De verkiezingsresultaten - Europees

Nadat sommigen hier Volt hadden gezegd had ik ook eens snel hun programma na gekeken, was wel onder de indruk dus ook op gestemd.
Maar het lijkt onmogelijk om als nieuwe partij popuair te worden? Al zeker als je mensen probeert overhalen met logica, wetenschap en onderzoek. Mensen hangen vandaag hun kar liever achter degene die luidst staat te roepen en tieren. We hebben nog nooit zo makkelijk toegang gehad tot info en dit doen we er mee.
Het klopt dat het moeilijk is om u als nieuwe, vrij onbekende partij te profileren.
Zeker voor een partij die zich voornamelijk profileert op het Europese. Al merk ik wel dat er in mijn omgeving opmerkelijk meer over werd gepraat.

Het beste dat je kan doen is er over praten en blijven stemmen op de partijen waar je in gelooft.

Als het een troost mag zijn, partijen als de NVA en Groen hebben ook met de kiesdrempel geworsteld en staan er nu toch.

Heel schrijnend natuurlijk, maar wat is het alternatief? Bestaat er überhaupt een humaan asielbeleid.

De sociale zekerheid heeft nu eenmaal wel zijn limieten. Dat lijkt zelfs Vooruit nu wel te snappen.

Ik heb ook geen oplossing of alternatief hoor. Mijn punt is eerder dat extreem rechts dat ook niet heeft. Dat niemand dat heeft. Kijk naar UK die uit Europa stapte om de toestroom van migranten te stoppen en dan later zelfs een conservatieve regering onder Sunak koos die het nu echt eens ging aanpakken. Er is juist niets verandert aan de cijfers. In tegendeel, dit jaar zijn een record aantal migranten het kanaal overgestoken.

Het gaat ondertussen om zoveel meer dan enkel CO2 uitstoot onder controle houden. Europa moet een leidersrol op zich nemen in het ontwikkelen van groene industrie zodat we de concurrentie met China en de US kunnen aangaan die daar ondertussen wel alsmaar zwaarder op aan het inzetten zijn. Ook kan Europa met klimaat gezinde leiders veel meer druk uitoefenen zoals we ook gedaan hebben tijdens het parijs akkoord. Als alle Europese landen op zichzelf terugplooien en isolationistischer worden dan is dat nefast voor onze energie veiligheid. Niet enkel omdat we onze energiemix moeten diversifieren en minder afhankelijk worden van schurkenstaten als rusland die ons er openlijk mee chanteren. Ons energienetwerk moet nu meer dan ooit op Europees niveau aangepakt worden met een smart grid dat ons allen verbindt en energie verdeelt van de plekken waar het het efficiëntst opgewekt wordt naar de plekken die het nodig hebben.

Als Trump aan de macht komt zou dat natuurlijk slecht zijn voor klimaat maar economisch zou het wel in ons voordeel spelen moest die alles van Biden terugrollen.

En verrassend is het niet, het werd ook voorspeld maar dat maakt het niet minder teleurstellend. Ik vraag mij ook af of de mensen die afstand willen nemen van oekraine, de navo, de EU zelf, energiebeleid van de toekomst, ... dat wel volledig uit eigen wil doen of niet gewoon slachtoffer zijn van misinformatie en een speelbal geworden zijn van buitenlandse mogendheden voor wie dat de natte droom is. Als dat echt eigen keuze is is dat enorm bekrompen. We kunnen ons praktisch niet harder in de eigen voet schieten moesten we er doelbewust op mikken.

Daarnaast denk ik ook niet dat mensen beseffen hoe Trumpiaans ons migratie beleid reeds is. We doen aan pushbacks, laten mensen verdrinken op zee, bouwen muren veel gestoorder dan die Trump ooit voor ogen hadden. Betalen vuile regimes grof geld om migranten zonder iets de woestijn in te sturen. We pushen buurlanden in conflictgebieden om alle migranten daar op te vangen. We wijzen mensen uit en sturen mensen terug waar mogelijk. Wat exact gaat extreem rechts nog meer kunnen doen?
'Wij laten mensen verdrinken op zee'😅 met een hele hoop in een gammel bootje stappen is op eigen risico lijkt mij. Uw oplossing is dan om overzetboten te regelen zodat ze hun leven ni moeten riskeren om hier te geraken?
En uiteraard moet je proberen om vluchtelingen te laten opvangen in nabije landen, anders staat gans het midden oosten en midden Afrika hier.
Wat uiteraard veel beter kan is het terugkeerbeleid. Ook het helpen ontwikkelen van de regio's daar.
Een evenredige spreiding in Europa ben ik dan weer niet voor. Als Hongarije of Polen die mensen niet willen dan is dat hun goed recht. Ge kunt ze geen ongelijk geven eigenlijk

En kijk, zelfs populaire nitwits kunnen nu verkozen worden voor Europa:
Populaire youtuber (24) uit Cyprus verkozen voor Europees Parlement.

'Hij verscheen op tv met sportschoenen, een korte broek, een colbert en drie stropdassen. Hij gaf er toe dat hij nog nooit had gestemd en bitter weinig afwist van politiek. Maar naar eigen zeggen kon hij het niet langer aan dat “nerds” in Brussel de touwtjes in handen hadden. Hij wilde zelf niet verkozen worden, maar jongeren inspireren om zich met politiek bezig te houden. Het draaide dus anders uit.'

En kijk, zelfs populaire nitwits kunnen nu verkozen worden voor Europa:
Populaire youtuber (24) uit Cyprus verkozen voor Europees Parlement.

'Hij verscheen op tv met sportschoenen, een korte broek, een colbert en drie stropdassen. Hij gaf er toe dat hij nog nooit had gestemd en bitter weinig afwist van politiek. Maar naar eigen zeggen kon hij het niet langer aan dat “nerds” in Brussel de touwtjes in handen hadden. Hij wilde zelf niet verkozen worden, maar jongeren inspireren om zich met politiek bezig te houden. Het draaide dus anders uit.'
En dan lees je dit:

Het maandsalaris van een EP-lid bedraagt 10.377,43 euro bruto en 8.089,63 euro netto, na aftrek van EU-belastingen en verzekeringsbijdragen (cijfers vanaf 1 januari 2024). Deze bedragen komen uit de begroting van het Parlement.

Da's mooi hé. Die zit gebeiteld voor 5 jaar met zo'n mooi loon.

Portugal: 36% is gaan stemmen
Litouwen: 28 is gaan stemmen
Kroatië: 21% is gaan stemmen
Bulgarije: 33% is gaan stemmen (En de grap: het is verplicht om te gaan stemmen in Bulgarije zoals in België :p.)

Daarnaast denk ik ook niet dat mensen beseffen hoe Trumpiaans ons migratie beleid reeds is. We doen aan pushbacks, laten mensen verdrinken op zee, bouwen muren veel gestoorder dan die Trump ooit voor ogen hadden. Betalen vuile regimes grof geld om migranten zonder iets de woestijn in te sturen. We pushen buurlanden in conflictgebieden om alle migranten daar op te vangen. We wijzen mensen uit en sturen mensen terug waar mogelijk. Wat exact gaat extreem rechts nog meer kunnen doen?
Ik weet niet of je dit al weet maar...

de exbaas van Frontex is opgekomen voor Rassemblement National in Frankrijk.

Je moet er dus geen tekeningetje bij maken hoe dat het daar aan toe gaat aan de buitengrenzen...

Terug
Bovenaan