De verbouw-topic!

Maar hoe gaat die buitenkraan op stadswater u helpen om uw wc door te spoelen?
Je hebt enkele toegelaten opties om uw regenput te vullen en 1 daarvan is vullen via een buitenkraan op stadswater.
Na 7 jaar heb ik nog geen enkele keer mijn regenput moeten bijvullen (15.000l en 130m² dakoppervlakte).

Je hangt daar een darm aan.
Je vult uw put vanuit die darm.
Et voila uw toilet kan doorgespoeld worden via het regenwatercircuit.

Persoonlijk voorzie ik dan liever een oplossing met een klein opvangvat zodanig dat ik mijn ganse put niet moet vullen met stadswater.

Je hebt enkele toegelaten opties om uw regenput te vullen en 1 daarvan is vullen via een buitenkraan op stadswater.
Na 7 jaar heb ik nog geen enkele keer mijn regenput moeten bijvullen (15.000l en 130m² dakoppervlakte).

Dus...ge vult dan uwen put gravitair, met een kraan en een buis? :unsure:

Kan iemand mij dan uitleggen wat het verschil is met die kraan in uw berging waar die trechter onder hangt? Dat is toch praktischer dan een darm aan die kraan te moeten hangen, uwen put op te zwieren, te vullen en dan alles weer dicht te doen en op te bergen?

Dus...ge vult dan uwen put gravitair, met een kraan en een buis? :unsure:

Kan iemand mij dan uitleggen wat het verschil is met die kraan in uw berging waar die trechter onder hangt? Dat is toch praktischer dan een darm aan die kraan te moeten hangen, uwen put op te zwieren, te vullen en dan alles weer dicht te doen en op te bergen?
Neen niet gravitair, je vult met de druk van uw stadswater.
Als je regelmatig uw regenput moeten bijvullen (wat ik hoop van niet) is een trechter in uw berging gemakkelijker ja.

Neen niet gravitair, je vult met de druk van uw stadswater.
Als je regelmatig uw regenput moeten bijvullen (wat ik hoop van niet) is een trechter in uw berging gemakkelijker ja.
Akkoord dat je met een tuinslang met spuitkop druk creëert, maar vanuit die berging komt het water ook onder druk uit een kraan hé, dus als die put niet te ver van de woning ligt en er is voldoende verval, gaat dat water ook gewoon snel genoeg naar die put.

Wij hebben momenteel ook een Tado systeem geïnstalleerd. De installateur zei dat boilers dat helemaal niet graag hebben dat aan/uit gedoe van zulke thermostaten. Heeft die gelijk of niet?
Wat zou het gevaar zijn moest ik nu die Tado blijven verder gebruiken met een nieuwe boiler die niet op opentherm werkt maar op Ebus bv? Gaat die sneller gaan verslijten moest ik nu 1 kamer in mijn huis verwarmen met Tado door constant aan/uit te doen? Wel met bypass dan of een radiator (zoals in de badkamer, is wel relatief kleine) die altijd openstaat.

Hij zei dat het gevaar erin bestaat dat de cv gaat beginnen pendelen en dat hij "op stoom" kan geraken.
Tado kan met praktisch alle merken hun eigen protocol werken, dus dan is het niet aa/uit maar modulerend. Kijk maar eens in de installatie handleiding van uw tado

Ik heb hier een pvc leiding gestoken van de kelder naar de regenwaterput en daar een tuinslang doorgestoken en laat die daar zitten. Deze koppel ik dan aan op een kraantje dat op pidpa staat en de teller staat daarnaast.

Als ik mijn put eens moet vullen sluit ik de tuinslang aan op dat kraantje en zet ik die open, via de teller kan ik dan zien hoeveel liter ik in de put steek.

