De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

Ge vergelijkt nu iemand van bijna 31 met iemand van 26. Op de leeftijd van Saelemaekers zat Trossard bij Brighton. Ik vind dat intrinsiek nu net heel vergelijkbare spelers. Geen absolute top maar leuke spelers in de kern. Akkoord dat de clubvorm van Trossard iets beter is. Ik zou de ene niet per definitie altijd verkiezen boven de andere, daarvoor vind ik beide niet incontournable. Saelemaekers brengt wel altijd wat meer dash, onvoorspelbaarheid, energie dan Trossard. Iets dat in sommige matchen wel welkom is. Trossard een matuurdere speler. Maar het is o zo weinig bij de Duivels altijd. Krijgt daar gisteren dan weer eens 20 minuten tegen een van de zwakste landen dat in de touwen hangt en er... komt alweer het grote niets. Idem voor Openda.
Moest het niet zijn dat die laatste nog wel enig nut kan hebben op de counter zou ik zelfs geen reden meer kunnen bedenken om hem op te nemen in de 26.
Ja, vandaar dat ik ook het aantal matchen in rekening neem hé. Trossard heeft er dubbel zoveel gespeeld als Saelemaekers, dus is het evident dat hij meer goals en assists heeft. Maar verwacht je dat Saelemaekers op die 5 jaar zijn huidige statistieken x3 gaat doen? Dan komt hij nog niet aan die van Trossard ...

Hier nog even op terugkomen.

De reden waarom Martinez op 3-4-3 overschakelde was omdat we toen 4 centrale verdedigers van wereldklasse hadden en geen backs (onder Wilmots stonden Vermaelen & Alderweireld daar). En omdat KDB en Eden Hazard graag naar het centrum kropen. Dat was een systeem waarin al onze sterktes samenkwamen.

Ondertussen hebben we geen CV's meer van dat niveau, eigenlijk wel goeie backs, en vooraan zijn onze grootste toppers de komende 10 jaar Fofana & Doku (met als wissels ook nog Trossard, Saelemaekers, Lukebakio, Godts, Bakayoko & eventueel Fernandez-Pardo & Duranville in de toekomst). Het lijkt mij meer dan ooit het moment om een 4-3-3 te hanteren.

Ik zou bij afwezigheid van Lukaku en in afwachting tot er een nieuwe spits ontbolstert toch gewoon blijven leunen op een CDK die dan maar een soort van Thomas Muller voor ons moet worden. Meevoetballende, uitvallende slimme halve spits. En de rest aan de praat proberen krijgen.

Ik heb het toch niet over de 3-4-3 (dat eigenlijk een 3-4-2-1 was) van Martinez? Ik heb het over een systeem waar je met twee spitsen speelt. En ja, Doku is zich ferm aan het ontwikkelen (Fofana is ook weer te zien hoe die uit blessure komt), maar heeft nog altijd een stuk minder statistieken dan Hazard en De Bruyne op zijn leeftijd. In tegenstelling tot een Hazard of De Bruyne compenseert het talent van Doku (nog?) niet genoeg voor het feit dat we (op dit moment) geen scorende spits (meer) hebben, dat onze verdediging te zwak is, enzovoort.

Ik weet natuurlijk niet zeker of een 3-5-2 zoden aan de dijk zou zetten, maar 't is imo wel duidelijk dat in het 4-3-3 systeem van Garcia onze sterktes niet ten volle gebruikt worden en onze zwaktes ruim onvoldoende gecompenseerd. En dan zie ik wel dat onze spitsen beter werken in een 2-spitsen systeem, en dat zowel defensie als middenveld een mannetje meer kunnen gebruiken. Alleen moet je dan Doku al als tweede spits gaan uitspelen, wat inderdaad ook niet ideaal is.

Ik denk niet dat Garcia Openda nog overboord gaat gooien nu, dus als iedereen fit is, zullen de 3 spitsen wel Lukaku, Openda en Vermant worden.
In de veronderstelling dat hij CDK meer polyvalent ziet. Anders valt Vermant misschien gewoon nog af.

Gisteren gaan kijken in Luik. Fijn stadion en ditto sfeer.

