.
.
En Isolatie.

Daarna zet je zonnepanelen. En als uw ketel de pijp aan maarten geeft of op zijn laatste tanden loopt dan zou ik persoonlijk nakijken om een L/W warmtepomp te zetten op voorwaarde dat je VVW hebt voorzien of gaat voorzien (inclusief de nodige isolatie in de vloer).

Mogelijks dat een alternatief, als je geen VVW hebt, zou kunnen zijn om ventilatoren te plaatsen op die radiatoren. Maar ik ben niet beslagen genoeg in die techniek om te zeggen of dit hout snijdt of gewoon BS is.

Als je 20+kkwh aan gas verbruikt voor uw verwarming, dan zou de eerste stap dat moeten zijn. Of je moet gewoon een enorm grote woning hebben waardoor het gewoon door de oppervlakte die je opwarmt de consequentie is. En als dat het geval is, dan kan een eventuele piste zijn om de locaties die je effectief op een goede temperatuur zet te beperken tot die locaties die je ook effectief frequenteert terwijl de rest op 15 - 16°C gezet wordt. Maar als je effectief zo'n grote woning hebt, dan is dat gewoon de consequentie van de keuze, en valt er niet zo zeer veel meer aan te doen behalve inboeten op de vroegere standaard.

Warmtepomp is mogelijks een goed idee naar de toekomst. Maar het is nog niet een clear cut optie in zijn geheel. Prijsverschil tussen elektriciteit en gas zou daarvoor wat korter bij elkaar moeten liggen om de warmtepomp echt interessant te maken. Ik denk dat dit op termijn ook in die richting zal evolueren, rekening houdende op het feit van de introductie van accijnzen ipv BTW in de prijszetting. Maar wanneer dit het geval is, is een beetje gokken.

Daarom dat mijn voorkeur eerst op die hoger vermelde zaken ingaat. Daar die ofwel enerzijds structureel zijn en een laaaaaaaaaaaang effect hebben (isolatie gaat niet echt EOL (end of life)), en zonnepanelen brengen op dit moment tgv de hoge energieprijzen goed op. Een warmtepomp heeft een levenstermijn van 12 - 20j, en dan komen er al wel eens stukken aan of mag je denken om de investering opnieuw te doen en het netto positief effect op de factuur is gewoon beperkt (grofweg kan je zeggen dat gas aan factor 2.9 zit, terwijl warmtepomp L/W aan 3.6 - 3.9 tgv planbaarheid naar draaien op warmste moment voor de energieverliezen goed te maken en L/L aan factor 2.7, en 3.5 of zo in het tussenseizoen). Rudimentaire richtinggevende getallen, niet set in stone. Gewoon om een idee te geven.
 
Heb je hier meer details over? Want isolatie is geen vakje om af te vinken, maar breed interpreteerbaar. Is zowel het glas als de isolatie nog van 1996? Dan mag je het begrip "isolatie" van dat tijdperk in de meeste gevallen al met een korrel zout nemen ten opzichte van wat er vandaag gangbaar is.

Uw focus zit verkeerd naar mijn mening. Je wil het verwarmingssysteem herbekijken, terwijl het prioritair advies bij dergelijke kwesties altijd hetzelfde is: isoleren, isoleren, isoleren. Dus kijk naar de schil van de woning, en pak die eerst aan.

Als er trouwens nog klassieke radiatoren hangen, in plaats van vloerverwarming, dan heeft het ook geen zin om zomaar het hart van je centrale verwarming te herbekijken.
Over meer gegevens beschik ik momenteel niet. Al besef ik goed genoeg dat zowel isolatie in de muur als het glas serieus gedateerd zijn en inderdaad niet meer te spiegelen zijn aan de huidige standaarden.

