De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

Ontzettend vreemd hoe het daar gelopen is. Met hun kern verwacht je veel meer. Een Zweed bij mij op't werk was begin dit jaar nog bezig dat hij dacht dat Zweden wel eens zwaar kon verrassen op het WK 26. Die hoor ik een pak minder tegenwoordig.*

*Hij is ook wel van job veranderd ondertussen.
Zweden kan zich nog altijd plaatsen voor het WK. Die hadden al een ticket voor de barrages door de nations league. Zelfde als Noord-Macedonie.

4 tickets nog te verdelen onder deze teams:

• Slovakije
  • Kosovo
  • Denemarken
  • Oekraïne
  • Turkije
  • Ierland
  • Polen
  • Bosnië & Herzegovina
  • Italië
  • Wales
  • Albanië
  • Tsjechië
De 4 Nations League-groepswinnaars die ook naar de play-offs mogen
  • Roemenië
  • Zweden
  • Noord-Macedonië
  • Noord-Ierland

Laatst bewerkt:
Trossard heeft volgens mij de afgelopen seizoenen meer minuten gemaakt bij Arsenal dan Saelemaekers bij Milan hoor. Dit seizoen wat minder minuten, maar wel betere statistieken. Arsenal absolute topploeg in een veel sterkere competitie ten opzichte van Milan dat vervallen is tot een subtopper in een veel minder sterke competitie.

Als ik Transfermarkt mag geloven heeft Saelemaekers in zijn clubcarriere 25 goals en 38 assists achter zijn naam, Trossard - met weliswaar dubbel aantal matchen gespeeld - zit aan 134 goals en 71 assists.
Trossard had het dan ook zeer gemakkelijk in de Exqi League met KVSK United destijds!

Dus in theorie kunnen we in een groep belanden met Marokko, Noorwegen en Italië? :biglaugh:

Of gewoon ook met Australië, Schotland en Nieuw-Zeeland :love:

Akkoord dat Trossard zijn lijn van Arsenal en Brighton nog nooit echt heeft kunnen doortrekken naar de Duivels, en ik ben ook fan van de energie die Saelemaekers brengt. Maar discussie over wie intrinsiek de betere speler is? De cijfers en clubs spreken voor zich hoor.

Ge vergelijkt nu iemand van bijna 31 met iemand van 26. Op de leeftijd van Saelemaekers zat Trossard bij Brighton. Ik vind dat intrinsiek nu net heel vergelijkbare spelers. Geen absolute top maar leuke spelers in de kern. Akkoord dat de clubvorm van Trossard iets beter is. Ik zou de ene niet per definitie altijd verkiezen boven de andere, daarvoor vind ik beide niet incontournable. Saelemaekers brengt wel altijd wat meer dash, onvoorspelbaarheid, energie dan Trossard. Iets dat in sommige matchen wel welkom is. Trossard een matuurdere speler. Maar het is o zo weinig bij de Duivels altijd. Krijgt daar gisteren dan weer eens 20 minuten tegen een van de zwakste landen dat in de touwen hangt en er... komt alweer het grote niets. Idem voor Openda.
Moest het niet zijn dat die laatste nog wel enig nut kan hebben op de counter zou ik zelfs geen reden meer kunnen bedenken om hem op te nemen in de 26.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of er 3 Europese landen in de groepsfase in dezelfde mogen zitten?

Ja, was ik ook eerst even over aan het twijfelen. Was aan het zoeken in het artikel of er iets over vermeld stond...

Want die regel zou best kunnen inderdaad.

Vanop Wikipedia:

Except for UEFA, which can have up to two teams in the same group, two teams from the same confederation cannot be put in the same group.

