De verbouw-topic!

Iemand ervaring met Rigid?
Wij willen een nieuwe vloer leggen, liefst parket(look). Rigid lijkt ons voorlopig de beste oplossing, ook het gemakkelijkste aangezien dit gewoon over de huidige tegel gelegd kan worden.
Wij hebben een rigid vloer van Coretec, wel rechtstreeks op chape gelegd.

Zeer tevreden van (houtlook, demping geluid, lekker ism vloerverwarming, makkelijk te leggen) maar hier en daar wel al een paar goei krassen die je gelukkig alleen maar bij een bepaalde lichtinval ziet. Krassen zijn er gekomen door met een ladder met kapot voetje te schuiven wss. Onze verbouwing is nog volop aan de gang en sommige firma's nemen het niet zo nauw bij plaatsing van oa gyproc of keukens :)

Allez 1e offerte voor nieuwe achterdeur + badkamerraam is binnen. 5300 euro voor een dubbele achterdeur (steellook) en een klein basic badkamerraam (PVC); exclusief binnenafwerking. :cautious: :censored:

Wij zijn aan het rondkijken om hier een haardvuur te zetten (huis van jaren 70 met CV met radiatoren, dus vooral als sfeer/bijverwarming).
Ons eerste idee was een simpele vrijstaande pelletkachtel maar het is ondertussen een tv-meubel met inbouwhaard geworden.

Zijn er hier voor de rest nog mensen met een meubel met inbouwhaard?
Zaken waar ik op moet letten?

Nu kwam ik vandaag de nieuwste elektrische haarden tegen en die zien er tegenwoordig wel mooi uit vind ik.
Wij hebben een overproductie met onze zonnepanelen dus zou dat voor ons wel voordelig zijn.
Iemand hier ervaring met elektrische haarden?

Woning kopen voor IER maakt dat je maar 1% registratierechten betaalt.

Stel je koopt een klassieke 90's villa met elektrische verwarming. Een villa die ruim is met grote kamers en waar je eigenlijk geen structurele veranderingen wilt doen. De villa heeft gewoon domme bruine ramen en een saaie gevelsteen. Maar de gevel int wit en nieuwe ramen en moderne pan en je hebt een heel ander huis.

Op vlak van ramen en dak is dat meestal geen probleem bij een 90's woning. Je duwt de spanten vol wol ipv 6cm voorzie je 18 cm. Je plaatst nieuwe pvc ramen met HR glas in plaats van de houten ramen bruine ramen.

De chape breek je uit en je voorziet vww.

Maar wat doe je met de muren? De resterende spouw laten opvullen? Er zit al 5 cm gele xps in de spouw. Het metselwerk is kloek en degelijk. Ga je dan die gevel gaan afbreken om dikke isolatieblokken te plaatsen en zo aan je E-peil te geraken voor 2% korting? Je moet dan ook nog een architect inschakelen en EPB verslaggever?

Of veeg je je kl.. aan die IER en doe je een estetische renovatie, graaf je een sleuf, boringsje onder 45°, gas binnen trekken voor 206 euro en keteltje aan de muur. Andere chape en vloertje, nieuwe elektriek, keuken en ramen, gewoon dikkere wol int dak en niks van architect of EPB nodig.

Schrap die chappe uitbreken ook maar, tenzij je de vloer echt lelijk vind.

Ramen + dak isoleren + elektriciteit +gasketel. +wit verven en een nieuwe pan.

BAM, je hebt een aangename woning om in te leven er komt geen architect of EPB aan te pas.

Schrap die chappe uitbreken ook maar, tenzij je de vloer echt lelijk vind.

Ramen + dak isoleren + elektriciteit +gasketel. +wit verven en een nieuwe pan.

BAM, je hebt een aangename woning om in te leven er komt geen architect of EPB aan te pas.
En geulen schijven in de chape voor de cv leidingen of vvw laten infrezen....

