Lakigigar

Well-known member
Het Canadese "Truckers for Freedom"-protest verovert de wereld, en na wekenlang belangrijke knooppunten in Ottawa geblokkeerd te hebben, begint het zich stilaan te verspreiden naar andere landen. Zo kwamen gisteren personenauto's samen bij de Arc de Triomphe voornamelijk in Parijs, en morgen of vandaag zouden mogelijk velen zich naar Brussel verplaatsen.

Mensen protesteren tegen onder meer de coronamaatregelen, de vaccinatiepas en verplichte vaccinatie, niet altijd voor alle drie tegelijkertijd, en soms met andere zaken die men aanbrengt ook. Ook is het beleid van land tot land verschillend natuurlijk. In Canada begon het protest door de vaccinatiemandaat voor truckers, maar na enkele weken tijd is dit in iets veel groters geëvolueerd.


Gezien het topic actueel is, een wereldwijd fenomeen is, en nu ook ons eigen land lijkt binnen te waaien (of rijden), een eigen topic voor discussie.
 
Voor mij gaan deze freedom convoys om de vraag hoe ver je mag gaan in een protest. Want protesteren mag van mij iedereen.
Maar zeker zoals in Canada een stad lamleggen en het leven van een groot van de inwoners miserabel maken. Ik beschouw het niet als geweldadige extremisten ofzo, maar een ontruiming lijkt me hier toch aan de orde. En dan vind ik het wel zelf onbegrijpelijk dat ze dat zelf beschouwen als een provocatie of ondemocratisch.
Ik ben benieuwd of ze het zelf zouden apprecieren als iemand voor hun woning de oprit komt blokkeren en 24/7 begint te toeteren.

Aan de andere kant worden de grote protesten uit de moderne geschiedenis wel geromanticeerd en die verliepen ook zelden volgens de regels.

Altijd moeilijk in te schatten maar de meeste protesten gaan er natuurlijk van uit dat ze een belangrijke meerderheid vertegenwoordigen.
 
Dat blokkeren van kruispunten en 'pesten' van de gewone werkmens zie je meer en meer. Ik snap echt niet wat ze denken daarmee te bereiken. Je wint er geen sympathisanten mee en pest de verkeerde. Blokkeer ambtswoningen en ga voor de poort van het paleis/de wetgevende macht zitten, maar laat uw medeburgers met rust.
Democratie is dat ge een eigen mening moogt hebben en die ook mag delen, maar uw vrijheid stopt wanneer ge de vrijheid van anderen belemmert.
 
Mensen protesteren tegen onder meer de coronamaatregelen, de vaccinatiepas en verplichte vaccinatie, niet altijd voor alle drie tegelijkertijd, en soms met andere zaken die men aanbrengt ook. Ook is het beleid van land tot land verschillend natuurlijk. In Canada begon het protest door de vaccinatiemandaat voor truckers, maar na enkele weken tijd is dit in iets veel groters geëvolueerd.
Ik heb het altijd wat moeilijk met dit vage, diffuse "we zijn kwaad op de overheid en nu gaan we mensen kloten".

Vooral dan als je ziet hoe de pandemie mogelijk ten einde loopt of op zijn minst minder gevaarlijk wordt, vraag ik me af waarom dit nu nog moet en in hoeverre het niet gewoon het kanaliseren van ongenoegen is op een slechte manier. Zou het dit excuus niet zijn stond dat volk er wel voor iets anders denk ik.

Ik vind niet dat we dit moeten toestaan, en het is uiteindelijk ook een verboden betoging.
 
Ik heb het altijd wat moeilijk met dit vage, diffuse "we zijn kwaad op de overheid en nu gaan we mensen kloten".

Vooral dan als je ziet hoe de pandemie mogelijk ten einde loopt of op zijn minst minder gevaarlijk wordt, vraag ik me af waarom dit nu nog moet en in hoeverre het niet gewoon het kanaliseren van ongenoegen is op een slechte manier. Zou het dit excuus niet zijn stond dat volk er wel voor iets anders denk ik.

