Warmtepompen

Herman De Croo

Well-known member
Met de afschaffing van de terugdraaiende teller, zijn er amper nog scenario's waarbij een WP economisch verstandiger is dan klassiek gas.
 
Er zijn genoeg consumenten die blind WP icm zonnepanelen hebben gelegd, niet luisterend naar de vele waarschuwingen dat de terugdraaiende teller misschien toch niet ging blijven.

Waarom er dan van uitgaan dat het huidig klimaat rond gas ongewijzigd zal blijven de komende jaren?
 
Met de afschaffing van de terugdraaiende teller, zijn er amper nog scenario's waarbij een WP economisch verstandiger is dan klassiek gas.
Behalve in nieuwe verkavelingen waar er geen gas meer gelegd mag worden nu. Wij zijn in zo'n situatie voor een nieuwbouw volgend jaar.

We overwegen eigenlijk sterk om een gastank in de grond te steken en gewoon een gasketel te zetten. We zullen wsl wel de nodige voorzieningen doen om over te schakelen op een warmtepomp indien noodzakelijk in de toekomst.

Warmtepomp is financieel niet meer te verantwoorden. Behalve lucht/lucht, maar dat is dan een minder niveau van comfort naar mijn mening. Een mogelijkheid is pellets met automatische aanvoer, maar dat neemt veel meer plaats in dan een gasketel.
 
Behalve in nieuwe verkavelingen waar er geen gas meer gelegd mag worden nu. Wij zijn in zo'n situatie voor een nieuwbouw volgend jaar.

We overwegen eigenlijk sterk om een gastank in de grond te steken en gewoon een gasketel te zetten. We zullen wsl wel de nodige voorzieningen doen om over te schakelen op een warmtepomp indien noodzakelijk in de toekomst.

Warmtepomp is financieel niet meer te verantwoorden. Behalve lucht/lucht, maar dat is dan een minder niveau van comfort naar mijn mening. Een mogelijkheid is pellets met automatische aanvoer, maar dat neemt veel meer plaats in dan een gasketel.
Dit kan je onmogelijk serieus menen?

Stel dat de rollen omgekeerd zijn over 5jaar en de gas je meer kost. Dan vind je het dus ook gewoon ok dat je in de gasketel en tank hebt geïnvesteerd, en ga je gewoon opnieuw investeren?
 
Dit kan je onmogelijk serieus menen?

Stel dat de rollen omgekeerd zijn over 5jaar en de gas je meer kost. Dan vind je het dus ook gewoon ok dat je in de gasketel en tank hebt geïnvesteerd, en ga je gewoon opnieuw investeren?
Dan spreek ik wel over een langere termijn hè.
 
We overwegen eigenlijk sterk om een gastank in de grond te steken en gewoon een gasketel te zetten. We zullen wsl wel de nodige voorzieningen doen om over te schakelen op een warmtepomp indien noodzakelijk in de toekomst.

Wat kost dat grapje? Zowel de plaatsing als de kwhprijs als je gas laat leveren zijn toch aanzienlijk?
 
Dit kan je onmogelijk serieus menen?

Stel dat de rollen omgekeerd zijn over 5jaar en de gas je meer kost. Dan vind je het dus ook gewoon ok dat je in de gasketel en tank hebt geïnvesteerd, en ga je gewoon opnieuw investeren?

Wat kost dat grapje? Zowel de plaatsing als de kwhprijs als je gas laat leveren zijn toch aanzienlijk?

De kostprijs daarvan valt echt goed mee. Die tank huur je gewoon, dat kost 2 keer niks. En de prijs van propaangas is lager dan de mazoutprijs per liter. Eigenlijk is het vreemd dat het niet meer wordt genomen, ipv die veel te dure warmtepomp, die je dan nog eens een gigantische elektriciteitsfactuur gaat opleveren.

Ik geef aan mijn klanten vandaag ook de raad om een aardgasketel met vloerverwarming te plaatsen, dan kan je in de toekomst makkelijk overschakelen op de lage temperatuursystemen zoals warmtepompen. Die zullen binnen dit en 10-15 jaar weer een pak performanter en goedkoper zijn. En wie weet welke systemen er dan op de markt zijn, kan best zijn dat je tegen dan je huis kan verwarmen met pakweg waterstof.

Je kan overschakelen wanneer je ketel aan vervanging toe is, na pakweg 15-20 jaar, maar waarom zou je ook niet sneller kunnen overschakelen, wanneer bv aardgas onbetaalbaar zou worden door extra taksen ed? Als je ziet wat een aardgasketel vandaag maar kost, op dit moment is dat gewoon de veilige keuze.