Edit:

Persoonlijk wel voorstander van chape uitbreken. Als er daar gelijmde pvc afvoeren onder zitten veel kans op miserie vroeg of laat.

Plus er moet gas binnen wil gasvuur, wil eventueel cassette...

Laatst bewerkt:
Hier thuis heb ik heel het dak langs binnen kunnen isoleren met dikke wol. De boven was volledig in planchetten, die er toch uit moesten.

Het huis dat ik op het oog heb uit 1989 ofzo. Is volledig uitgeplakt boven. Er is geen mogelijkheid om daar zomaar overal die oude isolatie die wss maar 6cm is. Uit te trekken.

Wat zijn de mogelijkheden om langs buiten te isoleren bij vernieuwing van het dak? Daar gewoon wol in duwen?of ben je aangewezen op zulke isolatieplaten?

Hier thuis heb ik heel het dak langs binnen kunnen isoleren met dikke wol. De boven was volledig in planchetten, die er toch uit moesten.

Het huis dat ik op het oog heb uit 1989 ofzo. Is volledig uitgeplakt boven. Er is geen mogelijkheid om daar zomaar overal die oude isolatie die wss maar 6cm is. Uit te trekken.

Wat zijn de mogelijkheden om langs buiten te isoleren bij vernieuwing van het dak? Daar gewoon wol in duwen?of ben je aangewezen op zulke isolatieplaten?
Ik denk sarkingdak idd, want je kan geen dampscherm plaatsen langs buiten denk ik?

Indien iemand weet of dit wel kan dan hoor ik het graag, want hier hetzelfde probleem. Wil niet heel de schuine plafonds op de slaapkamers afbreken.

Sarkingdak is voor mij no-go wegens zeer beperkte geluidsisolatie. (En misschien ook wel een vergunning voor nodig aangezien het volume van je woning toeneemt?)

Sarkingdak wordt meestal gebruikt wanneer isoleren langs binnen onmogelijk is (door ruimteverlies) of omdat de kost daarvan goedkoper uitvalt dan heel de binnenafwerking af te breken en daarna terug opnieuw te moeten doen.
Het betekent echter wel dat je dak een stuk verder komt, dus dakgoten, waterafloop en -cornishes moeten hierop aangepast worden.

Wij hebben de schuine stukken bij vervanging van het dak heel gelaten en toen het dak bloot lag langs buiten een dampscherm aangebracht, daarna 10 cm glaswol tussen de kepers geduwd vooraleer daar het nieuwe onderdak + dakpannen op te leggen.

Dit geeft ons toch al een voorlopige R van 2,8 op die paar schuine stukken, die we dan later als we tijd en goesting hebben, nog langs binnen extra kunnen isoleren.

En geulen schijven in de chape voor de cv leidingen of vvw laten infrezen....

Edit:

Persoonlijk wel voorstander van chape uitbreken. Als er daar gelijmde pvc afvoeren onder zitten veel kans op miserie vroeg of laat.

Plus er moet gas binnen wil gasvuur, wil eventueel cassette...
Als je vloerverwarming wil moet je ook hopen dat je genoeg dikte hebt vanaf betonplaat. Vloerverwarming zonder isolatie onder is niet interessant. Je hebt toch snel 15cm opbouw nodig.

Sarkingdak wordt meestal gebruikt wanneer isoleren langs binnen onmogelijk is (door ruimteverlies) of omdat de kost daarvan goedkoper uitvalt dan heel de binnenafwerking af te breken en daarna terug opnieuw te moeten doen.
Het betekent echter wel dat je dak een stuk verder komt, dus dakgoten, waterafloop en -cornishes moeten hierop aangepast worden.

Wij hebben de schuine stukken bij vervanging van het dak heel gelaten en toen het dak bloot lag langs buiten een dampscherm aangebracht, daarna 10 cm glaswol tussen de kepers geduwd vooraleer daar het nieuwe onderdak + dakpannen op te leggen.