Ik heb al zitten nadenken om de glaspartijen te vervangen maar niet het raamkader. Maar dan is de vraag of houten raamkaders nog slim zijn om te houden.
En stel dat er toch amper tot niets van isolatie zou in de muren zitten, hou ik niet zo van spouwen opspuiten voor isolatie. Tenzij ook die techniek de laatste jaren zoveel verbetert is dat het wel aangewezen wordt?
Isolatie.
Isolatie
Isolatie
.
.
.
En Isolatie.

Daarna zet je zonnepanelen. En als uw ketel de pijp aan maarten geeft of op zijn laatste tanden loopt dan zou ik persoonlijk nakijken om een L/W warmtepomp te zetten op voorwaarde dat je VVW hebt voorzien of gaat voorzien (inclusief de nodige isolatie in de vloer).

Mogelijks dat een alternatief, als je geen VVW hebt, zou kunnen zijn om ventilatoren te plaatsen op die radiatoren. Maar ik ben niet beslagen genoeg in die techniek om te zeggen of dit hout snijdt of gewoon BS is.

Als je 20+kkwh aan gas verbruikt voor uw verwarming, dan zou de eerste stap dat moeten zijn. Of je moet gewoon een enorm grote woning hebben waardoor het gewoon door de oppervlakte die je opwarmt de consequentie is. En als dat het geval is, dan kan een eventuele piste zijn om de locaties die je effectief op een goede temperatuur zet te beperken tot die locaties die je ook effectief frequenteert terwijl de rest op 15 - 16°C gezet wordt. Maar als je effectief zo'n grote woning hebt, dan is dat gewoon de consequentie van de keuze, en valt er niet zo zeer veel meer aan te doen behalve inboeten op de vroegere standaard.

Warmtepomp is mogelijks een goed idee naar de toekomst. Maar het is nog niet een clear cut optie in zijn geheel. Prijsverschil tussen elektriciteit en gas zou daarvoor wat korter bij elkaar moeten liggen om de warmtepomp echt interessant te maken. Ik denk dat dit op termijn ook in die richting zal evolueren, rekening houdende op het feit van de introductie van accijnzen ipv BTW in de prijszetting. Maar wanneer dit het geval is, is een beetje gokken.

Daarom dat mijn voorkeur eerst op die hoger vermelde zaken ingaat. Daar die ofwel enerzijds structureel zijn en een laaaaaaaaaaaang effect hebben (isolatie gaat niet echt EOL (end of life)), en zonnepanelen brengen op dit moment tgv de hoge energieprijzen goed op. Een warmtepomp heeft een levenstermijn van 12 - 20j, en dan komen er al wel eens stukken aan of mag je denken om de investering opnieuw te doen en het netto positief effect op de factuur is gewoon beperkt (grofweg kan je zeggen dat gas aan factor 2.9 zit, terwijl warmtepomp L/W aan 3.6 - 3.9 tgv planbaarheid naar draaien op warmste moment voor de energieverliezen goed te maken en L/L aan factor 2.7, en 3.5 of zo in het tussenseizoen). Rudimentaire richtinggevende getallen, niet set in stone. Gewoon om een idee te geven.

De woning is absoluut niet groter dan een doorsnee alleenstaande gezinswoning met 3 slaapkamers.
We waren absoluut niet van plan om structurele werken uit te voeren aan de buitenschil van de woning maar vooral de verwarming up te daten.
De ketel is nog een oude (condensatie)ketel, waarvan ik het jaar niet weet. Verder zijn de radiatoren standaard voor de tijd van toen. Niets meer, niets min. Ramen zijn zoals hierboven vermeld houten raamkaders met beglazing, alleen de U-waarde weet ik niet.

Dat de woning een isolatie update kan krijgen, daar ben ik ook al in mee. Maar zoals ik al zei, was ik eerder van plan om het warm en koelsysteem al een serieuze update te geven dat in combinatie met zonnepanelen al moet zorgen voor de eerste costcutting.

