De verbouw-topic!

Wij zaten met hetzelfde probleem, maar toch gekozen voor de lange pijn deze keer en alles aangepast zodat we toch vvw zouden kunnen plaatsen. Wij hebben ook hoge plafonds, dus dan is vvw nog efficiënter tgv gewone radiatoren. Tenslotte is het toch een comfort die ik echt graag wou hebben en nog geen seconde spijt van gehad.

Bij ons zag het er als volgt uit: alles uitgebroken tot betonplaat -> 5 cm PUR -> netten -> hierop vvw vastgebonden (tacken) -> 5 cm chape met vezels -> cementgebonden gietvloer (3mm opbouw ongeveer). Idealiter isoleer ik ook nog de kruipkelder langs onder.

We zijn hierdoor niet veel hoger gegaan dan originele opbouw. Moest je het toch overwegen, vergeet zeker uw deurhoogtes niet te checken. Dus vanaf de grond tot linteel. Als deze lager gaat uitkomen dan een standaard deurmaat (201,5 cm dacht ik), dan wordt het meestal ook nog eens allemaal maatwerk. Wij hadden geluk dat de chambranten een serieus stuk lager waren en dus ruimte genoeg hadden. Enkel bij de deuropening naar de living hebben we de hele linteel moeten verhogen, of het werd een deur van 195cm ofzo en dat is echt te laag voor grote mensen en de deur die het meeste gebruikt zal worden :p
Hmm goeie info. Maar dan heb jij gekozen voor een nat systeem? Ik zou een paar cm kunnen winnen met voor droog te gaan (die meerprijs heb ik er graag voor over) maar het is me niet heel duidelijk als je er met 11-12cm totale opbouwhoogte geraakt. (dus incl vloer)

Denk ook sowieso dat we ervoor gaan. Ik wil niet met radiatoren blijven zitten. Er komt in ene weg ook een uitbouw dus daar heb ik zoveel opbouwhoogte als ik wil.

Net eens gemeten, de deuren zijn momenteel 203cm. Ik denk wel dat er nog ruimte zit achter de chambranten.

Serieus zonde van onze anyway doors schuifdeur... Hopelijk kan die in het slechtste geval ook aangepast worden want dat was toch een gevaarte van €3000...

Laatst bewerkt:
Hmm goeie info. Maar dan heb jij gekozen voor een nat systeem? Ik zou een paar cm kunnen winnen met voor droog te gaan (die meerprijs heb ik er graag voor over) maar het is me niet heel duidelijk als je er met 11-12cm totale opbouwhoogte geraakt. (dus incl vloer)

Denk ook sowieso dat we ervoor gaan. Ik wil niet met radiatoren blijven zitten. Er komt in ene weg ook een uitbouw dus daar heb ik zoveel opbouwhoogte als ik wil.

Net eens gemeten, de deuren zijn momenteel 203cm. Ik denk wel dat er nog ruimte zit achter de chambranten.

Serieus zonde van onze anyway doors schuifdeur... Hopelijk kan die in het slechtste geval ook aangepast worden want dat was toch een gevaarte van €3000...

Klopt. Dat is zeker mogelijk hoor! ;)

Normaal zit er tussen uw linteel en chambrant rond de 5cm (kan dus ook minder zijn zoals bij mij aan die ene deur).

Ai, sinds wanneer staat die daar? Opnieuw die ene deur bij ons is ook een deur van anyway geworden en die hebben toch redelijk wat mogelijkheden, dus best eens contacteren.

Klopt. Dat is zeker mogelijk hoor! ;)

Normaal zit er tussen uw linteel en chambrant rond de 5cm (kan dus ook minder zijn zoals bij mij aan die ene deur).

Ai, sinds wanneer staat die daar? Opnieuw die ene deur bij ons is ook een deur van anyway geworden en die hebben toch redelijk wat mogelijkheden, dus best eens contacteren.
Deur staat er nu al een jaar of 3. Hebben dat niet zo goed doordacht, toen hadden we nog geen verbouwplannen.. maar het is wat het is.

Hoe meer ik erover nadenk hoe meer zottenwerk het is om de vloer hier met een paar cm te verhogen. Aluminium voordeur en achterdeur zouden dan ook aangepast moeten worden.. inbouwkasten in de hal, wasplaats, wc-pot verhogen, etc etc etc - dat is een beetje te zot :)

Ik ga gewoon hopen dat het net genoeg opbouwhoogte is voor een droog systeem.