Ik vind niet dat we dit moeten toestaan, en het is uiteindelijk ook een verboden betoging.
Goh is dat erg die diffuse redenen?
De ene heeft zijn zaak verloren en zit in de schulden, de andere heeft zijn echtgenote niet kunnen bezoeken terwijl ze stierf in het ziekenhuis, er zullen wel wat jobverliezen zijn, sommigen zijn gewoon kwaad op de cst en het beknotten van hun vrijheid. Anderen volgen mooi de regels en zien na twee jaar geen verbetering.
Akkoord het is niet "allemaal voor het milieu yay!!!" of "black lives matter" welke mooi gedefinieerd zijn en maar 1 doel hebben maar dat maakt de woede er niet erger op. Ze zijn het gewoon beu.
Canada is wel een mooi voorbeeld hoe de overheid het framede als fringe groeperingen, de ongevaccineerden, vaak met banden naar extreem rechts. Ze gooien er alle termen naartoe en zien wel wat er blijft kleven maar finaal zijn dat toch gewoon mensen, gezinnen met een plethora aan redenen om te betogen.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het een moeilijke.
Het is idd een belachelijke moment vermits we (hopelijk) in de staart zitten van de maatregelen..

En dat burgertje pesten door de boel te blokkeren. Daar ben ik nooit fan van geweest, ook niet bij de recente politie-acties ook al steunde ik hun boodschap wel.

Het verbieden daarentegen is net voor hun het teken dat ze gelijk krijgen dat het establishment tegen hun is. En er zijn quasi wekelijks wel betogingen die de boel plat leggen.
Toelaten mits beperking was misschien beter (al kan ik mij niet uitspreken of die toenadering er misschien geweest is niet lukte).
 
Ik vind het een moeilijke.
Het is idd een belachelijke moment vermits we (hopelijk) in de staart zitten van de maatregelen..

En dat burgertje pesten door de boel te blokkeren. Daar ben ik nooit fan van geweest, ook niet bij de recente politie-acties ook al steunde ik hun boodschap wel.

Het verbieden daarentegen is net voor hun het teken dat ze gelijk krijgen dat het establishment tegen hun is. En er zijn quasi wekelijks wel betogingen die de boel plat leggen.
Toelaten mits beperking was misschien beter (al kan ik mij niet uitspreken of die toenadering er misschien geweest is niet lukte).
Als je het niet gaat verbieden dan zit je in dezelfde situatie als Canada.
De regering zit between a rock and a hard place eerlijk gezegd. Verbieden is zoals je zegt een teken dat ze gelijk krijgen.
 
Opmerking die mij bij blijft over die manif in Canada: if they’re doing Nazi shit and nobody is stopping the Nazi shit… You are at a Nazi event.

In Amerika wordt schier elke manifestatie gekaapt door extreem rechtse elementen. Het jaar 2022 heeft veel te veel weg van het jaar 1922 en ik zie de komende tien jaar maar ongerust tegemoet.
 
Opmerking die mij bij blijft over die manif in Canada: if they’re doing Nazi shit and nobody is stopping the Nazi shit… You are at a Nazi event.

In Amerika wordt schier elke manifestatie gekaapt door extreem rechtse elementen. Het jaar 2022 heeft veel te veel weg van het jaar 1922 en ik zie de komende tien jaar maar ongerust tegemoet.
canada =/= amerika
 
Opmerking die mij bij blijft over die manif in Canada: if they’re doing Nazi shit and nobody is stopping the Nazi shit… You are at a Nazi event.

In Amerika wordt schier elke manifestatie gekaapt door extreem rechtse elementen. Het jaar 2022 heeft veel te veel weg van het jaar 1922 en ik zie de komende tien jaar maar ongerust tegemoet.
Dat lijkt me ook wel het soort uitspraak dat vooral dient om te polariseren. Het is makkelijker je eigen goed te voelen als je jezelf kan overtuigen dat je tegenstanders nazi's zijn.
 
Opmerking die mij bij blijft over die manif in Canada: if they’re doing Nazi shit and nobody is stopping the Nazi shit… You are at a Nazi event.