Ik ga de pistes eens verder onderzoek naar nieuwe beglazing toe, al worden dat dan meteen wel grotere kapwerken dan we sowieso voorzien hadden. Maar wat dan met muurisolatie?
 
Over meer gegevens beschik ik momenteel niet. Al besef ik goed genoeg dat zowel isolatie in de muur als het glas serieus gedateerd zijn en inderdaad niet meer te spiegelen zijn aan de huidige standaarden.
Als je het EPC attest hebt, link dat eens even, desnoods anonimiseer je het wat.

De woning is absoluut niet groter dan een doorsnee alleenstaande gezinswoning met 3 slaapkamers.
We waren absoluut niet van plan om structurele werken uit te voeren aan de buitenschil van de woning maar vooral de verwarming up te daten.
De ketel is nog een oude (condensatie)ketel, waarvan ik het jaar niet weet. Verder zijn de radiatoren standaard voor de tijd van toen. Niets meer, niets min. Ramen zijn zoals hierboven vermeld houten raamkaders met beglazing, alleen de U-waarde weet ik niet.
Kijk hé, gooi al de gegevens die je hebt eens in het volgende https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening

Normaal gezien kun je dan ook het effect van een andere condensatieketel simuleren.
Maar met het feit dat je nu premies krijgt voor isolatie, dat je leningen kan afsluiten voor isolatie en met het feit dat 20.000kwh gas aan 0.14cent/kwh, 2800€ aan gas kost die je opstookt. Of 4400€ bij een gasprijs van 0.22. Dan wil een halvering van het verbruik zeggen dat je 1400€ in uw zak steekt elk jaar opnieuw. Jaar na jaar. Terwijl bij 4400€, dit al 2200€ is die je in uw zakken steekt jaar na jaar na jaar. In de veronderstelling natuurlijk dat de prijs van gas niet meer terug gaat naar zijn 2 - 6 cent/kwh. Maar ik acht die kans klein. Maar ik kan natuurlijk de toekomst niet voorspellen.

Dat de woning een isolatie update kan krijgen, daar ben ik ook al in mee. Maar zoals ik al zei, was ik eerder van plan om het warm en koelsysteem al een serieuze update te geven dat in combinatie met zonnepanelen al moet zorgen voor de eerste costcutting.
Zoals gezegd, ik zie niet direct in dat de impact van een gasketel zo significant is. En de koppeling met zonnepanelen als costcutting is er ook niet echt.
Vooral omdat DE manier om die besparing te realiseren is via te verwarmen op lage temperatuur. Wat mogelijks problematisch kan zijn om tgv beperktere afgifteoppervlak van radiatoren voldoende warmtevermogen te kunnen afgeven om enerzijds het op te warmen en anderzijds de verliezen op te vangen.

Maar mogelijks dat iemand anders zijn of haar licht er kan op schijnen en de effectieve berekening kan maken van wat het vervangen van de ketel door een nieuwe ketel mogelijks als verbruiksverschil zou kunnen geven.

Ik ga de pistes eens verder onderzoek naar nieuwe beglazing toe, al worden dat dan meteen wel grotere kapwerken dan we sowieso voorzien hadden. Maar wat dan met muurisolatie?
Best eerst de isolatie (naisolatie, niet de buitenmuur afbreken... dat haal je er niet uit...) doen, zodanig dat met de nieuwe ramen er rekening kan gehouden worden met de extra dikte. Want als je er geen rekening mee houdt met die dikte, dan zorgt dat mogelijks voor miserie en extra kosten later.

Uiteindelijk bepaal je zelf wat je doet. En ik begrijp dat het allemaal niet makkelijk is om diepgaande renovaties te doen en dat geld eraan te geven. Maar dat is mijn opinie.
 
