De verbouw-topic!

Plafond (gyproc) platen, wat werkt er vlotst om te hangen ? Ik moet wel 25 cm zakken (kamers ong 4m op 5m)
Ik dacht aan valiezeplanken, maar is dat niet wat too much voor een plafond?

Valiezeplanken worden hier inderdaad vaak voor toegepast. Metalstuds ook. Plagyp niet te vergeten afhankelijk van wat er boven zit. Denk dat het alledrie evenwaardige oplossingen kunnen zijn, indien goed uitgevoerd. Beetje afhankelijk ook van de ervaring van de uitvoerder.

Hier heb ik met metalstuds gewerkt. Da plagyp systeem zou ook wel gewerkt hebben maar dan zou dat door mijn dampscherm zitten overal.

't Klotigste is die gyprocs er aan vijzen. Eerst met een fijn boortje doorboren en dan aan schroeven. Een houten kader of zo is dan wel handiger.

Hier heb ik met metalstuds gewerkt. Da plagyp systeem zou ook wel gewerkt hebben maar dan zou dat door mijn dampscherm zitten overal.

't Klotigste is die gyprocs er aan vijzen. Eerst met een fijn boortje doorboren en dan aan schroeven. Een houten kader of zo is dan wel handiger.

Dat moet je niet voorboren? Gewoon rechtstreeks doorschroeven en klaar?

Is hetzelfde als een verticale wand maar dan horizontaal...

Voor 4-5m heb je wel de profielen van 10 nodig. Ofwel onderbreek je dat eenvoudig met bv een houten balkje en kan je de gewone profielen gebruiken

Hier ook metalbstuds, de key is gewoon goeie vijzen & ne goeien bit.

Vijzen en kracht zetten, en gaat er wel in.

Enige ervaring met vijsmachine is wel aangeraden

Te diep was het probleem niet, eerder die vijs die niet in die metalstud wilde gaan. Zowel de platen als de studs als de vijzen gekregen van iemand die hele dagen niets anders doet dan zo'n wanden, ... zetten.
In het begin van de verbouwingen gewerkt met Metabo en halverwege moeten vernieuwen en dan gekozen voor Dewalt. Dus het is ook niet alsof ik daar met Powerplus of zo aan het werken was.

Te diep was het probleem niet, eerder die vijs die niet in die metalstud wilde gaan. Zowel de platen als de studs als de vijzen gekregen van iemand die hele dagen niets anders doet dan zo'n wanden, ... zetten.
In het begin van de verbouwingen gewerkt met Metabo en halverwege moeten vernieuwen en dan gekozen voor Dewalt. Dus het is ook niet alsof ik daar met Powerplus of zo aan het werken was.

Dan heb je toch ergens een verkeerde techniek. In het begin plooit die metalstud even weg maar dat trekt daar gewoon in hoor. Altijd en overal, zelfs met een powerplus :p

Misschien wat rap gestopt met proberen en vrij vlug van uitgegaan dat je moet voorboren?

Het is in ieder geval niet nodig. Dat zou inderdaad nogal lang duren zo

zorgen da uw vijsje vast zit in de gyproc, en dan gewoon ff doorduwen met 2 handen op uw vijsmachine

en mee die gipsplaatsbit, hebde ook genoeg stabiliteit op uw vijs om goed door te duwen

Dan heb je toch ergens een verkeerde techniek. In het begin plooit die metalstud even weg maar dat trekt daar gewoon in hoor. Altijd en overal, zelfs met een powerplus :p

Misschien wat rap gestopt met proberen en vrij vlug van uitgegaan dat je moet voorboren?

Het is in ieder geval niet nodig. Dat zou inderdaad nogal lang duren zo
Nu we toch bezig zijn over metal studs, is daar eigenlijk veel verschil in kwaliteit tussen merken?

Ik moet binnenkort voor 300 lopende meter 60/27 profielen aanschaffen voor de afwerking op mijn isover suspente ophangsysteem en sommigen zweren bij gyproc PC 60/27 maar als ik kijk naar de profielen van dingemans zijn die de helft van de prijs (14 vs. 7€ / 4m).

Dat scheelt hem 500 euro in prijs ... 😬

Nu we toch bezig zijn over metal studs, is daar eigenlijk veel verschil in kwaliteit tussen merken?

Ik moet binnenkort voor 300 lopende meter 60/27 profielen aanschaffen voor de afwerking op mijn isover suspente ophangsysteem en sommigen zweren bij gyproc PC 60/27 maar als ik kijk naar de profielen van dingemans zijn die de helft van de prijs (14 vs. 7€ / 4m).

Dat scheelt hem 500 euro in prijs ... 😬

Uiteindelijk is daar zeer weinig merkbaar verschil in. Die wanddiktes zijn meestal gelijk.
Hier thuis bijna alles in Knauf gedaan, geen problemen. Ziet er ook krak hetzelfde uit uiteindelijk

Probleem is met mijn plafond dat ik 25cm wil zakken. Dan moet ik al een aangepast ophang(bevestiging) hebben voor metalstuds.
Terwijl valiezeplanken zichzelf genoeg dragen.
Of ben ik verkeerd? :)

Probleem is met mijn plafond dat ik 25cm wil zakken. Dan moet ik al een aangepast ophang(bevestiging) hebben voor metalstuds.
Wat is de reden dat je 25cm wil zakken? Wachtruimte voor ventilatie en elektriciteit?

Hoger plafond lijkt mij altijd leuker.

verkeerd.
Je moet simpelweg een kader maken tegen je muur op -25 van de plafond.
En eventueel in het midden wel eens zakken met een plank, ofwel hogere (10cm) studs gebruiken, die kunnen dat wel overspannen.

Maar omdat een beeld meer zegt dan woorden:

Wij gaan binnen voorzienbare tijd een nieuwe keuken zetten. De vaatwas in onze oude heeft het echter begeven en moet dus vervangen worden.

Aangezien het stom zou zijn om bij de nieuwe keuken opnieuw een nieuwe vaatwas te kopen, dacht ik nu reeds een goede en volledige integreerbare vaatwas (om die in de oude en nieuwe keuken te gebruiken). Dan wel rekening mee houden dat de afmetingen van die vaatwas passen in de nieuwe keuken.

Strak plan of helemaal niet?

Wij gaan binnen voorzienbare tijd een nieuwe keuken zetten. De vaatwas in onze oude heeft het echter begeven en moet dus vervangen worden.

Aangezien het stom zou zijn om bij de nieuwe keuken opnieuw een nieuwe vaatwas te kopen, dacht ik nu reeds een goede en volledige integreerbare vaatwas (om die in de oude en nieuwe keuken te gebruiken). Dan wel rekening mee houden dat de afmetingen van die vaatwas passen in de nieuwe keuken.

Wij hadden het zelfde voor maar dan met onze koelkast.
Die is door de plaatser gewoon in de nieuwe keuken ingebouwd (ik heb toen het type moeten doorgeven om zeker de juiste maten te hebben).

Ik zou dat dus gewoon doen.

Wij zouden graag nieuwe binnendeuren plaatsen. Massief of half massief hout daar zijn we nog niet op uit. Weet iemand schrijnwerker/bedrijf die goede prijs/kwaliteit heeft, en komt installeren regio Brugge?

Er is zo een tool van gyproc waar je de afmetingen ingeeft en die zegt wat je nodig hebt voor je vals plafond/wand/whatever... Zeker niet besparen op gyproc en studs door goedkoper brol tz gebruiken....

Die afmetingen zijn zo goed als overal gelijk, hier wel gekozen om de ingebouwde te vervangen voor een vrijstaande, makkelijker te vervangen dan een inbouw. 😁

Terug
Bovenaan