Bij volgende woning ga ik wel opteren voor een installatie dat niet volledig legaal is.
Ik voorzien 2 kraantjes naast mekaar pidpa en regenwater, die ik kan verbinden met een tuinslang. Het kraantje van regenwater vervang ik na de keuring met eentje zonder terugslagklep.
Wanneer er geen regenwater is of de pomp is stuk, kan ik de slang verbinden aan de twee kraantjes en zet ik het ventieltje na de filter van de regenwaterpomp toe.

Maar hoe gaat die buitenkraan op stadswater u helpen om uw wc door te spoelen?
Nochtans is er zeer simpele oplossing. Op het deksel van uw waterput, dus het plastieke deksel, plaats je een Gardena doorvoerkoppling met aan de onderkant een kort stukje tuinslang. Is uw put leeg? Sierdeksel van uw waterput open, tuinslang op de Gardenakoppeling en vullen maar!!

Je kan perfect een socarex gebruiken hiervoor.
Er zit al een alpex door, als die wachtbuis in korte knikken ligt krijg je die daar ook niet door. Alsook kan je die alpex perfect gebruiken om die socarex door te trekken. Schuine kant aan maken, en nekeer goe smeren met de vaseline en da gaat daar door.

Je kan toch nooit gravitair iets afvoeren in een socarex aan de snelheid van leidingwater?

Als ik dat even opzoek heb je een max doorstroming van ongeveer 10l per minuut in een 20mm buis. Over korte afstand en met voldoende helling.

Een doorsnee kraantje geeft al 15l.. Dan moet je al naar 30/40mm afvoer gaan. En dat krijg je uiteraard niet in een 50mm wachtbuis. En al zeker geen socarex of pe darm. Of het moet zijn dat die vulkraantjes genepen worden of half open zetten. Anders gaat dat garantie mis.

Gravitair is dat een heel ander gegeven. Laat staan dat dit een lange afstand is en nog wat problemen met luchtbellen etc. Dan stapelt dat zeker op. Ik zou iig mijn kraantje niet durven open zetten en 2u later eens komen checken

Hier offerte getekend voor rolluiken midden juni. Levering was voorzien voor de week van 27 september
De levering is uitgesteld tot nader datum. Ik ben benieuwd wanneer ze het komen monteren.

Ik heb niet echt een bouwvraag maar ik vermoed dat als ik ergens een antwoord zou kunnen krijgen het hier zou zijn:

Ik zou een silicone-achtige substantie moeten afstrijken op een plaat dewelke aan alle zijden een opstaande rand heeft van +- 1,5cm.
De bedoeling is op het te vullen maar met een tool van voor naar achter te kunnen uitstrijken door over de opstaande rand te bewegen.
Bestaat er zoiets, of iets dat hiervoor zou kunnen dienen, in bouwmiddens?

Je kan toch nooit gravitair iets afvoeren in een socarex aan de snelheid van leidingwater?

Als ik dat even opzoek heb je een max doorstroming van ongeveer 10l per minuut in een 20mm buis. Over korte afstand en met voldoende helling.

Een doorsnee kraantje geeft al 15l.. Dan moet je al naar 30/40mm afvoer gaan. En dat krijg je uiteraard niet in een 50mm wachtbuis. En al zeker geen socarex of pe darm. Of het moet zijn dat die vulkraantjes genepen worden of half open zetten. Anders gaat dat garantie mis.

Gravitair is dat een heel ander gegeven. Laat staan dat dit een lange afstand is en nog wat problemen met luchtbellen etc. Dan stapelt dat zeker op. Ik zou iig mijn kraantje niet durven open zetten en 2u later eens komen checken
Ma is da nu eigenlijk zo moeilijk, als die kraan vol open teveel debiet steekt, zet ze dan net wat minder open? En wtf zou ge nu me luchtbellen zitten op een open leiding me aant begin ne groten trechter.. Ge laat die 30 seconden lopen, en ge kijkt, komt het nog altijd omhoog in den trechter, dan ist te veel, dan zet je net iets minder open. Wa is da hier toch eigenlijk altijd met dat problemen zoeken waar der geen zijn?