Ik heb mijn gegevens eens ingegeven in https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening maar je kan blijkbaar geen 0 invullen bij isolatie (mijn vloer is niet geïsoleerd)? Dan doet de berekening niets? Ook raar: het verschil tussen 0.01m pur isolatie en 0.001m geeft een dubbel zo hoog warmte verlies, kan toch niet kloppen?
Ik doe dan "vul lambdawaarde in" en zet die op 0,0 alsook de dikte op 0,0 dat lijkt te lukken.
 
Temperatuur 's morgens was gisteren 37 °C, maar toen had de circulatiepomp wel 30 minuten gedraaid zowel om 20u als om 6u. Ik heb die circulatiepomp nu uitgeschakeld want die zorgt echt voor een enorm warmteverlies. Zonder die circulatiepomp is het vooral in de keuken enorm lang wachten op lauw water. Ik kan die leidingen en collectoren indien nodig wel gaan isoleren, maar ik weet niet of dat veel soelaas zal brengen.

In elk geval ga ik voor in de keuken zo een Daalderop cold-fill boiler van 10 liter onder de spoelbak monteren. Van een hot-fill is zelfs geen sprake aangezien er uit de warmwaterleiding toch koud water komt. Op die manier kan ik al het warm water uit de boiler sparen voor de douche en het bad boven. Indien ik daar ook problemen blijf ondervinden om een warme douche te kunnen nemen 's morgens ga ik achter mijn warmtepompboiler een elektrische smart boiler van Daalderop plaatsen van bijvoorbeeld 50 liter.

Ach wat mis ik mijn goeie ouwe trouwe condensatieketel :frown:
Hoe is de temperatuur van het SSW nu met de circulatiepomp uit? Kan je nu 's morgens terug een warme douche nemen?
 
Volgens de energiemeter van de warmtepomp haal ik momenteel een COP van bijna 6... Dat lijkt me nu wel heel optimistisch.
(Vertrekwater temperatuur is continue 25gr en retour was daarjuist 21)

Daikin altherma 3.
Temperatuur tussen 3 en 8 graden buiten.
 
Volgens de energiemeter van de warmtepomp haal ik momenteel een COP van bijna 6... Dat lijkt me nu wel heel optimistisch.
(Vertrekwater temperatuur is continue 25gr en retour was daarjuist 21)

Daikin altherma 3.
Temperatuur tussen 3 en 8 graden buiten.
Je zit met een heel lage aanvoer he. Kan wel denk ik. Zeker als de compressor op zijn minimum vermogen aan het draaien is.
 
Je zit met een heel lage aanvoer he. Kan wel denk ik. Zeker als de compressor op zijn minimum vermogen aan het draaien is.
Huh? De reden dat de COP van een (niet-geothermische) warmtepomp daalt als de buitentemperatuur daalt, is omdat een warmtepomp minder energie uit koude lucht kan halen (ze zal die minder verder kunnen afkoelen, of toch tenminste veel moeilijker).
Dat de gevraagde temperatuur laag is helpt natuurlijk; omdat er minder energie voor nodig is.

Volgens de technische fiche van de Altherma 3 haalt die 4.81 voor 35 graden. Als je 10 graden kouder vraagt lijkt me wel dat je nog wat kan stijgen. 6 is wel heel veel...
 
Huh? De reden dat de COP van een (niet-geothermische) warmtepomp daalt als de buitentemperatuur daalt, is omdat een warmtepomp minder energie uit koude lucht kan halen (ze zal die minder verder kunnen afkoelen, of toch tenminste veel moeilijker).
Dat de gevraagde temperatuur laag is helpt natuurlijk; omdat er minder energie voor nodig is.