Als je de onderkant isoleert zeker. (pagina 3 zie je de hoogtes)

Als je nog moet isoleren in je pakket van 12cm wordt het moeilijker.
Maar mogelijk met vacuüm platen of resolplaten.

Als je de onderkant isoleert zeker. (pagina 3 zie je de hoogtes)

Dan kom je op 75mm+vloerafwerking.

Als je nog moet isoleren in je pakket van 12cm wordt het moeilijker.
Maar mogelijk met vacuüm platen of resolplaten.
Bedoel je dan plafond kelder isoleren? Want da's geen probleem. Anders 105mm + vloerafwerking - dat zal idd een nipte zijn.

Ja plafond van de kelder isoleren. Omdat je dan met goedkopere PIR/PUR platen kan werken.

Volledige droge opbouw is maar 60mm+ afwerking :)
Ja da's zeker doenbaar hier. Vraag me af of dat mag qua EPB enzo? Want je verliest toch een pak rendement omdat de vloerplaat zelf mee opgewarmd moet worden.

Neen want in een klassieke opbouw warm je ook je volledige chape mee op. Maakt niet zoveel uit als die warmte niet weg kan.
Goh ja aan de zijkanten bij de buitenmuren zal dat wel een koudebrug vormen, daar zit zeer weinig isolatie.

Maar bon, mij maakt dat op zich niet uit, zolang het mag :)

Merci voor de info, da's toch al geruststellend.

Ruwbouw vraag:
Vloer garage zou meteen aansluiten aan oprit buiten garage. Garagepoort rust op de 'scheiding' die er in feite geen is.
Maar hoe kan je dat best thermisch onderbreken ?

Ruwbouw vraag:
Vloer garage zou meteen aansluiten aan oprit buiten garage. Garagepoort rust op de 'scheiding' die er in feite geen is.
Maar hoe kan je dat best thermisch onderbreken ?

En waarom wordt dat zo gedaan? Want lijkt me wat vreemd op het eerste zicht.

Is dan vermoedelijk een polybeton die je laat doorlopen ofzo?

Ik zou liever gewoon geen dorpel leggen. Oprit loop genoeg af om water met manieren te laten afvloeien

Leg toch maar die dorpel.

Tegenwoordig hoeft dat niet veel voor te stellen en heb je propere met klein schuin kantje die je nooit als 'stamp' kan ervaren met de wagen.

Slagregen gaat miserie zijn als je dat gewoon plat laat. Zou ik zeker niet doen.

Kleine dorpel en vloer garage een cm hoger leggen. Ga je je achteraf anders beklagen denk ik.

Ik ging wel de laatste rij klinkers , parallel met de garagepoort een serieuze knik geven (3tal cm hoogte verschil tussen aansluiten aan poort & oprit)

Ik ging wel de laatste rij klinkers , parallel met de garagepoort een serieuze knik geven (3tal cm hoogte verschil tussen aansluiten aan poort & oprit)
In een knik (schuin?) Gaat dat op niks trekken.

Die rij binnen 3cm hoger leggen, dat rij je los.

Maar goed, dat moet je allemaal zelf wat afwegen. Maar weet gewoon dat dat niet gebruikelijk is en vermoedelijk ook op termijn niet geschikt. Dorpeltje dient er voor en doet alles wat jij wil bereiken. Grotere stukken, veel stabieler,.. zie niet meteen nadelen eigenlijk

*edit: niet te vergeten dat die klinker ook het vocht zal binnen trekken. Capillariteit

Ok, stel dat ik dan zelf een opstand maak (van 2-3cm) hoogte verschil tussen binnen & buiten.
Dan nog blijft mijn probleem datzelfde, hoe thermisch onderbreken ?

Iemand ervaring met Rigid?
Wij willen een nieuwe vloer leggen, liefst parket(look). Rigid lijkt ons voorlopig de beste oplossing, ook het gemakkelijkste aangezien dit gewoon over de huidige tegel gelegd kan worden.

Iemand ervaring met Rigid?
Wij willen een nieuwe vloer leggen, liefst parket(look). Rigid lijkt ons voorlopig de beste oplossing, ook het gemakkelijkste aangezien dit gewoon over de huidige tegel gelegd kan worden.
Alles kan over een bestaande vloer gelegd worden indien deze in goede staat is.

Terug
Bovenaan