defecte grafische kaarten gezocht

Status
Niet open voor verdere reacties.

didi

Member
iTrader: 100% (34/34)
Gevraagde goederen
grafische kaarten
Mijn nieuwe hobby sinds enkele weken is (proberen) defecte grafische kaarten herstellen. Toch al enkele successen gehad. Al doende heb ik al enorm veel bijgeleerd over de werking van grafische kaarten in het algemeen en van electronica.

Maar ik ben nog altijd op zoek naar nieuwe proefkonijnen. Heb je een grafische kaart die het niet meer doet ? Gooi ze dan niet direct weg. Misschien kan ik het nog iets mee. En als ze niet te redden is, dan kan ze nog altijd dienen voor vervangstukken.
Liefst kaarten van max 8 jaar oud, zo vanaf GTX 780. Van die kaarten is het nog enigzins de moeite om te herstellen (kan je nog redelijk op gamen in 1080p) en zijn de vervangstukken nog redelijk courant.

Much appreciated !
 
@didi

Opletten met spanningen injecteren zoals vermeld daar.
Heb een macbook pro gehad waar ik zo ook op den duur ben beginnen zoeken. Echter was er een mosfet voor de cpu waar de highside korgesloten was aan de low-side. Dus als de cpu al niet om zeep was door het sneuvelen van die fet, heb ik hem zelf om zeep geholpen.
Vanaf nu begin ik met injecteren op een spanning kleiner of gelijk aan de laagste spanning op een bord. Echter is dat op een gpu lastig omdat die pcb's verdomd veel warmte kunnen absorberen (zal je al wel gemerkt hebben al je fet's wil desolderen). Dus daar moet je al bijna met een warmtebeeld camera aan de slag op lage spanningen. Mijn labvoeding gaat maar tot 10A en op 1V is dat maar 10W wat peanuts is op de pcb van een gpu.

Voor het desolderen van fet's op zulke pcb's gebruik ik tegenwoordig een truukje dat de vrouw niet leuk vind. ik legt de grafische kaart op de keramische kookplaat met bronzen moederbord standoffs door de gaatjes. (dat ze dus niet op de plaat ligt). Dan even opwarmen en daarna tegelijk het hete luchtstation gebruiken. (zou mezelf ooit eens een fatsoenlijke preheater op de kop moeten tikken)

Reflowen doe ik trouwens ook op die manier en met flux rond de gpu. Echter meet ik dan wel onder de gpu en op de pcb tegen de gpu naar de temperatuur. Rondom de gpu plak ik eerst captop tape en daar alu tape over. Ik probeer om ten minste +/-15 sec 300 graden aan te houden.

Wat ik verder ook nog gebruik en mij al heel vaak van pas gekomen is:
- Tafelmultimeter met 4 decimalen (en dubbel meetsnoer voor lage weerstanden)
- scoop voor pwm signalen en crystal
- Trinoculair microscoop. Maar een camera is geen must. Is alleen leuk om aan de mensen plaatjes te laten zien.
- ultrasoon reiniger. (tot hiertoe voornamelijk deze vloeistof gebruikt: https://nl.rs-online.com/web/p/electronics-cleaners/2173841/)
- mijn soldeerbout is met actieve punt en niet bepaald duur én opensource! --> https://www.eleshop.nl/ts100.html met verschillende tips.
 
Alles nog niet gelezen maar zag net dit:

20210605-112535.jpg


Weerstand 1 en 2 dienen niet als zekering maar als shunt. over die weerstanden wordt de spanning gemeten om te bepalen welke stroom er door loopt (daarom ook zo'n lage weerstand 0.002ohm). Vandaar dat ze bij mods die weerstand vaak halveren door er een zelfde over te solderen om zo de kaart te tricken dat ze minder verstookt. Daar dat nvidia een current limit heeft.
 
p.s. wat ik vaak bijzonder frustrerend vind met 0402's is dat ik al verdomd vaak heb voorgehad dat die tussen mijn pincet wegschieten en ze onvindbaar zijn. Als je dan geen andere referentie hebt voor waardes, is dat behoorlijk k*t! sounds familiar?
 
Opletten met spanningen injecteren zoals vermeld daar.

Ja je moet weten wat je doet natuurlijk. Als je een (mogelijke) short hebt tussen je 12V en VCore, dan ga je uiteraard geen 12V injecteren ;-)
Voltage injection komt altijd vrij laat in diagnoseproces, if at all necessary. En dan nog is het sowieso een goed idee om de zaken van elkaar te isoleren (bijv. inductors eruit).

Anderzijds kan een GPU wel heel wat hebben. Zolang je voltage laag houdt, kan je er gerust wat Wattage op loslaten als je weet dat die dingen een veelvoud ervan verstoken als ze werken.


Weerstand 1 en 2 dienen niet als zekering maar als shunt. over die weerstanden wordt de spanning gemeten om te bepalen welke stroom er door loopt (daarom ook zo'n lage weerstand 0.002ohm).

Bedankt, heb ik ook nog maar recent geleerd.
En dat wil zeggen dat veel kaarten gewoon helemaal niet gezekerd zijn. En dat is er vaak aan te zien: als een MOSFET doorbrandt, dan brandt die goed door en zal er aanzienlijk meer schade zijn, soms tot in de pcb.
Of anders gezegd: kaarten die wél zekeringen hebben, zijn vaak een pak eenvoudiger te herstellen.
 
p.s. wat ik vaak bijzonder frustrerend vind met 0402's is dat ik al verdomd vaak heb voorgehad dat die tussen mijn pincet wegschieten en ze onvindbaar zijn. Als je dan geen andere referentie hebt voor waardes, is dat behoorlijk k*t! sounds familiar?

Sure does !
Eén voordeel van die kleine componenten: ze hebben niet veel gewicht, dus ze vliegen vaak niet ver.

Ook vervelend: componenten die weggeblazen worden terwijl je met heatgun bezig bent aan iets anders :wallbash:
 
Sure does !
Eén voordeel van die kleine componenten: ze hebben niet veel gewicht, dus ze vliegen vaak niet ver.

Ook vervelend: componenten die weggeblazen worden terwijl je met heatgun bezig bent aan iets anders :wallbash:
Mijn werktafel is 1 grote rommel. Dus ik vind die nagenoeg nooit terug xD
Dat herken ik ook ja. Springt dat weerstandje omhoog en hangt die maar aan 1 pad vast. terug wat verwarmen en even duwen pen picent ... flops weg :cautious: echt zo hatelijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan