De verbouw-topic!

Ik heb er zelfs nog eentje!
Ons apart toilette is redelijk verouderd. Oude muurtegels, oude wc, de ventilatie is nog voorzien middels een gat in glasbouwsteen,...
We hadden dan eens rondgebeld om te horen wat het zou kosten als we het laten doen - het gaat over een apart toilette dus pakweg 1,3m³ ofzo - zodat we een idee hebben van wat we uitsparen als we het zelf doen aangezien het soms niet de moeite is om het zelf te doen.

Uiteindelijk hingen we eens aan de lijn met een lokaal filiaal van Van Calster om een ruwe prijsindicatie te krijgen:
"Dus nieuwe vloer, muren, plafond, toilette, wasbakje, alles vervangen eigenlijk meneer?"
-Ja, enkel de vloer hoeft niet, maar voor de rest inderdaad alles vervangen
-"En dat gaat dan over een apart toilette, minder dan 2M²? Mhm ja dan moet u toch rekenen op een totaalprijs van minstens 8.000euro excl BTW"
Moest ik u zijn zou ik dan ook een deftige offerte vragen, €8.000 is er los over maar wat had je eigenlijk verwacht van een receptioniste (?) van zo'n filiaal? Een WC zal weldegelijk een zeer grote prijs hebben per m² want voor de verschillende aannemers die moeten komen is dit niet echt een interessant project en is het meer werk om uw materiaal af te kuisen dan het werk zelf. Dus best zelf doen :)

Moest ik u zijn zou ik dan ook een deftige offerte vragen, €8.000 is er los over maar wat had je eigenlijk verwacht van een receptioniste (?) van zo'n filiaal? Een WC zal weldegelijk een zeer grote prijs hebben per m² want voor de verschillende aannemers die moeten komen is dit niet echt een interessant project en is het meer werk om uw materiaal af te kuisen dan het werk zelf. Dus best zelf doen :)
Het was geen receptioniste maar een verkoopster, dus ik zou verwachten dat ze toch een verkoop zouden willen doen. Dan lijkt het geven van dwaze* indicaties toch niet meteen de beste tactiek. Ik had op z'n minst verwacht dat ze zouden zeggen "kom eens langs en we zullen het bekijken", maar zelfs dat kwam er dus niet uit :p

Maakt op zich ook niet zoveel uit hoor, ik ben nu toch weer een grappig verhaal rijker. Maakt niet uit of ik het zelf mogelijks anders had moeten aanpakken.

*Ik was onder de impressie dat ze zelf badkamers plaatsen, dus dat ze niet hoefden te werken met verschillende aannemers.

Gisteren een interieurzaak bezocht omdat we een binnendeur moeten vervangen. Offerte meegekregen en bij acceptatie komen ze ter plekke alles nog eens opmeten.
Verbaasd om het volgende te lezen (excl btw):
Forfait opmetings- en administratiekort per opmeting: 50euro
Transport en verplaatsingskost per opmeting: 50euro
Forfait laden en lossen per werfbezoek: 100euro
Transport en verplaatsingskost monteur: 22euro

We hebben nu best wel al wat laten uitvoeren en aannemers over de vloer gehad voor offertes, maar zo een onderverdeling hebben we toch nog nooit gezien. Als die +/-200euro in de prijs zat geen probleem, maar nu creëer je toch gewoon het gevoel dat je voor alles doortelt :crazy:

100euro om minder dan 10km verder een deur te gaan opmeten, enfin :lol:

Gisteren een interieurzaak bezocht omdat we een binnendeur moeten vervangen. Offerte meegekregen en bij acceptatie komen ze ter plekke alles nog eens opmeten.

We hebben nu best wel al wat laten uitvoeren en aannemers over de vloer gehad voor offertes, maar zo een onderverdeling hebben we toch nog nooit gezien. Als die +/-200euro in de prijs zat geen probleem, maar nu creëer je toch gewoon het gevoel dat je voor alles doortelt :crazy:

100euro om minder dan 10km verder een deur te gaan opmeten, enfin :laugh:
Wel mooi dat een bedrijf transparant is over zijn prijzen en het niet onder een noemer zet. Niks is gratis en uiteindelijk betaald de consument.

Zijn er nog mensen die, wanneer er een aannemer is langs geweest voor een offerte, het gevoel hebben zo van "eigenlijk heeft die persoon mij nu exact uitgelegd hoe ik het zelf moet doen"? :laugh:

Wel mooi dat een bedrijf transparant is over zijn prijzen en het niet onder een noemer zet. Niks is gratis en uiteindelijk betaald de consument.
Zeker en vast maar op een offerte van +2K komt dat wel een beetje lullig over imo. En dat is nog los van het feit dat die 100euro excl BTW niet eens de reële kost reflecteert.

100euro om minder dan 10km verder een deur te gaan opmeten, enfin :laugh:
Lijkt me toch logisch, je betaalt per begonnen uur en 50 euro per uur lijkt me nu toch niet overdreven

Lijkt me toch logisch, je betaalt per begonnen uur en 50 euro per uur lijkt me nu toch niet overdreven
Het gaat nog altijd maar over een opmeting hé. Hoeveel aannemers/zelfstandigen komen dat gewoon standaard doen in functie van de offerte. Wanneer de potentiele klant de offerte dan niet accepteert hebben ze gratis gewerkt.

In jouw logica zou dus iedere zelfstandige best zeggen: ik wil gerust langskomen voor een offerte maar dat kost je 50euro. Mij niet gelaten, maar dat is niet bepaald een standaardpraktijk. :)

Als iedereen het zou doen was ik uiteraard niet verbaasd.

Het gaat nog altijd maar over een opmeting hé. Hoeveel aannemers/zelfstandigen komen dat gewoon standaard doen in functie van de offerte. Wanneer de potentiele klant de offerte dan niet accepteert hebben ze gratis gewerkt.

In jouw logica zou dus iedere zelfstandige best zeggen: ik wil gerust langskomen voor een offerte maar dat kost je 50euro. Mij niet gelaten, maar dat is niet bepaald een standaardpraktijk. :)

Als iedereen het zou doen was ik uiteraard niet verbaasd.
In jouw geval van een deur gaan ze pas na ondertekenen van de offerte de deur precies gaan afmeten. Voor een offerte gaan ze normaal maar heel snel ongeveer gaan meten, het komt niet op een cm om een prijs te kunnen geven.
In dit geval meet de klant meestal gewoon de deur ongeveer op om dan naar een aannemer te gaan.

Wij lopen serieus achter op ons verbouwingen, en willen eindelijk eens aan een inhaalmaneuvre starten.
Hiervoor zouden we een extra renovatielening willen aangaan om zo wat grote zaken te kunnen laten doen, en wat kleinere werkjes zelf te doen.

Vooraleer we offertes gaan vragen en met de bank gaan praten wil ik hier toch even horen of mijn schattingen een beetje logisch zijn en of we de geplande werken kunnen uitvoeren voor het geschatte bedrag. Dus mensen die onlangs gelijkaardige zaken gedaan hebben, laat u horen!

Alle prijzen die ik vermeld zijn prijzen die ik ofwel op Internet gevonden heb, ofwel gehoord heb van kenissen die recent iets gelijkaardig gedaan hebben.

1) Hangar (20.000€)
fbG6UzG.jpg

qNqnfv1.jpg

soCiuAJ.jpg

Onze hangar hangt achteraan aan ons huis en heeft een gelijkvloer en 1 verdieping met zadeldak met asbesthoudende golfplaten, deze willen we laten vervangen door geïsoleerde dakplaten.
Het huidig dak en de huidige dakgoten zijn zo lek als een zeef waardoor het al erg begint te rotten overal, zoals je op de foto's wel kan zien. (Ook niet letten op de rommel :unsure: )
Ergens twijfelen we om gewone platen te laten plaatsen en nadien na te isoleren met glas/rotswol of Pur/pir/..-platen. Geen idee wat het best is naar isolatie en prijs. Het plan is om in de ruimte onder dat dak een "ontspanningsruimte" in de ruime zin van het woord te maken. (Biljart/snooker, bar, home cinema, ...)
Aansluitend hebben we ook nog onze garage waar momenteel versleten metalen platen opliggen, deze zouden we op dezelfde manier willen vervangen. (Hangar en garage zijn aan ons huis gebouwd, dus qua algemene isolatie zal dit niet slecht zijn)
Het gaat om een zadeldak met 2x5 meter en 10m diep + 3m op 9.5m (dus grofweg 130m2 dak) Volgens https://www.janjp.nl/product/sandwichpanelen-40mm-antraciet/ (i know, NL site, maar enige site met duidelijke prijzen) kom ik op een 6000€ aan materiaal (platen incl afwerking, schroeven, condensdoek, ...). Dus reken het dubbele incl plaatsing + 30m aan dakgoten (afgewerkt in trespa) = 15000€
- Garagepoort of schuifraam achteraan. Momenteel is dit een gapend gat ter grootte van een garagepoort (2.6m x 2.4m) ==> 2500€
- Ramen vervangen achteraan
----- 1.8m x 1.7m ==> 900€
----- 1.1m x 1.5m ==> 600€ (moet op klikstand open kunnen)
----- 1.8m x 0.9m ==> 1000€ (2 identieke ramen)

2) Badkamer (20.000€)
- Deze moet volledig uitgebroken worden en alles opnieuw geplaatst. Huidige badkamer is qua opbouw en afwerking een ramp. "Inloopdouche" die de helft van de ruimte inneemt met de deur in het midden en een soort kleedruimte die volledig nat wordt als de douche aanstaat. Deze douche lekt langs alle kanten, de afvoer is niet het laagste punt, de muren zijn niet deftig vochtwerend, ... Er is ook niets van verluchting voorzien, zelfs geen raam naar buiten, badkamer is volledig omringd door keuken en gang.
We willen hier uiteindelijk een douche, toilet, dubbele lavabo en deftige verluchting.
Ruimte is 2.6m x 2.5m. Kasten zijn niet echt nodig (kastjes onder/boven lavabo is genoeg) aangezien in de gang ernaast een trap komt (zie 6) en onder die trap komt een kast voor alle badkamermateriaal (handdoeken, ondergoed, voorraad producten, ...)
Het moet allemaal niet de meeste luxe zijn, simpele standaard kranen zijn goed genoeg. Zolang het toch een beetje kwaliteit is is het goed.

3) Leidingen voor centrale verwarming herleggen en nieuwe leidingen legggen. (2000€)
7ZjLGF5.jpg
- Huidige leidingen liggen bloot bovenop de vloer boven, de vloer ben ik aan het uitbreken zodat de nieuwe leidingen onder deze vloer kunnen gelegd worden. Er moeten 5 aansluitpunten voorzien worden om in een later stadium radiatoren op aan te sluiten (ik schat ongeveer 20m aan leidingen. Onze "brander" (Viessmann Vitodens 222W) staat ongeveer in het midden van deze ruimte een verdieping lager (vloer ligt open, dus gemakkelijk bereikbaar)

4) Zonnepanelen (4500€)
- Ik heb al telefonisch contact gehad met een installateur (die bij mijn schoonbroer zonnepanelen gaat plaatsen). Die vermeldde deze prijs voor onze situatie (5 personen).
- Bij mijn schoonbroer heeft die een thuisbatterij afgeraden, maar ik twijfel ergens wel om dit toch te doen. Dit drijft de prijs wel enorm op natuurlijk, ik dacht een 5000€ extra.
- Nadien krijgen we wel 1200€ (+1700€ voor batterij) terug aan premies. (Wat we dan kunnen gebruiken voor de "extra's" hier onderaan)

5) Airco (10.000€)
- Heel grof geschat, we weten nog niet wat "nodig" zou zijn qua aantal units. We willen sowieso dat elke slaapkamer kan gekoeld worden, wat wil zeggen dat we 1 buitenunit en 4 binnenunits zouden moeten hebben. Maar er kan bvb 1 unit in de gang geplaatst worden die zo 2 kamers kan koelen. Anderzijds twijfelen we om beneden ook airco te voorzien. Maar dit lijkt me wat overkill.
Een collega heeft 6500€ betaald voor 1 buiten- en 3 binnenunits. Schoonbroer heeft 2 buiten- en 3 binnenunits en die hebben 8500€ betaald.

6) Trap (2000€)
- Een simpele houten trap om zo achteraan onze woning ook naar boven te kunnen. Dit is ook onder de ruimte waar ik de vloer aan het openbreken ben, dus die plaatsing is heel gemakkelijk.

Als het budget en de tijd het toelaten zouden we deze zaken er nog bij laten doen: (Anders doen we deze zaken achteraf apart eens we genoeg gespaard hebben)

- Garagepoort vervangen (2500€): Dit is nu een oude handmatige metalen kantelpoort. hier zouden we een automatische sectionaalpoort (met deur) willen laten plaatsen.
- Afwerken ruimte boven (????€):
FJMF6qm.jpg
dit is nu 1 grote ruimte van ongeveer 20m x 5m. hier willen we 1 deel een slaapkamer van maken (ong 4m), dan een hal (waar die trap van puntje 6 bovenkomt, misschien een toilet daar ook voorzien), en daarachter een bureau/leesruimte (8m) met daarachter aansluitend de "ontspanningsruimte" van de hangar uit puntje 1.
Wat moet nog grofweg gebeuren in deze ruimte:
----- Vloer uitbreken, tussenschotten plaatsen (tegen het "dansen"), isolatie insteken, OSB leggen met daarop ondervloer en simpele laminaat
----- Leidingen leggen voor de centrale verwarming (zie puntje 3)
----- Zijmuren en dak zijn momenteel spanten en isolatie, daar onderste deel OSB + gyproc plaatsen en bovenste deel enkel gyproc (is een mansardedak)
----- 2 nieuwe OSB/gyproc muren plaatsen (incl deur) ter afscheiding van de verschillende ruimtes
- Elektriciteit (1000€): Wij hebben enkele jaren geleden onze elektriciteit volledig laten vernieuwen, en een hoop nieuwe leidingen laten leggen in die ruimte van hierboven. Nadat alles "afgewerkt" is moeten hier nog overal inbouwdoosjes, schakelaars, stopcontacten, ... aangesloten worden en moet alles (her)keurd worden.
- Berging/waskot beneden (?????€): Ruimte van 4m x 5m die we willen indelen in enerzijds berging en anderzijds waskot voor wasmachine en droogkast. Hier moet ook een nieuwe "buitendeur" geplaatst worden, want dit is nu een open gat naar de garage. Muren zijn gewoon de gemetste buitenmuur, vloer is scheve beton.

Dus samengevat:
- Hangar: 20.000€
- Badkamer: 20.000€
- Chauffage: 2000€
- Zonnepanelen: 4500€
- Airco: 10.000€
- Trap: 2000€
- TOTAAL: 58.500€

Lijkt dit een haalbaar bedrag voor al deze zaken uit te (laten) voeren?

Ik denk het wel.
Mits opvragen meerdere offertes moet dat wel lukken.

40mm platen voor je hangar dak is wel niet veel.

Ik denk dat je voor ramen en poorten wat hoger moet schatten

Zit met een scheurtje in de voeg van het terras, hierdoor is mogelijks de binnenmuur van de aanpalende kamer vochtig. Kan ik dit zelf dichtsmeren?

Spelen meer en meer met het idee om ons huis te verkopen en de woonst van m'n ouders over te nemen en een totaalrenovatie + kangoeroewoning van te maken met een gemeenschappelijke ruimte. (De sociale implicaties moeten ook nog overwogen worden)

We zouden los van de aankoop van dat huis (ongeveer 175m² bewoonbaar momenteel) op 11 are vrijstaand op een perfecte locatie voor ons, gebouwd 1988, structureel perfect in orde.. dit wel willen uitbreiden zowel benedenverdieping als boven nog een renovatiebudget van 350k-400k hebben.

Hier zou dan een stuk verdiep op de woonst moeten komen, een nieuwe badkamer, een extra slaapkamer, nieuwe keuken, volledige elektriciteit en sanitair vernieuwd, vloer, plafonds, isolatie, buitenschrijnwerk.. Dus echt wel een totaalrenovatie. Ben je met dat budget ergens of is dat gewoon onmogelijk te zeggen en zullen we hier pas iets zinnigs over kunnen zeggen na een architect te raadplegen?