Daarnaast, die warmtepomp verbruikt veel elektriciteit, je PV panelen draaien niet meer terug, iedereen moet een elektrische auto hebben (of zelfs 2 per gezin),... los van het feit dat veel binneninstallaties en zelfs de elektriciteitsnetwerken in de straat dat niet allemaal kunnen doen draaien, gaat men dan nog eens elektriciteit extra gaan belasten op piekmomenten én gaan we na het sluiten van de kerncentrales heel snel met capaciteitsproblemen komen te zitten.

Nee, ze zijn echt helemaal stekeblind in de regering.
 
Propaan is kostelijk tegenover aardgas als ik het goed uitreken.

Als ik 10000 kWh warmte moet aanmaken kost het met aardgas aan 4 cent 400 euro.
Bij propaan lees ik 7 kwh energie per liter. Op de site van de overheid is de maximumprijs 70 cent per liter. 10000 kWh / 7 is 2143 liter. Kostprijs 1500 euro.

Een goede elektrische warmtepomp blijft dan ook goedkoper dan propaan in verbruik.

Heb ik het juist?
 
Propaan is kostelijk tegenover aardgas als ik het goed uitreken.

Als ik 10000 kWh warmte moet aanmaken kost het met aardgas aan 4 cent 400 euro.
Bij propaan lees ik 7 kwh energie per liter. Op de site van de overheid is de maximumprijs 70 cent per liter. 10000 kWh / 7 is 2143 liter. Kostprijs 1500 euro.

Een goede elektrische warmtepomp blijft dan ook goedkoper dan propaan in verbruik.

Heb ik het juist?
Je zit iets te hoog met je propaan prijs. Had een paar weken geleden eens prijzen gevraagd bij een leverancier en dat is momenteel rond de €0.60/l bij >2000l. Dan kwam ik geloof ik rond de €0.10/kWh. Ik kom dan rond de 1290€ voor 2150l / 10.000kWh

Aardgas wordt niet meer gelegd en mazout mag ook niet meer geplaatst worden, dus daar moet ik niet mee vergelijken.

Voor elektriciteit mag ik wsl rond de €0.25/kWh uur rekenen? Als ik dan naar 3333kWh kijk (COP van 3) om ook rond de 10000kWh te landen dan zit ik aan €830.

Maar de installatiekost is dan weer in het nadeel van de warmtepomp. En dat kan zeer sterk gaan variëren naargelang het soort installatie.

Onze beslissing is nog niet gevallen, maar zoals gezegd het is iets wat we overwegen.
 
Je zit iets te hoog met je propaan prijs. Had een paar weken geleden eens prijzen gevraagd bij een leverancier en dat is momenteel rond de €0.60/l bij >2000l. Dan kwam ik geloof ik rond de €0.10/kWh. Ik kom dan rond de 1290€ voor 2150l / 10.000kWh

Aardgas wordt niet meer gelegd en mazout mag ook niet meer geplaatst worden, dus daar moet ik niet mee vergelijken.

Voor elektriciteit mag ik wsl rond de €0.25/kWh uur rekenen? Als ik dan naar 3333kWh kijk (COP van 3) om ook rond de 10000kWh te landen dan zit ik aan €830.

Maar de installatiekost is dan weer in het nadeel van de warmtepomp. En dat kan zeer sterk gaan variëren naargelang het soort installatie.

Onze beslissing is nog niet gevallen, maar zoals gezegd het is iets wat we overwegen.

Volgens mij is het vrij duidelijk dat je plan van de tank het beste is wat je kan doen momenteel.

Het enigste wat ik zou kunnen zeggen is dat je achteraf geen geothermische pomp meer kan zetten (geen captatirnetten) maar dat is het zo wat.
 
Volgens mij is het vrij duidelijk dat je plan van de tank het beste is wat je kan doen momenteel.

Het enigste wat ik zou kunnen zeggen is dat je achteraf geen geothermische pomp meer kan zetten (geen captatirnetten) maar dat is het zo wat.
Geothermisch is voor de meeste nieuwbouw ook al niet voordelig. Prijsverschil van 10k door de boring maak je moeilijk goed met enkel het efficientieveschil.

Al moet je voor de warmtepomp een cop van 4 nemen. 3 is te laag.DDe nnieuwere generatie van warmtepompen lijkt dat te halen.Mijne zit aan 3.6 geloof ik.

JJe moet gewoon zien van tegen welke prijs dat de gasenergiekost moet zitten voor je break even draait met die van de warmtepomp. Dan maak je uw keuze en zit je op de blaren.en 10-15 jaar later,als de ketel stuk is,maak je de nieuwe keuze.
 
Terug
Bovenaan