Beetje een vreemde match. Erg matige eerste helft met gelukkig nog enkele goals in het slot. Dan een absoluut geweldig kwartier (7 minuten eigenlijk maar) waarin plots alles goed viel ook. En dan het volledige niets na de wissels. Stemt toch tot nadenken over de wissels/invallers. Lukebakio, Trossard en Openda waren gewoon véél minder goed dan Saele, Doku en CDK. Ook Vanaken was weer erg goed.

Al bij al gewoon een goede campagne qua voetbal met weliswaar enkele echt mindere momenten die tot nadenken stemmen of deze ploeg überhaupt goed genoeg is en dan vooral defensief (nl. de inzinking thuis tegen Wales na een 3-0 voorsprong tot 3-3, het eerste kwartier in Kazachstan en de totale ramp in Macedonië toen ze zeer terecht slechts gelijk speelden). Dat zijn al bij al wel veel momenten die minder goed liepen tegen matige tegenstanders.

Thuis tegen Macedonië (gewoon een zéér goede match van België en ook geen enkele kans tegen gehad) en tweede helft Kazachtstan was gewoon goed hé. Enkel door een matige afwerking, sterke keeper en wat pech werden die matchen niet met de vingers in de neus gewonnen (als ze zo afwerken als gisteren; de xG van België gisteren was minder hoog in de 7-0 tegen Liechenstein dan in de 0-0 thuis tegen Macedonië...! Waanzin dat die match toen niet gewonnen werd).

Ook de thuismatch in Genk tegen Oekraïne was echt zeer sterk en een verdiende omwenteling.

Dus er zit zeker muziek in deze ploeg, maar die non-momenten (vooral defensief dan toch eerder) moeten er echt uit.

Vond de campagne trouwens niet zo desastreus als sommigen doen. De kwaliteit is er veel minder en er stond voor mij veel meer dan onder Tedesco die behalve zijn eerste match op Duitsland nooit meer iets neergezet kreeg.
Elke match was dominant en drukken maar niet kunnen afwerken omdat er maar 1 exceptionele speler (Doku) vooraan staat, bij blessures van Lukaku & KDB. En vooral geflater achterin doordat het daar middelmatigheid is op quasi elke positie.

Dus ja, zo'n ramp vond ik het eigenlijk allemaal niet.

Maar Garcia valt mij wel serieus tegen in zijn schichtig nerveus gedoe. Als die nu al niet meer tegen de kritiek kan... Ik had gedacht dat er toch iemand met bakken ervaring en rust zou staan, maar dat is nu al aangeschoten wild en hij kan dat niet hebben. Dat komt niet goed richting het WK.

Eens, behalve dan de match in Macedonië. Die was echt niet goed en toen verdienden we de overwinning helemaal niet. Gaven veel kansen weg toen tegen een ploeg die overduidelijk niet zo goed is. Hetgeen ook bleek in de thuismatch met een kansenverhouding van 15-0 en de vernedering tegen Wales gisteren.

Het is zeker beter dan onder Tedesco. En Garcia is idd te nerveus.

Eens, behalve dan de match in Macedonië. Die was echt niet goed en toen verdienden we de overwinning helemaal niet. Gaven veel kansen weg toen tegen een ploeg die overduidelijk niet zo goed is. Hetgeen ook bleek in de thuismatch met een kansenverhouding van 15-0 en de vernedering tegen Wales gisteren.

Drukt ligt ook heel hoog natuurlijk. Zowel van pers, bestuur, fans en spelers (al dan niet terecht).

Vertessen, Vanzeir, Cuypers,...

Resultaten hangen nooit af van 1 speler maar dan ben je als nationaal team terug anno 2006 he. Da's op internationaal vlak gewoon brol.

Betreft natuurlijk de keuze voor 3e spits, en niet 1e spits. Dat is de eerste kanttekening.
De tweede kanttekening is dat een middelmatige spits vooraan niet gelijk een probleem dient te zijn. Kijk naar de andere groepswinnaars, toch ook landen die een relatief hoog niveau halen (Zwitserland, Oostenrijk, Kroatië), en qua spitsen stelt dat toch ook niet bijzonder veel voor. Zeqiri is 2e/3e keus bij Zwitserland, Arnautovic is op zijn 36e nog altijd 1e keus bij Oostenrijk en achter hem heb je invallers uit de Bundesliga of spelers uit de Oostenrijkse competitie, Kroatië heeft enkele jonge spitsen maar teert toch ook vooral op oude spitsen die over hun prime zijn.