Volgens de technische fiche van de Altherma 3 haalt die 4.81 voor 35 graden. Als je 10 graden kouder vraagt lijkt me wel dat je nog wat kan stijgen. 6 is wel heel veel...
Dat is een 10°C lagere delta he. Dat kan wel ongeveer 1 COP zijn hoor. Hij zegt ook niet dat hij 6 haalt, maar bijna 6.
Je haalt niet alleen een hogere cop met hogere buitentemperaturen, maar ook door jouw aanvoer te laten zakken. Dan moet de compressor het gas minder hard samen persen en het rendement hoger.
Onze warmtepomp ligt nu af, maar wij haalden ook COP 5.6-5.8 gemiddeld met temperaturen van 2-7°C. Aanvoer was toen iets van een 25-28°C.
Hier de statistieken van een Vaillant VWL 75/6. Je ziet dat er een COP van 1.2 verschil is tussen 35 en 45°C aanvoer. Voor 25°C aanvoer is er geen officiële data, maar ik gok dat daar ook minstens 1 COP stijging is als je ziet dat de stappen in COP steeds groter worden naarmate de aanvoer daalt.

Vaillant VWL 75/6 COP
7/W354.8
7/W453.6
7/W552.9
7/W652.3
 
Laatst bewerkt:
Enkele dagen later en @MorGo7h heeft gelijk hoor.
Mijn fluvius bevestigd trouwens het lage verbruik.
Momenteel in het hele huis ongeveer 19graden binnen we gaan hem gewoon laten aanstaan ipv nog is af te zetten (verhuizen binnen een maand ofzo)
 
Zou het een beter rendement geven met een L/W warmtepomp om met nachtverlaging te werken? (Spreek dan over nieuwbouw)
Bv Dag 21°C en nacht 19,5°C

Dan draait hem overdag (wanneer buitentemperatuur iets hoger ligt). Ik veronderstel dat in een nieuwbouw tijdens de nacht de woning met vloerverwarming niet zo snel afkoelt.
Het is nu ook niet dat de warmtepomp in de ochtend volle bak moet werken. Want bij 0 graden zit je misschien aan een aanvoertemperatuur van 27°C en uw retour temperatuur zal dan ook niet lager zijn dan 19,5 graden en zal wel snel terug oplopen, waardoor uw delta terug verkleint.

Bij mijn vorige nieuwbouw merkte ik op dat mijn verwarming (gasketel) vooral s'nachts branden. Thermostaat stond toen op permanent 21°C. Met de nachtverlaging zou ik dan denken dat je het meer opschuift om het overdag op te warmen. Toen in de winter het zonnetje door kwam in de dag had je zelf een overshoot in temperatuur en heb je dus teveel energie tijdens de nacht ingestoken. Dat zou dan ook een stuk gecoverd zijn.
 
Zou het een beter rendement geven met een L/W warmtepomp om met nachtverlaging te werken? (Spreek dan over nieuwbouw)
Bv Dag 21°C en nacht 19,5°C

Dan draait hem overdag (wanneer buitentemperatuur iets hoger ligt). Ik veronderstel dat in een nieuwbouw tijdens de nacht de woning met vloerverwarming niet zo snel afkoelt.
Het is nu ook niet dat de warmtepomp in de ochtend volle bak moet werken. Want bij 0 graden zit je misschien aan een aanvoertemperatuur van 27°C en uw retour temperatuur zal dan ook niet lager zijn dan 19,5 graden en zal wel snel terug oplopen, waardoor uw delta terug verkleint.

Bij mijn vorige nieuwbouw merkte ik op dat mijn verwarming (gasketel) vooral s'nachts branden. Thermostaat stond toen op permanent 21°C. Met de nachtverlaging zou ik dan denken dat je het meer opschuift om het overdag op te warmen. Toen in de winter het zonnetje door kwam in de dag had je zelf een overshoot in temperatuur en heb je dus teveel energie tijdens de nacht ingestoken. Dat zou dan ook een stuk gecoverd zijn.
's morgens is het ook nog koud, en dan gaat de verwarming 's morgens het meeste opspringen om het warmteverlies van de nacht te compenseren
 
Zou het een beter rendement geven met een L/W warmtepomp om met nachtverlaging te werken? (Spreek dan over nieuwbouw)
Bv Dag 21°C en nacht 19,5°C

Dan draait hem overdag (wanneer buitentemperatuur iets hoger ligt). Ik veronderstel dat in een nieuwbouw tijdens de nacht de woning met vloerverwarming niet zo snel afkoelt.
Het is nu ook niet dat de warmtepomp in de ochtend volle bak moet werken. Want bij 0 graden zit je misschien aan een aanvoertemperatuur van 27°C en uw retour temperatuur zal dan ook niet lager zijn dan 19,5 graden en zal wel snel terug oplopen, waardoor uw delta terug verkleint.

