De verbouw-topic!

Ze gaan toch met iets over de brug willen komen als ze ons massaal willen doen overschakelen.

Hier komt het er sowieso. Ga nog wat zonnepanelen bijleggen om ons winteropbrengst te verdubbelen. Momenteel heb ik ongeveer 1000kWh opbrengst tussen 1/11 en 31/3. Dat zou ik graag verdubbelen door ook de garage vol te leggen met panelen, met een andere orientatie die in de winter iets meer opbrengt en ook in de zomer mijn avondverbruik langer kan dekken.

Dan nog een batterij erbij. Gaat me een zak geld kosten maar ik wil niet meer afhangen van het gas van die dictator in het oosten.
Ge krijg toch €2250?

Waart gij niet een zwembad/wellness/buitenkeuken/lounge aan het zetten? 't zal zo wel kunnen dan me dunkt? :unsure:

Ge krijg toch €2250?

Waart gij niet een zwembad/wellness/buitenkeuken/lounge aan het zetten? 't zal zo wel kunnen dan me dunkt? :unsure:

ututut, we want moar!

zelfs zonder premie zou ik momenteel overwegen. Of het nu een terugverdientijd heeft van 5-10 of 15 jaar, I don't care anymore.

Onlangs de originele arduinen voetpad (1960) naar woning uitgebroken, gezien deze helemaal kapot gebarsten was. Wat blijft is een betonnenplaat die niet mooi afloopt. De afstand tussen dorpel aan deur tot beton is 16cm. Wat zijn de mogelijkheden of wat zouden jullie doen? @Gravetiet? :)

Foto's:

Onlangs de originele arduinen voetpad (1960) naar woning uitgebroken, gezien deze helemaal kapot gebarsten was. Wat blijft is een betonnenplaat die niet mooi afloopt. De afstand tussen dorpel aan deur tot beton is 16cm. Wat zijn de mogelijkheden of wat zouden jullie doen? @Gravetiet? :)
Wat wil je in de plaats? Als je opnieuw blauwsteen of iets dergelijks wil dan zou je best dat beton uitbreken :)

Hoe lang duurt het tegen dat je iets hoort van aanvraag premie gemiddeld? In december aan gevraagd maar nog geen bericht.

Hoe lang duurt het tegen dat je iets hoort van aanvraag premie gemiddeld? In december aan gevraagd maar nog geen bericht.
Hangt af van waar die moet komen. Fluvius was veel sneller dan de overheid. Bijna een jaar wachten voor mijn renovatie premie meen ik me te herinneren.

Eindelijk offerte binnen voor het isoleren van mijn gevel op het noorden, die mens werkt met soort horizontale latten met 12cm isolatie achter. 46.5 m2 gevel, prijs 8500 euro zonder btw alles geplaatst :oink:

Eindelijk offerte binnen voor het isoleren van mijn gevel op het noorden, die mens werkt met soort horizontale latten met 12cm isolatie achter. 46.5 m2 gevel, prijs 8500 euro zonder btw alles geplaatst :oink:
Sta je nog recht? Imo moeten we allen zo snel mogelijk zo energiezuinig gaan wonen maar gezien de huidige prijzen voor isolatie zie ik dat niet echt direct gebeuren.

Sta je nog recht? Imo moeten we allen zo snel mogelijk zo energiezuinig gaan wonen maar gezien de huidige prijzen voor isolatie zie ik dat niet echt direct gebeuren.
Welja kweet nu ook niet of het een dure offerte is of wat. Wel 2400 euro aan werk uren, als ik dat uitreken aan 40 per uur is dat 3.75 dagen met 2 man. Lijkt mij precies wel veel?

Is dat met iets van afwerking aan de buitenkant?
Lijkt me eigenlijk nog ca va van prijs.

Met de huidige prijzen voor electriciteit en gas ben ik toch serieus aan het overwegen op zonnepanelen met batterij te plaatsen.
Iemand die me een richtprijs kan geven voor een 4kwh?

Welja kweet nu ook niet of het een dure offerte is of wat. Wel 2400 euro aan werk uren, als ik dat uitreken aan 40 per uur is dat 3.75 dagen met 2 man. Lijkt mij precies wel veel?
Altijd meerdere offertes laten doen. Kweet dat het moeilijk is om werkvolk te vinden...
Volgend weekend onderhoud gasketel, zal ook wel 150-200 zijn wss. Op zich ziet het er niet moeilijk (avondschool sanitair) maar ga er toch afblijven.

En lijkt me idd een dure offerte.

Altijd meerdere offertes laten doen. Kweet dat het moeilijk is om werkvolk te vinden...
Volgend weekend onderhoud gasketel, zal ook wel 150-200 zijn wss. Op zich ziet het er niet moeilijk (avondschool sanitair) maar ga er toch afblijven.

En lijkt me idd een dure offerte.
Der ging alleszins nog iemand een offerte maken en de gast die mijn zolders gedaan heeft ging ook nog eens passeren

Phoe dat klinkt wel redelijk prijzig :oink:.... Mijn ouders hebben hun hele dak laten isoleren met goed materiaal en dat koste 8000 euro. Wel maar één persoon die het kwam doen, maar wel twee grote dakdelen. Op twee dagen was het klaar.

Vraagje over terrastegels plaatsen:
Bij mijn schoonzus willen we keramische terrastegels plaatsen.
Op de plek van het terras liggen nu van die grote oude betontegels van 4cm dik, vermoedelijk op een chape maar ik ben niet zeker hoe de opbouw daarvan is. Er is ook een afwateringsgoot voorzien.
Nu lijkt mij die ondergrond door het oude terras waarschijnlijk al stevig genoeg om daarop de tegels te kunnen plaatsen.
Eerste gedacht was om een drainagemat richting die goot te leggen en daarop de tegels te verlijmen?

'vermoedelijk'/ 'niet zeker' / 'waarschijnlijk'...

Hoe zou je dan willen dat iemand je hier gaat zeggen 'is prima zo, doe maar' ?

Die oude dals van 4cm liggen veelal op zand. En als het zo oud is, dan is die stabilise ook niks meer waard.

Oude dals weg, fundering van die dals weg (zand of oude stabilise, maakt niet uit). Oude goten weg. Nieuwe chappe, en dan je tegels lijmen of mortelen. Nieuwe goot en klaar. Iedereen content en degelijk werk afgeleverd.

De brik en brak methode moet je zelf weten of je dat zo wil doen of niet. Maar dat zal denk ik niemand voor je bevestigen dat dat the way to go is.

Wij zien hier aan het bekijken wat we nog kunnen doen om ons energieverbruik te doen dalen. Huidige situatie:

Rijhuis van 120m²
Dak: 12cm pir sarking dak + 8cm glaswol langs binnen
Gevels: niet geïsoleerd, totale oppervlakte is 56m² waarvan 16m² aan ramen
Vloeren: niet geïsoleerd, op volle grond.
Verwarming: radiators + condenserende ketel
Warm water: Buffervat op CV ketel.
Ramen: HR glas U waarde 1.1

We hebben ook nog 3 oude rolluikkasten (inbouw met zo'n MDF kast). Dit is ook nog een pijnpunt natuurlijk (bij start van renovatie slecht advies gekregen en zelf ook niet voldoende op de hoogte van mogelijkheden).

Zaken die we nog kunnen/willen doen:

1) Buitengevelisolatie + steenstrips
2) Zonnepanelen
3) Rolluikkasten weg doen + opvullen + plaatsing opbouwscreens/opbouwrolluiken

De gemakkelijkste & minst dure ingrepen zullen 2 & 4 zijn vermoed ik.

Voor 2) voorzie ik niet echt problemen, dak is volledig nieuw en kabels kunnen langs de voorgevel naar de kelder waar de zekeringkast staat.

3) gaat wat moeilijker zijn denk ik. Mijn idee was om de rolluikkasten volledig weg te halen, een latei te plaatsen en het volledige gat dicht te metsen, later kan die dan nog gepleisterd worden. Vervolgens opbouwscreens/opbouwrolluiken. Het probleem dat ik hier bij zie is dat als ik later dan buitengevelisolatie laat plaatsen deze niet meer mooi gaan passen/aansluiten op de raamopening. Dus misschien best niet direct rolluiken voorzien maar wachten totdat 1) werd uitgevoerd? Voorlopig kunnen we dan wel ikea gordijnen fzo hangen.

Moesten jullie nog ideeën/opmerkingen hebben hoor ik het graag :)

'vermoedelijk'/ 'niet zeker' / 'waarschijnlijk'...

Hoe zou je dan willen dat iemand je hier gaat zeggen 'is prima zo, doe maar' ?

Die oude dals van 4cm liggen veelal op zand. En als het zo oud is, dan is die stabilise ook niks meer waard.

Oude dals weg, fundering van die dals weg (zand of oude stabilise, maakt niet uit). Oude goten weg. Nieuwe chappe, en dan je tegels lijmen of mortelen. Nieuwe goot en klaar. Iedereen content en degelijk werk afgeleverd.

De brik en brak methode moet je zelf weten of je dat zo wil doen of niet. Maar dat zal denk ik niemand voor je bevestigen dat dat the way to go is.
Dat is duidelijk, merci voor de input.
Ze gaan eerst alles uitbreken, dus dan doen ze het best ineens deftig.
Wat is dan de beste opbouw voor die tegels?
Heeft zo'n drainagemat nut?

Verbouwing van onze zolderverdieping begint ook vorm te krijgen, eerste voorontwerp is gemaakt en we hebben ook een kostenraming. Zal op een totale projectkost van ongeveer 120-130k uitkomen. Voornaamste werken: aanpassen dakstructuur, 52m² bewoonbaar maken (slaapkamer, badkamer, dressing en bureau, rest van de zolder afwerken en zonnepanelen leggen.

Dat is duidelijk, merci voor de input.
Ze gaan eerst alles uitbreken, dus dan doen ze het best ineens deftig.
Wat is dan de beste opbouw voor die tegels?
Heeft zo'n drainagemat nut?

Nee moet je geen geld aan hangen.

15-18cm stabilise (200kg cement/M3) en dat gaat nergens meer naar toe.

Sterkte zit hem ook grotendeels in de 'verdichting' van stabilise. Maw, aanstampen. Beste van al is een trilplaatje gaan huren. Slechtste geval gewoon goed aandrukken met de voet.

Alles aftrekken (na het trillen) tot -3 cm. (In de veronderstelling dat je tegels 2 dik zijn). Dan heb je nog een cm voor mortel

Terug
Bovenaan