De verbouw-topic!

Iemand hier die doorbuiging kan berekenen?
L-profiel (80x120x8), geveldrager over 4.8 meter. Er zou nog een halve meter gevelstenen opkomen, verder niks.
Moet deze geveldrager nog aan binnenblad extra worden bevestigd om doorbuiging te voorkomen of is dit niet nodig met relatief weinig gevelstenen erboven?

Daarbij : Als het zou moeten verstevigen, kom ik op deze methode uit (zie foto).
Maar van mij zijn dat overspanningen voor schuifraam & garagepoort. Dus dan kan ik de poort & raam nooit tot tegen de slag zetten?
maxresdefault.jpg

Laatst bewerkt:
Opstijgend vocht in de aanbouw. 50 cm plak wegkappen, impregneren, folie, terug plakken, terug schilderen. Gelukkig is het kleine ruimte. Misschien ook nog buitenmuur isoleren...

75 EUR/M² voor impregneren, ongeveer 10 te doen als ik zo snel tel.

50cm gevelstenen boven dat L ijzer is een pak gewicht. Ik heb die bij mijn schuifraam van 5m. Om de 70cm vastgezet met zoiets al op uw foto maar dan gelast aan de poutrel boven de raam.

Tel maar eens uit hoeveel kg steen er op dat L ijzer gaat rusten.

81kg / m.
Bedoeling is ook dat ik dat aan de poutrel ga lassen, maar heb je dan nog genoeg slag voor het raam tegen te plaatsen ?

Opstijgend vocht in de aanbouw. 50 cm plak wegkappen, impregneren, folie, terug plakken, terug schilderen. Gelukkig is het kleine ruimte. Misschien ook nog buitenmuur isoleren...

75 EUR/M² voor impregneren, ongeveer 10 te doen als ik zo snel tel.
Toch geen recente aanbouw? Want dan kan je dat toch op de aannemer verhalen die die aanbouw geplaatst heeft?

Toch geen recente aanbouw? Want dan kan je dat toch op de aannemer verhalen die die aanbouw geplaatst heeft?
Nee is een aanbouw die de vorige eigenaars ooit (tientallen jaren geleden vermoedelijk) hebben geplaatst. Stond alvast niet op de originele plannen van 1952. Vrees dat we deze kosten zelf moeten dragen.

Die afmetingen zijn zo goed als overal gelijk, hier wel gekozen om de ingebouwde te vervangen voor een vrijstaande, makkelijker te vervangen dan een inbouw. 😁
Da's dan zonder een front op de deur neem ik aan en gewoon het standaard uitzicht van een afwasmachine? Bij een nieuwe keuken zou ik dat wel zonde vinden tbh.
.

Da's dan zonder een front op de deur neem ik aan en gewoon het standaard uitzicht van een afwasmachine? Bij een nieuwe keuken zou ik dat wel zonde vinden tbh.
.
Hangt een beetje van de keuken af. In een Inoxen keuken valt dat nog wel mee (als het afwasmachine ook inox is obv), maar bij een houten keuken zou ik het ook zonde vinden.

Iemand hier die doorbuiging kan berekenen?
L-profiel (80x120x8), geveldrager over 4.8 meter. Er zou nog een halve meter gevelstenen opkomen, verder niks.
Moet deze geveldrager nog aan binnenblad extra worden bevestigd om doorbuiging te voorkomen of is dit niet nodig met relatief weinig gevelstenen erboven?

Daarbij : Als het zou moeten verstevigen, kom ik op deze methode uit (zie foto).
Maar van mij zijn dat overspanningen voor schuifraam & garagepoort. Dus dan kan ik de poort & raam nooit tot tegen de slag zetten?
maxresdefault.jpg
Je hebt verschillende opties normaal:

Uitvoeringsvoorbeelden.jpg

Hoe kan je eigenlijk het best de opbouwhoogte van je vloer achterhalen? Zijn daar trucjes voor? Of is het echt een kwestie van met een kernboor ofzo echt een gat te maken en te kijken naar de doorsnede? :unsure:

Zou willen kijken of VVW (droog) haalbaar is.

Iemand een goed adres voor verbouwen keuken (lees muur tussen keuken en living verwijderen + raam toe metselen en achterkant 5 meter openbreken)+ nieuwe vloer in keuken) regio Brugge?
Ik heb al Trybou uit Oostkamp doorgekregen...

Hoe kan je eigenlijk het best de opbouwhoogte van je vloer achterhalen? Zijn daar trucjes voor? Of is het echt een kwestie van met een kernboor ofzo echt een gat te maken en te kijken naar de doorsnede? :unsure:

Zou willen kijken of VVW (droog) haalbaar is.

Geen architectplannen meer? Bouwjaar huis?

Je hebt verschillende opties normaal:

foto
Blijkbaar zijn dat voorbeelden, maar worden al die beugels op maat gemaakt.
Kostelijk affairke.
Ik denk dat ik iemand ga zoeken die zelf zoiet ter plaatse kan lassen & nadien behandelen met coating tegen roest

Blijkbaar zijn dat voorbeelden, maar worden al die beugels op maat gemaakt.
Kostelijk affairke.
Ik denk dat ik iemand ga zoeken die zelf zoiet ter plaatse kan lassen & nadien behandelen met coating tegen roest
Bij ons was dat (wel grotendeels pre-corona prijzen) een 95 euro/ lopende meter voor al onze linitelen en beugels voor de gevelsteen. In totaal een 70 lopende meter bij ons in totaal. Dit is excl. BTW.

Nope.. buiten wat triestige schetsen.. tenzij ik dat op de gemeente ofzo misschien kan opvragen van bij de aanvraag bouwvergunning indertijd. Woning is van 1989.

Dat is niet eens zo oud. Straf. Ik vrees dat er inderdaad niet veel anders opzit dan gaatje boren. Bij huizen rond die periode is dat meestal +- 8cm chape + dan dikte van tegels (1-2cm).

Dat is niet eens zo oud. Straf. Ik vrees dat er inderdaad niet veel anders opzit dan gaatje boren. Bij huizen rond die periode is dat meestal +- 8cm chape + dan dikte van tegels (1-2cm).
Da's sowieso te weinig voor droog systeem VVW zekers? Volgens mij is het 9cm + dan nog de dikte van de parket.

Plafonds zijn 2m64 hoog dus zou gerust wel wat hoger kunnen uitkomen, maar dan moet echt alles uitgebroken.. (ook wasplaats etc waar ook nog eens inbouwkasten staan) + alle deuren aangepast. En da's dan weer wat teveel van het goeie.

Huis is wel volledig onderkelderd maar zou natuurlijk super inefficiënt zijn om isolatie aan kelderplafond te voorzien, dan moet je heel de plaat mee opwarmen.

Da's sowieso te weinig voor droog systeem VVW zekers? Volgens mij is het 9cm + dan nog de dikte van de parket.

Plafonds zijn 2m64 hoog dus zou gerust wel wat hoger kunnen uitkomen, maar dan moet echt alles uitgebroken.. (ook wasplaats etc waar ook nog eens inbouwkasten staan) + alle deuren aangepast. En da's dan weer wat teveel van het goeie.

Huis is wel volledig onderkelderd maar zou natuurlijk super inefficiënt zijn om isolatie aan kelderplafond te voorzien, dan moet je heel de plaat mee opwarmen.

Wij zaten met hetzelfde probleem, maar toch gekozen voor de lange pijn deze keer en alles aangepast zodat we toch vvw zouden kunnen plaatsen. Wij hebben ook hoge plafonds, dus dan is vvw nog efficiënter tgv gewone radiatoren. Tenslotte is het toch een comfort die ik echt graag wou hebben en nog geen seconde spijt van gehad.

Bij ons zag het er als volgt uit: alles uitgebroken tot betonplaat -> 5 cm PUR -> netten -> hierop vvw vastgebonden (tacken) -> 5 cm chape met vezels -> cementgebonden gietvloer (3mm opbouw ongeveer). Idealiter isoleer ik ook nog de kruipkelder langs onder.

We zijn hierdoor niet veel hoger gegaan dan originele opbouw. Moest je het toch overwegen, vergeet zeker uw deurhoogtes niet te checken. Dus vanaf de grond tot linteel. Als deze lager gaat uitkomen dan een standaard deurmaat (201,5 cm dacht ik), dan wordt het meestal ook nog eens allemaal maatwerk. Wij hadden geluk dat de chambranten een serieus stuk lager waren en dus ruimte genoeg hadden. Enkel bij de deuropening naar de living hebben we de hele linteel moeten verhogen, of het werd een deur van 195cm ofzo en dat is echt te laag voor grote mensen en de deur die het meeste gebruikt zal worden :p

Conclusie: het is zeker mogelijk, maar dan nog eerst even alles goed checken hoeveel je juist omhoog kan gaan en daarop baseer je dan de mogelijkheden.

Terug
Bovenaan