Wij spelen al sinds Martinez in een systeem waarbij de wisselwerking tussen de diepe spits en de vleugelspitsen cruciaal is, maar daarvoor heb je een spits nodig die een bal kan bijhouden en kan kaatsen. Het was ongelofelijk frustrerend om onder Martinez en later Tedesco dan Batshuayi als vervanger te zien opdraven, terwijl die voor geen meter werkt in zo'n systeem. Openda is daarin nauwelijks beter, en heeft dan ook nog eens minder scorend vermogen. Het is al heel wat dat Garcia door heeft dat hij CDK moet gebruiken om het aanvallend systeem te laten werken, maar die heeft helaas ook veel te weinig scorend vermogen. En als de vleugelspitsen dan niet efficiënt zijn, dan is het aanvallend huilen met de pet op.

Ik zeg niet dat Benteke een must is hé, maar als je weigert van systeem te veranderen, dan is Benteke een logischere fit om mee te nemen dan veel andere jongens die hier genoemd worden. Want hij kan wél kaatsen en een bal bijhouden.

Persoonlijk vraag ik me af of we niet afmoeten van het systeem waarbij we zo veel gewicht leggen bij de vleugelaanvallers. Dat was indertijd logisch met Hazard en De Bruyne op die positie, maar is dat nu met enkel Doku die enigszins op dat niveau presteert nog de beste manier om onze spelers te gebruiken? Als je kijkt naar Lukaku, die lijkt bij zijn clubs de laatste jaren het beste te renderen in een tweespitsensysteem, wat ook voor Openda en CDK (en Batshuayi) beter rendeert. Misschien moeten we eerder naar een 3-5-2 evolueren ...

Hier nog even op terugkomen.

De reden waarom Martinez op 3-4-3 overschakelde was omdat we toen 4 centrale verdedigers van wereldklasse hadden en geen backs (onder Wilmots stonden Vermaelen & Alderweireld daar). En omdat KDB en Eden Hazard graag naar het centrum kropen. Dat was een systeem waarin al onze sterktes samenkwamen.

Ondertussen hebben we geen CV's meer van dat niveau, eigenlijk wel goeie backs, en vooraan zijn onze grootste toppers de komende 10 jaar Fofana & Doku (met als wissels ook nog Trossard, Saelemaekers, Lukebakio, Godts, Bakayoko & eventueel Fernandez-Pardo & Duranville in de toekomst). Het lijkt mij meer dan ooit het moment om een 4-3-3 te hanteren.

Ik zou bij afwezigheid van Lukaku en in afwachting tot er een nieuwe spits ontbolstert toch gewoon blijven leunen op een CDK die dan maar een soort van Thomas Muller voor ons moet worden. Meevoetballende, uitvallende slimme halve spits. En de rest aan de praat proberen krijgen.

Ge vergelijkt nu iemand van bijna 31 met iemand van 26. Op de leeftijd van Saelemaekers zat Trossard bij Brighton. Ik vind dat intrinsiek nu net heel vergelijkbare spelers. Geen absolute top maar leuke spelers in de kern. Akkoord dat de clubvorm van Trossard iets beter is. Ik zou de ene niet per definitie altijd verkiezen boven de andere, daarvoor vind ik beide niet incontournable. Saelemaekers brengt wel altijd wat meer dash, onvoorspelbaarheid, energie dan Trossard. Iets dat in sommige matchen wel welkom is. Trossard een matuurdere speler. Maar het is o zo weinig bij de Duivels altijd. Krijgt daar gisteren dan weer eens 20 minuten tegen een van de zwakste landen dat in de touwen hangt er... komt alweer het grote niets. Idem voor Openda.
Moest het niet zijn dat die laatste nog wel enig nut kan hebben op de counter zou ik zelfs geen reden meer kunnen bedenken om hem op te nemen in de 26.
In de podcast Kick & Rush werd Trossard even vergeleken met Luc Nilis, zoals ze beiden presteerden bij de Rode Duivels, maar dat was - zoals ze zelf aangaven - een kromme vergelijking omdat Nilis nooit in een systeem naar zijn kunde heeft gespeeld, Trossard wel. Dus, er zijn geen excuses als je hem als een slappe vod ziet invallen in vergelijking met hoe dartel Saelemaekers over het veld glijdt, met steekpassen strooit, etc.

En ja Openda, die moet je niet meer meenemen. Hoe hij die ene kans verprutst.

