De zin en onzin van hyperloop

tnx8

New member
Hyperlooptechnologie is onlangs weer in de media geweest omdat Vlaanderen de technologie wil gaan onderzoeken. Maar ik heb toch nooit echt gesnapt wat de grote meerwaarde is van deze transportmethode tov hogesnelheidstreinen of andere bestaande vervoerstechnologieën. Mijn bemerkingen zijn:
  1. Hst technologie bestaat al decennia. Het is dus een bewezen, mature en ver ontwikkelde technologie en waarvan de onderzoekskosten al grotendeels zijn afgeschreven.
  2. Overal waar je een hyperloopbuis kan zetten, kan je ook een hst-lijn zetten en tegen veel lagere kosten waarschijnlijk.
  3. Een hyperloopbuis moet ook vrij recht lopen om het enigszins comfortabel te houden voor de passagiers. Anders worden de passagiers door de g-krachten geplet tegen de wand. Maar zo'n recht traject lijkt me, zeker op wat langere afstanden, binnen Europa toch praktisch niet haalbaar.
  4. Hyperloop lijkt me ook enkel werkbaar binnen een zeer beperkte range van afstanden. Hoe korter het traject hoe minder groot de tijdswinst tov conventionele vervoersmodi. Hoe langer het traject, hoe groter de kosten en dan wordt het vliegtuig al gauw meer interessant.
  5. Tja, en onder ideale omstandigheden kunnen treinen toch ook hogere snelheden afklokken.
Mij lijkt het dus allemaal eerder een dikke hype waar veel mensen in meegaan omdat mannen als Elon Musk of Richard Branson daar achter staan. Maar ja, als er zoveel ettelijke miljarden in wordt geïnvesteerd door verschillende partijen over de hele wereld, dan moet ik toch iets over het hoofd zien. Wat is jullie mening hierover?
 
Hyperloop is ontwikkeld met het idee van op korte tijd van San Francisco naar New York te geraken. Dus enorme afstanden.
Hilde Crevits wil het onderzoeken om het fileprobleem op te lossen... Antwerpen Brussel aan 1200/u duurt 2 minuten. Ze vergeet daarbij wel dat dan iedereen nog altijd in Antwerpen of Brussel moet geraken. En uw files dus niet opgelost zijn.

Daarnaast is hyperloop ook helemaal niet bedoeld voor zoveel tussenstops, we mogen héél blij zijn als Brussel ooit een station krijgt voor een Europese hyperloop. Die gaat trouwens ook nooit in het centrum uitkomen... Aangezien Brussel-Parijs maar een kwartier is en Brussel-Amsterdam nog minder, betwijfel ik het ten zeerste.
Kort samengevat: Hilde wil zich profileren als modern, maar mist het vermogen om eens snel te rekenen...
 
Voor zo`n korte afstanden lijkt me dit ook gewoon absurd.
En ik denk dat het sowieso al een utopie is om dat aan te leggen in een dichtbebouwd land als Belgie, of het nu bovengronds of ondergronds is.
Had dit wel mogelijk geweest, had men al lang een beter spoor- of wegennet kunnen aanleggen.
 
Hyperloop is ontwikkeld met het idee van op korte tijd van San Francisco naar New York te geraken. Dus enorme afstanden.
Hilde Crevits wil het onderzoeken om het fileprobleem op te lossen... Antwerpen Brussel aan 1200/u duurt 2 minuten. Ze vergeet daarbij wel dat dan iedereen nog altijd in Antwerpen of Brussel moet geraken. En uw files dus niet opgelost zijn.

Daarnaast is hyperloop ook helemaal niet bedoeld voor zoveel tussenstops, we mogen héél blij zijn als Brussel ooit een station krijgt voor een Europese hyperloop. Die gaat trouwens ook nooit in het centrum uitkomen... Aangezien Brussel-Parijs maar een kwartier is en Brussel-Amsterdam nog minder, betwijfel ik het ten zeerste.
Kort samengevat: Hilde wil zich profileren als modern, maar mist het vermogen om eens snel te rekenen...
Awel maar zelfs voor die lange afstanden zie ik de meerwaarde daar niet van in. Een vliegtuig vliegt haalt ook al snelheden van 800 à 900 km/u. En zo'n lang onafgebroken traject bouwen van SF tot NYE is toch praktisch niet haalbaar.
 
Awel maar zelfs voor die lange afstanden zie ik de meerwaarde daar niet van in. Een vliegtuig vliegt haalt ook al snelheden van 800 à 900 km/u. En zo'n lang onafgebroken traject bouwen van SF tot NYE is toch praktisch niet haalbaar.
Er komen terug supersonische passagiersvliegtuigen aan ook. Maar het idee zal wel zijn dat de hyperloop enerzijds toegankelijker moet zijn en anderzijds efficiënter. In essentie schiet je een kogel door een vacuüm buis, dat gaat normaal altijd efficiënter zijn dan een toestel dat zowel de zwaartekracht, wind en wrijving moet overwinnen.
 
Volgens mij is dit gewoon populistisch van Crevits of ze is te naïef om te geloven dat zoiets in de praktijk gaat werken. Ik zie niet in waarom we dat moeten subsidiëren als er al zoveel landen hun tanden op hebben stukgebeten. Als het haalbaar is zal Musk het wel zelf uitontwikkelen en onder licentie verkopen aan bedrijven en overheden. Ons land heeft andere noden dan hier geld aan te verkwisten.
 
Drie grote problemen van openbaar vervoer zijn:
Het vertrekpunt is niet waar je wil vertrekken.
Het aankomstpunt is niet waar je wilt aankomen.
Je aankomsttijd is niet waneer je wilt aankomen.
Hyperloop lost geen enkel van de drie op.
 
Hyperloop kan wel de derde oplossen denk ik, gezien een hyperloop-trein afaik eenvoudiger op te splitsen is in kleine wagonnetjes en je daardoor quasi onbeperkte aantal verbindingen per uur hebt?

(los van de betaalbaarheid en het nut over kleine afstanden in België)
 
Ziet er futuristisch uit, maar ik zie dat in België niet goedkomen. In Japan bijvoorbeeld wel, omdat ze daar nu eenmaal een zeer efficiënt openbaar vervoer hebben dat punctueel, betrouwbaar, veelgebruikt en, ik herhaal, fucking efficiënt is. Als Crevits in volle ernst wil nadenken over een hyperloop in België gaat het beleid (en mentaliteit) van openbaar vervoer toch radicaal moeten worden aangepakt. Maar ook dat hangt weer af van andere zaken: onze ruimtelijke ordening is bijvoorbeeld een rommeltje, want de Belg woont niet in geconcentreerde woonkernen maar in willekeurig uitgekotste verkavelingen tussen die kernen. De auto laten staan om het openbaar vervoer te nemen is dus niet zo vanzelfsprekend.
 
Ziet er futuristisch uit, maar ik zie dat in België niet goedkomen. In Japan bijvoorbeeld wel, omdat ze daar nu eenmaal een zeer efficiënt openbaar vervoer hebben dat punctueel, betrouwbaar, veelgebruikt en, ik herhaal, fucking efficiënt is. Als Crevits in volle ernst wil nadenken over een hyperloop in België gaat het beleid (en mentaliteit) van openbaar vervoer toch radicaal moeten worden aangepakt. Maar ook dat hangt weer af van andere zaken: onze ruimtelijke ordening is bijvoorbeeld een rommeltje, want de Belg woont niet in geconcentreerde woonkernen maar in willekeurig uitgekotste verkavelingen tussen die kernen. De auto laten staan om het openbaar vervoer te nemen is dus niet zo vanzelfsprekend.
Het grote probleem is vooral de realiteitszin van Crevits.
Ze wilt het bekijken om het fileprobleem Antwerpen-Brussel op te lossen. Ze is blijkbaar niet in staat om aan volgende punten te denken:
1) Het fileprobleem Antwerpen-Brussel gaat niet over mensen uit Antwerpen he. Het probleem is dat alle autostrades ofwel via Antwerpen ofwel via Brussel passeren.
2) Je blijft file hebben van mensen die aan dat station in Antwerpen/Brussel moeten geraken
3) Die afstand is zodanig kort dat hyperloop niet gaat werken
4) Ze willen blijkbaar hyperloop op 500km/u laten gaan. Wat is dan de meerwaarde tov HST?
 
Zelfs voor afstanden tussen bijvoorbeeld Londen, New York of Peking lijkt het mij niet interessant of rendabel te zijn. Dan kan men beter de Concorde terug operationeel maken.
 
Haha, de hyperloop. In België.

In een land waar we miljarden uitgeven aan het subsidiëren van files en waar zelfs degelijke fietsinfrastructuur nog teveel gevraagd is, gaan ze eens beginnen over een hyperloop. :rofl: Get your priorities straight.

We hebben in dit landje 0,0 visie op mobiliteit, en ook al geen budgetten. Als het geen pure volksverlakkerij is, dan is het minstens grootheidswaanzin. Terwijl onze mobiliteitsexperts staan te roepen in de woestijn met gratis adviezen, zijn er politici die daar Oost-Indisch doof voor blijven maar dan wél bereid zijn om miljarden uit te geven aan een futuristisch peperduur prestigeproject.

Ik zou zeggen: Beste Regering, begin eens met het proberen aanleggen van een fietspad en een globale mobiliteitsvisie op basis van onze lokale experts. En als je daarin slaagt, kijk dan eens naar een hyperloop.
 
Zelfs voor afstanden tussen bijvoorbeeld Londen, New York of Peking lijkt het mij niet interessant of rendabel te zijn. Dan kan men beter de Concorde terug operationeel maken.
De Concorde terug operationeel maken is peperduur en is ook niet rendabel (dat was het ook nooit geweest). Anno 2021 is dat een gedateerd vliegtuig, goed genoeg om op airshows mee rond te vliegen maar dat is het dan ook. Er zit wel toekomst in supersonisch vliegen, maar dan moeten straalmotoren nog efficiënter worden.
 
Hyperloop is gewoon een absurd concept op zich, waarom in een levensgevaarlijke vacuümbuis kruipen die bovendien superduur is om te bouwen en te onderhouden als je gewoon naar het bewezen concept van HST in Japan of China kan kijken en dat overnemen?
Terug wat meer geduld bij het reizen en nachttreinen inzetten? Zeker op een Europese schaal zou Hyperloop als het al zou werken, gewoon niet rendabel zijn op de kleine afstanden tussen de meeste hoofdsteden, laat staan Brussel en Antwerpen.

Van zodra ergens in de V.S. maar zélfs één werkend stuk Hyperloop traject ligt, waarvan ik betwijfel of dit er ooit komt, dan kunnen we er misschien nog eens over babbelen. Velen laten zich echter vangen door het imago van Elon Musk, de geniale uitvinder/wetenschapper maar het reële verhaal is Elon Musk de geniale investeerder (Paypal), qua technologie is hij geen hoogvlieger: Tesla heeft hij bijvoorbeeld overgekocht van de originele oprichters en de enige patenten die op zijn naam staan zijn over hoe je de oplader op de auto aansluit... futiele details dus in the grand scheme of things.

Mac-bc heeft gelijk, het fileprobleem in België heeft fundamenteel andere oorzaken: subsidiëren van bedrijfswagens, gebrek aan degelijk openbaar vervoer, alles door de flessenhals van Brussel willen jagen, massaal veel geld in prestigeprojecten pompen maar belangrijke werken elders negeren...

Hilde Crevits etaleert in deze vooral haar wetenschappelijke ongeletterdheid, en zou zich beter bekommeren om enerzijds haar partij die langzaam maar zeker aan het sterven is - toch sneller dan dat er ooit een hyperloop zal komen - en anderzijds als ze écht iets wilt doen voor het openbaar vervoer in België/Vlaanderen - nu ja, dat is eigenlijk Lydia Peeters haar bevoegdheid dacht ik? - dan zou ze beter eens kijken hoe de NMBS en de gemeentes alle stationsparkings schandalig duur en betalend aan het maken zijn. Dan doe je als pendelaar per trein al je best om de files te vermijden, dan mag je je blauw betalen aan parkeertarieven. Ook nog eens per bus of fiets naar het station pendelen raad ik niemand aan: bussen zijn zo mogelijk nog onbetrouwbaarder dan treinen qua stiptheid en aansluitingen zijn al helemaal een ramp, en fietsen? Tja, als je graag je fiets gestolen hebt aan het lokale station. De camera's zijn er alvast lege dozen (zo heb ik van de politie mogen vernemen toen mijn fiets er gevandaliseerd werd tijdens mijn studies).
 
Dus wat is het verschil met een hyperloop? 😅
Allicht weinig. Het grootste verschil met de hyperloop is dat je met de Concorde geen infrastructuurwerken hebt met de bijhorende miserie. Op Europees niveau kan er dan toch beter werk worden gemaakt van een meer geïntegreerd HST-netwerk. Een Europese Shinkansen met Japanse efficiëntie en stiptheid, zou dat niet schoon zijn?
 
Hoe zit het eigenlijk met het spartacus plan (tram) in Limburg ? Zelfs dat komt er niet door
 
De Concorde terug operationeel maken is peperduur en is ook niet rendabel (dat was het ook nooit geweest). Anno 2021 is dat een gedateerd vliegtuig, goed genoeg om op airshows mee rond te vliegen maar dat is het dan ook. Er zit wel toekomst in supersonisch vliegen, maar dan moeten straalmotoren nog efficiënter worden.
Ze zijn er al weer mee bezig.
 
De Concorde was zijn tijd iets te ver vooruit en was mijn inziens een prestigeproject uit de Koude Oorlog dat niet echt de bedoeling had rendabel te zijn. Vandaag de dag zie ik hier echt wel een markt in.

De Aérotrain in Frankrijk was ook zo een geflopt prestigeproject.




Hoe zit het eigenlijk met het spartacus plan (tram) in Limburg ? Zelfs dat komt er niet door
Of de tramlijn langs de A12?
 
Is het principe van een hyperloop een tijd terug al niet compleet ontkracht, op fysisch vlak? En bovenal extreem duur in aanleg en onderhoud.
Die air redirection was al afgevoerd en naar maglev geswitcht zeker? Maar dan zou je maar een geringe marge (100kmph?) boeken tov nieuwe generatie bullet trains.
Lijkt mij echt zever in pakskes, zoals zo vele ideeën van onze vriend Musk.
 
Terug
Bovenaan