Dat wil niet zeggen dat ik ijver voor een Vertessen of een Vanzeir natuurlijk.

Ja, vandaar dat ik ook het aantal matchen in rekening neem hé. Trossard heeft er dubbel zoveel gespeeld als Saelemaekers, dus is het evident dat hij meer goals en assists heeft. Maar verwacht je dat Saelemaekers op die 5 jaar zijn huidige statistieken x3 gaat doen? Dan komt hij nog niet aan die van Trossard ...

Ik vind dat ge nogal eenzijdig naar statistieken kijkt, ook in de volgende post. Saelemaekers is zijn carrière begonnen als flankverdediger en heeft heel veel matchen daar gespeeld. Een dribbel uitvoeren of in een combinatie de pré-assist geven omdat ge gewoon snedig goed meedoet, of een bal veroveren hoog op het veld die aanleiding geeft tot een kans, dat komt niet in statistieken maar is ook van grote waarde. En dat zijn dan dingen waar hij wel in opvalt. Verwacht ik dat hij even opportunistisch en cool wordt als Trossard? Misschien niet. Het zal altijd een opgefokt duracell-konijn blijven. Maar we gaan die 2 pas naast mekaar leggen over 5 jaar.

Ik heb het toch niet over de 3-4-3 (dat eigenlijk een 3-4-2-1 was) van Martinez? Ik heb het over een systeem waar je met twee spitsen speelt. En ja, Doku is zich ferm aan het ontwikkelen (Fofana is ook weer te zien hoe die uit blessure komt), maar heeft nog altijd een stuk minder statistieken dan Hazard en De Bruyne op zijn leeftijd. In tegenstelling tot een Hazard of De Bruyne compenseert het talent van Doku (nog?) niet genoeg voor het feit dat we (op dit moment) geen scorende spits (meer) hebben, dat onze verdediging te zwak is, enzovoort.

Ik weet natuurlijk niet zeker of een 3-5-2 zoden aan de dijk zou zetten, maar 't is imo wel duidelijk dat in het 4-3-3 systeem van Garcia onze sterktes niet ten volle gebruikt worden en onze zwaktes ruim onvoldoende gecompenseerd. En dan zie ik wel dat onze spitsen beter werken in een 2-spitsen systeem, en dat zowel defensie als middenveld een mannetje meer kunnen gebruiken. Alleen moet je dan Doku al als tweede spits gaan uitspelen, wat inderdaad ook niet ideaal is.

Nee maar je begint over een 3-5-2 wat ook grote implicaties heeft achterin en ik denk dat onze zwakke punten daarin nog meer worden gehighlight.

Doku is met voorsprong de meest kwaliteitsvolle speler in deze kern, bijna elke match komt bijna elk gevaar van hem. Onstopbaar aan 't worden en ook in clubverband samen met Courtois de enige speler die een ster is (ondertussen) bij een absolute Europese grootheid. Dat niet inzien of uitspelen lijkt mij een grote vergissing.

En om af te sluiten, als we het toch over statistieken hebben: Doku heeft beduidend betere statistieken (bij de Duivels he) in ongeveer evenveel minuten dan Trossard, die bijna 10 jaar ouder is en die 2 spelen wel altijd op dezelfde positie. Moest de pers daar even hard over neuten, je zou het in Genk nogal horen donderen ;).

We hebben ook niet gewonnen, we speelden 1-1 gelijk.

Betreft natuurlijk de keuze voor 3e spits, en niet 1e spits. Dat is de eerste kanttekening.
De tweede kanttekening is dat een middelmatige spits vooraan niet gelijk een probleem dient te zijn. Kijk naar de andere groepswinnaars, toch ook landen die een relatief hoog niveau halen (Zwitserland, Oostenrijk, Kroatië), en qua spitsen stelt dat toch ook niet bijzonder veel voor. Zeqiri is 2e/3e keus bij Zwitserland, Arnautovic is op zijn 36e nog altijd 1e keus bij Oostenrijk en achter hem heb je invallers uit de Bundesliga of spelers uit de Oostenrijkse competitie, Kroatië heeft enkele jonge spitsen maar teert toch ook vooral op oude spitsen die over hun prime zijn.

