Solved Een karma voting systeem is een slecht idee

This post has been solved

Avi

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik merk net dat er een vorm van karma systeem is verschenen in een thread op het Bouw forum. Je kan nu posts upvoten en downvoten.

Karma systemen cultiveren een hivemind cultuur zoals op Reddit en werken problematisch gedrag zoals brigading in de hand. Dergelijke systemen bestaan zogezegd om spam of andere off-topic posts uit de conversatie te halen maar in realiteit worden ze hoofdzakelijk gebruikt om mensen met een dissidente mening onderuit te halen. Niet eens met de mening van iemand in een P&A thread? Downvote! Dat is gemakkelijk en geeft tegelijk een vorm van gratificatie. Geen nood meer aan effectief in discussie gaan of eens nadenken over wat die persoon effectief wil zeggen. Volgende.

BG is een forum. Ik begrijp dat de systemen evolueren en we niet eeuwig een bulletin board uit 2001 kunnen zijn. Maar tegelijk is het hier nog een beetje zoals vroeger. Probeer daar niet te veel aan te morrelen.


Blijkbaar gaat het om een feature voor "question" threads. Dit had ik nog niet gezien
 
Ik dacht dat dit was omdat de thread werd opgestart als "question". Dan kan er kennelijk op de "antwoorden" gestemd worden. Voor gewone threads is dat het geval niet.
 
Ik ben al fundamenteel tegen het like systeem (altijd al geweest, zelfs ten tijde van TNG), laat staan dat we gewone posts nog gaan karma zouden beginnen geven om bovenaan te staan in een gewone thread? Over my cold dead body :scream: :scream: :scream:
Wat zijn uw argumenten tegen het like-systeem als ik vragen mag?
 
Wat zijn uw argumenten tegen het like-systeem als ik vragen mag?

(remember dat dees negatieve gevoelens/ervaringen al afstammen van toen we het opgestart hebben, 2008-ish? geen idee meer)

* In de meeste gevallen wordt er niet like op inhoud maar puur op persoon
* Indertijd kon je niet 2x na elkaar dezelfde persoon liken en daarna werd er "geörganiseerd geliked" (en zelfs likes getrade op het hoogtepunt)
* Groepen die zichzelf constant likes geven voor de meest nutteloze posts
* Mensen die hoge reputations hadden op bvb Zwam hadden dan ook een virtueel hoge reputation op fora waar ze amper kwamen (dat was mijn grootste ergernis, dat heb ik dan professioneel de kiem gesmoord door de reps op te delen per subforum)

Ik zag reputation altijd als nuttig op een technischer forum waarbij mensen met een hoge reputation dan de meest hulpvaardige waren om bvb software problemen op te lossen, niet als een random Mr/Mrs Popularity Contest.
 
Laatst bewerkt:
(remember dat dees negatieve gevoelens/ervaringen al afstammen van toen we het opgestart hebben, 2008-ish? geen idee meer)

* In de meeste gevallen wordt er niet like op inhoud maar puur op persoon
* Indertijd kon je niet 2x na elkaar dezelfde persoon liken en daarna werd er "geörganiseerd geliked" (en zelfs likes getrade op het hoogtepunt)
* Groepen die zichzelf constant likes geven voor de meest nutteloze posts
* Mensen die hoge reputations hadden op bvb Zwam hadden dan ook een virtueel hoge reputation op fora waar ze amper kwamen (dat was mijn grootste ergernis, dat heb ik dan professioneel de kiem gesmoord door de reps op te delen per subforum)

Ik zag reputation altijd als nuttig op een technischer forum waarbij mensen met een hoge reputation dan de meest hulpvaardige waren om bvb software problemen op te lossen, niet als een random Mr/Mrs Popularity Contest.
Waarom werd er dan een like-systeem ingevoerd op BG?
 
Terug
Bovenaan