De invallers waren wel echt enorm slecht gisteren. Ik begrijp dat het bij die stand en met zoveel wissels niet ideaal is, maar dit was wel heel dramatisch. Alleen Moreira leek me nog enigszins mee te vallen. CDK was eigenlijk ook niet geweldig, ondanks zijn 2 goals. Kwam nauwelijks in het spel voor in de eerste helft. Voor de rest was Lichtenstein zo slecht dat we niet getest zijn geworden, maar dat was natuurlijk te verwachten.

De invallers waren wel echt enorm slecht gisteren. Ik begrijp dat het bij die stand en met zoveel wissels niet ideaal is, maar dit was wel heel dramatisch. Alleen Moreira leek me nog enigszins mee te vallen. CDK was eigenlijk ook niet geweldig, ondanks zijn 2 goals. Kwam nauwelijks in het spel voor in de eerste helft. Voor de rest was Lichtenstein zo slecht dat we niet getest zijn geworden, maar dat was natuurlijk te verwachten.
Ik vond CDK ook niet geweldig maar het lijkt mij de minst slechte oplossing (ik snap zelfs de roep naar Benteke ook wel trouwens).
Maar uiteindelijk scoort hij 2 keer en bij Lukaku zouden we toch weer diens enorme goalproductie loven nadien (enfin het was ooit anders).

Doet dus wat hij moet doen. Zelfs dat kan Openda niet.

Maar ook wel niet vergeten dat we van Tielemans-Vanaken - die altijd goeie passes uitdelen beiden - gingen naar Witsel - Trossard. Da's Duvel inwisselen voor Cara Pils.

Ik vond CDK ook niet geweldig maar het lijkt mij de minst slechte oplossing (ik snap zelfs de roep naar Benteke ook wel trouwens).
Maar uiteindelijk scoort hij 2 keer en bij Lukaku zouden we toch weer diens enorme goalproductie loven nadien (enfin het was ooit anders).

Doet dus wat hij moet doen. Zelfs dat kan Openda niet.

Maar ook wel niet vergeten dat we van Tielemans-Vanaken - die altijd goeie passes uitdelen beiden - gingen naar Witsel - Trossard. Da's Duvel inwisselen voor Cara Pils.
Absoluut. Voor mij is CDK momenteel de man achter Lukaku. Die kun je ook altijd uitspelen op een andere positie. Wie de 3de spits moet worden, dat is een lastige discussie.
- Openda heeft een slecht seizoen en nog niet kunnen overtuigen bij de RD, maar kan wel een wapen zijn tegen betere tegenstanders wanneer we op de counter moeten spelen.
- Benteke speelt op een lager niveau, maar scoort wel vlotjes. Vroeger wel vaker nuttig geweest.
- Batshuayi heeft alweer een slecht seizoen zonder veel minuten, maar staat ook garant voor een goal bij de RD.
- Vermant is ook geen topper en ik denk dat hij dat ook nooit gaat worden. Kan misschien nog eens verrassen op een eindtoernooi, maar dan echt in nood.
- voor de rest heb je dan nog spelers als Bertaccini en Stassin, maar daar moeten we op dit moment nog niet aan denken. Geen idee of er ergens nog een onbekende Belg speelt in het buitenland?

Absoluut. Voor mij is CDK momenteel de man achter Lukaku. Die kun je ook altijd uitspelen op een andere positie. Wie de 3de spits moet worden, dat is een lastige discussie.
- Openda heeft een slecht seizoen en nog niet kunnen overtuigen bij de RD, maar kan wel een wapen zijn tegen betere tegenstanders wanneer we op de counter moeten spelen.
- Benteke speelt op een lager niveau, maar scoort wel vlotjes. Vroeger wel vaker nuttig geweest.
- Batshuayi heeft alweer een slecht seizoen zonder veel minuten, maar staat ook garant voor een goal bij de RD.
- Vermant is ook geen topper en ik denk dat hij dat ook nooit gaat worden. Kan misschien nog eens verrassen op een eindtoernooi, maar dan echt in nood.
- voor de rest heb je dan nog spelers als Bertaccini en Stassin, maar daar moeten we op dit moment nog niet aan denken. Geen idee of er ergens nog een onbekende Belg speelt in het buitenland?
Cuypers

Geen idee of er ergens nog een onbekende Belg speelt in het buitenland?

De 10 duurste Belgische spitsen volgens Transfermarkt:

1) Openda - 45 miljoen
2) Stassin - 16 miljoen
3) Lukaku - 15 miljoen
4) Cuypers - 9 miljoen
5) Vermant - 8 miljoen
6) Vertessen - 6 miljoen
7) Bertaccini - 4,5 miljoen
8) Batshuayi - 4 miljoen
9) Vanzeir - 3 miljoen
10) Furo - 2,5 miljoen

Valse spitsen en wingers die als spitsen kunnen spelen zoals een CDK en Trossard buiten beschouwing gelaten.

Edit: Dat Batshuayi daar in uw lijstje voorkomt als mogelijke opties is om een oog uit te bleiten.

Ik heb ook mijn twijfels over jongens als Vermant, Stassin of Bertaccini (al helemaal, die laatste, da's geen RD-materiaal hoor). Maar ja, het is wat het is. Ik vrees dat dat hoogstens Vossen/Ogunjimi/De Camargo à la limite Sonck-niveau wordt maar daarmee ga je geen kwartfinale van een WK overleven.
Nu als de rest het goed doet, kan dat minder een probleem zijn.

Weet je, een speler die op zijn 16 à 18 ineens bij topclubs heel goed speelt, dat is toch een indicatie hoor. KDB, Defour, Kompany, Witsel, Hazard, Vermaelen, Doku, Tielemans, Lukaku,... Dat biedt ergens ook de beste garantie dat je heel hoog kan doorgroeien. Van die laatbloeiers genre-Bertaccini, daar gaat het niet van komen. Dat moeten toch echt uitzonderingen zijn dan.

En zo'n jonge veelbelovende spitsen zie ik nu even niet.

De 10 duurste Belgische spitsen volgens Transfermarkt:

1) Openda - 45 miljoen
2) Stassin - 16 miljoen
3) Lukaku - 15 miljoen
4) Cuypers - 9 miljoen
5) Vermant - 8 miljoen
6) Vertessen - 6 miljoen
7) Bertaccini - 4,5 miljoen
8) Batshuayi - 4 miljoen
9) Vanzeir - 3 miljoen
10) Furo - 2,5 miljoen

Valse spitsen en wingers die als spitsen kunnen spelen zoals een CDK en Trossard buiten beschouwing gelaten.

Edit: Dat Batshuayi daar in uw lijstje voorkomt als mogelijke opties is om een oog uit te bleiten.
We hebben het over een derde spits die mogelijks geen minuten gaat maken, dus heb gewoon de meest voorhand liggende opties gekozen. Cuypers idd vergeten. Een beetje hetzelfde verhaal als Benteke, maar jonger.

We hebben het over een derde spits die mogelijks geen minuten gaat maken, dus heb gewoon de meest voorhand liggende opties gekozen. Cuypers idd vergeten. Een beetje hetzelfde verhaal als Benteke, maar jonger.

Ik zou zelf altijd een jonge, beloftevolle speler meenemen als 3e keus in plaats van versleten paarden die al jarenlang op de bank zitten. Ik hoop echt niet meer te moeten meemaken dat een Batshuayi opgeroepen wordt.

Fernandez-Pardo speelt soms als kwieke centrumaanvaller, maar dat is zeker geen typische targetspits. Qua talent misschien nog de interessantste optie.

Er zijn enkele van die typische jonge targetspitsen in aantocht (Furo, Samuel-Ogunsuyi, Mitongo) maar er moet nog heel veel gebeuren voor die in de buurt komen van een Lukaku. Als dat al ooit gebeurt.

Vertessen, Vanzeir, Cuypers,...

Resultaten hangen nooit af van 1 speler maar dan ben je als nationaal team terug anno 2006 he. Da's op internationaal vlak gewoon brol.

Terug
Bovenaan