Dit geeft ons toch al een voorlopige R van 2,8 op die paar schuine stukken, die we dan later als we tijd en goesting hebben, nog langs binnen extra kunnen isoleren.
Hoe heb je een dampscherm kunnen plaatsen aan de binnenkant eigenlijk?

Als je vloerverwarming wil moet je ook hopen dat je genoeg dikte hebt vanaf betonplaat. Vloerverwarming zonder isolatie onder is niet interessant. Je hebt toch snel 15cm opbouw nodig.
Is dat zo?

Wat met droog systeem? Bv Viega Fonterra Reno, of zit je dan in totaal nog op 15cm?

Is dat zo?

Wat met droog systeem? Bv Viega Fonterra Reno, of zit je dan in totaal nog op 15cm?

Met zoiets heb je inderdaad minder opbouw nodig maar je hebt geen isolatie waardoor veel warmte naar de grond gaat.
Dat systeem werkt ook met 12mm buizen wat dun is, normaal zijn het buizen van 16 - 18mm. Dunnere buizen is ook minder warmteafgifte en hogere drukval. Dus veel minder efficient dan het nat systeem. Maar als je echt vloerverwarming wil is het natuurlijk een optie bij een kleine opbouwhoogte.

Met zoiets heb je inderdaad minder opbouw nodig maar je hebt geen isolatie waardoor veel warmte naar de grond gaat.
Dat systeem werkt ook met 12mm buizen wat dun is, normaal zijn het buizen van 16 - 18mm. Dunnere buizen is ook minder warmteafgifte en hogere drukval. Dus veel minder efficient dan het nat systeem. Maar als je echt vloerverwarming wil is het natuurlijk een optie bij een kleine opbouwhoogte.
Ja hier zou dat dan in combinatie zijn met isolatie van het kelderplafond. Niet ideaal maar beter dan niks :)

Alsook 10.000 liter regenwaterput met toebehoren en een betonnen trap gegoten naar de kelder. (momenteel enkel toegankelijk via keldergat)
Misschien ben ik wat vroeg, maar (aangezien je ook van Limburg bent denk ik toch) via welke firma heb je gewerkt voor de regenwaterput? Kan je toevallig wat details delen over de offerte, mag gerust via PM. :)

Misschien ben ik wat vroeg, maar (aangezien je ook van Limburg bent denk ik toch) via welke firma heb je gewerkt voor de regenwaterput? Kan je toevallig wat details delen over de offerte, mag gerust via PM. :)
Helaas nog niks concreet. Enkel raming van de architect.. nog geen firma's aangeschreven.

Klopt, maar ik kan de opbouw niet controleren. Kan moeilijk een gat gaan kappen in de vloer. Kan nog eens teruggaan en kijken of er aan de poort een opening is aan de chape. Dat frezen wordt soms gedaan hoor. Ideaal is dat niet, maar het is een mogelijkheid.

Bij mij thuis heb ik nog geen volledige klassieke snelbouwer aan opbouw. Ik vermoed dat dat ein jaren 80 niet beter was dan begin 2000....

Klopt, maar ik kan de opbouw niet controleren. Kan moeilijk een gat gaan kappen in de vloer. Kan nog eens teruggaan en kijken of er aan de poort een opening is aan de chape. Dat frezen wordt soms gedaan hoor. Ideaal is dat niet, maar het is een mogelijkheid.

Bij mij thuis heb ik nog geen volledige klassieke snelbouwer aan opbouw. Ik vermoed dat dat ein jaren 80 niet beter was dan begin 2000....
Anhydrietchape is ook een optie, ligt hier op ons eerste verdiep. Dan win je enkele cm's.

Hoe heb je een dampscherm kunnen plaatsen aan de binnenkant eigenlijk?
Zodra alle oude dakpannen eraf waren en de kepers bloot lagen, dampscherm over de kepers leggen alvorens het isolatiemateriaal tussen de kepers te steken. En daarover dan het onderdak.

Terug
Bovenaan