Dat wil niet zeggen dat ik ijver voor een Vertessen of een Vanzeir natuurlijk.
Nee da's ook wel wat ik aangeef, maar dan belet niets om het met Lukaku - De Ketelaere - Fernandez-Pardo/Vermant/Stassin te doen vind ik. Daar kan je tenminste nog van hopen dat er meer in zit dan in je prime in de VS te gaan spelen of bij Gent te belanden.

Ik zou nu ook niet naar een systeem gaan zonder echte buitenspelers. Dat kan wel eens ons wapen worden met Doku. Hein kwam ook met de stelling dat uw CV dan heel belangrijk is in de opbouw en dat hebben we nu eenmaal niet. Alleen Debast eventueel. De kanttekening is ook dat we nauwelijks met onze beste 11 hebben kunnen spelen, dus mss en hopelijk gaat dat wel een pak beter worden in ons huidig systeem.

Ik zou nu ook niet naar een systeem gaan zonder echte buitenspelers. Dat kan wel eens ons wapen worden met Doku. Hein kwam ook met de stelling dat uw CV dan heel belangrijk is in de opbouw en dat hebben we nu eenmaal niet. Alleen Debast eventueel. De kanttekening is ook dat we nauwelijks met onze beste 11 hebben kunnen spelen, dus mss en hopelijk gaat dat wel een pak beter worden in ons huidig systeem.
Vraag is wel of we nog ooit de beste KDB te zien gaan krijgen, ik vrees daar wel wat voor. Idem voor hoe Lukaku terugkomt, maar die lijkt me wat minder uitgeblust.

De cijfers geven me trouwens ongelijk over de uitmatch in Macedonië:

Kazachstan – België 1-1
  • xG: 0,34 – 2,89
  • xG open spel: 0,32 versus 2,84
  • Doelschoten: 9-20
  • Grote kansen gemist: 0-3
België-Noord-Macedonië 0-0
  • xG: 3,20 – 0,06
  • xG open spel: 2,66 versus 0,04
  • Doelschoten: 25-3
  • Grote kansen gemist: 3-0
Noord-Macedonië – Belgie 1-1
  • xG: 1,29 – 2,11
  • xG open spel: 1,25 versus 1,92
  • Doelschoten: 7-17
  • Grote kansen gemist: 2-1
Wales-België 2-4
  • xG: 0,85 – 3,09
  • xG open spel: 0,49 versus 1,22
  • Doelschoten: 9-16
  • Grote kansen gemist: 0-1
België – Wales 4-3
  • xG: 2,89 – 2,25
  • xG open spel: 1,66 versus 1,20
  • Doelschoten: 18-12
  • Grote kansen gemist: 2-3
Een gebrek aan efficiëntie is dus eigenlijk de voornaamste reden dat we niet gewoon alles wonnen. Wel opmerkelijk de hoge "xG tegen" bij Macedonië (uit) en Wales (thuis). Het gevoel zat dus wel juist dat dat mindere matchen (of delen van matchen) waren.

Garcia afschieten op grond van de mindere resultaten is dus vooral scorebordjournalistiek. Blame dan vooral de kansenmissers in die matchen. Er wordt duidelijk voldoende gecreëerd in iedere match.

Ik vind dat ge nogal eenzijdig naar statistieken kijkt, ook in de volgende post. Saelemaekers is zijn carrière begonnen als flankverdediger en heeft heel veel matchen daar gespeeld. Een dribbel uitvoeren of in een combinatie de pré-assist geven omdat ge gewoon snedig goed meedoet, of een bal veroveren hoog op het veld die aanleiding geeft tot een kans, dat komt niet in statistieken maar is ook van grote waarde. En dat zijn dan dingen waar hij wel in opvalt. Verwacht ik dat hij even opportunistisch en cool wordt als Trossard? Misschien niet. Het zal altijd een opgefokt duracell-konijn blijven. Maar we gaan die 2 pas naast mekaar leggen over 5 jaar.

Nee maar je begint over een 3-5-2 wat ook grote implicaties heeft achterin en ik denk dat onze zwakke punten daarin nog meer worden gehighlight.

Doku is met voorsprong de meest kwaliteitsvolle speler in deze kern, bijna elke match komt bijna elk gevaar van hem. Onstopbaar aan 't worden en ook in clubverband samen met Courtois de enige speler die een ster is (ondertussen) bij een absolute Europese grootheid. Dat niet inzien of uitspelen lijkt mij een grote vergissing.

En om af te sluiten, als we het toch over statistieken hebben: Doku heeft beduidend betere statistieken (bij de Duivels he) in ongeveer evenveel minuten dan Trossard, die bijna 10 jaar ouder is en die 2 spelen wel altijd op dezelfde positie. Moest de pers daar even hard over neuten, je zou het in Genk nogal horen donderen ;).

Ik zie het echt niet gebeuren dat Saelemaekers naar dezelfde statistieken zal gaan als Trossard. Ik ben totaal geen Genkie, dus geen idee waarom je die opmerking maakt, voor mij is Trossard (op clubniveau) gewoon intrinsiek een betere vleugelaanvaller dan Saelemaekers. En - hoewel het er om een of andere reden niet altijd uitkomt - in het systeem dat wij nu bij de Duivels spelen, waar het doelgevaar in eerste plaats van de vleugelspitsen moet komen, is Trossard intrinsiek nog altijd de meest logische keuze ... want maakt (bij zijn clubs) veel makkelijker goals en assists dan Saelemaekers.

Als we zouden overschakelen naar een 3-5-2, dan is Saelemaekers wél een logischere keuze dan Trossard, als je aanvallend wil spelen (en dus niet voor bvb Castagne zou gaan). Doku moeten we imo nu niet in de discussie met Trossard betrekken, hoe die nu aan het spelen is is het duidelijk dat Doku de voorkeur moet krijgen op de andere flankaanvallers.

Ik betwist ook niet dat Doku een ongelofelijk wapen is, maar het is wat je zegt: bijna elk gevaar komt van hem. Dat is ook net wat de grote zwakte is van onze ploeg momenteel (op aanvallend vlak althans). Als Doku 25% minder goed speelt in een 3-5-2, maar de rest van de ploeg 25% beter, waar ligt dan de voorkeur? We hebben al te veel campagnes verprutst met de Duivels door te veel te focussen op een paar individuen en te weinig op wat de hele ploeg goed doet draaien.

Neeeee, alstublieft geen 3-5-2.
Een aantal jaren geleden wilde elke ploeg dat plots spelen. Vreselijk systeem.
Zeker tegen landen met maar 1 spits. Dan hebt ge altijd 1 of zelfs 2 CV's die wat brak staan te nietsnutten tijdens de match en hebt ge enkele flanken die volledig overlopen worden door de tegenstander in't huidige voetbal.
Liefst gewoon een 4-3-3 met dubbele flanken, 2 degelijke CV's en uiteraard een balvaste spits in punt.

Doku gaat gewoon niet renderen in een 3-5-2. Je kan echt niet verwachten dat hij de volledige flank gaan afdweilen of dat ie centraal in de pocket terecht komt. Dat is niet hoe hij moet uitgespeeld worden.

En ivm Trossard<>Saelemaekers discussie. Trossard doet het idd goed bij Arsenal maar zijn matchen bij de RD waarin hij wel goed speelt zijn gewoon op 1 hand te tellen. Die van Saelemaekers daarentegen, dan moet je gewoon kiezen voor de speler die gewoon beter presteert. Trossard moet zich dan maar terug bewijzen in invalbeurten.

edit: in zijn laatste 16 interlands amper 2 goals en 1 assist. En dat terwijl we gigantisch veel gescoord hebben in onze laatste interlands en hij dus gewoon qua statistieken en veldspel gewoon bij de zwakste op het veld was

Ik ben totaal geen Genkie, dus geen idee waarom je die opmerking maakt
Dat had niets persoonlijk, omdat ze daar nogal hard kunnen wenen over de kritiek op hun spelers (of niet-selecties) bij de Rode Duivels. Stond vorige week in HBVL nog een heel artikel over hoe Genkspelers zich altijd harder moeten bewijzen dan anderen (ging dan over Heynen begot).

Enfin ik werk in Genk dus ben gevoelig voor dat geneut ;).

Terug
Bovenaan