Bij mijn vorige nieuwbouw merkte ik op dat mijn verwarming (gasketel) vooral s'nachts branden. Thermostaat stond toen op permanent 21°C. Met de nachtverlaging zou ik dan denken dat je het meer opschuift om het overdag op te warmen. Toen in de winter het zonnetje door kwam in de dag had je zelf een overshoot in temperatuur en heb je dus teveel energie tijdens de nacht ingestoken. Dat zou dan ook een stuk gecoverd zijn.
1.5C nacht verlaging is teveel. 0.5C zou ik maximaal kiezen.
Als de warmtepomp die 1.5C moet compressoren draait die op een hoger vermogen dan om alles op temperatuur te houden en dan daalt de COP ook. Wanneer de warmtepomp moduleert naar zijn minimaal toerental, dan is de COP hoger.
 
Dan draait hem overdag (wanneer buitentemperatuur iets hoger ligt). Ik veronderstel dat in een nieuwbouw tijdens de nacht de woning met vloerverwarming niet zo snel afkoelt.
Het is nu ook niet dat de warmtepomp in de ochtend volle bak moet werken. Want bij 0 graden zit je misschien aan een aanvoertemperatuur van 27°C en uw retour temperatuur zal dan ook niet lager zijn dan 19,5 graden en zal wel snel terug oplopen, waardoor uw delta terug verkleint.
Probleem op dagen zoals vandaag is dat het koudste punt van de dag er is als je al wakker bent.
Koudste punt van de dag is als de zon juist opkomt en al het vocht uit de lucht is aan het halen.
Dus dan zou je pas kunnen beginnen op te warmen op een efficiëntere manier rond 9h ofzo... Dan is je huis pas warmer tegen de middag.
Wat misschien nog zou kunnen lukken is warmen tot iets na middernacht en dan terug beginnen om 9h.
Maar volgens mij die marginal gains gaan ten kosten van je comfort.
 
Volgend issue met de vloerverwarming / warmtepomp (Vaillant). Misschien hier iemand die raad heeft:

In huis zijn er 3 circuits: kelder, gelijkvloers en verdiep.
Als er 2 of 3 circuits warmte vragen ( = huidige binnentemperatuur ligt onder de gevraagde temperatuur), dan gaat alles goed. Aanvoertemperatuur gaat boven de 30 graden en er wordt verwarmd.
Zijn 2 circuits op temperatuur en blijft er dus nog 1 circuit over (of moest er überhaupt al maar 1 circuit verwarmd worden), dan blijft die eindeloos "verwarmen" aangezien de aanvoertemperatuur dan slechts 23 graden is.
Kortom, een hoog verbruik (aangezien warmtepomp continu draait) om te resulteren in een koude verdieping. Allee, koud is veel gezegd, maar niet aangenaam.

Ik vermoed iets banaals in de instellingen, maar zou niet weten wat.

Hier iemand die weet wat ik moet aanpassen?
Loodgieter zou weer eens langskomen, maar geen idee wanneer. En het verbruik via de Engie app stemt mij nu alles behalve vrolijk...
 
Wat is uw minimum en maximum aanvoer temperatuur per circuit? En wat is de stroomlijn per circuit?

Wellicht staat er daar iets niet goed en moet je wat bijstellen.

Overal vloerverwarming of zijn er ook radiatoren?
 
Terug
Bovenaan