Ons sanitair loopt trouwens volledig op regenwater (2 kraantjes in de badkamer en douche). En voor ge begint te bashen, was niet mijn keuze, de mensen die dit huis gebouwd hebben hebben daar voor gekozen. Soit ik ben nog niet dood ervan. Verwarming weet ik eigenlijk niet. Maar euh ik heb gelezen dat regenwater nogal zuur is (zit wel geen kalk in, dus minder kalk in de leidingen) dus dat tast de leidingen aan. Gelukkig hebben ze daarover nagedacht en hebben ze pvc buizen gebruikt voor het water in het huis. De leidingen in de ketel zelf zijn natuurlijk wel van metaal. Wat je ook kan zien aan de huidige boiler, sommige buizen hebben corrosie langs buiten. Zoals op de foto:
Verwijderen-van-kopercorrosie-mer-ferrocon.jpg

Kunnen we daar iets tegen doen met onze nieuwe boiler? Filter achter de pomp plaatsen die zuurte weghaald ofzo? Of valt er daar niks tegen te doen. Moeten we nog aan iets denken? Der zit momenteel al een fijnfilter en carbonfilter achter.

Ma is da nu eigenlijk zo moeilijk, als die kraan vol open teveel debiet steekt, zet ze dan net wat minder open? En wtf zou ge nu me luchtbellen zitten op een open leiding me aant begin ne groten trechter.. Ge laat die 30 seconden lopen, en ge kijkt, komt het nog altijd omhoog in den trechter, dan ist te veel, dan zet je net iets minder open. Wa is da hier toch eigenlijk altijd met dat problemen zoeken waar der geen zijn?

Dat is zeker niet moeilijk. Maar wel belachelijk.

Je kan je put druppelsgewijs vullen of je kan dat gewoon vol debiet doen. Trechter met een alpex of dunne socarex zal er wat tussen zijn..

Is me nog steeds niet duidelijk waarom je in een nieuwbouw dergelijk pruts systeem zou zetten? (en dan spreek je hopelijk niet over tientallen meters, want dan is de stromingscapaciteit gewoon belachelijk)

Als je dat überhaupt wil doen via een trechter systeem pak je toch min 50mm?
Je kan je douche zo afvoeren met een alpex...je moet de kraan maar wat minder open zetten. Slaagt toch nergens op (ja ik weet het, is fel overdreven, maar wel dat principe uiteindelijk). Doe dat gewoon goed en klaar

Ons sanitair loopt trouwens volledig op regenwater (2 kraantjes in de badkamer en douche). En voor ge begint te bashen, was niet mijn keuze, de mensen die dit huis gebouwd hebben hebben daar voor gekozen. Soit ik ben nog niet dood ervan. Verwarming weet ik eigenlijk niet. Maar euh ik heb gelezen dat regenwater nogal zuur is (zit wel geen kalk in, dus minder kalk in de leidingen) dus dat tast de leidingen aan. Gelukkig hebben ze daarover nagedacht en hebben ze pvc buizen gebruikt voor het water in het huis. De leidingen in de ketel zelf zijn natuurlijk wel van metaal. Wat je ook kan zien aan de huidige boiler, sommige buizen hebben corrosie langs buiten. Zoals op de foto:
Verwijderen-van-kopercorrosie-mer-ferrocon.jpg

Kunnen we daar iets tegen doen met onze nieuwe boiler? Filter achter de pomp plaatsen die zuurte weghaald ofzo? Of valt er daar niks tegen te doen. Moeten we nog aan iets denken? Der zit momenteel al een fijnfilter en carbonfilter achter.
Dat is een solduur die beginnen lekken is.

Je kan je put druppelsgewijs vullen of je kan dat gewoon vol debiet doen. Trechter met een alpex of dunne socarex zal er wat tussen zijn..

Is me nog steeds niet duidelijk waarom je in een nieuwbouw dergelijk pruts systeem zou zetten? (en dan spreek je hopelijk niet over tientallen meters, want dan is de stromingscapaciteit gewoon belachelijk)

Je kan je douche zo afvoeren met een alpex...je moet de kraan maar wat minder open zetten. Slaagt toch nergens op (ja ik weet het, is fel overdreven, maar wel dat principe uiteindelijk). Doe dat gewoon goed en klaar
Het dient enkel om uw put bij te vullen. Stel u voor dat de kraan maar 3/4 kan open staan ipv volledig, wat maakt dat dan uit? Het gaat iets langer duren, maar sowieso spreken we over een uur of meer. Of het dan een uur of een uur en een kwartier is maakt geen fuck uit. Het gaat hier over de situatie van mac-bc. Die wachtbuis zit er, hij moet het er mee doen.

ik wacht met spanning op het vervolg. Tenzij die darm erin steken het enige is wat hij moet doen, ben je in je ongelijk om die factuur niet te betalen.

Er hangt een hele historie aan vast.

Het is begonnen met het afleveren van een niet-conforme installatie: hij had een rechtstreekse verbinding tussen regenwater en stadswater gemaakt. En dat voor een "professionele" loodgieter.

Ik heb hem zelf op zijn fout moeten wijzen en hem het infoblaadje van de watermaatschappij doorsturen. Vervolgens kwam hij met die alpex af die dus langs geen kanten werkt, en dat wil hij nu factureren. Geef mij eens één goede reden waarom ik iets zou betalen wat niet eens werkt. Als het morgen stopt met regenen mag ik mijn WC's beginnen doorspoelen met emmers zoals in de jaren 1800. Wat is het volgende? Dat hij zijn boiler door het raam naar binnengooit en factureert alsof hij hem perfect heeft aangesloten?

Als je de vorige factuur hebt betaald, is er (bijna) niks meer van de vorige tussenkomst van hem die van tel is.

Als er totaal niks werkt, dan zal je niks moeten factureren. Is het deels slecht afgewerkt, dan zal je toch een deel van de factuur moeten betalen voor het niet-betwiste gedeel. Als je alles betwist, zal je ook voor alles een reden moeten geven die relevant is voor het stuk van de factuur.

Zoals Brecht zegt: in de gegeven situatie zou ik al lang blij zijn met een kraantje die 3/4 openstaat i.p.v. volledig. Het is niet dat ik daar op zal staan kijken hé. Als dat kraantje dan 4 uur of 5 uur moeten openstaan, couldn't care less.

Zolang het maar niet druppel per druppel is zoals met die alpex die er nu in zit.

Als je de vorige factuur hebt betaald, is er (bijna) niks meer van de vorige tussenkomst van hem die van tel is.

Als er totaal niks werkt, dan zal je niks moeten factureren. Is het deels slecht afgewerkt, dan zal je toch een deel van de factuur moeten betalen voor het niet-betwiste gedeel. Als je alles betwist, zal je ook voor alles een reden moeten geven die relevant is voor het stuk van de factuur.

Alles van de openstaande factuur werkt niet.

Ter info: 99,35 % van de bedragen zijn jammer genoeg al betaald. (Ja, ik heb het zonet even uitgerekend). Maar als klant liet ik even weten dat zijn geïnstalleerde en reeds betaalde systeem niet werkt, of hij dat niet even kan fixen.

Om dat vervolgens te gaan factureren. :wtf: Dat hij al niet door de grond zakt van schaamte dat hij zijn stiel niet kent door een niet-conforme installatie af te leveren, dat vind ik al frappant. Dat hij niet nog verder door de grond zakt van schaamte door de tweede keer iets af te leveren dat niet eens werkt, dat vind ik nog frappanter. Dat hij zijn gepruts dan nog eens durft factureren, dan leef je gewoon in een parallel universum.

Terug
Bovenaan