Spelen meer en meer met het idee om ons huis te verkopen en de woonst van m'n ouders over te nemen en een totaalrenovatie + kangoeroewoning van te maken met een gemeenschappelijke ruimte. (De sociale implicaties moeten ook nog overwogen worden)

We zouden los van de aankoop van dat huis (ongeveer 175m² bewoonbaar momenteel) op 11 are vrijstaand op een perfecte locatie voor ons, gebouwd 1988, structureel perfect in orde.. dit wel willen uitbreiden zowel benedenverdieping als boven nog een renovatiebudget van 350k-400k hebben.

Hier zou dan een stuk verdiep op de woonst moeten komen, een nieuwe badkamer, een extra slaapkamer, nieuwe keuken, volledige elektriciteit en sanitair vernieuwd, vloer, plafonds, isolatie, buitenschrijnwerk.. Dus echt wel een totaalrenovatie. Ben je met dat budget ergens of is dat gewoon onmogelijk te zeggen en zullen we hier pas iets zinnigs over kunnen zeggen na een architect te raadplegen?

(wat niet wegneemt dat dat een budget is waar zeker naar te werken/tekenen valt. En dus ook zeker kan lukken)

3 maart komen ze hier de keuken installeren. Nu is er een witte primer reeds aangebracht waar de keukenkasten, frigo etc gaan staan.
Verven jullie ook deftig alles achter de keuken voor die geinstalleerd wordt? Of laten jullie dat zo?

3 maart komen ze hier de keuken installeren. Nu is er een witte primer reeds aangebracht waar de keukenkasten, frigo etc gaan staan.
Verven jullie ook deftig alles achter de keuken voor die geinstalleerd wordt? Of laten jullie dat zo?
Ik heb alles geschilderd, voor het geval dat je dus ooit een andere keuken steekt (hoewel je dan waarschijnlijk toch de nieuwe openingen terug gaat verven...).

Daar zou ik mij niet mee bezighouden. Zoals gezegd, zet je ooit een nieuwe keuken is het ook tijd voor een nieuwe laag verf hoor. Die kastjes gaan zichtbare contouren nalaten op de muur na al die jaren..

Niet dat je moet antwoorden op onderstaande vragen maar het zijn gewoon vragen die ik mezelf onmiddelijk stelde toen ik je verhaal las. Is het de bedoeling om met de verkoop van de huidige woning de renovatie te betalen van de ouderlijke woning? Ik vermoed dat zo'n grote verbouwing wel enkele maanden in beslag zal nemen.
Waar zullen jullie zelf en je ouders dan wonen tijdens de verbouwing? Ik vermoed dat jullie huidige woning er niet echt op voorzien is om met 2 personen extra voor langere tijd samen te leven.

Ik zou zeggen dat dit een mooi budget is, maar met de huidige prijzen weet ik het niet meer. Best inderdaad een architect raadplegen. Hebben jullie ouders nog de originele plannen van de woning?

Niet dat je moet antwoorden op onderstaande vragen maar het zijn gewoon vragen die ik mezelf onmiddelijk stelde toen ik je verhaal las. Is het de bedoeling om met de verkoop van de huidige woning de renovatie te betalen van de ouderlijke woning? Ik vermoed dat zo'n grote verbouwing wel enkele maanden in beslag zal nemen.
Waar zullen jullie zelf en je ouders dan wonen tijdens de verbouwing? Ik vermoed dat jullie huidige woning er niet echt op voorzien is om met 2 personen extra voor langere tijd samen te leven.

Ik zou zeggen dat dit een mooi budget is, maar met de huidige prijzen weet ik het niet meer. Best inderdaad een architect raadplegen. Hebben jullie ouders nog de originele plannen van de woning?
M'n ouders zouden de renovatie 'voorschieten' (+ onze eigen spaarboek +-100k)

Zodat ik kan proberen een pandwissel te doen. Na verkoop zal ik dan mijn ouders terugbetalen, maar zo kunnen we dus in ons huis blijven tot na de verbouwing.

Qua overbrugging is er geen probleem. Ze hebben zo een vakantiewoning in het lokale vakantiepark wat ze normaal altijd verhuren. Ze zouden dat dan zolang als nodig niet verhuren en daar zelf intrekken.

Gedetailleerde plannen van hun huis hebben we ook ja.

Juiste volgorde is qua eerste gesprekken denk ik nu notaris - bank - architect neem ik aan?

Terug
Bovenaan