In Amerika wordt schier elke manifestatie gekaapt door extreem rechtse elementen. Het jaar 2022 heeft veel te veel weg van het jaar 1922 en ik zie de komende tien jaar maar ongerust tegemoet.
met het vetgedrukte ben ik het eens, met het voorgaande ook als we daar gewoon de beide spectrums mogen bijrekenen. Wat extreem rechts als extreem links uitspoken de laatste tijd doet toch serieus mijn wenkbrauwen fronsen
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Opmerking die mij bij blijft over die manif in Canada: if they’re doing Nazi shit and nobody is stopping the Nazi shit… You are at a Nazi event.

In Amerika wordt schier elke manifestatie gekaapt door extreem rechtse elementen. Het jaar 2022 heeft veel te veel weg van het jaar 1922 en ik zie de komende tien jaar maar ongerust tegemoet.
heb je die beelden daar in canada al eens bekeken?
https://www.newsweek.com/stop-calli...-black-canadians-support-them-opinion-1678372
Tis een ongemakkelijke waarheid maar als Trudeau iets zegt (de betoging is extreem rechts) is dat niet altijd de waarheid.

Als je even logisch nadenkt... Wie wordt het meeste gekloot door de maatregelen? De ongevacinneerden. Wie is de grootste etnische groep die niet gevaccineerd is en dus meer hinder ondervindt van de maatregelen?
https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2788286

In canada is het zelfs zo erg dat ongevaccineerden moeten vergezeld worden door een winkelmedewerker die erop toeziet dat ze enkel voedsel kopen in de grote ketens en niets anders.

Pas op ik keur dat hier niet allemaal goed he. (Het moet een hell zijn om nu in Ottowa te leven) maar de omschrijving van de betogers in de media lijkt me wederom een sterk staaltje framing.
 
Laatst bewerkt:
Dat liijtke ook wel het soort uitspraak dat vooral dient om te polariseren. Het is makkelijker je eigen goed te voelen als je jezelf kan overtuigen dat je tegenstanders nazi's zijn.
Goh ja daarom dat ik mij an sich niet echt meng in dit soort conversaties. Eens we effectief de gestrekte arm en de swastika hebben, dan lijkt mij het affiliaat wel duidelijk. Ditto de quotes van AH op placards en zo. Ik ga zeker niet zo ver gaan als ze allemaal over dezelfde kam te scheren of de extreem rechtse kant daar te beschrijven als louter dát maar het gemak waarmee het wordt afgeschreven, ja, dat is voor mij (persoonlijk) zorgwekkend. Men staat heel snel op de achterste poten terwijl ze er daar vrij open en trots op zijn.
Ik ben ook helemaal geen fan van extreem links.
 
Jezelf groot maken aan de hand van je auto :p.

Zien dat de maatregelen breed gesteund worden dus moet men andere middelen inzetten om te zichtbaar te kunnen protesteren :p. De mobilhome.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Gewoon zien wie op sociale media dit "protest" steunt, is voor mij genoeg geweest om het compleet te negeren. Ik vind het zo'n enorme onzin en zoveel mensen weten niet eens waar ze het over hebben met hun "Ze NeMeN oNzE vRiJhEdEn Af!!!".
Dat volk dat in beeld kwam tijdens die reportage in Het Journaal van 19u zegt genoeg.
 
Goh is dat erg die diffuse redenen?
De ene heeft zijn zaak verloren en zit in de schulden, de andere heeft zijn echtgenote niet kunnen bezoeken terwijl ze stierf in het ziekenhuis, er zullen wel wat jobverliezen zijn, sommigen zijn gewoon kwaad op de cst en het beknotten van hun vrijheid. Anderen volgen mooi de regels en zien na twee jaar geen verbetering.
Akkoord het is niet "allemaal voor het milieu yay!!!" of "black lives matter" welke mooi gedefinieerd zijn en maar 1 doel hebben maar dat maakt de woede er niet erger op. Ze zijn het gewoon beu.
Canada is wel een mooi voorbeeld hoe de overheid het framede als fringe groeperingen, de ongevaccineerden, vaak met banden naar extreem rechts. Ze gooien er alle termen naartoe en zien wel wat er blijft kleven maar finaal zijn dat toch gewoon mensen, gezinnen met een plethora aan redenen om te betogen.

