Warmtepompen

Huis verpatsen (aan een jong koppel dat het kan strippen) en naar een nieuwbouwappartement verhuizen. Resterende winst aan de kinderen schenken. Problem solved.
Dit is inderdaad de oplossing die meer en meer zal voor komen..
 
Dus wat is in haar geval dan het beste?

Gasketel? Nope.
Hybride? Nope, want ze heeft nog geen gasketel, dus dat lijkt me dan ook niet zo goed.
Lucht water warmtepomp? Ook een slecht idee volgens jou ..
Lucht Lucht warmtepomp? Ook niet zeker? Als lucht water al slecht is, dan gaat lucht lucht ook niet veel extra's doen.
Vloerverwarming? Maar dan moet je de vloer helemaal uitbreken?

Dan blijft er niets meer over ??? :unsure:
Lucht-lucht lijkt me wel een optie. Dat stookt toch snel een ruimte warm, i.t.t. een lucht-water warmtepomp?
 
Lucht-lucht lijkt me wel een optie. Dat stookt toch snel een ruimte warm, i.t.t. een lucht-water warmtepomp?
Wat ivm het water? Dat moet ook opgewarmd worden hé. Nu is dat eveneens via de ketel.
Mijn moeder wenst geen koude douche te nemen :)
 
Wat ivm het water? Dat moet ook opgewarmd worden hé. Nu is dat eveneens via de ketel.
Mijn moeder wenst geen koude douche te nemen :)
Lucht water haalt een hoger rendement.
Ventiloconvectoren werken beter op lage temperatuur, maar je kan het proberen met de originele radiatoren als die nu overgedimensioneerd zijn. Evt. zelf upgraden met wat ventilators, want dat is basically een ventilo convector.

Heb je een idee hoeveel kWh aan gas ze nu jaarlijks verstoken?
 
Wat ivm het water? Dat moet ook opgewarmd worden hé. Nu is dat eveneens via de ketel.
Mijn moeder wenst geen koude douche te nemen :)
Een warmtepompboiler. Dat is alleszins ons plan wanneer onze gasketel het begeeft. In elke ruimte die we verwarmen een airco plaatsen en daarbovenop dan een warmtepompboiler voor het warme water.
 
Een L/W is beter, grotendeels omdat de verwarming langer de warmte blijft afgeven.
L/L krijgt het ook wel warm, maar die warmte verdwijnt sneller, of heeft toch het gevoel van sneller te verdwijnen.

Wanneer je vb zegt van kijk ik selecteer 1 ruimte die ik vooral verwarm (en waar ik voor de leut die ruimte ook superzwaar isoleer), vb waarin ik leef en 1 ruimte die ik gewoon eens opzet om de koude te breken, dan kun je zeggen van ok ik plaats een L/L versie, al moet je dan wel nog opletten voor uw zones zoals de badkamer, of alles waar water passeert zodanig dat je niet met bevroren buizen of zo eindigt.

Maar dat lijkt mij dan 1 van de goedkoopste manieren om dit op te lossen. De meest structurele versie is echter om zoals al gezegd, te isoleren (in plafond / dak 24 - 40 cm PUR) en in de muren (12 - 24 cm). MAAR als je dan zodanig zwaar isoleert, dan voorzie je ook best een volledig verluchtingssysteem of anders ga je mogelijks schimmel gaan krijgen tgv gebrek aan verluchting - en uw raam openzetten in de winter is wel goed om te verluchten... maar echt niet rendabel als je ziet hoeveel warmte je daarmee laat ontsnappen.
Maar de kost daarvan knalt gewoon zeer snel omhoog.

Het enige andere alternatief is een geothermische. Met de terugdraaiende teller was dat dan een quasi non discussie geweest. Nu, ga je nog altijd veel geld geven. Gewoon door het feit dat je op HT of best case scenario MT als afgiftesysteem hebt waardoor je niet de COP 5 of hoger gaat halen zoals degene die je kunt halen bij LT afgiftesysteem.
Anders gezegd wanneer je een hoog verbruik hebt dan helpt die hoge cop om dat behapbaarder te maken (vb 15000kwh gas die je verbruikt is met een lage temperatuursverwarming dan 3000-3500kwh elektriciteit). Dat is dan nog altijd 1500 - 1750€ elk jaar. Maar bij gas betaal je dan toch al vlot 2250€ op jaarbasis. Als je echter maar een COP van 3 haalt, dan betaal je 2500€... wat dan toch weer niet noodzakelijk interessant is. Maar met zelfs een voordeel van 500€ / jaar duurt het toch wel eventjes voordat je 10 of 20k hebt eruitgehaald... En is het dan ook eerder een actie voor de lange termijn, niet als je er maar een paar jaar blijft.
 
Nu ja de meesten gaan dus akkoord mits voldoende isolatie dat een L/W één van de opties is (toekomstgericht)

Momenteel is het nog niet aan de orde, maar stel dat de mazoutprijs voor het plafond gaat en per winter 10000 balletjes zou kosten (voor 2500 liter). Dan kan je toch echt gewoon beter een warmtepomp plaatsen, desnoods eerst nog extra stevig isoleren en desnoods andere radiatoren? Dan nog heb je dat geld na enkele jaren terugverdiend, door een absurd hoge mazoutprijs. Right ???

Want .. mijn moeder heeft dus ook sociaal tarief voor elektriciteit, voor Mazout is dat er NIET.

Nu is dat dus nog niet van toepassing, maar met den oorlog weet je echt niet waar het plafond van de prijzen zich bevindt.

Maar 'correct me if I am wrong' :)
 
Probleem is dat de elektriciteit prijs waarschijnlijk ook mee omhoog gaat dan..
 
