De verbouw-topic!

Ja maar uw uitstroomopening van uw trechter is maar wat ze is natuurlijk.
Je moet een trechter hebben die ook DN20, 32 of 40 aankan natuurlijk. Het heeft geen zin om een dikke buis te voorzien als je in het begin een grote vernauwing aanbrengt.
Ah zo bedoel je. Ja, mocht de trechter smaller zijn dan de buis eronder, heb je een punt natuurlijk. Maar de bottleneck is bij mij wel degelijk de alpex.

Bij ne socarex toch geen wachtbuis nodig? Heb gewoon ne socarex gewoon zo in de grond gestoken voor mijne regenput. Socarex met filter op naar de pomp en van de pomp naar kraan. Wel de buitenversie.

Bij ne socarex toch geen wachtbuis nodig? Heb gewoon ne socarex gewoon zo in de grond gestoken voor mijne regenput. Socarex met filter op naar de pomp en van de pomp naar kraan. Wel de buitenversie.
Maar als de wachtbuis er al zit en de rest toe ligt kan je natuurlijk niet veel anders :p

Discussie over een factuur met mijn loodgieter. Kern van de zaak is: mijn loodgieter zegt dat mijn wachtbuis (die typische rode wachtbuizen met buitendiameter ongeveer 7.5 cm, binnendiameter ongeveer 6.5 cm) te smal is voor een vulleiding van de regenwaterput.

Klopt dit of is dit een lame excuus?

@Brecht en @die andere loodgieter hier van wie de naam mij even ontsnapt

Rode wachtbuizen kleine dan dia 110 is gewoon een drama om achteraf iets door te trekken. (zelfs met een proffesionele trekveer)

Als de klant die zelf geplaatst heeft beginnen wij daar ook niet aan, voor die 2€/m meer van een dikke diameter vermijd je enorm veel geklooi.

Rode wachtbuizen kleine dan dia 110 is gewoon een drama om achteraf iets door te trekken. (zelfs met een proffesionele trekveer)

Als de klant die zelf geplaatst heeft beginnen wij daar ook niet aan, voor die 2€/m meer van een dikke diameter vermijd je enorm veel geklooi.

Ok, dus mijn loodgieter heeft wel een punt dat die wachtbuis te smal is?

Nochtans heeft mijn ruwbouwaannemer zijn Socarex er ook doorgekregen hoor...

Wat bedoel jij met gravitair je regenput vullen?

Zoals ik het nu lees heb je een buis(je) en een trechter? Met daarboven een kraan die je openzet?

Dat kan onmogelijk werken natuurlijk. Zelfs met een soccarex is dat belachelijk.

Over hoeveel meter gaat het? En hellingsgraad?

Onze condensatiegaswandketel is stuk en moet vervangen worden (Bulex Thermomaster F28E). We hebben hier net een offerte binnengekregen van een installateur all inclusief voor 2400 euro een Bulex Thermomaster 25/30 plaatsen.
Hoe komt het dat dat zo goedkoop is? Als ik dat opzoek "kostprijs nieuwe boiler" kom ik meestal tegen de 5000 euro uit.
Hij staat wel op zolder en de installateur zegt dat dat goedkoper is dan op gelijkvloers of in kelder.

Onze condensatiegaswandketel is stuk en moet vervangen worden (Bulex Thermomaster F28E). We hebben hier net een offerte binnengekregen van een installateur all inclusief voor 2400 euro een Bulex Thermomaster 25/30 plaatsen.
Hoe komt het dat dat zo goedkoop is? Als ik dat opzoek "kostprijs nieuwe boiler" kom ik meestal tegen de 5000 euro uit.
Hij staat wel op zolder en de installateur zegt dat dat goedkoper is dan op gelijkvloers of in kelder.
Omdat dat type bulex goedkope brol is.

Bulex is effectief gewoon mindere kwaliteit. Ja, die behoren tot dezelfde groep als Vaillant, maar onderhuids zijn die echt wel verschillend.

En daarnaast, een ketel op zolder is normaal duurder dan op het gelijkvloers. Wat is die zijn uitleg waarom dat goedkoper zou zijn?

Mijn schoonbroer spreekt ook altijd over een "boiler" terwijl hij het over een Combi gasketel (doorstromer) heeft. Indien je effectief over een gasketel met ingebouwde boiler (of externe boiler) spreekt kom je eerder aan prijzen rond de 5000 euro. Zoals hier onder al aangegeven is het ook gewoon een goedkoper budget gasketel. Los daarvan is 2400 euro (spreken we dan inc btw?) spotgoedkoop. Wat word er effectief vernieuwd? Expansievat, vuilafscheider, schouw, luchtafscheider, etc..? Daar nog eens werkuren bij. Geen idee hoe je daar aan uit kan met je kosten. Ik kan het alleszins niet.

Als de installateur spreekt dat het goedkoper zou zijn op de zolder veronderstel ik dat hij wilt zeggen dat je geen (of maar kort stuk) moet intuberen van de schouw, of kortere concentrische buizen kunt gebruiken. Of eventueel makkelijk met een muurdoorvoer kunt werken. Is dus zeker niet altijd het geval.

Ok, dus mijn loodgieter heeft wel een punt dat die wachtbuis te smal is?

Nochtans heeft mijn ruwbouwaannemer zijn Socarex er ook doorgekregen hoor...
Voor zo een systeem is het best van al een afvoerbuis gebruiken:
reglementaire-bijvulling-tweedecircuitwaterreservoir.jpg

Maar dit is een broloplossing. Wil je het deftig doen dan koop je een pomp met automatisch omschakelsysteem of een buitenkraan voorzien met stadswater.

Voor zo een systeem is het best van al een afvoerbuis gebruiken:
reglementaire-bijvulling-tweedecircuitwaterreservoir.jpg

Maar dit is een broloplossing. Wil je het deftig doen dan koop je een pomp met automatisch omschakelsysteem of een buitenkraan voorzien met stadswater.

Ik weet het wel hoor, ik heb zelfs exact deze foto nog moeten doorsturen naar mijn loodgieter omdat hij er precies nog nooit van gehoord had. Maar nu komt hij met een factuur af omdat hij een alternatieve oplossing moest verzinnen omdat hij zogezegd geen enkele buis door die wachtbuis kreeg die dikker is dan een alpex. :unsure: Wat eigenlijk al ontkracht is met die Socarex. Ik betaal die factuur niet.

Installateur zei juist van niet. Dat vaillant en bulex in dezelfde fabriek worden gemaakt bv.

Die bulex is de goedkoopste van de goedkoopste ketels, dat is gemaakt om te plaatsen in sociale woningen en projectappartementjes. De kans is groot dat hij die ketel gewoon op de zelfde plaats kan hangen zonder aanpassen. Dus op 2uurtjes buiten en 1500 euro in zijn zakken....

@mac-bc
Die loodgieter zou nochtans wel eens gelijk kunnen hebben.

Een socarex is een zeer stijve darm, als daar nog maar 1 kortere bocht in zit, krijg je dat nooit in een wachtbuis 50mm. En als je dat te hard moet forceren plooit dat (krijgt een neep).

En los van alles dient dat niet om water zo af te voeren. Of je moet al de grotere diameters gaan gebruiken en die krijg je nooit door die wachtbuis.

De beste slang has waarschijnlijk nog zwembad darm geweest. Dat is nog min of meer wat flexibel. Maar dan nog..

Terug
Bovenaan