Een van de problemen die ik hierbij heb is dat het meestal de idiote personen/groepen zijn die alle maatregelen negeerden, lockdownfeestjes hadden, mondmaskers weigerden, bleven samentroepen,... en daardoor mee gezorgd hebben dat het zo lang aansleept die nu gaan protesteren dat alles te lang aansleept.
En de ironie is dat ze dat allicht niet beseffen. De enige waar ze kwaad op zouden moeten zijn is zichzelf.

De brave huisvaders/moeders die mooi alle (soms idd overdreven) maatregelen gevolgd hebben en nog steeds volgen zijn het ook beu. Maar de meesten beseffen toch dat het stilaan op z'n einde aan het lopen is.
 
met het vetgedrukte ben ik het eens, met het voorgaande ook als we daar gewoon de beide spectrums mogen bijrekenen. Wat extreem rechts als extreem links uitspoken de laatste tijd doet toch serieus mijn wenkbrauwen fronsen
Wat heeft extreemlinks hier nu weer mee te maken. Ben het eens met wat jij vetgedrukt had in de quote verder, maar dat ligt niet altijd aan het volk. En tbh... feit dat extreemrechts en extreemlinks groeien is ook te wijten aan het beleid van het centrum. Als mensen ontevreden zijn met het systeem, dan mogen ze dat uiten in een democratie en als de extremen worden weggezet als ondemocratisch weet ik niet goed wat er democratisch is aan het systeem waar enkel de vijf centrumpartijen kunnen regeren. Als de extremen groeien, is dat ook omdat het centrum faalt. En als we toch naar de jaren '20 en '30 gaan. In de weimarrepubliek heeft het centrum keihard gefaald, en dan is instorting van het systeem onvermijdelijk, maar zo ver zijn we gelukkig nog niet. Dat typeren van extreemrechts en extreemlinks moet ook stoppen, want daar geraken we echt niet mee vooruit, en eigenlijk ondermijnt dat ook de democratie vind ik. Als je die mensen wegzet als extreem, kan je beter ook democratie opdoeken, want dan is het gewoon schone schijn. Als je het niet eens bent met die partijen, weerleg het dan op een normale manier. "extreemrechts / extreemlinks / populisme of whatever" begint eigenlijk de functie van een dooddoener te krijgen, en dat brengt de actieve participatie in een democratie en diens waarden echt geen goed, en brengt je niet vooruit in het debat.

Ja met die konvooien... ik begrijp wel waarom ze het doen in Canada, maar hier vind ik het eigenlijk zoals anderen al gezegd hebben vijgen na pasen, en ik zie nu ook in wat ze ermee trachten te bereiken en waarvoor ze het doen. Ben ik akkoord met het beleid van de laatste twee jaar? Absoluut niet. Maar het gaat nu de goede kant uit, dus ik zie eigenlijk niet echt in wat het doel moet zijn. Bij code geel is de CST zelfs niet meer nodig, en dan is er hoe je het draait of keert ook geen vaccinatiemandaat, zelfs niet onofficieel. In NL zou ik sneller gaan protesteren met hun beleid, maar hier vind ik eigenlijk het beleid in de laatste 2-3 maand aanvaardbaar. Een extreme lockdown is vermeden en er is perspectief. Er zijn dingen waar ik absoluut niet mee akkoord ben, maar het kon echt veel erger. Ik ben blij dat ik in BE woon en niet in NL. Op vooruit na vind ik de partijen redelijk correct, hoewel soms onduidelijk en absurd in communicatie en de precieze regulering.

En terug over die konvooien: Ik heb echt meer het gevoel dat een soort van foute "modetrend" is die al gekaapt is en overgewaaid komt van daar, en waar de oorspronkelijke betogers goede bedoelingen hebben, is het vandaag iets anders geworden dan wat het eigenlijk oorspronkelijk was. Het momentum van een beweging elders ook trachten te gebruiken om zelf iets in beweging te zetten, en dan heb je veel mensen die daarop springen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan