De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

ik-zeg.gif

Neeeee, alstublieft geen 3-5-2.
Een aantal jaren geleden wilde elke ploeg dat plots spelen. Vreselijk systeem.
Zeker tegen landen met maar 1 spits. Dan hebt ge altijd 1 of zelfs 2 CV's die wat brak staan te nietsnutten tijdens de match en hebt ge enkele flanken die volledig overlopen worden door de tegenstander in't huidige voetbal.
Liefst gewoon een 4-3-3 met dubbele flanken, 2 degelijke CV's en uiteraard een balvaste spits in punt.
HVH haalde het overlaatst ook nog ergens aan, met drie achterin wordt het voetballend vermogen van de centrale verdediger NOG belangrijker dan in een viermansdefensie. En dat voetballend vermogen is nu al een probleem, het zou alleen maar erger worden. Dus dat 352 verhaal slaagt inderdaad nergens op.

Voor de rest hebben we wat mij betreft gewoon een meer dan degelijke campagne gespeeld, alleen hebben we onszelf op een paar momenten gewoon veel te weinig beloond. Zoals @Finisterra terecht aanhaalt met zijn statisieken, waren we eigenlijk op basis van de kansen in quasi alle matchen ruim de betere ploeg en was er gewoon regelmatig een groot probleem aan efficiëntie in beide zestienmeters.

Ik vind dat er wel echt een argument te maken is voor Mechele als basisspeler in deze ploeg op het WK.

Meeste ervaring, niet enkel in de Belgische competitie maar ook gewoon in de Champions League.
De concurrentie (Debast, De Winter, Al-Dakhil) is beloftevol maar nog heel groen achter de oren.

En ja ik weet dat het maar tegen Liechenstein was, maar ook tegen sterkere tegenstanders zou ik niet weten waarom je pakweg Debast zou zetten i.p.v Mechele.

Ik vind dat er wel echt een argument te maken is voor Mechele als basisspeler in deze ploeg op het WK.

Meeste ervaring, niet enkel in de Belgische competitie maar ook gewoon in de Champions League.
De concurrentie (Debast, De Winter, Al-Dakhil) is beloftevol maar nog heel groen achter de oren.

En ja ik weet dat het maar tegen Liechenstein was, maar ook tegen sterkere tegenstanders zou ik niet weten waarom je pakweg Debast zou zetten i.p.v Mechele.
Euh men wil Theate eruit en Mechele erin. Met Debast ernaast.

De kritiek op Rudi Garcia is ook belachelijk, trouwens. Prima coach, toch, en een verademing na het debacle Tedesco.

Euh men wil Theate eruit en Mechele erin. Met Debast ernaast.
Dat kan je ook eens proberen, ja, maar Theate doet doorgaans weinig verkeerd en heeft ook al meer ervaring dan Debast. Foutje tegen Kazachstan, maar we hebben Debast dat ook al zien doen.
Doe mij maar Theate - Mechele op het WK, dan kijken we daarna wel wie van de jonkies verdere stappen zet.

Het komt er vooral op neer een goed koppeltje te vinden en dat vertrouwen te geven en aan elkaar te laten wennen. Dat doet heel erg veel, weten wat de andere gaat doen. De grote sterkte van onze gouden generatie, die jarenlang bijna altijd met dezelfde 14-15 spelers aantraden. Waarvan een aantal ook al op de OS in 2008 erbij waren.

Bij een nationale ploeg heb je niet vaak automatismen, maar als je dat hebt, is dat een enorm voordeel. Denk ook bv. maar aan het Spanje van 2008-2012 (helft Barça, helft Real), het sterke Duitsland nadien dat half Bayern was, of heel recent het Portugal dat op het WK17 uit 7 spelers van Benfica bestond).

Maar ik weet het, zowel media als supporter roept elke week op de waan (vorm) van de dag.

Dat kan je ook eens proberen, ja, maar Theate doet doorgaans weinig verkeerd en heeft ook al meer ervaring dan Debast. Foutje tegen Kazachstan, maar we hebben Debast dat ook al zien doen.
Doe mij maar Theate - Mechele op het WK, dan kijken we daarna wel wie van de jonkies verdere stappen zet.
Debast heeft ook al foutjes gemaakt bij de Duivels maar dan spreken we toch vooral over zijn eerste interlands die al dateren van 2022 als ik me niet vergis. Ondertussen heeft die wat stappen gezet, en was hij in deze campagne gewoonweg erg secuur en voetballend een voordeel.

Theate is 3 jaar ouder dan Debast en blijft foutjes maken. En voetballend is het ook altijd traag en soms onzuiver. Als je zijn interviews erbij neemt en af en toe lichaamstaal analyseert, dan zie ik hem niet meer veel verbeteren. En dan zet je hem best op de bank.

Garcia mag ook wel kritiek krijgen hoor. Ook al is het beter dan onder Tedesco.

Niet vergeten dat Tedesco in het begin toch wel veel lof kreeg (en beter dan Martinez bla bla bla...). Ik denk als je de comments van dit forum van zijn beginperiode er hier gaat bijhalen, dat je nogal wat zou lezen :wink:

Tedesco begon ook gewoon met een 0-3 op Zweden en zelfs een 2-3 op Duitsland. En over het algemeen verliep de kwalificatiecampagne toen vrij vlot, met telkens een 4/6 tegen de concurrenten (Zweden en Oostenrijk). En later ook nog een vriendschappelijke wedstrijd in Engeland die op 2-2 eindigde.

Maar dan begon hij op het EK plots de angsthaas uit te hangen met alle gevolgen vandien. In de daaropvolgende Nations League was het kalf helemaal verdronken. Heel het debacle met Courtois heeft hem uiteraard ook geen deugd gedaan.

Tenslotte gaat het met Garcia ook met ups en downs. Eerst tegen Oekraïne, later in de kwalificatiecampagne.

Er mogen zeker vragen gesteld worden bij zijn selectiepolitiek (Waarom Witsel terughalen om de bank te verwarmen? Eerst Batsman oproepen, dan links laten liggen, dan terug oproepen en vervolgens ook niet gebruiken in de matchen waarin hij mogelijk nuttig had kunnen zijn, ... )

Evenals met zijn opstelling en wissels (waarom gisteren bv. plots met Meunier en Castagne terug op de flanken, waarom altijd vasthouden aan Openda als eerste wissel tegen tegenstanders die zich ingraven, waarom de verdediging überhaupt elke wedstrijd aanpassen of het scheelt niet veel, ...).

En nu begint hij ook nog knorrig te worden tegen de journalisten. En we zijn nog niet eens op een eindtoernooi...

Het gaat erop of eronder zijn met die man. Ik hoop voor hem op een gunstige loting + alle belangrijke spelers die fit zijn.

Ik kan alleen maar herhalen dat Doku mijn inziens niet goed genoeg is om te compenseren dat het team in het huidige systeem, opnieuw mijn inziens, als geheel niet optimaal rendeert.

Ik weet ook niet of een 3-5-2 o.i.d. de oplossing is, maar ik vind het een foute ingesteldheid om de ploeg zuiver rond Doku te bouwen. Daarvoor is hij (toch momenteel) nog altijd niet goed genoeg, dit is geen diss naar hem toe maar hij is geen Hazard of De Bruyne. En heeft op de andere flank ook niemand van zijn eigen kaliber lopen, itt wat we indertijd wel hadden. Dat het gevaar momenteel alleen van Doku komt, is net het probleem. Als we iets willen presteren moeten we vooral er voor zorgen dat de rest van de ploeg beter draait. Idealiter zonder dat Doku aan iets moet inboeten, maar als Doku 25% moet inboeten om het collectief 25% beter te maken, dan is dat een trade-off die je naar mijn mening moet maken.

Niet meer van systeem veranderen nu, dat is te laat. Had hij dan aan het begin van de campagne moeten doen. Nu blijven er maar een handvol oefenwedstrijden over. Gewoon die oefenwedstrijden gebruiken om alles in het huidige systeem op scherp te zetten.

Voor de rest gewoon hopen dat je over iedereen kan beschikken. Met Lukaku en Doku en ... en daarachter dan De Bruyne kan je nog altijd veel landen pijn doen. En op het middenveld zijn er in principe ook genoeg opties. En je hebt nog altijd een wereldkeeper. Voor de rest een duidelijke keuze maken qua verdediging en daar vol voor gaan. Kwartfinale, here we come!

Ik kan alleen maar herhalen dat Doku mijn inziens niet goed genoeg is om te compenseren dat het team in het huidige systeem, opnieuw mijn inziens, als geheel niet optimaal rendeert.

Ik weet ook niet of een 3-5-2 o.i.d. de oplossing is, maar ik vind het een foute ingesteldheid om de ploeg zuiver rond Doku te bouwen. Daarvoor is hij (toch momenteel) nog altijd niet goed genoeg, dit is geen diss naar hem toe maar hij is geen Hazard of De Bruyne. En heeft op de andere flank ook niemand van zijn eigen kaliber lopen, itt wat we indertijd wel hadden. Dat het gevaar momenteel alleen van Doku komt, is net het probleem. Als we iets willen presteren moeten we vooral er voor zorgen dat de rest van de ploeg beter draait. Idealiter zonder dat Doku aan iets moet inboeten, maar als Doku 25% moet inboeten om het collectief 25% beter te maken, dan is dat een trade-off die je naar mijn mening moet maken.
Nogmaals, je hebt nog minder kwaliteit om met drie achterin te spelen want met drie achterin wordt de opbouw van achteruit nog belangrijker en dat is nu al een probleem. Met twee diepe spitsen spelen is ook geen oplossing want centraal voorin heb je ook niet de kwaliteit daarvoor.

433/4231 is gewoon het beste systeem voor deze groep. Drie middenvelders is een must aangezien we daar een absolute weelde hebben, en flankaanvallers ook aangezien Doku en Fofana waarschijnlijk onze grootste wapens voorin zijn samen met Lukaku.

Laatst bewerkt:
Als alles en iedereen fit is, opteer ik links voor het koppeltje De Cuyper-Fofana en rechts moet Doku dan aan iets wat zich iets defensiever opstelt gekoppeld worden (bv. Seys maar kan eventueel ook Castagne zijn). Volgens mij laat je dan wel degelijk veel spelers op hun best renderen.
Als je op het middenveld dan Vanaken/KDB en Tielemans hebt die mee combineren en openingen verzorgen is er vooraan gewoon een opportunistisch iemand nodig die vlot afwerkt. Niet alleen Lukaku kan dat, de jonge alternatieven hebben dat potentieel ook wel.

Mijn inziens ontbreekt er niet alleen topkwaliteit op de CV (ik zou nu opteren voor Mechelen-Debast denk ik), maar ook een echte top-6 die de druk op de verdediging weg houdt door discipline & foutloos de zaken oplossen. Raskin is meer een aggressief lopertje, mijn standpunt over Onana is gekend (taktisch en technisch niet de oplossing daar, moet er wel altijd bij zijn als wapen of breekijzer). De oplossing die veel kan veranderen op het middenveld is weer geblesseerd, ik blijf daar op hopen. Tot dan weet ik het ook niet.

Ik zie dan eigenlijk quasi geen enkele speler die niet gewoon het systeem en de positie speelt zoals hij bij zijn club ook altijd speelt.

Enfin ik heb ook nog trauma's van toen Mazzu efkes Duranville de hele flank ging laten aflopen in een 3-5-2 of toen Hein bij ons Onyekuru dat ging laten doen.
Eigenlijk werd niemand daar beter van, 't marcheerde ook totaal niet.

Je blijft dat maar herhalen, maar ben je dan niet gewoon luchtkastelen aan het bouwen?

Welke spelers maak je 25% beter door een ander systeem? Hoe zou jij het dan zetten in een 3-5-2 of alternatief?

We vinden nu al nauwelijks 2 degelijke CV's, en jij wil er dan 3 gaan zetten? Dan moet je al minstens 5 CV's, en liefst 6 meenemen in je WK-selectie. Aan wie denk je dan?

En nu we eindelijk verdedigende flankspelers hebben (De Cuyper, Seys, en Castagne en Meunier/Sabbe als back-up), zou je die als enkele flank in concurrentie laten treden met Fofana en Saelemaekers (en andere) of waar ga je die zetten?

Beetje serieus blijven. Waarom denk je überhaupt dat het aan Doku ligt dat het team als geheel niet optimaal rendeert in dit systeem? Als er gisteren nu 1 speler toonde dat ie goed genoeg is voor dit team en systeem...

De ploeg die momenteel het best lijkt te renderen bij dit België lijkt me de volgende (incl. formatie):

Courtois
Castagne/Meunier - Debast - Mechele/Theate - De Cuyper/Seys
Raskin - Tiele/Vanaken - De Bruyne
Saelemaekers/Fofana - Lukaku - Doku

Fofana kan daar best bij ipv Saele, maar dan moet Doku of Fofona op hun niet-favoriete rechterflank. Wellicht idd Doku op rechts dan eerder.

Tegen een betere tegenstander zet je mogelijks eerder Onana ipv Tiele of Vanaken, maar het voetballend vermogen van die 2 is veel groter dus zou dat zelfs enkel doen tegen de absolute toplanden. Ik zie weinig redenen om Onana terug standaard te zetten ipv Raskin. Die laatste was een groot lichtpunt tijdens deze campagne, zowel voetballend als recupererend sterk.

Eerste invallers: Saele/Fofana, CDK (kan op verschillende posities) en Trossard.

Laatst bewerkt:
Als alles en iedereen fit is, opteer ik links voor het koppeltje De Cuyper-Fofana en rechts moet Doku dan aan iets wat zich iets defensiever opstelt gekoppeld worden (bv. Seys maar kan eventueel ook Castagne zijn). Volgens mij laat je dan wel degelijk veel spelers op hun best renderen.
Als je op het middenveld dan Vanaken/KDB en Tielemans hebt die mee combineren en openingen verzorgen is er vooraan gewoon een opportunistisch iemand nodig die vlot afwerkt. Niet alleen Lukaku kan dat, de jonge alternatieven hebben dat potentieel ook wel.

Mijn inziens ontbreekt er niet alleen topkwaliteit op de CV (ik zou nu opteren voor Mechelen-Debast denk ik), maar ook een echte top-6 die de druk op de verdediging weg houdt door discipline & foutloos de zaken oplossen. Raskin is meer een aggressief lopertje, mijn standpunt over Onana is gekend (taktisch en technisch niet de oplossing daar, moet er wel altijd bij zijn als wapen of breekijzer). De oplossing die veel kan veranderen op het middenveld is weer geblesseerd, ik blijf daar op hopen. Tot dan weet ik het ook niet.

Ik zie dan eigenlijk quasi geen enkele speler die niet gewoon het systeem en de positie speelt zoals hij bij zijn club ook altijd speelt.
Dus je grootste aanvallende wapen (en op dit moment eigenlijk je beste speler tout court) ga je aanvallend gaan kortwieken door hem 1) op de verkeerde flank uit te spelen 2) te koppelen aan een defensieve back waardoor hij makkelijker door 2 à 3 man kan gedekt worden?

Terug
Bovenaan