Probleem is dat de elektriciteit prijs waarschijnlijk ook mee omhoog gaat dan..
Ik heb het gecorrigeerd --> Verlenging van de groep met een sociaal tarief (meer mensen hebben er tijdelijk recht op) en dan betaalt ons moeder in verhouding daar niet zoveel extra voor.

Maar goed, zo hard is de mazout ook nog niet gestegen, ik ben gewoon aan het nadenken voor een 'mogelijke' toekomst.
 
Ik heb het gecorrigeerd --> Verlenging van de groep met een sociaal tarief (meer mensen hebben er tijdelijk recht op) en dan betaalt ons moeder in verhouding daar niet zoveel extra voor.

Maar goed, zo hard is de mazout ook nog niet gestegen, ik ben gewoon aan het nadenken voor een 'mogelijke' toekomst.
Dacht dat het sociaal tarief ook meesteeg, maar gewoon langzamer.
 
Hier besloten van al een deel gas te vervangen door een warmtepompboiler.
Zou op de zolder komen te staan boven de badkamer, zo is de af te leggen afstand minimaal. Keukenkraan beneden vervangen we door een Quooker oid.

Vraag over de pomp: deze zou de binnenluchttemp van de zolder gebruiken (ideaal in de winter voor de COP) en zou de koude lucht via een buis afvoeren. Ik kan op de zolder nog uitbreiden via onze balansventilatie om ook daar continue verse voorverwarmde lucht aan te voeren. Kunnen we zo vermijden dat de zolder een frigo wordt en het ideale rendement behouden?
 
Hier besloten van al een deel gas te vervangen door een warmtepompboiler.
Zou op de zolder komen te staan boven de badkamer, zo is de af te leggen afstand minimaal. Keukenkraan beneden vervangen we door een Quooker oid.

Vraag over de pomp: deze zou de binnenluchttemp van de zolder gebruiken (ideaal in de winter voor de COP) en zou de koude lucht via een buis afvoeren. Ik kan op de zolder nog uitbreiden via onze balansventilatie om ook daar continue verse voorverwarmde lucht aan te voeren. Kunnen we zo vermijden dat de zolder een frigo wordt en het ideale rendement behouden?
Euhm ga je zo je verwarming niet gewoon in gang steken? Ofwel valt je zolder buiten je beschermd volume, en is die "warme" lucht daar zeer beperkt, ofwel valt die binnen je beschermd volume en ga je dus je leefruimte gewoon afkoelen, om dan terug op te warmen met (ik vermoed) gas?
 
Euhm ga je zo je verwarming niet gewoon in gang steken? Ofwel valt je zolder buiten je beschermd volume, en is die "warme" lucht daar zeer beperkt, ofwel valt die binnen je beschermd volume en ga je dus je leefruimte gewoon afkoelen, om dan terug op te warmen met (ik vermoed) gas?

Zolder is geen verwarmde ruimte. Maar krijgt wel warmte door binnenwarmte die langzaam omhoog kruipt. Warmte is dus idd beperkt maar zou wat willen toevoegen via balansventilatie D.

Maar de warmtepomp zou dus de kou die die genereert afvoeren naar buiten, helpt dat al niet een groot stuk? Het zal er dus nooit vriezen binnen vermoed ik, betere COP in de winter dus.
 
Zolder is geen verwarmde ruimte. Maar krijgt wel warmte door binnenwarmte die langzaam omhoog kruipt. Warmte is dus idd beperkt maar zou wat willen toevoegen via balansventilatie D.
Hoe wil je warmte "toevoegen" met een systeem D? Het beste wat dat kan doen is warmteverlies beperken...
Maar de warmtepomp zou dus de kou die die genereert afvoeren naar buiten, helpt dat al niet een groot stuk? Het zal er dus nooit vriezen binnen vermoed ik, betere COP in de winter dus.
De warmtepomp trekt warme lucht uit je zolder, die moet vervangen worden door ofwel de koude buitenlucht (ergo beperkt effect omdat je zolder gewoon snel gaat afkoelen) of de warme binnenlucht, het is maar waar de openingen het grootst zijn; naar beneden of naar buiten.
 
Hier besloten van al een deel gas te vervangen door een warmtepompboiler.
Zou op de zolder komen te staan boven de badkamer, zo is de af te leggen afstand minimaal. Keukenkraan beneden vervangen we door een Quooker oid.

Vraag over de pomp: deze zou de binnenluchttemp van de zolder gebruiken (ideaal in de winter voor de COP) en zou de koude lucht via een buis afvoeren. Ik kan op de zolder nog uitbreiden via onze balansventilatie om ook daar continue verse voorverwarmde lucht aan te voeren. Kunnen we zo vermijden dat de zolder een frigo wordt en het ideale rendement behouden?

Zijn er in nieuwere grote projecten zo geen cases waarbij koelcellen worden gekoeld door de verdampers van de warmtepompen die in de winter in staan voor de verwarming en het warm water? De condensor van de airco's of koelcellen kan in de zomer dan worden gebruikt voor warm water bijvoorbeeld.
 
Hoe wil je warmte "toevoegen" met een systeem D? Het beste wat dat kan doen is warmteverlies beperken...

De warmtepomp trekt warme lucht uit je zolder, die moet vervangen worden door ofwel de koude buitenlucht (ergo beperkt effect omdat je zolder gewoon snel gaat afkoelen) of de warme binnenlucht, het is maar waar de openingen het grootst zijn; naar beneden of naar buiten.

De vraag is: hoeveel energie gaat dat uit de lucht halen. Zal toch veel beperkter zijn tov een verwarmingswarmtepomp, nee? Ik lees overal minder dan 1000kWh per jaar voor een vat van 200 liter.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan