Ja, vandaar dat ik ook het aantal matchen in rekening neem hé. Trossard heeft er dubbel zoveel gespeeld als Saelemaekers, dus is het evident dat hij meer goals en assists heeft. Maar verwacht je dat Saelemaekers op die 5 jaar zijn huidige statistieken x3 gaat doen? Dan komt hij nog niet aan die van Trossard ...Ge vergelijkt nu iemand van bijna 31 met iemand van 26. Op de leeftijd van Saelemaekers zat Trossard bij Brighton. Ik vind dat intrinsiek nu net heel vergelijkbare spelers. Geen absolute top maar leuke spelers in de kern. Akkoord dat de clubvorm van Trossard iets beter is. Ik zou de ene niet per definitie altijd verkiezen boven de andere, daarvoor vind ik beide niet incontournable. Saelemaekers brengt wel altijd wat meer dash, onvoorspelbaarheid, energie dan Trossard. Iets dat in sommige matchen wel welkom is. Trossard een matuurdere speler. Maar het is o zo weinig bij de Duivels altijd. Krijgt daar gisteren dan weer eens 20 minuten tegen een van de zwakste landen dat in de touwen hangt en er... komt alweer het grote niets. Idem voor Openda.
Moest het niet zijn dat die laatste nog wel enig nut kan hebben op de counter zou ik zelfs geen reden meer kunnen bedenken om hem op te nemen in de 26.
Hier nog even op terugkomen.
De reden waarom Martinez op 3-4-3 overschakelde was omdat we toen 4 centrale verdedigers van wereldklasse hadden en geen backs (onder Wilmots stonden Vermaelen & Alderweireld daar). En omdat KDB en Eden Hazard graag naar het centrum kropen. Dat was een systeem waarin al onze sterktes samenkwamen.
Ondertussen hebben we geen CV's meer van dat niveau, eigenlijk wel goeie backs, en vooraan zijn onze grootste toppers de komende 10 jaar Fofana & Doku (met als wissels ook nog Trossard, Saelemaekers, Lukebakio, Godts, Bakayoko & eventueel Fernandez-Pardo & Duranville in de toekomst). Het lijkt mij meer dan ooit het moment om een 4-3-3 te hanteren.
Ik zou bij afwezigheid van Lukaku en in afwachting tot er een nieuwe spits ontbolstert toch gewoon blijven leunen op een CDK die dan maar een soort van Thomas Muller voor ons moet worden. Meevoetballende, uitvallende slimme halve spits. En de rest aan de praat proberen krijgen.
Ik heb het toch niet over de 3-4-3 (dat eigenlijk een 3-4-2-1 was) van Martinez? Ik heb het over een systeem waar je met twee spitsen speelt. En ja, Doku is zich ferm aan het ontwikkelen (Fofana is ook weer te zien hoe die uit blessure komt), maar heeft nog altijd een stuk minder statistieken dan Hazard en De Bruyne op zijn leeftijd. In tegenstelling tot een Hazard of De Bruyne compenseert het talent van Doku (nog?) niet genoeg voor het feit dat we (op dit moment) geen scorende spits (meer) hebben, dat onze verdediging te zwak is, enzovoort.
Ik weet natuurlijk niet zeker of een 3-5-2 zoden aan de dijk zou zetten, maar 't is imo wel duidelijk dat in het 4-3-3 systeem van Garcia onze sterktes niet ten volle gebruikt worden en onze zwaktes ruim onvoldoende gecompenseerd. En dan zie ik wel dat onze spitsen beter werken in een 2-spitsen systeem, en dat zowel defensie als middenveld een mannetje meer kunnen gebruiken. Alleen moet je dan Doku al als tweede spits gaan uitspelen, wat inderdaad ook niet ideaal is.
.